Det var exakt ett år sedan på dagen jag loggade ut från Lazzat.
Nu tittar jag in och kollar läget, och möts av - total tystnad.

Är det stängt här?
Känslan är som i ett gammalt öde sågverk utanför Kramfors ... Alla har gått hem, men ingen låste.

För lite över ett år sedan fick jag kritik för att jag översvämmade forumet med inlägg. Rättmätig kritik, insåg jag efter att ha rannsakat mig själv. De övriga inläggen var så få, att mitt orerande dränkte allt. Så jag tonade ner mig själv, men eftersom inte så många andra skrev något försvann anledningarna till att besöka forumet. Det tappade i dragkraft.

Nu, ett år efter min senaste inloggning, kollar jag runt för att komma ikapp på vad som skrivits.
Men jösses, det tar inte många minuter att läsa det senaste årets inlägg!

Gjorde en liten undersökning.
Sedan nyår, alltså på drygt tre månader, har det i forumets ryggrad - forumdelen "Bil & MC-diskussioner" - skrivits inlägg i två trådar. Totalt har tolv inlägg gjorts i forumdelen, av fyra olika personer. Då är nio av dessa inlägg rena reklaminlägg från en och samma person.

Forumdelen "Allmänna frågor & idéer" har alltid varit kul, då det varit högt i tak. Där har det skrivits i tre trådar under samma period.
Jättetråden "Dagens händelser" där alla kan skriva av sig har historiskt sett kunnat ligga runt tio inlägg om dagen, ibland mycket mer. Men nu då? 35 inlägg på drygt tre månader, och av dessa handlar absoluta merparten om vädret.

Lazzats forum har 6.080 registrerade medlemmar. Av dessa har 144 stycken varit inloggade 2012. Tittar man på de 100 först registrerade medlemmarna har bara fyra besökt forumet i år. 459 medlemmar - av 6.080 - har loggat in under de senaste 365 dagarna!
Förresten, varför har Lazzat 1.489 medlemmar som aldrig skrivit ett enda inlägg?

Har alla givit upp?
Var har alla tagit vägen?