+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Olika anslutningar på generator.

Gone fishing. Prebens avatar
    Reg.datum
    apr 2003

Olika anslutningar på generator.

Min gamla Rekord är återupplivat efter 20 års dvala; men generatorn är paj. Det är en Gammal Ac-Delco med inbyggd relä, den har 2 kablar in i sidan som jag aldrig har sett förut på andra generatorer, på en står det BAT. och den andra LAMP, jag har en annan generator utan dessa två anslutningar och undrar nu hur i helvete jag kopplar in sladden märkt med LAMP.

Registered User
    Reg.datum
    jul 2006
    LAMP borde rimligtvis vara samma sak som D+, alltså den som går till laddningslampan/batterilampan i instrumenthuset.

BAT är då antagligen samma som B+, till batteri/startmotor.

Reg.datum
    apr 2003
    Citat Ursprungligen postat av Lesdiv
    LAMP borde rimligtvis vara samma sak som D+, alltså den som går till laddningslampan/batterilampan i instrumenthuset.

BAT är då antagligen samma som B+, till batteri/startmotor.
    Fast dessa anslutningar finns oxå på den gamla generatorn, och BAT är ju självklar.
    Jag provade ansluta lampkabeln på dom andra anslutningarna; men lampan bara glödar lite och det gör den även utan den där kabeln.

Registered User
    Reg.datum
    jul 2006
    http://www.nk.ca/~zcar/pages/article...lternator.html

Kolla där, det handlar om AC Delco generator som har två anslutningsterminaler. Men det står iof inget om LAMP förstås.

Står det inte "1" eller "2" någonstans på generatorn?

Reg.datum
    apr 2003
    Citat Ursprungligen postat av Lesdiv
    Står det inte "1" eller "2" någonstans på generatorn?
    Nääh.
    Ska kolla lite på länken.

Det såg ju ut likadant, fast mycket klokare blev jag inte.
    Senast redigerat av Preben den 2007-09-15 klockan 20:08.

Har inte så bråttom.. :) Strömbergs avatar
    Reg.datum
    okt 2002
    du måste vara självplågare Preben.. för ja har aldrig varit med om någon som lyckas hitta sånna problembilar med skumma problem..
    ....tänk om, "om" inte fanns! ;):D

Reg.datum
    apr 2003
    Citat Ursprungligen postat av ecm_z28
    du måste vara självplågare Preben.. för ja har aldrig varit med om någon som lyckas hitta sånna problembilar med skumma problem..
    Det är nog snarare så att det blir pannkaka av allt jag rör, "the story of my life" , så har det alltid varit, spelar ingen roll om jag köper nya dyra saker, nog fan strular det allt, det är väl därför man blir lite bitter med åldern.

Det konstiga är ju att jag aldrig har sett den här generatorn på en Opel och jag har andra generatorer, både äldre och nyare.

Men Mercan funkar nu, jag måste bara ha in den och byta fjädrar och hardyskiva, så äre den besiktningsklar, när tiden är inne, så visst finns det ljus i tunneln ibland.

Reg.datum
    okt 2002
    trevligt att nått går åt ditt håll...

känner igen det där me pankakan.. va nån som rasade diffen i måndags... "det regnar ju då e de halt.. lets drift.." jo tjena två torra spår efter rondellen och en diff mindre..

Registered User
    Reg.datum
    jul 2006
    Men eftersom du skriver att generatorn är trasig så är det väl bara att sätta dit en annan som inte har de där extra anslutningarna.

Eller är det något som jag har missförstått?

Reg.datum
    okt 2002
    han vill ju veta vart alla extra jävla tåtar går till i elsystemet.. i elsystemet finns ju 2st tåtar mer än på "nya" generatorn...

Registered User
    Reg.datum
    jul 2006
    Jag tror ju fortfarande att LAMP ska gå till laddlampan i instrumenthuset, men iom att generatorn är paj så går det väl antagligen inte att testa hur det fungerar. Om laddlampan bara glöder hela tiden så kan det nog vara kortslutning i diodbryggan eller så.

Har för mig att AC Delco har ganska klena diodbryggor, tror jag såg det i en tråd på ett annat forum.

Reg.datum
    apr 2003
    "Nya" generatorn funkade i bilen där den togs, jag kommer inte heller ihåg om den är en Delco. Att den ska gå till lampan är jag väl medveten om, det står ju på den; men det förklarar ju inte vart den ska kopplas.

Registered User
    Reg.datum
    jul 2006
    Jag är inte elak eller ironisk eller nåt, men just nu förstår jag inte alls hur du menar.

Har du någon bild på generatorns baksida så att man ser anslutningarna?
    Är det två par anslutningsterminaler eller finns det bara de där två som sitter i sidan?
    Senast redigerat av Lesdiv den 2007-09-16 klockan 11:28.

Reg.datum
    apr 2003
    Den gamla såg ju ut som på sidan du länkade till, och det är 2 "extra" anslutningar, det finns ju även B+ och D+.
    Jag mätte precis; men den laddar inte, nu regnar det ute; men när det slutar ska jag prova med en annan generator, den där kabeln kanske ska på tändnings+.

Reg.datum
    okt 2002
    sålänge inte laddlampan är inkopplad rätt laddar ingen generator, laddlampan är en säkring oxå, går lampan så slutar den ladda..

Registered User
    Reg.datum
    jul 2006
    Antagligen är det meningen att man bara ska använda ett av terminalparen, inte båda samtidigt. Men i vilket läge man ska använda terminalerna på sidan vet jag inte i så fall, det verkar inte gå att hitta någon anvisning eller bild på generator där det står LAMP på ena terminalen.

Har försökt skriva diverse olika sökord på nätet, men det ser ut att bara finnas extra terminaler där det antingen står "1" och "2" eller "R" och "F". Skumt...och irriterande.

Om du bara har B+ och D+ anslutet som vanligt och inget annat, lyser laddlampan när du har tändningen på men motorn avslagen?

Som ecm z28 skriver så måste lampan fungera, annars kan inte generatorn ladda. När det går ström genom laddlampan så förmagnetiseras generatorn och då börjar den ladda.

Reg.datum
    apr 2003
    Laddlampan funkar, jag har testad att sätta den där lampsladden på D+ ; men då lysar lampan även när tändningen inte är påslagen, så det måste ju vara fel.
    Alla terminaler användes ju på den gamla och de 2 extra är bara tunna kablar. När jag slår på tändningen UTAN att koppla in lampsladden lysar laddningslampan bara svagt.
    Fan va krångligt det här blev nu. :-(

slängde ihop en snabb bild som jag gissar på att det ska se ut om det inte är en annan generator är dock inte hundra på om stiften ska sitta just så

Kör 245 med rapp 377"
    Reg.datum
    apr 2004
    Varvade du upp motorn lite så att generatorn vaknade till liv?
    2000 varv eller så.

Bliru nå´t klokare av detta tro?
    Senast redigerat av Nisse Hult den 2007-09-17 klockan 00:51.
    Så länge du har kontroll över bilen har du för lite mos!
    Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
    http://www.v8volvo.se/

Reg.datum
    apr 2003
    Nu börjar jag få lite klarhet, jag har fått tag på elscheman på bilen och enligt det ska ena kabeln på laddningslampan gå till reläet till bakrutesuppvärmningen som bara funkar när bilen laddar, så nu får jag väl helt enkelt brygga över den nånstans, jag får nog studera schemat lite bättre.
    Jag har scannat schemat; men kan inte lägga upp det här då det är för stort.

+ Svara på ämne

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg