+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorproblem Opel 2.2CIH

DoggyBus
    Guest
    Har under helgen bytt ut min 2.0:a i Mantan till en 2.2:a från Rekord.
    När jag skall starta härket går den runt och startar men så fort jag släpper starten så dör motorn igen, unfefär som om strömmen till tändningen oxå bröts med styrströmmen till startmotorn.

Det finns en kabel som jag vet kan vara fel, nämligen en som jag inte kopplat in (vet ej vart den skall).
    I Mantan sitter en kabel härva med kontakt som går till tändningen från kupén. Där är (på Mantan) 3 kablar, 1 Vit 1 Svart och 1 svart/röd.
    På Rekorden däremot är det dessutom 2 gröna som går ihop i kontakten (från motorn) Dessa 2 gröna vet jag ej vart dom skall och de är således inte inkopplade.
    Jag vet inte om detta har med mina motorproblem att göra men alla tips är välkomna. Jag vet ju att det finns fler här som har gjort denna operation!

Tack på förhand!

/David

Det är vanligt att tändspolen får ström från två håll.

Normalt får den ström från uttag 15 på tändningslåset via ett förkopplingsmotstånd.
    Jag vet att vissa Fordar har en motståndskabel. Lite svårt att avslöja om man inte vet att det
    är en motståndstråd.

Den andra vägen som tändspolen får ström, är direkt från ett uttag på startmotorn.
    Den här vägen får tändspolen mer ström, eftersom det inte sitter något förkopplingsmotstånd
    på/i kabeln.

På så sätt får man lite extra stark gnista när man startar motorn. Det kompenserar bland annat för
    den lägre batterispänningen som blir när startmotorn drar runt.

Så din tändspole får antagligen bara ström från startmotorns uttag.
    Ett ganska vanligt, och irriterande fel, om man inte vet om det, är ifall ena sladden hoppar ur.
    Då startar bilen, men dör direkt när man släpper nyckeln - Som i ditt fall.

Lycka till!

DoggyBus
    Guest
    b20mannen

Tack, skall undersöka detta i em.!

robban
    Guest
    Hoppas att du fått igång bilen.
    Jag hade exakt samma problem med min när jag monterade sprut. DEN GRÖNA KABELN SKA GÅ TILLBAKA TILL BOXEN. Den ger boxen signal om att motorn är igång om den inte finns med så stannar motorn direkt.
    Motorn startar sedan snällt men går endast då startmotorn är aktiverad, för att dö när du släpper nyckeln.

Om detta senario stämmer på din bil och du inte fått igång den så maila mig ska jag titta i min var i boxen den ska sitta.

M.V.H. Robban

DoggyBus
    Guest
    robban

Det var exakt det problemet och lösning som jag hade.

Lyckades efter många timmar framför elschemat lista ut detta själv.

Det lustiga är att dagen efter jag hade löst det så fick jag svar på Opel Sport Club från en annan kille som hade haft samma problem och sett min fråga först då...

Nästa gång jag får problem skall jag posta frågan och sen vänta en tre fyra veckor innan jag börjar härja själv... ;-)

+ Svara på ämne

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg