handdator

Visa fullständig version : KOMP.....blöder kammen ut nåt ??

c_vette
2003-01-22, 20:02
Har ju en pontiac 455 motor där blocket är index deckat till 0-deck clearence, flat top kolvar och 16 toppar som enl uppgift har 72 cc förbränningsrum.

När jag tex kollar på olika kolvtillverkares sidor så säger dom att med flattop kolvar och förbränningsrum som är 70cc så hamnar kompet på 12:2:1 och med 75 cc 11:5:1

Så då borde ju mitt komp hamna däremellan med 72 cc förbränningsrum ?!
Men är det så att kammen blöder ut nå komp, för jag tycker över 11:1 i komp är MYCKET på en pontiac maskin med järntoppar och som skall köras på macksoppa.
Kammen är en Ultradyne och ser ut enl nedan

DURATION AT SEAT IN/EX
288/296
LOBE SEPARATION
110
GROSS VALVE LIFT IN/EX
.485/.501
DURATION AT .050" IN/EX
231/239

Kom med info ni som vet

// Royne

Rickard
2003-01-22, 20:31
Sorry Royne. Det går inge vidare att köra en sån maskin på macksoppa. Med en kam med mycket mer overlap kan du möjligen klara dig lite bättre men tyvärr är statisk komp över 11:1 i Pontiac maskin med järntoppar en mycket svår sak att hantera. Har själv lärt mig det den hårda vägen. Om du vill kan jag visa dig vad som händer med kolvarna (smidda TRW) när det inte funkar. Jag garanterar att du kommer att bli avskräckt.

Jag kör med 11:1 i komp och har en mycket större kam än din. Min är körbar på ren mackbensin om jag håller den under 3000 varv och inte belastar den för mycket.

Med std borr TRW kolvar och 72cc har du 11.69:1
Med 030 borr 11.83:1
Med 060 borr 11.97:1
Way too much.

c_vette
2003-01-22, 21:36
Originally posted by Rickard
Sorry Royne. Det går inge vidare att köra en sån maskin på macksoppa. Med en kam med mycket mer overlap kan du möjligen klara dig lite bättre men tyvärr är statisk komp över 11:1 i Pontiac maskin med järntoppar en mycket svår sak att hantera. Har själv lärt mig det den hårda vägen. Om du vill kan jag visa dig vad som händer med kolvarna (smidda TRW) när det inte funkar. Jag garanterar att du kommer att bli avskräckt.

Jag kör med 11:1 i komp och har en mycket större kam än din. Min är körbar på ren mackbensin om jag håller den under 3000 varv och inte belastar den för mycket.

Way too much.

Det var väl det jag trodde.......kan väl vara därför som motorns förra ägare bränt 4 kolvar :-)

Men Det ska ju sitta FEL-PRO 1016 topppackning och såg nån uppgift på comp volume var 9,4 cc......är det nåt man kan räkna ner kompet med eller är det "standard" tjocklek på topppackningen?

Men annars då......finns det någon tjockare topp packning som kan få ner kompet i rimlig nivå eller är det bara att köpa nya kolvar med reverse dome ?

Rickard
2003-01-23, 19:46
Jag räknade med en fel-pro 1016 packning. Den är något tunnare än en vanlig fel-pro och ger alltså därför marginellt högre komp.

Annars då.
Med std borr behöver du ytterligare ca 16cc för att landa på10:1 som bör fungera på mackbensin.
-Dubbla toppackningar räcker inte. Är dessutom tveksamt att ta bort squisheffekten. Du hade ju nolldeckat sa du och vitsen med det är ju just att få optimal squish.
-Fräsa ur kolvtopparna. Nja, om det är flata TRW kolvar du har vilket jag har antagit så har du redan 7 cc urfräst för ventilerna. Att ta bort ytterligare 16cc tror jag inte kommer att hålla för det blir för lite material kvar.
-Kvarstår då att köpa nya kolvar som är designade med urtag redan från början. Det blir nog dyrt för du lär få specialbeställa. kring 10.000 för ett set momsat och klart.
-Sista alternativet är att byta toppar. Också dyrt.

MEN
Billigast är nog att köra med grejerna du har nu men istället köpa bättre bensin. Här kan jag rekommendera att blanda toluene/98mack med blandningsförhållandet 20/80 dvs 20% toluene. Detta har räckt för mig för att hålla detonationerna borta helt och hållet i alla lägen, även med lustgas. Toluene beställer du hos nån färgavdelning på närmsta byggvaruhus. Det kommer i fem eller 20 litersdunkar. Toluene är en av de ordinarie beståndsdelarna i vanlig mackbensin så det är inga konstigheter med det hela. Finessen är att du bara ökar toluenehalten, vilket får till effekt att bensinens knackmotstånd ökar (oktanhalten) eftersom ren toluene har väldigt hög oktanhalt (118 RON). Literpriset färdigblandat blir ungefär 14-15 kronor. Räkna på det så ser du hur länge pengarna räcker...jämfört med att köpa nya kolvar och annat.

Sen kan du också köpa ren racebensin på 200 liters fat men det blir ganska dyrt ca 40 kronor eller nåt sånt.

Lycka till

Brillko
2003-01-23, 20:21
Toulene löser upp gummi. Slangar och packningar. Oringar.

Ha det i åtanke. Pumpar går sönder. Slangar lämnar resten. Förgasare sätts igen.

Toulene blandar man i. Sen kör man på strippen. Ser till att all soppa rensas ur och tankar i vanlig soppa. Man skall aldrig ha toulene i när man inte kör.

Toulene finns i macksoppa. Men inte alls i dessa propotioner.

Toulene ger förändrad karaktär på cylindertrycket. Ha det i åtanke och justera tändkurva för att maximera Imep (positiv)

Du kan annars ha en slappare tändkurva. Men då tappar du effekt du lagt pengar på att få.

c_vette
2003-01-23, 21:23
ja ja......få se då om man paltar med toulen eller om man vänder på spargrisen och fixar ett par andra toppar eller nya kolvar.

Men vilka andra pontiac toppar är nåt att ha, lär ju ha några med minst 87 cc förbränningsrum för att komma ner under 10:5 i komp va, men samtidigt måste det ju finnas potential för flöde.....så vilka kan funka 64 96 4x 6x ????? annars får man väl fiska efter typ edelbrocks aluminium toppar smakar det så kostar det :-)

redneck rebel
2003-01-24, 15:55
jag kör med 6x-4 altså 350 toppar på 455:an ger väll knappt 9.5 i komp men det är bra å billiga toppar med lika stora kanaler som dom större topparna, men med 90-94cc förbränningsrum. finns fortfarande att köpa som utbytestoppar va noga med att det ska va -4 på dom å inget annat. även 4x finns väll i nån mindre variant. har ett par tomma 4x från en 400 liggande är nog kring 100 cc. även ett par 7m5 dvs original 72-455 kompletta fräscha

c_vette
2003-01-25, 18:16
Originally posted by Rickard

Way too much.

Ja Rickard..........knicken som haft motorn innan jag kom över den har ju också lärt sej den hårda vägen då han redan bytt 4 kolvar......men rev motorn idag och det var visst en kolv som var bränd igen.......så vette f.n om det inte blir nya kolvar med nån reverse dome eller nåt om nu topparna är OK.

Men hur mycket behöver tas av kolvarna för att komma ner i typ 10:1 i komp......går det även att använda nån fet topppackning, blocket är ju som sagt borrat 040.

Rickard
2003-01-25, 23:12
Det ser ut som ringlandet har kollapsat. Vanligt på TRW kolvar i högkompmotorer som körs på för dålig bensin.

16cc sa jag i tidigare post. gå tillbaka och läs igen och fundera på vad jag sa.
16cc det är mycket på sådana kolvar. specialbeställ nya dishade kolvar är bästa alternativet. Jim Butler har på hyllan tror jag.

Ang. toluene.

Jag har kört i snart tre år med ca 20% toluene blanding. Inga problem med upplösta gummiledningar har dykt upp än i alla fall. Och skulle det visa sig so what. Det är billigt att byta lite slangar.

BadCam70
2003-01-26, 18:56
Toulen i sig är inte effekthöjande(snarare tvärtom!!)utan det gör att själva förbränning blir mer kontrollerad/långsammare förbränning och inte lika explosiv,vilket gör motorn MYCKET mindre spikbenägen,om man har i Toulen i en original maskin så sänker det effekten eller har ingen verkan.
Att det skulle ta kål på gummislangar har jag oxå hört men däremot så ska slang som är ny fräsch och har bra kvalite inte påverkas nämnvärt,som Brillko säger töm ur mellan tävlingarna dumt att riskera nåt även om det skulle vara vandringsmyt.
Själva poängen med Toulen är alltså att man kan öka komp och trimningsgrad,lustgas,turbo "you name it" utöver vad som annars vore möjligt utan Toulen det är där vinsten ligger.
Angående procenten så har jag hört 10% som rekomenderad blandning men där finns det nog plats för experimenterande som Rickard som har 20%.

c_vette
2003-01-27, 19:05
Ni som kan pontiac bättre än jag...är ett par 7k3 toppar nåt att ha?
Dom har väl 96 cc förbränningsrum och det skulle ju få ner mitt komp på rimlig nivå, men hur är kanaler och flöde i dom?
Finns det potential i dom genom att tex porta så dom flödar någorlunda till min lagom vassa 455:a ?

redneck rebel
2003-01-28, 11:54
7k3 flödar ungefär som alla andra d-port pontiactopar med normal ventilstorlek. men dom har inte dom yttersta bulthålen på avgassidan så att få tätt mellan topparna å headerserna blir ett helvette