handdator

Visa fullständig version : Startproblem när motorn är varm?

Doer
2003-01-16, 00:27
Jag har problem med min 350 cheva motor, jag har ett brytarlöst ignitor kit på och bilen hoppar igång hur lätt som helst när motorn är kall, men däremot när motorn är ganska varm får man stå och gnugga ett tag. den är även VÄLDIGT svårstartad efter tankning!
Vad kan dessa problem bero på?

Lindblom
2003-01-16, 11:27
Jag har haft (har, för jag har inte åtgärdat det än...) liknande problem.
Motorn är svårstartad i varmt tillstånd. När jag stannade och bara skulle stå en kort stund fick jag ställa upp huven för annars fick jag inte igång bilen igen innan batteriet var dött... t.ex. vid tankning.
I mitt fall är startmotorn en av bovarna (misstänker jag) då den går väldigt tungt då den blir varm och då orkar inte batteriet särskilt länge, så med en frisk startmotor så skulle nog inte batteriet ta slut innan den startar.
Jag fick tipsen att det kan vara att tändspolen blir för varm, eller nån form av ånglås, bensinpumpen blir för varm eller så.
Nån rekomenderade att trycka dit en glass på bensinpumpen för att se om det blev bättre...
Jag har väldigt varmt i motorrummet så i mitt fall är problemet nog temperaturrelaterat.
Sänka tempen, byta spole, värmesköldar eller nåt kommer nog jag att prova med till våren för att försöka få ordning på problemet.
Nu kanske jag inte är helt rätt ute här, så nån annan får gärna komma med fler ideer.

(Om nån undrar varför jag stod med huven öppen på Lazzats sista körning 2002 så var detta orsaken... inte att jag tyckte att motorrummet var särskillt sevärt...*s*)

Brillko
2003-01-16, 11:35
Förgasare. Och varmt under huven Du kan få soppa att koka i flottörhusen och flöda ner i insuget.

Prova att ge nästan full gas nästa gång innan du startar och håll där tills den startar. Brukar funka.

Kolla om du kan finna en bra värmeplåt under fuggen.

Kolla även din tändning. vad står den på?

svart nova
2003-01-16, 12:41
Håller med Brillko!
Låter som ånglås...
Full gas vid start eller ännu bättre - sätt en distans i trä mellan insug och fugge...brukar funka kalas!
/C