handdator

Visa fullständig version : 440 och mystiska fenomen...

JockeW
2003-01-09, 18:49
Nu ska ni få ta del av världens mysterier : )
Har haft en del tänkande över dessa fenomen och nu tänkte jag dela med mig.

Har alltid haft ett lite mysko fel på motorn ( Mopar440 ), att tändmarkeringen på dampern inte stämmer äverens med märkning för tändning på kåpan.

Hursom helst så tänkte jag att antagligen är det nått som blivit feltajmat nån gång, fel damper eller så.
kärde en sommar som den var, inga bekymmer förens det börja knacka svagt och sedan, (av annan anledning), ran oljan ur och ....ja alla vet vad som händer då.....det blir dyrt....

Men jag tog isär motorn fixa och dona...ni vet slipa vev, nya lager, kolvar, ringar,lyftare,kamaxel....osv

Men nu kommer det spännande....

Kontrolerade självklart nu att det var rätt damper och att den var hel samt att allt satt exakt rätt i förhållande till varandra.
Men samma sak upprepade sig igen!!!! Tändmarkeringen helt fel..

Motorn gick dock som en dröm, hur jämt och fin som helst...förutom....

Ett knackande ljud uppkommer vid jämn gas tex efter en växling.
Detta låter som ett lager ljud men är det det??

Dom här två felen behöver inte hänga ihop men de är båda rätt mysko.
Man vill ju lätt tro att dampern är trasig och därför sabbat lagren, men tro mig den är hel. O maskin har inte gått mer än kanske max 50mil...

Trolig orsak nr1:

Veven är gjuten och kräver en speciell damper som sitter där,men jag har oxå hört att convertern ska vara balanserad ihop med vev och damper ?????

Nr2: Jag skulle inte ha hällt i syntolja efter renoveringen, och synerligen inte glömmt bort att jag hade kamaxelfett/pasta på kammen. Borde kanske bytt oljan direkt efter varmkörning ???

nr3: Det är inget lagerljud utan knack uppkommet pga för snål blandning... fel tändning ???

Det här är det jag funderat på men jag vet inte riktigt....

Dartman
2003-01-09, 20:31
fel tändning? Ytter ringen på dampern kan ha snurrat

Brillko
2003-01-09, 20:34
Sätt maskin på 0. Kolla att damperns markering är på 0. Tror som ovanstående att det är damper-relaterat endå ;)

JockeW
2003-01-09, 23:20
Exakt vad jag gjort, både en och två gånger.... och då stämer det!
i sånna fall skulle gummit va så slut att markeringen flyttade sig bara när motorn var igång!

Och vore det så så borde det kännas.. det är det som är så jävla mysko....

det stärsta bekymret är iof att det låter illa, kan ju köpa ny damper iof bara för att va säker... men den är hel....
Vet att det låter hel knäppt.
Har börjat fundera på om det är markeringen på kåpan som är fel, dvs märstammar från en annan BB ???

Dartman
2003-01-09, 23:39
är det en nyare 440 med gjuten vev så skall det sitta vikter på turbinen
knackande ljud är det från motorn? inte fråv flex platta / låda
om märkningen imnte stämmer på dämpern bara att fixa dit en ny
brukar alltid kolla när man har i sär en motoor om märkningen stämmer
och om den nu går som en dröm låter det konstigt om det vore ett tändningsrelaterat problem

JockeW
2003-01-10, 12:23
Det låter som det kommer från motorn.

Det är en -73 440, har forskat vidare om det med vikter på convertern.
Tydligen var de gjutna vevarna för lätta i förhållande till kolvar och stakar, ett problem som inte fanns med den tyngre smidda veven. Därför är det extra vikter på convertern eller flexplattan och en speciell damper.

Men skulle det verkligen ha sån betydelse? Jag menar ska man kunna sabba vevlagren om inte vikterna sitter där?

Vad det gäller dampern så kan jag bara säga som förr... märkningen stämmer när motorn är på noll.

Brillko
2003-01-10, 12:50
Det är väl som med Cheva. Extern och Intern balansering.

på tex 454 e det annan svängdämp och vikter på flexplattan.

På 427 är det balanserat i veven.

Åker man utan på 454 rasar man saker. tex lager. eller brott på stakar mm.

JockeW
2003-01-10, 14:55
Jo precis.... undrar bara om man verkligen kan sabba saker så snabbt när man gjort denna "miss" ??

Om det nu skulle vara så, får man nog ta och köpa sig en vev av den äldre typen.

Brillko
2003-01-10, 14:58
tror att du skall posta denna fråga på Nitroz med.. Finns en del kunnit moparfolk där.. eller locka hit dem ;O)

JockeW
2003-01-10, 15:06
Jo det kan jag göra, hur gör man en länk i deras klotterplank till denna tråd ?

mopar
2003-01-13, 13:53
hallå på dig skall ge dig ett litet tips..
kan vara så att det finns en liten tröghet i fördelaren och då kommer du aldrig att få rätt tänd värden på den, jag har råkat ut för detta och vi höll på bra länge innan jag upptäckte det.

nollade motorn och allt var rätt men vid gång var det som om man satt lampan på fel cyl !!!
tändningen kan ju omöjligt vara så tänkte vi då ..

men efter mycket kliande i skalpen så kollade jag upp fördelaren och konstaterade att vikterna var lite kärva och stannade lite var stans..

och ja du kan köra ner motorn då det blir obalans i veven..
men kolla fördelaren först och prova lite försiktigt och se om motorn låter bättre...

om inte annat hör av dig så får vi fundera ut lite annat ....

"edit stavfel"

Dartman
2003-01-13, 14:04
jo då det känner jag igen råkat ut för det åxå
brukar ställa tändningen när den är fullt utslagen så får det bli som det blir på tomgång
fast inga problem nu numera kör man stum tändning

mopar
2003-01-13, 14:13
Originally posted by Dartman
jo då det känner jag igen råkat ut för det åxå
brukar ställa tändningen när den är fullt utslagen så får det bli som det blir på tomgång
fast inga problem nu numera kör man stum tändning

så sant men jag hadde lite problem att stalla upp den när grund täningen stökade men mig ..

det är ju lite jobbigt att starta på 36° eller??

Dartman
2003-01-13, 14:36
nja inga problem finns en liten special funktion iMSD boxen som sänker tändningen när man kör på starten (MSD 7 al3)

JockeW
2003-01-13, 21:45
[QUOTE]Originally posted by mopar
[B]hallå på dig skall ge dig ett litet tips..
kan vara så att det finns en liten tröghet i fördelaren och då kommer du aldrig att få rätt tänd värden på den, jag har råkat ut för detta och vi höll på bra länge innan jag upptäckte det.

nollade motorn och allt var rätt men vid gång var det som om man satt lampan på fel cyl !!!
tändningen kan ju omöjligt vara så tänkte vi då ..

men efter mycket kliande i skalpen så kollade jag upp fördelaren och konstaterade att vikterna var lite kärva och stannade lite var stans..

och ja du kan köra ner motorn då det blir obalans i veven..
men kolla fördelaren först och prova lite försiktigt och se om motorn låter bättre...

om inte annat hör av dig så får vi fundera ut lite annat ....

Jasså.. ja det var som attans!
Det ska jag kolla, precis som du säger att det är som om det var fel cyl man kolla på!

Jag är väl medveten om att man kör ner motorn om det är obalans i veven.
Klurar bara på om det borde gå så fort att göra det?

Vidare är ju nästa fråga, vad ska man göra åt det faktum att inte convertern är balanserad? Måste väl balanseras ihop antar jag.
Bara att byta vev eller är det så pass lite av balanseringen som ligger där så att det "kvittar" så länge varvet inte är så högt ?

Dartman
2003-01-13, 23:25
en lite länk till vikter
tyvärr inte till 440 men man får ett humm om hur mycket vikt det skall vara
http://store.yahoo.com/chucker54/torconweigba.html

mopar
2003-01-14, 07:14
JockeW>> nja det behöver inte ballanseras ihop jag vill minnas att det går att köpa dessa vikter "lösa" kolla med tci eller någon annan stor firma , har för mig att dessa viket skruvas dit.

Racing
2003-01-14, 08:38
Ha åxå i åtanke att vissa billigare lampor e beroende av vilken håll du monterar klamman åt.
Den sida som ger mest förtändningsutslag e den som gäller.

JockeW
2003-01-14, 17:30
Vad är Tci ? telnr ?

Lampan är en urgammal historia... men jag har prövat med flera olika alltid samma sak.. god tanke dock =)

mopar
2003-01-20, 07:41
Hej igen.
Har lite tips ang ditt problem , det är ju så att du måste ha “rätt” svängnings dämpare på motorn detta är för att en gjuten vev ej är ballanserad och har en kritisk frekvens som måste dämpas, detta fenomen kan framkallas på en smidd vev också om man svarvar en egen solid damper vilket är helt tabu att göra på en chrysler vev.
Lika så gäller din turbin den har vikter på sig för att veven inte är ballanserad men det största problemet är fortfarande den kritiska frekvensen som gör att du får material förändringar så allt har inte med att göra att den inte är ballanserad utan det påverkas av desiteten på materialet, en smidd vev har sitt kritiska varv på ett så pass högt varv att det är ytterst sällan du lyckas att träffa det och perioden som det varar är mycket kort till skillnad från en gjuten vev där detta är brett och och ganska långt ner på varv skalan.

Jag skulle ringa chysler baronen och köpa en ”rätt” turbin kostar ca 1700:-
Annars kan du ringa hansen alt persåker dom kan ta hem vikter till dig till en kostnad av ca 1100:- och det med följer en inst för hur detta skall monteras...

Volvo löste problemen med kritiska svängningar genom att montera en mellanaxel i sina motorer

Dartman
2003-01-20, 17:17
motvikter på svängnings dämpare och turbin finns även med smidd vev
finns nog fler sanningarn om det
text taget ur mopar bok

72-74 440 6pack these engines all used a forged steel crank that utilized external balancing to compensate for the heavier connecting rods

mej veteligen är en gjuten vev lättare och dörför behövste vikter på svängnings dämpare och turbin för att kompensera mot stakar/kolvar
så rent vikt mässigt så skall man ha en gjuten vev men vid extrem belastning blir den inte krokig utan brister direkt

JockeW
2003-01-20, 18:24
allright...
Tack för tipsen =)
Kan tänka mig då att jag sabbat vev lagren pga min okunnighet =(
Inte lätt och veta sånt där....

Men men bara att hoppas att inte veven gått ner sig då och ur me motorn igen....

Funderar på att börja åka cheva ;)

Dartman
2003-01-20, 19:11
tyvärr hjälper det inte att börja åka cheva finns motvikter/gjuten vev även där

mopar
2003-01-21, 07:17
se så inte deppa nu .. det kunde varit värre typ : glömt att byta pinnbultar som håller staken = dom skall bara användas en gång pga det momentet man använder vid åtdragning..

Polaren glömde det .. resulterade i ett JÄTTE hål i blocket + att kammen fick en smäll så den blev kass den med..

Styrka är att resa sig efter ett stort nederlag..

Dartman
2003-01-23, 09:29
http://www.moparts.com/ub/ubb/Forum14/HTML/000002.html
lite smidigare äm extra vikter och så kan du byta turbin utan att tänka på vikterna

JockeW
2003-01-23, 23:46
Byta turbin vill jag icke ty den är av hög standard =).... och den va dyr....
Räcker med flexplatta altså.. de e ju bra men hur fäster man vikterna om man ska ha dem på turbin ??

Jag deppar inte, tvärtom skönt att komma fram till vad det kan vara för fel....

Kom dessutom på att jag kanske kan göra det på plats i bilen..
Om inte mitt stora räseroljetråg stället till problem. Och om man kan montera vikterna på turbinen på plats vill säga.....
Ett problem kan ju vara vevlager bultarna...tänkte inte på det förens du sa de...
Jo dom e bytta men jag lär ju få byta igen om det beror på momentet.. undra om det går??

Man har ju liksom fått massera innerskärmarna en aning för att få plats men headders så det är ingen lekstuga att ta ur maskin kan jag lova.....

Men om detta fixar sig så e det bara en korrekt förgasarbestyckning, lite stötdämpare, en diffbroms och sen syns vi på "Tracken" =)

Dartman
2003-01-24, 00:16
nej nej inga vikter flexplattan är urtagen motvarande vad vikten skulle väga.

JockeW
2003-01-24, 20:40
aha... den är klar att montera altså... smidigt.. ursäkta kolla bara snabbt på det.. det är ju bra då blir det ju bara ner med lådan =)

Matte-sthlm
2003-01-27, 23:31
Originally posted by Racing
Ha åxå i åtanke att vissa billigare lampor e beroende av vilken håll du monterar klamman åt.
Den sida som ger mest förtändningsutslag e den som gäller.

den där går jag i god för..Gjorde samma sak idag... 36 grader fel...

JockeW
2003-01-28, 20:32
Nej... har pövat med olika lampor, vet även att det kan bli helknasigt.. =)