handdator

Visa fullständig version : Silikon i motorn?!

Pianoman
2003-01-07, 20:19
Plockade ner min Cheva 350 och döm om min förvåning när klippt varenda bult var väl inlindad i silikon.
Pratade med killen som satte ihop spisen och han påstår att man skall ha det för att undvika läckage.
Vad jag har hört så ska man absolut inte ha silikon någonstans i motorn, V8 eller inte. Men det är första gången jag river o plockar ihop en hel spis så jag kan ha fel, eller???

JockeW
2003-01-07, 22:31
I vissa lägen ska man ha silikon på bulten.
tex om den går in i eller förbi en vattenkanal.
Vet inte om det är så på chevor men chryslarna har sånna ställen...

Var det verkligen sille på varenda en ??!

Pianoman
2003-01-08, 07:36
Originally posted by JockeW
I vissa lägen ska man ha silikon på bulten.
tex om den går in i eller förbi en vattenkanal.
Vet inte om det är så på chevor men chryslarna har sånna ställen...

Var det verkligen sille på varenda en ??!

På topplocksbultarna ja....

BadCam70
2003-01-08, 12:10
Har aldrig använt silikon på toppbultar på dom CSB som jag satt ihop,har som regel att använda så lite silikon som det bara går och att aldrig använda det om det fins risk att det kommer in i motorn.
Numera finns det packningar som tätar mycket bra jämfört med gamla delade historierna(tänker närmast runt oljetråget),CSB brukar ju ha lite problem annars runt insuget särskilt där topp och block möter insuget.

Racing
2003-01-08, 12:57
Yup.
Svart silikon emellan insugets ändar å block.
Lägger en rejäl sträng som får härda i 10 min innan montering.

LITE silikon emellan ändpkn för tråget enl orginal spec.
Annars undvik skiten som pesten.

Nova Jörgen
2003-01-08, 22:00
Du bör alltid ha tätmedel på gängorna på topplocksbulten på chevy smallblock. Då bulthålen går ner i vatten kanalerna. I GMs orginal verkstads handböcker står det att man ska använda gängtätning på topplocks bultarna. Har du en liten skada eller ojämnhet på gängorna kan kylvattnet krypa upp efter gängorna och bulten och sedan läcka ut i motoroljan uppe i topplocket.

Jag undrar lite varför ni tycker att man inte ska använda silicon som packningsmassa i motorn?

Cheva har bl.a. ersatt både o-tråg och ventilkåps packningarna med silicon vid hopmonteringen, på en del motorer. T.e.x. 6,5L Dieseln. Även på Mitsubishi förekommer silikon pacningsmassa i stället för vanliga packningar på en del motorer.

Pianoman
2003-01-08, 23:34
Ska i ärlighetens namn säga att jag har hört att man inte ska ha silikone där olja förekommer då silikonet löses upp och följer med oljan.

Nova Jörgen
2003-01-10, 20:47
Hej igen!
Snackade med en kille på volvos tekniska avdelning i dag, det stämmer att silicon som inte är avsett för motorpacknings bruk, innehåller ämnen som kan skada metallen i motordelar (oxidation, frätskador och rostangrepp) men det tar låååång tid om jag fattade honom rätt. Jag har alltid använt silicon när jag satt ihop mina motorer och inte har jag sett några skador ännu. Man får väl använda det med förstånd.

Pianoman
2003-01-11, 08:33
Oki doki. Tackar alla för hjälpen. Har insett att man är nog nöd o tvungen att ha lite silikon, men det kommer att bli sparsamt. Är fortfarande misstänksam mot kladdet ;-)

wowbagger
2003-01-11, 11:03
GMs egna motorsilikon e väldigt bra..

Racing
2003-01-13, 10:14
Alltså.
Har vid tillfällen tagit isär maskiner där tidigare ägare/byggare haft en övertro på just silikon.
Hela maskinjävlen har som följd varit full av skräpet.
Sil,pump,oljekanaler,lyftare,stötstänger,lagerskador osv...
Silikon har sin plats,men som sagt..använd skiten SPARSAMT OCH DÄR DET FINNS FOG FÖR DET!

Pianoman
2003-01-13, 18:17
Originally posted by Racing
Alltså.
Har vid tillfällen tagit isär maskiner där tidigare ägare/byggare haft en övertro på just silikon.
Hela maskinjävlen har som följd varit full av skräpet.
Sil,pump,oljekanaler,lyftare,stötstänger,lagerskador osv...
Silikon har sin plats,men som sagt..använd skiten SPARSAMT OCH DÄR DET FINNS FOG FÖR DET!

Man kan undra hur mången motor som fått skador av just överenergiskt användande av silikon?

JockeW
2003-01-13, 21:52
Vad sägs om detta:

Rev isär en 440 för ett par år sen och fann att man delat på insugningsplåten!
Ni vet på en mopar är det ju en hel plåt som även täcker lyftargalleriet... Den var snyggt isärskuren vid topparna och ihopsatt igen av..... just det.. SILICONE =)

Fråga mig inte varför

BadCam70
2003-01-14, 15:14
Den lilla 327an som sitter i bilen min just nu har motorbyggaren duttat på med nåt som ser ut som bygg eller våtrums silikon och det är inte sparsamt det kan jag säga,spelar väl ingen större roll den ska ju ändå rivas och det ska byggas nytt men det ser inte bra ut milt sagt.
På vissa ställen måste man ha skiten men använd rätt produkter.