handdator

Visa fullständig version : Turbo fråga!

pevab
2003-01-06, 13:57
Nu är det så här att ett turbobyte står för dörren i min kära Uno.
Har inte bestämt mig än vilken.. Det står mellan en T25 och en T28..
Är det någon som vet vad resp. turbo står i värde om man vill ha en i nyskick??
Är det inte stor skillnad så blir det givetvis T28:an.. =)
Nu till frågan: Jag är inte så inne på turbosar och hur dom arbetar men nått som jag vet är att jag kommer att få ett jämnare tryck med en av dom här aggen än vad som är orginal. Jag menar att dessa turbosarna inte kommer att droppa ner till 0.8 vid varvstoppet som den nuvarande gör..

okej nu till frågan då.. Klarar en turbomotor 1.6 bar genom hela registret om den klarar det vid 4000 varv ??
Blir det mer påfrestning på motorn om man har högt turotryck genom hela registret i stället för att droppa ner som orginalet gör eller kommer jag att spränga skiten om jag har, säg 1.5 vid 7000 varv??

Lite konstigt formulerad fråga kanske men jag hoppas ni förstår vad jag menar..

//Jimmy

2maz
2003-01-06, 14:24
Tror du inser vad som händer med fördubblat bar vid högre varv. Det ger enormt mycket mer mos. Och då kan saker gå sönder.

Det man bör kolla är fjädrar. Fjädrarna behöver vara mkt bra skick vid högt ladd. def vid högt varv.

Insugssidan kan även nyttja en adressering med tex UNO 75 kam eller annan trimkam. Lite urgrottning ur förbränningsrum, dit med m12 pinnbult istället för topplocksbulten du har nu.

Lazzat har medlemsrabbat hos ettap på arp. Aningens tjockare packning kan du leta efter. Du kommer endå behöva mkt mer varv innan den klipper igång med nya turbon så bottenvrid är att skita i.

Sen måste du göra eget grenrör eller som Pelle och Bjarne fräsa en adapter. Det blir trångt så va inte rädd för att använda släggan på torpedväggen. ;=)

//Brillko

pevab
2003-01-06, 14:37
misstänkte det.. jo släggan åker nog fram då det är hyfsat trångt redan nu.. =)

Uno 75 topp ligger i garaget kammen skall bara byta plats med orginalet. eller kan man byta hela toppen??
9000 IC ska på också..

Att gräva ur toppen vågar jag inte så mycket kan gå fel men jag kan väl köra med tjockare packning alt. två orginal?? detta är ju ett budget bygge så jag hade inte tänkt att lämna in den utan tänkt fixa så mycket jag kan själv..

Hur kollar jag fjädrarna?? är det lönt att pilla med det eller är det bättre att köpa nya som man vet är bra??

En adapter är inget problem då jag är CNC programerare på fräs, svarv, bockmaskin och svetsrobot.

Bottendrag skiter jag i.. =) man kör ju inte trimmad uno till vardags va?? =) Jag är inte rädd för att varva upp lite.. hehe

//Jimmy

jens
2003-01-06, 15:49
jag vet inte om det är någon skillnad på mk1 och mk2 men på min -90:a så är det "gott" om plats om man slänger bort värmepaketet. Ta T 28:an om du planerar göra ännu mer med bilen fast du får nog göra något åt kopplingen, jag är inne på min andra sinterlamell+hårdare tryckplatta.

pevab
2003-01-06, 15:54
Kopplingen håller bra som det är nu men jag vet inte hur det blir sen med större turbo... återstår att se.
Jag kör nu med endast hårdare tryckplatta och orginallameller..
Men det blir nog bättre däck först..
Däck och turbo så får man se var man hamnar.. =)

Menar du att det slirar trots att du har sinter + hård platta?? ofjädrade eller fjädrade??

//Jimmy

jens
2003-01-06, 16:28
min började slira efter 3 månader, det var en fjädrad lamell. det verkar som att min bil väger mer, det kan nog ha påverkat lite.
jag fick en ny lamell på "garanti" efter lite tjat. orginal lamellen höll inte för 1 bar ens.
kan ju vara så att jag slipat ner anläggningsytan på svänghjulet lite mer än vad som är bra så tryckplattan inte får tillräckligt tryck på lamellen.

Brillko
2003-01-06, 17:17
Pevab. När du gjort en fungerande adapter så vill jag ha en med ;)

När maskin endå är ur på 2maz Uno kan den kanske få en lite större turbo.

2 packningar e ej att rekomendera. Ser Uno 75:ans likadan ut. Har de samma storlek på ventiler. Samma typ av ventiler. Samma fjädrar? Tror man skall passa sig om man ej vet. Så byt kammen. Och när du har den lös toppen så slipa ren den och insug från gjutskägg. Ingen portning utan förfina kanalerna bara. Det skadar inte. I förbränningsrummen så slipar du med slipstift så inga vassa kanter finns.

Jens, prova att svarva av svänghjulet nån mm där tryckplattan sitter. den yttre biten. Dels tappar du ett par gram. Dels får du mer fjädertryck

Men topplocksbulten är att överväga. Kopparpackning finns det säkert nån som kan skära åt dig i lämplig tjocklek. Tror att man måste kompsänka om du skall ladda mer än 2 bar iallafall. Och det vill du juh efter hand ;=)

jens
2003-01-06, 17:32
Originally posted by Brillko

Jens, prova att svarva av svänghjulet nån mm där tryckplattan sitter. den yttre biten. Dels tappar du ett par gram. Dels får du mer fjädertryck

Är det någon som vet hur tjock kanten ska vara?
svänghjulet är ganska nerslipat på baksidan så jag vet inte om jag vågar ta mer gods där bultarna för tryckplattan sitter.

pevab
2003-01-06, 17:47
ahh, specialbeställningar... =)
Gå ut och mät lite och skicka mig en ritning på hur du/2maz vill ha det så kan jag ta och kolla lite på det.. Ska man ändå göra en så tar det inte mycket längre tid att göra två.. materialet "lånar" jag på jobbet så det är ingen fara.. =)

Jag har inte haft bort toppen på unon än så jag har inget att jämföra med...
På utsidan ser dom nästan likadana ut =) det räcker kanske inte.. hehe

//Jimmy

tobben
2003-01-06, 18:38
Pevab- topparna är inte samma... Turbon har 4st extra bultar strax under tändstiften som inte finns på övriga topplock, åtminstonde inte på X1/9:an.
Däremot kan du ta kamhuset, det passar rakt av. Vet inte om det är olika kamdrev, men du kan kanske tillverka ett ställbart drev om du skall byta kam, du verkar ju ha tillgång till rätt verktyg (och så kan du få tillverka ett till mig med :-).

pevab
2003-01-06, 18:55
Ajfan... Jaja, får kolla om det är samma drev annars blir det bara att byta kammen..

Är det någon som vet vad man får ge för en T28:a??
Eller någon som vet vilken bil dom sitter i så man kan kolla runt lite på skroten??
Eller kanske tillochmed finns någon som har en liggandes i fint skick??

//Jimmy

Pelle
2003-02-10, 17:35
Originally posted by 2maz
Sen måste du göra eget grenrör eller som Pelle och Bjarne fräsa en adapter. Det blir trångt så va inte rädd för att använda släggan på torpedväggen. ;=)

//Brillko

*asg*

Jo men det fungerar!
Spiner vilken växel man än kör på! ;)
///Pelle