handdator

Visa fullständig version : lmm frågor

nick£
2003-01-05, 00:18
ska passa på att jaga rätt på en lmm till cherryn nu när jag e ledig och tänkte kolla om det e nån som vet nån med bättre flöde än den som sitter orginal.

skulle även vilja veta lite mer exakt hur konverteringen går till

Bjorn325
2003-01-05, 01:27
Borsh verkar ha gjort två olika huvud-varianter.
En med stort hus och en med litet hus.
Inkromet verkar variera då jag sett massor med varianter av elektronik i dom.
Det är därför man flyttar över elektroniken från Cherryn till den stora.

Är du osäker på hur du ska göra så har jag en ombyggd, testad och klar som du kan få köpa.

jens
2003-01-05, 01:36
jag kan ha fel men vad jag har sett så har vissa luftmängdmätare en attrapp där det skall sitta en tempgivare..

Bjorn325
2003-01-05, 02:12
Jag har aldrig tagit isär någon som innehållit någon atrapp.
Temgivarna kan se lite olika ut, men Cherryn startar inte om man inte kopplar in den

Brillko
2003-01-05, 02:17
Gav detta nån skillnad på din björn. Är detta en strypning?

Tänkte mest på att denna sitter före turbon. Och får man det ladd man vill ha borde det juh räcka. De flesta kan juh suga rätt friskt genom små hål.

Meningen att byta är väl när turbon inte klarar ge mer. Ge den lite lättare andning?

Bjorn325
2003-01-05, 02:25
Syftet med att bygga en större LMM är att underlätta andningen
precis som man gör med ett KN-filter och avgassystem.
Det stämmer att motorn får i sig luft även om man kör med den mindre orginal-varianten,
men orginal är den på Cherryn 57mm invändigt och på tex Sierra är den 66mm.
9 mm större kanske inte låter så mycket, men det är stor skillnad på gassvar.

Bifogar en bild på Cherry vss Volvo 360 GLT

jens
2003-01-05, 02:27
Originally posted by Brillko

Meningen att byta är väl när turbon inte klarar ge mer. Ge den lite lättare andning?

jag bytte min i samband med spridarbyte för att det samspelar bättre över det högre registret.om spjället öppnar mindre på grund av den större arean så tror boxen att lite luft kommer in och öppnar spridarna lite, medans spridarna är större så blir det samma mängd soppa. man får ju givetvis kalibrera fjädern i mätaren tills bilen går bra.

Brillko
2003-01-05, 02:46
Vad har unon orginal. inga 57mm ser så liten ut.

Visst kan turbon kavitera lite och inte suga fullt så mkt den klarar av, Men det måste väl endå fungera tills den inte klarar mer.

Att man byter till annat filter ger effekt på en turbo. Beror mer på att laddet ökar lite grann. För den suger lättare.

Är trött och borde sova. Finns säkert nått jag missat och jag resververar mig för att jag har fel i frågan ;)

nick£
2003-01-05, 13:01
björn du har pm

freddis
2003-01-05, 19:54
vilken av luftmängdmätarna är till cherry ?
den mindre eller större??

vilka luft mängdmätare kan man konvertera till cherry?
alla från borsh eller ?
då passar det mesta från volvo och det låter bra =)

mvh fredrik

nick£
2003-01-05, 20:52
den större kommer från en volvo.
jag tror att det är i princip så att alla bosch modeller passar på cherry bara kretskortet går att mosa i. Men kolla med björn han har bättre koll på sånt än mig

Bjorn325
2003-01-06, 00:07
> Freddis:
Läs mitt första inlägg igen.