handdator

Visa fullständig version : Varvstopp Uno Turbo vs. boxnummer

Ante
2003-01-01, 13:57
Hej! Ny tråd för detta ämne...

88:ans Uno Turbo, bryter vid 6500 rpm.

Bosch bränsle-boxen: 0 280 000 363
Magnetti-Marelli tänd-boxen: MED 604 B

Kom igen nu, ni som inte har något varv-stopp vad har nu för nummer på boxarna?

Någon som VET om det är tändning eller bränsle som bryts?

/Ante

Från trim-tråden
...........................................................
Varv-stoppet
Min 88:a bryter vid c:a 6500 rpm. Efter turbobytet drar den utan tvekan till stoppet. Innan tappade den orken efter 5500 rpm. Skulle vara mycket vara intressant med en jämförelse av nummer på tändboxen resp. bränsleboxen.

Med risk att bli "flamad" så skulle jag bli förvånad om det går att bränna-bort varvtalsbegränsningen genom att ligga på varvstoppet en längre tid. Med stor? sannolikhet styrs stoppet av mjukvaran i styrdonet. Även om så inte är fallet kan jag inte se hur komponenterna i boxen kan skadas av att en längre tid brytra tändning eller bränsletillförseln. En förklaring på detta skulle vara mycket intressant.....

Om man läser tråden ovan så verkar det som om stoppet ligger vid lite olika varvtal. En teori är att bilar med katalysator har varv-stopp medans bilar utan katten ochså saknar dett stopp. Jag återkommer med nummer på boxarna i min bil så får vi Unoåkare jämföra....

/Ante

uno_nalle
2003-01-01, 14:27
på 87an utan kat.. existerar inget varvstopp!!!
varvar villigt till slutet på varvräknaren och förbi
vart gränsen går vet jag inte och tänker inte prova 9000+rpm???
kan tyvärr inte nummret på boxen i huvet men kan kolla nästa gång jag är i garaget..

Ante
2003-01-01, 14:41
Originally posted by uno_nalle
på 87an utan kat.. existerar inget varvstopp!!!
varvar villigt till slutet på varvräknaren och förbi
vart gränsen går vet jag inte och tänker inte prova 9000+rpm???
kan tyvärr inte nummret på boxen i huvet men kan kolla nästa gång jag är i garaget..

Gör gärna det. Om du har möjlighet, kolla nummret på båda boxarna.

/Ante

Henrik P
2003-01-04, 14:23
Intressant!
Sprang ut i garaget och kikade... resultatet var följande:
Magnetti Marelli MED 604 A
(microplex) ingen kat, ingen lambda sond etc. för övrigt en 87a
notera A'et istället för B...undrar varför
hur som helst så har jag inte märkt av något varvstopp över huvud taget...dock inte varvat mer än ca 8000rpm...men man hinner ju knappt se så lita inte på det.. det går mer än 6500 i alla fall.. inget stopp där inte.
Mvh Henrik

Ante
2003-01-04, 14:31
Originally posted by Henrik P
Intressant!
Sprang ut i garaget och kikade... resultatet var följande:
Magnetti Marelli MED 604 A
(microplex) ingen kat, ingen lambda sond etc. för övrigt en 87a
notera A'et istället för B...undrar varför
hur som helst så har jag inte märkt av något varvstopp över huvud taget...dock inte varvat mer än ca 8000rpm...men man hinner ju knappt se så lita inte på det.. det går mer än 6500 i alla fall.. inget stopp där inte.
Mvh Henrik

Vad har du för nummer på Bosch-boxen. Den sitter i kupen, på passagerarsidan, till höger strax under handskfacket.

Ante

Henrik P
2003-01-04, 14:56
I det svaga ljuset av en dålig ficklampa utförde jag dagens mest akrobatiska rörelse och kom fram till att boxen är made in germany..... nummret på den blåa lilla lappen var 0 280 000 336.
Hoppas att denna lilla undersökning kan ge någon hjälp.
Mvh Henrik

Ante
2003-01-04, 17:26
Originally posted by Henrik P
I det svaga ljuset av en dålig ficklampa utförde jag dagens mest akrobatiska rörelse och kom fram till att boxen är made in germany..... nummret på den blåa lilla lappen var 0 280 000 336.
Hoppas att denna lilla undersökning kan ge någon hjälp.
Mvh Henrik

Användbar info. Dessa boxnummer har tydligen inget varvstopp. Tyvärr går det inte att lista ut om det är tändning eller bränsle som bryts då båda boxarna skiljer. Någon som har utört några tester för att komma fram till om det är tändning och/eller bränsle som stryps?

Har för mig att svensksålda 87:or hade katalysator? Är din bil möjligen importerad?

Ante

Henrik P
2003-01-04, 20:01
Det med katten är ganska konstigt...
Bilen är svensksåld och hade kat monterad då jag köpte bilen. det sitter bara en bult i hålet dår lambda sond sensorn skulle vara placerad.
Numer är ju katten avlägsnad och har ersatts av ett rakt rör som mynnar ut i supersprint-systemet..
Mvh Henrik

jens
2003-01-04, 21:23
Henrik om du hade lamdasond orginal och den är bortplockad så går bilen i nödläge, alltså kan den gå fett på låglast vilket är onödigt för bränsleekonomin...

tobben
2003-01-04, 22:16
Vill bara flika in att min 87:a inte heller hade lambdasond, bara en enkel plugg. Tror inte att någon plockat bort den, skall nog vara så. Samma sak på min Alfa 33 QV -87. Båda har kat, men ingen av dem har lambdasond.

Bjorn325
2003-01-05, 01:32
Lambdasond är ganska trevligt att ha,
om man nu inte vill ge informationen till databoxen
skulle jag rekomendera att koppla in en lambdamätare.

En sådan kan man få ganska mycket trevlig info ifrån.

Edit: trevlig, eller i alla fall intressant.

Brillko
2003-01-05, 01:53
har en på uno. fast downpipe e från en 88:a

Lamdamätare väger och kommer bara visa jättefett ;)

Henrik P
2003-01-06, 21:10
Lambda sonden är inte bortplockad.. det är nog sanarare så att katten är eftermonterad för den nordiska marknaden eller liknande(spelar dock mindre roll då den är avlägsnad).
Lambdamätare hde varit trevligt och intressant men det kostar pengar och dom kan man ju lägga på annat... hk kanske?
/Henrik