handdator

Visa fullständig version : kolvbultar

nick£
2002-12-20, 17:26
hur lossar man dom på en cherry. har kikat och dom ser bara ipressade ut men tänkte kolla hur man ska gå tillväga eller om min egna taktik med att banka ut dom funkar

Bjorn325
2002-12-20, 19:32
Kan meddela att det inte funkar att banka ur dom.
Jag har lämnat iväg mina kolvar lite var stans för att få dom ur-pressade.
Jag är inte helt hemma på exakt hur det går till,
men det är inget man löser med slägga. (har provat)

nick£
2002-12-20, 19:40
ok vet du om det går att köra treans stake i fyrans lopp även fast det har suttit en fyra där innan.
vart lämmnar man in dom för ur pressning i annat fall

Bjorn325
2002-12-20, 19:48
Nummren på stakarna är bara för att man ska hålla ordning på dom om man tar isär och sätter ihop med samma grejer.
Nummren på kolvarna är för storleken.

Med andra ord.
Hornar man om loppen och byter ringar spelar det ingen större roll i vilken ordning man sätter i stakarna,
så länge kolvarnas siffror stämmer överens med markeringarna i blocket.

nick£
2002-12-20, 20:26
ok då slipper jag byta m.a.o
men nu vart jag lite fundersam varför är det olika stora kolvar?

Bjorn325
2002-12-21, 01:49
Dom borrar, kanske inte på måfå, men dom har vissa storlekstoleranser.
Om det är stansat 3 eller 4 på blocket tror jag inte skillnaden är mer än ett par hundradelar.
-kan dock vara mer, bara en ren gissning.

Att sätta en kolv märkt 4 i en cylinder markerad med 3 bör inte vara någon fara,
men man ska nog inte stoppa ner en kolv märkt 5 i en cylinder märkt 2.

-TLM-
2002-12-22, 10:29
Jag knackade försiktigt ut kolvbultarna på min motor.... Öppnade skruvstädet ca 4-5cm lade sedan ett tjockt lager trasor där, och sen var det bara att knacka ut bulten med en hammare och skruvmejsel.

Brillko
2002-12-22, 13:17
Tlm, låter inte som den satt som de skulle.

Man sätter dem i en press. pressar med nått ton eller 2. När man skall ha i bulten så lägger man kolven på spisen och staken i frysen. Sen är det bara ta med en hanske och pilla i den med finger kraft. När det svalnar så sitter det.

Tommy Flitt kan göra de jobben. Även borra era block osv. Billig är han dessutom.

När ni byter stakar mellan loppen, se till att väga dem. stake och kolv för sig. och se att de väger lika mkt. För veven är nämligen balanserad för detta.

nick£
2002-12-22, 13:44
brillko hur kommer man i kontakt med tommy flitt?

men om man byter stakar mellan loppen så ska man alltså utgå ifrån vikten staken som satt där innan hade eller är jag fel ute igen ?

-TLM-
2002-12-23, 18:01
Det var som rackarns då .... Verkar som Japanerna som har skruvat ihop min bilmodell för 20bast sen inte visste bättre än jag! = ) Det är inte 2 eller 3:e motorn som jag tagit isär. det är 4:e = O

Förresten, var håller Tommy Flitt hus?. Och vad skulle det kosta att hona in ett par cherrykolvar? Blocket är borrat 76mm, kolvarna är oxå 76mm, men jag antar att det måste vara några hundradelar och tusendelar hit och dit va? .. hehe..

Kan han plana blocket åt mig oxå?

Brillko
2002-12-24, 00:24
Block deckar man, toppar planar man ;)

Se till att ha koll på när du deckar hur mkt som går utan att du får en kolv som slår i nått vid alla tänkbara lyft på kammen och grader du tänker använda dig av. Dessutom skall du lägga till det som staken sträcker på sig.

Men han kan decka ja.

Ingen aning vad han tar, ett par 100 kanske.

Han håller hus i Segeltorp.

www.nitroz.se/flitts finns nummer på.

Kolvarna skall honas in med ett visst mått och eftersom kolvarna har olika storlek så honar man in loppen just för den kolven på 100-delen. Tommy gör inte sånt, men endå. Han kör alla på samma.

nick£
2002-12-24, 01:25
Brillko: man tackar
förresten vet du nån i sthlms området som kan balansera veven och svänghjulet på min cherry för en rimlig summa pengar

Brillko
2002-12-24, 10:50
Beror på vad du anser rimligt. Har du tex satt i tyngre kolvar eller stakar så måste du borra i "Mallory Metal" Ett mkt tyngre ämne än stål. Brukar kosta runt 1000 spänn bara metallen.

Men har du lättare kolvar eller lika tunga är det bara lite småfix.

Värmdö motorteknik gör jobbet.

Mvh
Stefan

-TLM-
2002-12-25, 19:17
anledningen till att jag vill "decka" blocket är att mina nya kolvar har lägre kompressionshöjd, typ 1,5 mm...