handdator

Visa fullständig version : Jaha då var det växel lådan...(suck)

Stoffe
2002-12-14, 21:08
Fick ihop motorn igår och allt var frid och fröjd i stugan ända tills björn tittar på motor fästena på växel lådan....
3st = alla, fästerna är BAJS antingen helt saknade från detta universum eller totalt gäng paj...
detta kunde inte kommit mer oläglig med tanke på att jag ska ut med en hel del pengar så är det någon som har växel låda till övers som är OK till vettigt pris?!????

Elmer
2002-12-14, 21:42
Lider med dig!!!

Fan den är inte snäll mot dig!!

/Martin

-TLM-
2002-12-14, 23:12
Förstår inte riktigt hur du menar... Men sitter det gängor i vxllådan ? Svetsa, laga ?

Bjorn325
2002-12-15, 00:44
Det saknas ganska stora bitar ur lådan runt där det en gång i tiden var gängor...
Klart att det är värt att kolla upp om det går att laga,
men det ser inte så bra ut.

Perry_G
2002-12-15, 02:34
Jag har en låda i okänt skick som bara ligger och skräpar. Kan bli din för några hundringar om du vill? Fick den med min bil. Jag vet dock ingenting om den!

Bjorn325
2002-12-15, 12:40
Stoffe, du blir allt tvungen till att köpa en låda av mig.
Jag kan inte garantera att alla är shcysta, men är den dålig får du en ny.

Alfred
2002-12-15, 13:16
En snabb fråga om växellådor. Om växelspaken glappar rätt mkt i sina lägen... (om du lägger den i tex 1an så kan du föra den åt sidorna med ca 1dm marginal) ... vad kan det bero på isåfall? Ngn säger att det är en gummibustning till växelföraren, några säger att hela lådan är kass o måste bytas medans jag själv inte kan sätta fingret riktigt på vad det kan vara. Men att det skulle va hela lådan är jag mkt tveksam till... Då den varken skrapar eller trillar ur växel och funkar hur bra som helst.

Bjorn325
2002-12-15, 13:33
Problemet ligger i växellänkaget.
Det sitter lite bussningar som kan bli lite slitna med tiden.
Jag har inte varit och pillrat så mycket med just dom grejerna,
men jag kan skriva under på att lådan inte är dålig.

Däremot finns det ju alltid en risk att man får i fel växel när länkaget är riktigt dåligt

Stoffe
2002-12-15, 14:50
Originally posted by Perry_G
Jag har en låda i okänt skick som bara ligger och skräpar. Kan bli din för några hundringar om du vill? Fick den med min bil. Jag vet dock ingenting om den!

Det låter mycket lovande men du bor i skövde och det är inte runt hörnet, det blir samma samma pengar som om jag köper en av björn...
men tack endå!

nick£
2002-12-15, 15:28
jag har också lite strul med min låda det är så att femmans växel hoppar ur ibland vad kan det bero på?
är det nåt att bry sig om eller e det bara att riva ner lådan också

Bjorn325
2002-12-16, 00:03
Om femmans växel hoppar ur ibland kan det bero på tre saker.
1. Billiga varianten. A:
Motorn sitter löst, detta medför att när du gasar flyttar sig motorn så mycket
att växelspaken inte kan följa med.
Lösning:
Kolla att alla motorkuddar verkar ok, och att allt sitter som det ska.

2. Billiga varianten. B:
Om bussningarna i växel-länkagen är slut kan det vara så att du inte får i femman helt,
utan att den ligger lite på gränsen till att vara i och ur.
Om bussningarna är slut har du ungefär samma spel i sidled på spaken med växel i som vi friläge på en normal hel bil.
Lösning:
Kolla att alla skruvar är åtdragna och vid behov byt bussningarna.
Borde gå att köpa hos Nissan till inte altför dyrt.

3. Krångliga/dyra/jobbiga varianten:
I växellådan sitter det en kula för varje växel som ska ramla ner i en grop när man lägger i en växel.
Fungerar på samma sätt som ett spärrskaft, typ.

Eftersom jag aldrig öppnat en låda
kan jag inte närmare beskriva hur det funkar eller vad som skulle kunna vara galet med kulan,
om det skulle räcka med att ta isär och göra rent,
eller om man måste skaffa ny låda.

Hursomhelst, så börja med de två översta alternativen.

nick£
2002-12-20, 16:35
tror att det e billiga varianten b ( hoppas det i alla fall) har nämligen ett jäkla spel i sidled när växeln ligger i

Riskokarn
2002-12-21, 22:19
Länkaget är välkänt dåligt :) bussningarna brukar bli riktigt dåliga...gjorde ett nytt stag med stålbusssningar ist och kapade av spaken rejält....blir bra mycket bättre

Bjorn325
2002-12-22, 01:09
Riskokarn,
kokar du ihop något till 2003 nu då, eller ska 2003 bli som 2002?

Riskokarn
2002-12-23, 23:22
hehe...vet faktiskt inte vad det blir :) kanske kommer ut nåt annat än en cherry :) funderar på o sälja den men vet inte riktigt...den står med renoverad motor...fungerar nu igen iaf :) lite småplock så borde den börja röra på sej...fast sugen på nåt med större motor o drift på rätt ställe :)
durå?

Bjorn325
2002-12-24, 00:49
Det blir samma visa som 2002 fast bättre (förhoppningsvis)