handdator

Visa fullständig version : operation motortvätt

nick£
2002-12-14, 19:57
ok då har operation motor tvätt inletts jävlar vad skitigt allting va :)
hittade även anledningen till mitt ras det var kolvringarna som hade tackat för sig samt att kolv kanten hade smält. När jag skulle ta upp kolven och kolla lite närmare på kolven ramlade den isär nästan på mitten m.a.o dags för renoverning

Stoffe
2002-12-14, 20:05
då kan det passa med en liknade renovering som jag har gjort.
har bytt alla lager packningar och kolvringar osv...

var noga med momenten.

Bjorn325
2002-12-14, 20:21
Rättelse,
Stoffe har bara bytt vevlager vilket är fullt tillräckligt om man inte skrotat hela motorn, alternativt bytt vev.

Stoffe
2002-12-14, 21:17
jaha rättelse 2 :/
Ram lagren bytte jag inte det stämmer (hur gick det för dig???)men det sitter väl endå 8 överfall tot. 4st LAGER! =)
och kolvringarna har jag bytt det mindes jag sen är allt rengjort till ett föredömligt skick det kommer att komma lite text och bilder när jag är klar...

nick£
2002-12-15, 15:31
håller på med samma sak som du stoffe, det e bara det att mina ramlager ska bytas då dom var sådär lagom bronsfärgade :/

Bjorn325
2002-12-15, 23:48
En liten tankeställare...
motorn gick ju knasigt pga. att en kolv tackat för sig,
men det var ju knappast kolven i sig som orsakade raset.
Någonting har ju felat och därmed orsakat en onormalt hög temperatur i förbränningsrummet,
som i sin tur gjort så att kolven smält.

Försök ta reda på vad det är som gjort att det blivit så varmt.
Exempelvis om en spridare kan ha varit igensatt,
eller om du laddat för mycket med orginal kompression,
eller om soppapumpen inte klarar av att hålla soppatrycket uppe,
eller om det rasade efter att du motorbromsat från ett toppfartstest.

Om du bara byter det som uppenbart har gått sönder och sedan drar ut och gasar igen,
kommer det troligen att rasa igen om inte altför länge.

nick£
2002-12-20, 16:41
håller på och gör det och hittade ett par orsaker till raset som numera e åtgärdade. Dels så var hela olekylningen till kolven igensatt pluss att laddet har legat på 1,1 och 1,4 bar ett tag med resten av bilen orginal så jag misstänker starkt att det bör ha varit en bidragande orsak till raset, men som givetvis ska allt kollas för att förhindra ytterligare skador.