handdator

Visa fullständig version : Extern vevhusvent./olja

Henrik P
2002-12-12, 10:14
Tänkte höra efter hur man går tillväga för att skapa externt uppsamlingskärl för oljan och vevhusventilationen.
Som nämts i tidigare tråd så vill man ju inte ha in skiten i turbon, ic'n etc.
vilka slangar är det och var sitter dom?
vad ska man använda för kärl och filter?
Några bra lösningar till Uno Turbo som är officiella.

Tacksam för svar
Mvh Henrik

Abarth
2002-12-12, 14:04
Hmm.. jag har inte sett ngra lösningar till Uno, bara generellt.
Men de är inge svårt. Använd vad fantasi tycker.
Tex ett 2" rör som du pluggar i botten, sen borrar du två hål på varsin sida av röret vid toppen. Sen är du ju bara o leda in venten genom ena hålet, då rinner oljan ner i röret o gasen trycks ut genom de andra hålet, där du sen kopplar på den vidare.
På www.zatzy.com finns typ 50 trådar om det där, testa o sök där

pevab
2002-12-12, 22:22
Finns det ingen som känner sig lite snäll och vill lägga upp en bild på hur dom har löst det på en uno så man kan härma lite..
Har nämnligen inte så bra fantasi.. =)
Räcker det inte att bara ta slangen som går ner bredvid oljestickan och till insuget och sätta ett filter på insugssidan av slangen och plugga hålet som blir över??
//Jimmy

Bjorn325
2002-12-12, 23:52
Njae, det kommer ju fortfarande en viss mängd olja i den luften som kommer ut vid stickan.
Den får inte pluggas, för då kan det bli övertryck i vevhuset och det är inte bra.
Hela iden är att man ska samla upp oljan i kärlet,
och sedan låta den oljebefriade luften fortsätta in i insuget.
Kärlet får man sedan tömma med jämna mellanrum.

pevab
2002-12-13, 00:03
nä, jag menade att plugga det andra hålet, det som blir i insuget.
Och sätta ett filter på den slangen som sitter jämte stickan..

Skulle inte det funka??
Känner inte för att kapa sönder min fina ventilkåpa.. =)

jonas
2002-12-13, 07:46
åk till saab och köp en oljefälla till vevhus vent för ca 190:- sen åker du till din lokale slang månglare och köper lite slang i lagom dimmension sen bär det av hem till garaget där du för st letar upp ett bra ställe att monter a oljefällan sen tar du din slang som går från ventilkåpan och kopplar in i det ena fästet på oljefällan och drar en slang från det andra till insuget och längst ner på fällan har du ytterligare en anslutning där du kopplar den sista biten slang du tidigare köpte och drar den till lämpligt uppsamlingskärl och så har helt plötsligt en vevhusvent som går igenom bes och funngerar i övrigt som din gamla men du slipper olja i insug mm.

Bjorn325
2002-12-13, 19:07
>Jonas: kunde inte sagt det bättre själv.
Utöver att det går att få bilen igenom SBP med en oljefälla istället för ett löst filter
är att man får köra på lazzats tävlingar med det.
Har man bara ett löst filter som det drölar olja ifrån får man inte köra,
då det kan dröla olja på banan.

uno_nalle
2002-12-13, 21:23
varför inte göra en ekonomiare =)
plugga insugs sidan och led ner slangen i en petflaska eller liknande.
borra ett par små hål i flaskan för att släppa övertrycket.
hålel ska sitta i överkant på behållaren.
fungerade utmärkt på lazzat strip challenge.
vet inte om bilprovningen är så roade av installationen
men fungerade vid ombesiktning=)

Bjorn325
2002-12-14, 00:37
Den varianten ska inte passera SPB,
men vid en ombesiktning av annat, kan ju nästan vad som helst passera.
Det stämmer att man fick köra med petflaska förra året,
men för att vara på säkra sidan skulle jag nog satsa på någon form av oljefälla till nästa år.

Reglerna uppdateras hela tiden,
och det blir hårdare tolkningar för varje år.

Alfred
2002-12-14, 11:42
Min vevhusvent är bestående av en styck sönderklippt strumpa och en styck bit silvertejp... Funkar super bra, ska dock bygga om det innan våren men med ungefär samma lösning. Dock med lite snyggare finish kanske..? :)

Stoffe
2002-12-15, 13:55
Vet att på sierra cossi så vill motorn ha vevhus ångorna men inte kladdet och där bygger man ett uppsamling kärl och behåller ångorna.

ta en slang klippav den på mitten, borra 2 hål i en låda, stick in stumparna i varsin sida och vips har man ett uppsamlings kärl och behåller ångan...

jonas
2002-12-21, 19:50
Stoffe:
Det är precis det jag har beskrivit.

Henrik P
2003-01-04, 14:34
har inte hittat anslutningen till ventilkåpan som nämnts i tråden...var mynnar den ut och var går den..
Jag vet däremot var slangen mellan vehus och insug går..
Saab kärlet låtetr som en bra lösning. Hur många hål (in resp. utgångar) finns det i det kärlet?