handdator

Visa fullständig version : Unon läcker olja igen.

pevab
2002-12-11, 19:18
Satan va tråkigt det är när man upptäcker en oljepöl under sin ögonsten..

Den läckte faktiskt olja när jag köpte den me fast det fixade jag med en ny trågpackning.
Nu läcker det högre upp på framsidan av motorn.. åvanför oljefiltret...
Är det något vanligt??
Någon som vet var det kan komma ifrån??
Det är ju så satans svårt att se..
Har försökt att torka rent för att se var det kommer ifrån men inte lyckats..

Kan det bero på att jag laddar 1.6 bar?? =)

tacksam för svar
//Jimmy

Henrik P
2002-12-11, 20:12
håller med..
det är aldrig lätt att se var ifrån oljan kommer.. det var ju inte igår jag motortvättade senast iallafall..
har du kikat så att det inte är packningen på "oljepåfyllningslocket" som blivit kass...(den sitter väl vertikalt ovanför filtret)
Annars så är väl topplockspackning ett tips kanske.
Oljestickan sitter i som den ska?

(Min motor är också oljig på samma ställe som din....men det rinner inte direkt.....droppar inte heller....bara kladdig ..,vet ej varför)

happy hunting!
//Henrik

pevab
2002-12-11, 22:05
Det läcker olika mycket beroende på hur man kör.
Kör man lugnt så kommer det kanske 10 droppar under en hel natt men kör man som fan (som jag brukar) så är det en mindre pöl under bilen och man får fylla på en liter på 80 mil... mindre kul..

//Jimmy

uno_nalle
2002-12-11, 22:53
grabbar jag har ett tips...
oljestickan!!!!
vevhusventilationen är inte dimensionerad för att åka med höga
laddtryck så en rekommendation är att köra med extern burk
och ej cirkulerande till insuget.
det är därför det läcker ut olja någonstans måste tycket ta vägen
och oljestickan är ett ställe att släppa tryck på=(
tänk er själva hur mycket olja som går ner i insuget
ingen hit att fylla turbon med!!!
testa för det blir inte sämmre av att slippa få olja/skräp i turbon.
mvh Nalle

pevab
2002-12-11, 23:43
Det kan hända att det är en anledning men det har ju precis börjat, har ju kört med hårigt turbotryck i månander nu...(500 mil)

Ska fixa så att vevhusventen inte ska vara återcirkulerande...

drar man upp oljestickan när motorn är igång så sprutar det ut olja där (hoppar massor av droppar med olja) är det normalt? =)
//Jimmy

Henrik P
2002-12-12, 11:06
Att det sprutar/stänker olja om inte oljestickan är i tror jag är normalt...
jag lyckades sätta i oljestickan precis bredvid hålet (det var mörkt ute, ok) varpå jag blev prickig om armen när jag öppnade huven 5km senare för att det lät lite annorlunda!?
(Tur att man upptäckte det)

//Henrik

Brillko
2002-12-12, 13:47
Det är inte normalt. Men det händer efetrsom du har en hel del blowby. Detta sker med höga laddtryck. Då slits saker.

Ingen fara dock. Jag tejpade min sticke och tröck ner den. då vart det tätt ;)

Henrik P
2002-12-12, 14:31
Så det är alltså inte normalt om det stänker upp lite olja då bilen står på tomgång och oljestickan inte är i.. om man inte kört hårt...eller?
Men det här med Blowby låter ju inte så bra...hur motverkar man det? vevhusventilation med extern behållare kanske..borde öka flöde och minska tryck!?

Tacksam för svar
Mvh Henrik

AJ
2002-12-12, 14:38
Kolla så att vevhusventilationen inte frusit igen. Och bygg ev. om. Med täppt vevhusvent. så börjar motorn ventilera där den kan.

Brillko
2002-12-12, 18:52
Jag tror iallafall att den ventilation som kommer upp i yoppen är fullt tillräcklig. Vart som helst i Ventilkåpan kan man svetsa dit en anslutning och sedan leda bort oljan till ett kärl med ett litet filter på...

Se till att ha en plåtbit som avskiljare så inte all olja hamnar i kärlet... ;)