handdator

Visa fullständig version : "Operation: Midnattskontroll"

Alfred
2002-12-10, 00:36
Köpte en vinterbil idag. Närmare bestämt en cherry 1.5GL. Först gick den väldigt dåligt men det berodde nog mest på att den stått stilla dom närmsta 3 månaderna...

Det hela började med att ja uppmärksammade bilen med en uppseendeväckande mängd p-böter klämda mellan torkarna. Så mkt böter att den ena torkararmen faktiskt gått av.
Vid noggrannare spekulationer och en liten smygupphissning av bilen mitt i natten med garage domkraft så såg jag att det inte fanns ngn rost på bilen samt att alla broms o bensinledningar var nya o annat skoj. Efter en stunds kikande så började folk tända i fönstrena och det kom tillochmed ut en man i sina kanske inte allt för bästa år och sa att man inte meckade med bilar mitt i natten... men efter ett tag mjuknade han lite o förklarade allt ifrån hur man lagade bromstrummor på en amazon till hur man fixade dom hetaste fruntimmerna på dansen. Ja när vi gjort oss av med gubben o ställt ner bilen igen så blev det lite sömn. Tilläggas bör väl att "Aktion: Midnattskontroll" utfördes med största möjliga precision och med hjälp av medel som skulle få Nasa att framstå som en lekstuga. Syftet med hela operationen var att få tag i ägaren till bilen eftersom jag blivit allt mer sugen på en "vinter-wok" att köra med när finbilen stod i verkstan. Eftersom det inte gick att få kontakt med ngn som ville kännas vid bilen genom sedvanliga metoder (polisen eller bilregistret) så fick "Operation: Midnattslyft" äga rum. Efter ett tag får ja ett konstigt besök av en förtvivlad äldre kvinna som säger att ngn har försökt stjäla hennes ögonsten. Efter en liten stund förstår jag att detta måste vara ägaren till den urläckra röda cherryn på parkeringen ju. Solklart! Nu börjar vi snacka repartioner osv för att försöka förhindra att folk ska kunna ta sig in i henns bil. Eftersom hon lagt märke till att jag kört en "liknande bil modell" och att grannarna beskrivit gärningsmännen bakom nattens aktion som mig så var jag ju det självklara valet då det gällde cherry. Efter 10minuter till av gamla minnen osv så säger hon till mig att hon är intresserad av att sälja bilen egentligen för att hon kör den så sällan att hon glömmer bort vart hon perkerat den. Sagt o gjort så började prisbilden ta form... Efter en lång lista o en pärm full med kvitto daterade till förra månaden så började jag spekulera i vad jag kunde betala... Jag hade lätt kunnat betala 6000kr om den hade varit i det skick som jag inbillat mig under "operation: midnattslyft". Men såklart så gjorde nattens mörker att jag inte hade fått en så tydlig bild av hur woken egentligen såg ut. Det var lite rost på en dörr som drog ner min prisuppfattning från 6000kr till ynka 3000kr, för här skulle det bannemig inte visas ngn nåd vad gällde prutning... Och tanten sade inte emot precis utan stod mest o nickade och höll med... Så jag bjöd henne 3000kr. Efter att vi nästan gjort upp affären så säger hon att hon ju hade lite delar som hon fått av en bekant som varit gammal nissan meck på 80 talet... Mina ögon lyste upp som om det vore julafton och vi begav oss snabbt upp på hennes vind för att leta julklappar. Fick nästan slaganfall när jag framför mig ser 4 flyttkartonger fulla med reservdelar i orginal förpackning och i mina tankar ser jag hur Turbo cherryn får en stor kosmetisk behandling samt lite nya bromsar osv..
Efter 2 timmar på vinden och en del undrande ögonbryn som höjts från min sida då jag stött på reservdelar som jag inte ens visste fanns så börjar jag lasta in grejorna i bilen och försöka starta den.
Helt död! Fan tänker jag. Inte ska den väl vara död redan? Det visade sig vara batteriet som frusit sönder på ngt konstigt sätt. Bort fort till garaget o plocka turbo-cherryns batteri o hinka det i ful-woken. Nu starta den. Efter lite blårök o diverse konstiga uppträdanden lägger sig tomgången på stabila 600rpm och den går mjukt o fint... bläddrar lite i servicemanualen och ser att bilen bara gått strax över 7000 mil... inte konstigt att den går fint då... servad var 500 mil även då hon inte kört mellan service tillfällena osv. Ett köp för bra för o va sant helt enkelt... Nu såhär efter timmar i garaget tillsammans med mina wokar så har turbo-cherryn fått en del godis och den andra rustats upp inför en kall o hård skånsk vinter =)
Nu i efterhand tycker jag faktiskt att vinterwoken är för fin för o köra på svenskt vinterväglag. Men det är ju inte mer än en cherry trots allt. Har många galna ideer.

Det är inte lönt att ni börjar fråga efter reservdelar då jag använde 2 av kartongernas innehåll till turbocherryn och dom andra ska jag ha kvar som service lådor =)

Det blev en mkt lång historia detta. Tänkte ju bara berätta hur nöjd jag var trots att det är den tamaste bil i hänsyn till acceleration och väghållning jag ngnsin kört.. Vilket gör det mkt roligare att hoppa in i turbo cherryn o köra vilt med efter den nya kopplingen (som jag har Björn att tacka för) kommit på plats.

Bjorn325
2002-12-10, 01:24
Hehe, trevlig läsning!
Du vet väl att turbogrenröret passar rakt på sugcherryns topp? =)

Alfred
2002-12-11, 00:23
Har du ngt liggandes? Hur orkar orginalmotorn med tex 0.4-0.6bar ladd på orginalsoppan? och ska jag då trycka genom förgasaren? Inte för att jag hade tänkt hotta upp finbilen med turbo, men kul o veta iaf.

Elmer
2002-12-11, 00:24
Bara byta bil och ha en Cherry Turbo i utställninges skick! :-)

/Martin

Bjorn325
2002-12-11, 02:09
Ja visst tusan, det klart, det är ju fugge på dom där...
...då måste man ju nästan flytta över insprut och allting.
-och då blir det ju inte fullt lika enkelt. :/