handdator

Visa fullständig version : colt turbo

micke240sx
2002-12-04, 18:58
e det nå trimbara maskiner i mitzu colt turbo.. typ en 84a?

stalhamre
2002-12-04, 21:32
Spelar väl ingen roll?
Köp en nu och känn livsglädjen öka exponentiellt med antalet dagar du spenderar vid ratten. ;)

En som lyckats iaf:

http://www.coltmania.de/showroom/your57.htm

/Martin

Stoffe
2002-12-04, 23:02
skönt att se att du har vågat dig hit :)
skävklart ska vi hjälpa dig på alla sätt vi kan kan men varför inte en cherry?
colt turbo... peppe har en polare som har haft en sådan
pm peppe så kanske du får tag på honom.
lycka till och håll oss uppdat på vad som händer!

Bjorn325
2002-12-05, 00:16
Colten borde inte vara svårare än Cherryn att trimma,
jag har en polare som skaffade en för att han skulle köra ifrån Woken.
Han misslyckades.

Det var tydligen en massa krångel i luftburken, mm.
men den har ju 120 Hk från fabrik så rent logiskt borde det ju gå att få fart på den.

Alfred
2002-12-05, 19:38
Ja, problem med luftburken verkar va vanligt problem eftersom massemätaren sitter mitt i burken (??)... bilen laddar ju orginal 0.3bar utan ic och har 125hk (?) så den borde göra bra ifrån sig med lite "bonde-trimm". Letade efter en sån innan cherryn men hittade inga i vettigt skick... men dom e ganska pigga från starten jämnfört me en cherry orginal upplevde jag det som iaf. Tycker iofs den äldre colten e mkt ballare... Den som inte är fullt så fyrkantig som den på bilden i länken...

Lite bilder på olika tolkningar av colten:

http://www.coltmania.de/showroom/your66e.jpg

http://www.coltmania.de/showroom/your66d.jpg

http://www.coltmania.de/showroom/your66a.jpg

http://www.coltmania.de/showroom/your66b.jpg

Bjorn325
2002-12-05, 22:20
Vidrig utvändigt,
mysig invändigt...

Alfred
2002-12-06, 00:17
Mysigt? Skulle väl vara den där "multicolour"-ratten som lyser upp den ack så fräsiga och käcka 80tals instrumenteringen.

Backus
2003-01-21, 01:23
halloj

Har oxå en Colt Turbo och problemet med luftmängdmätaren mitt i burken är nåt jag rivit mej i håret över länge, det blir väl att göra nån specialare med originalburken....eller något.

Jag laddar idag 0.7 bar mot 0.3 original (shimsad wastegate) planerar att ladda mer (1 bar +) till sommaren med moddad lufttillförsel (hur nu fanken det ska gå till) +nytt avgas från turbon, sopparegulator, saab ic, dump osv. Då får vi se om det går att få nåt liv i Colten. Jag tycker att den verkar röra på sig rätt bra nu med 0.7 bar, kommer bli intressant till sommaren.

Först ska jag mäta mig mot RÄCERMANS cherry här i stan, ska vi se vad som händer.

Men ur fanken ska man göra med luftburken????

mvh//Backus

räcerman
2003-01-21, 12:24
Originally posted by Backus

mvh//Backus

Haha!! Det säger jag inte!!

Backus
2003-01-21, 12:35
Hahaha det ska nog lösa sig!

Perry_G
2003-01-21, 20:35
Ballast maste ju anda vara den riktigt gamla colten. Gjordes typ 80-81 eller nat. Turbomotor, bakhjulsdrift, 3-vaxlad lada med hog- lagvaxel pa varje vaxel om jag inte minns fel! Och bilaset lar ju inte ha vagt mer an 800 kg eller nat.

Vet ej om dessa finns/fanns i Sverige ens. Ser nagon en sadan till salu sa sag garna till mig!

nissankillen
2003-01-22, 23:00
Hej!
Nu blir jag nyfiken när du har så mycket planer på G, det var jag som sa att min polare måste ha sett dig i Ö-sund! Vart var det som du kontaktade mig , yatzy kanske? Jag har ju som sagt haft en colt som jag saknar o nu kommer jag följa ditt projekt med spänning!

halloj

Har oxå en Colt Turbo och problemet med luftmängdmätaren mitt i burken är nåt jag rivit mej i håret över länge, det blir väl att göra nån specialare med originalburken....eller något.

Jag laddar idag 0.7 bar mot 0.3 original (shimsad wastegate) planerar att ladda mer (1 bar +) till sommaren med moddad lufttillförsel (hur nu fanken det ska gå till) +nytt avgas från turbon, sopparegulator, saab ic, dump osv. Då får vi se om det går att få nåt liv i Colten. Jag tycker att den verkar röra på sig rätt bra nu med 0.7 bar, kommer bli intressant till sommaren.

Först ska jag mäta mig mot RÄCERMANS cherry här i stan, ska vi se vad som händer.

mvh//Backus

kalle_alfaturbo
2003-01-31, 13:01
Jag har haft en Colt turbo och jag måste säga att den var riktigt roligt.. jag har ju även haft 3st cherry turbos och colten är shelt klart snabbare standard. 1,6-a med 125 hk vid 0,3 bar utan Ic är rätt bra i den lätta lilla bilen! Min Colt var helt rensad på ALLT!, frontmonterad ic, dump, grövre avgas och massor av laddtryck!
Jag laddade allt vad den lilla turbon orkade ända tills vevlagrerna rasade vid en länge 7000 varvs burnis.. :-) jag hade tänkt bygga om den till en "wook killer" men det blev skrotten i stället..... kul bil som sagt!!

Bjorn325
2003-01-31, 23:47
Många bilar som passerat dig, Kalle.
Att sälja Woken till mig var nog ett av dina mindre lyckade affärer, eller? =)

kalle_alfaturbo
2003-02-03, 14:27
jooo du björn... fortsätta håna mig du bara :-) jo som du vet så har jag ju velta köpa tillbaka wooken "ett par gånger".. man bli ju så sugen när man ser vilken jävla fart du fått i "skrothögen"
jag ska faktist kolla på en 4-e cherryturbo i helgen så förhoppningsvis så kan jag snart stilla mina abbisar..
Annars så kan man ju alltid äta Cherrys till frukost med en lustgasmatad uno... haha..

Backus
2003-02-09, 18:34
kalle_alfaturbo: Inga prylar kvar från den gamla colten? eller några överblivna tipps sen den tiden? :)

Backus
2003-02-09, 18:37
Och måste man ha ett visst antal inlägg för att ha en avatar bild?

Bjorn325
2003-02-09, 22:14
Och måste man ha ett visst antal inlägg för att ha en avatar bild?

Nope, det ska gå direkt.

Brillko
2003-02-09, 22:41
Nope. 15 inlägg, eller va det 25. nått sånt

Backus
2003-02-10, 00:36
Aha 10 stycken inlägg var det...

Backus
2003-02-10, 00:39
Jag tog några bilder på min fina colt, jag bara måste dela med mej =)

Backus
2003-02-10, 00:41
En till...

Backus
2003-02-10, 00:43
...och en sista!

Bjorn325
2003-02-10, 01:47
Ahhh,
jag älskar verkligen den där ratten!
Fullsmetad med en massa onödig info och så den äkta 80-tals space-designen...

*mumma*

kalle_alfaturbo
2003-02-10, 13:22
Backus.... Min Colt blev en kort historia tyvärr... ända jag kan tippsa om som MÅSTE göras för att få snurr på colten är att byta turbo.Orginalturbon är en kraftig begränsare! En polare till mig hade en Coolt turbo som han monterade större trubo på ( vanlig t3-a från en saab/volvo) och det gjorde en jäkla skillnad! Sen givetvis att montera en Intercooler (från saab 9000 tex.), ställbar bränsletrycksregulator och ett rejält avgassyst! borde gå att plocka 200 hk kanska lätt med dessa modds.. Lycka till!

Ps.Jag har inte kvar några delar förutom den fontmonterade ic.n jag hade men den ska sitt i en uno nu så tyvärr..

Backus
2003-02-10, 21:10
Liten bild jag ska ha som avatar =)

Backus
2003-02-11, 13:44
Originally posted by kalle_alfaturbo
Backus.... Min Colt blev en kort historia tyvärr... ända jag kan tippsa om som MÅSTE göras för att få snurr på colten är att byta turbo.Orginalturbon är en kraftig begränsare! En polare till mig hade en Coolt turbo som han monterade större trubo på ( vanlig t3-a från en saab/volvo) och det gjorde en jäkla skillnad! Sen givetvis att montera en Intercooler (från saab 9000 tex.), ställbar bränsletrycksregulator och ett rejält avgassyst! borde gå att plocka 200 hk kanska lätt med dessa modds.. Lycka till!

Ps.Jag har inte kvar några delar förutom den fontmonterade ic.n jag hade men den ska sitt i en uno nu så tyvärr..

Trist att colten skar ihop :(... Vet du hur MYCKET du laddade? Var sitter tryckvakten på Colten, jag har för mig att den ska slå ifrån vid 0.9 bar om man inte kopplar ur den... Hur höjde du laddtrycket? Shimsade du bara wastegaten eller hade du nån typ av "pysventil" också? Och sen en avslutande fråga: Hur gjorde du med den gigantiska luftburken med luftmängmätaren i mitten???

mvh//Markus

kalle_alfaturbo
2003-02-12, 10:57
Jag hade kvar orginalluftburken av bekvämlighetsskäl... Ökade Laddtrycket gjorde jag med ett t-kors på slangen mellan wastegate/turbo..efter ett tag så ryckte jag slangen,laddar då så mycket turbon orkar= Ingen reglering men abbsolut inget jag rekomenderar! då min motor rasade på "kuppen" efter ett tag. Tryckvakt visste jag inte ens att det fanns på den på den tiden så jag var lyckligt ovetande..jag kopplade in laddtryckmätare nån gång men jag mins inte hur mycket jag laddade,klart över kilot var det iaf..

Backus
2003-02-14, 11:17
SKa koppa in ICn och dumpventilen i helgen. Någon som har tips om idealplacering? Se motorbilden ovan....

Backus
2003-02-16, 23:44
kalle alfaturbo>

Hur gjorde du med tryckröret från turbo till ic , dvs hur löste du med det nya tryckröret så det vart tätt mot turbon??? Och vet du om det finns någon turbo som passar rätt av mot coltens grenrör? t-25 kanske?

Kami
2004-05-06, 14:40
Det går att få REJÄLT med fart i en Colt Turbo om man vet vad man ska göra.

En Evo 1-3 motor är Bolt-On och sedan så slänger man på en FWD Eclipse Automat.

Evo1-3 Kabelhärva med box o allt kostar max 6000kr.

Då har man en utgångsobject med över 250hk och över 300nm i Vrid.

Ett Evo-Race chip, filter och 3" avgas så kan man plocka 350hk vid 1.4Bar.

Sen kan man föreställa sig hur en liten Cherry går med 350hk och än mer vrid :)

Finns en Snubbe I USA som Åkte 9.9 med Nästan inga pengar, i sammanhanget.

mvh

Kami

SAnDis
2004-05-06, 16:31
Låter spännande, men vad kostar en evo motor?...

Backus har 180hk/300nm redan nu med knappt några mods..

På med en ny snurra större ic, ett sprut så j*vlar kommer den gå :) Aja, frågan är ju hur bra drivlinan håller...

Kami
2004-05-06, 19:53
en beggad evo-motor går på en 15000.

läs här, hela bygget är gratis för att kunna åka en 9:a

man åker 11or med mycket mindre mods.

http://www.4g61t.com/forum/viewtopic.php?t=5076&highlight=

mvh

kami