handdator

Visa fullständig version : Uno t. Oljetryck???

ct
2002-11-29, 08:47
Jag har en fundering... När jag startar min bil pekar oljetrycksmätaren rakt upp. När jag sedan kört ett tag med bilen sjunker den kraftigt... Vad kan det bero på? Vad som bör tilläggas är att oljan har stått still i tre år och kanske inte är som den bör, med igenkletat oljefilter etc... En tanke kan ju vara att när man startar bilen är all olja i tråget. När man sedan startar bilen fördelas oljan i systemet varpå nivån sjunker. Det skulle med andra ord kanske kunna bero på låg olje nivå?

AJ
2002-11-29, 15:34
Börja med att byta olja och filter.

pevab
2002-11-29, 15:41
Hur långt ner sjunker det?
När jag startar så får jag ca 3.5 bars tryck (knappt halva)
Sedan när bilen är varm och jag ställer mig på tomgång igen så har jag runt 2 bar. gasar jag till så får jag 4 igen.

Har du taskigt med olja i så börjar stickan att svaja mystiskt fram och tillbaka från 2 till 4 på full patte...
Ingen behaglig upplevelse, tur bara att jag upptäckte det innan trycket var noll... heheh =)

//Jimmy

Brillko
2002-11-29, 16:31
Oljan blir varm och är då mer lättflytande... gå inte under 1/4 av mätaren. Det e 2 bar va. Där e det perfekt. under det är det antagligen dags att göra nått åt saker och ting.. eller när den närmar sig 1.

uno_nalle
2002-11-29, 16:39
har för mig att instuktionsboken säger följande
oljetryck vid varm motor på tomgång ej under 0,4 bar
under normal körning 3,5-4,5bar

JUHA K
2002-11-29, 17:19
oljetryck

jag har vart med om att oljetrycks mätar har varit på 0 vid 9000Rpm
men då var det försent=lager haveri!!!!!!!:=) men men man lever ju bara en gång

uno_nalle
2002-11-29, 17:25
jo du juha vi såg dig inte"asg"

Henrik P
2002-12-01, 15:29
Mitt oljetryck är också högre precis vid start och vid kall motor....
trodde det var helt ok med tanke på att det behövs olja när motorn är kall........kanske har fel?
trycket blir lägre när motorn sedan är varm.
Mvh
Henke

ct
2002-12-02, 10:46
Phuiii... Jag kanske oroade mig i onödan. Jag är nog inte van vid så många instrument som unon faktiskt har... Tack för alla tips.

AJ
2002-12-02, 12:20
Du bör fortfarande inte åka omkring med 3 år gammal olja, du kan ha hur bra oljetryck som hellst men det kommer fortfarande braka åt h*lv*te förr eller senare...

Edit: En som byter var 3-dje månad...

ct
2002-12-02, 12:51
Självklart ska jag byta olja... Det var bara det att jag blev orolig att det var något fel... Men jag tackar för omtanken.

Brillko
2002-12-02, 13:56
Tryck och flöde är inte samma sak. Ett högre tryck på kall maskin betyder att oljan flyter trögt och flödar sämre... Prova att klämma på vattenslangen. När kommer det mest vatten.
Vid högst tryck då du klämmer den eller då den flödar fritt?

Högt tryck kall betyder att det går trögt och att oljan inte kommer smörja som den skall. Men det är normalt med högre tryck kall. Därför man inte skall gasa innan maskin är genomvarm. Och oljan börjar smörja bra.

AJ
2002-12-02, 15:24
Originally posted by Brillko
Tryck och flöde är inte samma sak. Ett högre tryck på kall maskin betyder att oljan flyter trögt och flödar sämre... Prova att klämma på vattenslangen. När kommer det mest vatten.
Vid högst tryck då du klämmer den eller då den flödar fritt?

Högt tryck kall betyder att det går trögt och att oljan inte kommer smörja som den skall. Men det är normalt med högre tryck kall. Därför man inte skall gasa innan maskin är genomvarm. Och oljan börjar smörja bra.

Kanske utryckte mig klantigt men ville bara påpeka att det spelar ingen roll om man har bra tryck,flöde, luft i däcken eller stora fälgar om man har gammal olja.