handdator

Visa fullständig version : Uno Turbo frågor...

verbose
2002-11-28, 22:55
Var får man tag på en sådan, eftersom jag självklart lyckats köra sönder vänster fram (30 graders-kurvan visade sig vara 90 graders-kurva efter krönet... i 110 på risiga däck, hade tur att det bara blev fälgen som trasade sig)? Jag vet en skrot nere i Kalmar som har en till en 90a, men det är väl annorlunda på 90an och 88an?
Hur många uno turbo finns det här på lazzat och i sverige överhuvudtaget?
Vad är högsta rekommenderade laddtrycket på standard turbon? Jag har skruvat upp det till 1,4 och det har gått bra, även om jag inte kört så mycket med laddtrycket på det, dock så stog den hos en kompis ("som skulle svetsa rosten" vilket slutade med att den blev hans dagliga transport i en månad) och när vi var ute och körde så gick grenrörspackningen, var detta pga laddtrycket eller sunkiga packningar?
För tillfället står motorn i delar (pga packningsbyte) så är det något mer jag borde passa på att göra nu medan den redan är isärplockad? (det är ju lite trångt därnere i motorrummet, så jag vill helst göra allt på en gång)

verbose
2002-11-28, 22:56
"en sådan" i första meningen syftar på en turbo-fälg...

verbose
2002-11-28, 23:34
en till fråga: de betydligt snyggare Croma-speglarna, passar de även på Uno T?

pevab
2002-11-28, 23:59
Jag har en! =)

1.4 bar är inga problem om man har bra med sås. men det kortar ju ner livslängden rätt så mycket.. Jag kör med klippt WG-slang och det blev en ca 1.6 bar på -88an.. -89:an och framåt har en lite större turbo eller kompressorhus om jag inte minns fel så den klarar ge lite mer..

Grenrörs packningen tror jag inte har med turbotrycket att göra..

Dumpen tror jag inte pallar er än ca 1.2 om den är orginal så spendera 300 spänn på en återcirkulerande saab dump..

Vad du ska göra mer?? Större turbo?? Större IC?? Hårigare koppling?? Eller köp ett sånt där lustgassystem som dom har i Fast And The..... FAS I och FAS II =)

"I need more NOS"
//Jimmy

verbose
2002-11-29, 00:06
Originally posted by pevab
Jag har en! =)

1.4 bar är inga problem om man har bra med sås. men det kortar ju ner livslängden rätt så mycket.. Jag kör med klippt WG-slang och det blev en ca 1.6 bar på -88an.. -89:an och framåt har en lite större turbo eller kompressorhus om jag inte minns fel så den klarar ge lite mer..

Grenrörs packningen tror jag inte har med turbotrycket att göra..

Dumpen tror jag inte pallar er än ca 1.2 om den är orginal så spendera 300 spänn på en återcirkulerande saab dump..

Vad du ska göra mer?? Större turbo?? Större IC?? Hårigare koppling?? Eller köp ett sånt där lustgassystem som dom har i Fast And The..... FAS I och FAS II =)

"I need more NOS"
//Jimmy

det är redan en hel del gjort på den, 2,5" system som utmynnar i ett 3" utblås, ställbart ladd- och bränsletryck, dump av okänt märke (jag vet vad det är, men jag orkar inte springa upp till garaget just nu ;), sportluftfilter, mm. så grejorna RUNT turbon håller ju för det, men jag var bara osäker på turbon, den är ju så liten och söt.
För tillfället pågår arbete på att få den besiktigad, vilket istort sett är avklarat förutom det där med packningarna men jag ska köpa sotningssatser i morgon och fixa det i helgen tänkte jag.
jag ska nog lugna ner mig lite med fler mods, jag har inte kört den så mycket sen jag köpte den så jag vet inte om alla svagheter som man upptäcker när man kör bilar ofta. den går ju jävligt bra som det är, så vi får se.. :)

pevab
2002-11-29, 00:55
Ja, visst är den söt... *gos,gos* Men faktiskt inte helt kass!
Min har hållt bra nu i ca 300 mils väldigt hård körning...
Samma turbotryck nu som för tre mån sedan.. ingen mattning här inte..
Men varför tar du inte och klipper WG-slangen??
Turbon pallar inte särskillt mycket mer än vad du laddar nu så kör hårt!! =)

Kör ni med orginalkoppling??

//Jimmy

uno_nalle
2002-11-29, 01:06
vebosse har du 13 tummare ???
kan fixa fyra st.
kan även fixa fyra binno femekrade 13 tummare.

sam1
2002-11-29, 07:33
pevab: menar du att 89 ans uno-t har större turbo???. vill veta då jag har en 89:a. näe ni pratar om att klippa wastgate slangen undrar jag vilket tryck i soppasystemet ni kör på bar alltså,eller vilka moddar på soppasystemet ni har och hur det fungerar. ska man byta packningar i toppen så kan man ju porta lite så det inte finns några kanter mellan grenrör-insug mm. häls sam

sam1
2002-11-29, 07:35
skulle hamna under uno turbo frågor!!!!!!!!

verbose
2002-11-29, 11:18
Originally posted by pevab
Ja, visst är den söt... *gos,gos* Men faktiskt inte helt kass!
Min har hållt bra nu i ca 300 mils väldigt hård körning...
Samma turbotryck nu som för tre mån sedan.. ingen mattning här inte..
Men varför tar du inte och klipper WG-slangen??
Turbon pallar inte särskillt mycket mer än vad du laddar nu så kör hårt!! =)

Kör ni med orginalkoppling??

//Jimmy

hehe, jo det är vad jag märkt också. det är det som är skönt med ställbart laddtryck, om jag ska köra lite allmänt bara så ställer jag ner det på minimum, då laddar turbon knappt något alls. var ligger WG-slangen? ska jag korta den eller hur ska jag göra?

verbose
2002-11-29, 11:19
Originally posted by uno_nalle
vebosse har du 13 tummare ???
kan fixa fyra st.
kan även fixa fyra binno femekrade 13 tummare.

http://medlem.spray.se/verbose/hpbimg/DSCF0028.JPG

såna har jag.. vad ska du ha för dem då? har du bilder på de som du har?

sam1
2002-11-29, 11:59
den där unon ser ut som en av mina gamla uno-t:n :) reg nr slutade me 997,779 eller nåt sånt kan det stämma? sam

verbose
2002-11-29, 12:04
nej, mitt regnummer slutar på *77

uno_nalle
2002-11-29, 13:22
sånna fälgar har jag inte=(
har inga bilder på 13tummarna då dom aldrig suttit på
racern. 14-15 tum är vad som gäller där=)
använder själv ett sett med alfa 33ans bwa fälgar(14tum)
och ett set med avanti racing(15tum)
binno fälgarna kan du få för en tusing
fiat orginal turbofälgarna för två tusingar

pevab
2002-11-29, 16:34
Originally posted by sam1
pevab: menar du att 89 ans uno-t har större turbo???. vill veta då jag har en 89:a. näe ni pratar om att klippa wastgate slangen undrar jag vilket tryck i soppasystemet ni kör på bar alltså,eller vilka moddar på soppasystemet ni har och hur det fungerar. ska man byta packningar i toppen så kan man ju porta lite så det inte finns några kanter mellan grenrör-insug mm. häls sam

Sam: Ja, vad jag har fått höra så ska det skillja från -88:an och -89:an..
Jag är ingen exxpert så jag låter någon som kan svara på detta!
Avgasdelen är nog samma fast kompressor delen skilljer sig..
Finns en tidigare tråd i ämnet..
Brillko: berätta hur det är!

Verbose: WG-slangen är den du har kopplat in din pysventil till, du släpper med hjälp av den ut trycket som igentligen ska till WG-klockan för att lura turbon att den inte laddar så mycket som den gör.
Har du pysventilen helt stängd så laddar bilen så mycket som den gör orginal. När du sedan öppnar pysventilen så släpper du ut "tjuvluft" från insuget till WG-klockan så turbon vet inte vad den laddar så den fortsätter att höja trycket tills det blir 0.5bar (orginal) bakom pysventilen och innan WG-klockan.
Det är denna slangen som jag helt enkelt har klippt av. Då laddar turbon så mycket som den orkar! =)

Jag kör med en Malpassi 1,2:1 sopparegg som är ställd på 3.7bars tryck utan vacumslangen inlopplad. Denna har jag satt i serie med orginalet.

Hoppas detta redde ut ett par frågetecken. Har jag fel i något så får ni saga till!!

//Jimmy

verbose
2002-11-29, 16:57
sånna fälgar har jag inte=(
har inga bilder på 13tummarna då dom aldrig suttit på
racern. 14-15 tum är vad som gäller där=)
använder själv ett sett med alfa 33ans bwa fälgar(14tum)
och ett set med avanti racing(15tum)
binno fälgarna kan du få för en tusing
fiat orginal turbofälgarna för två tusingar

ajdå.. men har du bilder på några av fälgarna (med eller utan bil spelar ingen roll) då? inkluderar priserna däck?

verbose
2002-11-29, 16:59
Vad för bromsar rekommenderas till Uno T om man vill ha kraftigare diton?

sam1
2002-11-29, 19:48
pevab: äre allt du har gjort på soppasidan för att kunna ladda så mkt. va haru för turbo? om du har klippt wg-slangen haru väll täpt ändarna va?.äre ingen som har något att säga om portning av grenrör? spridarbyte? fan va kul att det finns så många trimmade unos. sam

sam1
2002-11-29, 20:10
me högt soppatryck under vanlig körning går inte unon fett, dåligt me andra ord eller?bra lösningar efterlyses. sam

pevab
2002-12-01, 19:32
sam; jepp, allt jag har gjort på soppasidan är att höjt upp trycket till 3.7bar.. Funkar skit bra!
Visst går det fett på låga varv men när man drar på så går det utav helvete!!
Min uno dricker 1.5 liter milen normal landsvägskörning!
Och dricker över 2 liter om man kör lite mer inspererat.. =)
Om du vill så kan du skaffa en 2:1 soppregg. tror B20 gav oss alla en bra förklaring till varför en sådan är att föredra, det var nått med att man har orginal soppatryck vid låga var och höjt när man kör full patte.. något dyrare i inköp men det betalar sig nog. =)

//Jimmy

putt
2002-12-02, 22:32
Verbose: Du frågade om bromsar.

Jag kör med slitsade Emme-Ti skivor med tillhörande sportbelägg fram, och de funkar jävligt bra. Har inte testat dem på bana, men med tanke på att Team Uno Racing använder samma grejer så borde de vara bra.

Henrik P
2002-12-02, 23:30
Bromsar ja!
Det ska finnas en gammal tråd(från i sommras)angående bromsar till bla. Uno T.
Sök upp den kanske!
Själv kör jag med EBC Greenstuff belägg fram och visst.........lite skillnad gör det...har dock inte kört så mkt hård körning(ingen bana)sen dess.
Men..... om jag gjort valet igen hade det nog blivt pagid red dot.
(Tror att det finns dom som kör med Greenstuff och Uno T på bana mer regelbundet och det är väl inte utan anledning.)

Henrik P
2002-12-02, 23:43
Sökte på bromsar och letade lite.
kom fram till tråden och ett par tre hål senare så kom den hit(om det funkar. (Jag och IT är sådär bra vänner emellanåt))
http://lazzat.mer.nu/forum/showthread.php?s=&threadid=3125&highlight=bromsar

hoppas det ger något!
Ha det
Mvh Henke

putt
2002-12-04, 20:57
Oj! Emme-Ti var visst inte så populärt bland alla om man läser den gamla tråden. Men smaken är som baken, delad.

uno_nalle
2002-12-04, 21:13
hmmm.. bara jimmy som fått för sig att det skulle va dåliga grejor
men han hadde inte samma skivor och dessutom satt hans på en alfa.
kan inte annat en lovorda dom skivor och klossar som
sitter på T.U.R. unon.
för en rimmlig summa pengar fick vi mer en vad vi trott=)
ett litet tips är att använda en bra bromsvätska
min dot5 eller bättre rekommenderas.

Henrik P
2002-12-05, 16:52
Hmm..har en liten fundering.
är det inte så att dot 5 vätskan är känsligare mot fukt och sånt. Det är väl inte så förmånligt om man brukar bilen till vardags etc.

Kanske en övervägning man får göra, men det är ju inte så kul att byta regelbundet (ofta)
Jag kör dot4, är det fel....
/henrik

uno_nalle
2002-12-05, 17:40
dot 4 är ok så länge det inte blir för varmt...
och om den e ny förstås....
men om du tänker åka på banträffar så rekomenderar jag att byta upp dig=)
ett tips för att kolla om dot4 räcker e att prova genom att
göra ett gäng repor 100-0 i rad och sen se om pedalen fortsätter va lika stum=)

Ante
2002-12-05, 22:50
Originally posted by verbose
Vad för bromsar rekommenderas till Uno T om man vill ha kraftigare diton?

Med lite trixandes går det att uppgradera inom "familjen". Ex. 257mm Alfa 155 skivor med Croma Turbo ok.

http://home.bip.net/andreas.l/uno/brakes/with wheel1.jpg
http://home.bip.net/andreas.l/uno/brakes/caliper closeup.jpg
http://home.bip.net/andreas.l/uno/brakes/big-disc.jpg

Detta kräver dock 14" hjul då det inte får plats bakom orig. hjulen.

/A

Henrik P
2002-12-06, 13:22
Får väl ut och bromsa lite!! synd att denna årstiden inte är så gynsam, över huvud taget, för lite exprement.
kall luft till ic´n i alla fall( om man då är ute och kör..)
//Henrik

verbose
2002-12-06, 15:41
Originally posted by Ante

Med lite trixandes går det att uppgradera inom "familjen". Ex. 257mm Alfa 155 skivor med Croma Turbo ok.

http://home.bip.net/andreas.l/uno/brakes/with wheel1.jpg
http://home.bip.net/andreas.l/uno/brakes/caliper closeup.jpg
http://home.bip.net/andreas.l/uno/brakes/big-disc.jpg

Detta kräver dock 14" hjul då det inte får plats bakom orig. hjulen.

/A

tackar! (och till alla andra som hjälpte mig med mina frågor)

nu har jag fått in alla delar till henne så till nästa helg så blir hon nog fääärdig! :D

förresten, passar Ibiza Cupra (dom där vita) till Uno T?

Henrik P
2002-12-06, 17:43
(Jag vet inte vad det är för fabrikat/bultmönster på dom vita ovan)
Men.. jag vet att seat har 4x100 bultmönster och fiat 4x98.
jag hade själv funderingar på att kränga på 4x100 eftersom det är lättare att få tag på beg. men efter att ha konsulterat en däck/fälg gubbe så ansåg jag personligen att det var en inte så bra idé.
det går på men det uppstår tydligen spänningar...
går iof att fräsa/borra om eller något..men det är väl både dyrt och jobbigt(kanske)
det går kanske bra ändå
//Henrik

uno_nalle
2002-12-06, 17:56
KAN INTE REKOMENDERA ATT ANVÄNDA FÄLGAR MED FEL BULTMÖNSTER... SPÄNNINGAR OCH OBALANS ÄR VANLIGA BIVÄRKNINGAR=(
MEN DU KAN JU ANVÄNDA ALFAS SORTIMENT ELLER LANCIAS=)

verbose
2002-12-06, 18:00
KAN INTE REKOMENDERA ATT ANVÄNDA FÄLGAR MED FEL BULTMÖNSTER... SPÄNNINGAR OCH OBALANS ÄR VANLIGA BIVÄRKNINGAR=(
MEN DU KAN JU ANVÄNDA ALFAS SORTIMENT ELLER LANCIAS=)

ok, så alla fälgar som passar alfa passar alltså även uno t? eller är det bara upp till 155? 147ans GTA-fälgar lär ju inte skada! aaaningen stort kanske! menmen.

uno_nalle
2002-12-06, 18:06
ALLA MED 4Á BULTHÅL DET ÄNDA SOM SKILJER ÄR OFFSET
MEN DET BRUKAR GÅ ATT JUSTERA MED SPACERPLATTOR
GTA FÄLGARNA GÅR BORT DÅ DOM E 5 HÅLIGA

verbose
2002-12-06, 18:07
aah just det så är det. då får jag väl titta på lite alfa-fälgar då.

Henrik P
2002-12-06, 18:17
Då kan jag rekomendera två sidor(ni känner väl iof redan till dem, men ändå)
www.alfaromeo.org
www.alfapower.nu
här kan man förhoppningsvis hitta 4x98 mönster
lycka till
//Henrik

Henrik P
2002-12-06, 18:20
På tal om spacers... är det bra eller dåligt?
kan väl knappast vara så bra eller?
köpte föresten spacers(universal 3mm) men de passade inte pga massa saker bla. den "piggen" som sticker ut(vad den nu är bra för..nån som vet?)
/Henrik

putt
2002-12-06, 20:22
Min Uno har spacers för att rymma de otroliga 185-13 sulorna fram. Spacers kan ju göra bilen mer vinglig, men jag kan inte uttala mig om det då jag inte kört någon annan Uno än min egen. Det är väl alltid bäst att välja fälgar som man bara kan sätta på, och inte greja med spacers och bultmönster mm.

uno_nalle
2002-12-06, 20:55
PIGGEN ÄR EN STYRNING FÖR ATT DET SKA BLI LÄTTARE ATT HITTA BULTHÅLEN...
DEN GÅR ATT VA UTAN...
TILL FRÅGAN SPACERS... EN DÅLIG SPACER SKAPAR OBALANS
MEN EN ORDENTLIGT GJORD HAR INGA NEGATIVA EFFEKTER...
OCH SPACERS SÄTTER MAN FÖR ATT KOMMA SÅ NÄRA ORGINAL OFFSET SOM MÖJLIGT...
INTE SOM VISSA KEBAB TRIMMADE BEEMERS OCH MERCOR
SOM BARA HAR SATT DIT DOM FÖR ATT BREDDA SPÅRVIDDEN.
EFTERSOM ALFAN HAR LITE MER BREDDNING INÅT SÅ KAN BHOV FINNAS...
ATTHAMNA PÅ ORGINAL OFFSET GÖR ATT BALANSEN I BILEN BEHÅLLS OCH ATT LAGER M.M. TAR MINDRE STRYK.
HOPPAS ATT DETTA GAV LITE KLARHET.
MVH NALLE

Henrik P
2002-12-06, 21:45
tack för svaret!
jag använde aldrig spacers.det gav ändå inget.
man vill ju att bilen ska vara så optimal som möjligt (klart att man kan göra något omb. extremt och jättebra... men kör man orginal så..)
Man vill ju absolut inte ha kebab stämpel...
I skåne(läs malmö) så finns det tillräckligt med nyimporterade sådana..
//Henrik

uno_nalle
2002-12-06, 22:16
VI ANVÄNDER SPACERS BAK MEN DET ÄR BARA FÖR ATT KORIGERA
OFFSETEN
ANNARS HADDE FÄLGEN TAGIT I BÄRARMARNA=(
MEN VI HAR INTE BREDDAT BARA JUSTERAT=)

Henrik P
2002-12-07, 02:12
MEN VI HAR INTE BREDDAT BARA JUSTERAT=)

låter bra....
Det är ju precis så det ska vara...

verbose
2002-12-07, 03:25
Originally posted by Henrik P
tack för svaret!
jag använde aldrig spacers.det gav ändå inget.
man vill ju att bilen ska vara så optimal som möjligt (klart att man kan göra något omb. extremt och jättebra... men kör man orginal så..)
Man vill ju absolut inte ha kebab stämpel...
I skåne(läs malmö) så finns det tillräckligt med nyimporterade sådana..
//Henrik

haha! har du varit i stockholm och tittat runt? :D