handdator

Visa fullständig version : snabba unosar

PeppeC
2002-11-27, 05:49
Tjena!!!satt och glodde lite här häromdagen,jag antog att brillko hade sveriges snabbaste fiat vilket det oxå stod...hur många hk har du/han i bilen och vad kör du för tider...201m resp 402m och vilka farter kommer du upp i?lite nyfiken bara!!!om man har 200-250hk bra racedäck vilka tider tippar ni då att man kan komma ner till på 201 och 402meter?!med 750-800kg med förare?hur mycket väger era unosar!!!!ses på strippen 2003!!!ha d!!!!

freddis
2002-11-27, 09:18
har inte uno...
men jepp vi ses 2004 då är min cherry redy to race =)
första kör korts sommaren!
mvh fredrik

pevab
2002-11-27, 14:28
Några 200-250hk kommer man kanske inte upp i om man inte är villig att spendera en massa pengar på sin maskin som björn och dom, men en 180 kusar vid 1.5-1.7 bar och mycket sås med dom rätta omständigheterna med bra däck och lättad inredning så bör man väl komma ner och nosa på en 12:a tycker man ju!
Där nere SKA jag komma iaf.. (självförtroende!! =)

//Jimmy

Tror Brillko körde på 13.73 med läckande dump och orginal koppling.. Står i en tidigare tråd! hittar den inte nu men han rättar mig nog om jag har fel! =)

uno_nalle
2002-11-27, 21:07
det finns en tysk uno turbo(novitec) som har kört 11,6(402m)
bilen har 257hk och toppar 260+ kmh
såldes för ett tag sen för 67900kr
tror detta är europa rekord eller t.o.m världsrekord???
fan att man inte han köpa den=)

pevab
2002-11-27, 22:17
7900kr för bilen och 60000kr i trim! =)
60000kr för trim som kapar ca 1.5 sek på 402:an jämfört med allt orginal och ett sjuhelvetes turbotryck!

vet inte om det är värt det...

PeppeC
2002-11-27, 22:44
men vad kör ni för tider,uno nalle,pevab,brillko och resten med unosar?!!är det ingen som har kört under 13s, mitten tolvor eller ännu lägre?hur många hästar har ni i bilarna?isåfall blir jag tvungen att plocka en sån tid 2003 vill veta om jag får någon konkurans....hehehehe!!!om jag hittar en växellåda!!nån som har en över?skriv tillbaka om ni vet,kan vara kul och veta vad man har att vänta sej när sommaren kommer,och se om ni har gjort nån nytta under vintern!!!ha d!!

uno_nalle
2002-11-27, 22:47
nu framgick ju inte om bilen va enbart byggd för strippen
och vad för däck som användes vid tillfället.
men jag kan intyga att alla pengar inte gått till motorn.
låt oss nu säga att den inte hadde optimalt med grepp
vilket e troligt med framhjulsdrift.
vad hadde killen för slutfart??
min låda räcker inte till för några 260 blås alltså inte orginal
drevning och förmodligen inte ens orginallåda.
alltså vad hadde den gjort med orginal drevning??
bilen va inte heller rensad från onödig utrustning.
vad hadde han presterat med lättning???
potensial ja visst....i klass med autotech volvos och trimmade evosar=)

pevab
2002-11-28, 03:01
Körde han olättat?? grym kille!
men 60lök? nja, hade nog använt en annan bil som utgångspunkt då.. =)

Peppe: Jag som du är förstagångs åkare med uno nästa år så jag har inte en aning om vad bilen kommer prestera..
Det enda jag vet är att jag har gjort samma modds som brillko fast.... ; Jag kör med 1.6bars laddtryck istället för brillkos 1.2,(tror han kör med 1.7 nu=) jag kör med en tryckplatta från OMP med orginal lameller istället för en slirande orginal, vi kör båda med 3" avgas utan kat, 1,2:1 sopparegg, sedan kommer det sitta ett par MyckeT klibbiga däck på (fattar ni? MyckeT => MT => M/T, ja ja vet...klockan är MyckeT... hahah, han gör det igen!!!)

Sen får man väl se hur det går.. Jag gasar tills det rasar! =)
Hoppas på en mycket låg 13, vem vet, kanske det blir en 12:a??
Man får ju hoppas!!

Nalle: jag såg på eran hemsida att ni har kört på strippen med eran uno, vad fick ni för tid??

uno_nalle
2002-11-28, 17:50
visst har vi åkt på strippen med ban-unon=)
det va så vi testa fram vad som behövdes bytas
till denna säsong.
har för mig att bilen gjorde höga 14 repor vid det tillfället
inget att skryta med men det va endast för att labba lite..
denna säsong har varit en enda stor disaster!!!
turbohaveri/kopplingshaveri/elfel/soppapump/m.m
men men mitten 14 repor blev det några och 1lika mot juhas uno.
det finns mycket kvar att fixa innan det lirar 100% på strippen.
bilen kommer troligen inte att åka på strippen under nästa säsong då prioriteten ligger i ban/rs körning.
men på strippen kommer man säkert vara endå men inte i den bilen"ler mystiskt"

Brillko
2002-11-28, 17:59
Funkade det bättre med annan Tryckplatta men orginal-lamell. Du e försökspojke för min idé Pevab.. ;)

Jag åkte som sagt 13.73/161 med 2.008 eller nått i 60-fot

8.4 eller 8,6/125-130 på 201m

Detta med 1.2 i laddtryck. Köpte M/T Slicks sen. De finns kvar 50% slitna. Så e nån sugen på dem så... ,) De är 20" höga, 6" breda. Spinner typ inget alls med dem. Och de e lika höga som Orginal-däcken så det blir bra utväxling.

Kompisens Bravo gick nog minst 7-8 tiondelar snabbare med dessa. Sen pajade diffen lite senare... Undrar varför ;)

pevab
2002-11-28, 21:49
Brillko: Jomen, det funkar bra!
Kör med orginallamellerna och det slirar inte nått! klart att det går att få slir om man dumpar kopplingen på femmans växel men det gör man ju sällan så jag får tacka för tipset!
Jag kan råda till detta till er som inte satsar på 250hk i eran Uno.
Men jag kör med lite dåliga däck för tillfället, det återstår att se vad som händer när man får lite grepp.. =) men jag tror stenhårt på att skippa sinter lamellerna och börja med en hårdare tryckplatta Det är ju mycket snällare mot bilen i övrigt!

Om dina slicks är tillsalu.. betyder det att du ska köpa nya eller ska du inte köra till sommaren?? ve och fasa!

Var köper man ett par fina slicks nu för tiden??
Det är lite långt till stockholm för att köpa Brillkos, ca 60 mil enkel resa.. =)

//Jimmy

uno_nalle
2002-11-28, 21:54
håller fortfarande på ofjädrad sinter varför ska man fega???
slirar inte ens på femman med cluchdump!!!"ler"

pevab
2002-11-28, 21:59
Nalle: har du föstärkt lådan på nått sätt eller kör du med orginal??
Fegt? nä, ekonomiskt!! =)

//Jimmy

uno_nalle
2002-11-29, 00:00
nä inte är den förstärkt och det är desutom den i särås ögon
sämre ritmo lådan. jag tror faktiskt att det beror mer på hur man behandlar grejorna än lådan i sig.
en bra injusterad låda som man slipper våldföra sig på och
en snällare växlings teknik sätter inte lika höga krav på bitarna.
sen är ju vikten och greppet avgörande naturligtvis.
vi har inget problem med grepp vilket naturligtvis frestar på lådan men bilen väger inte mycket heller så det talar ju för......
en fullt fungerande koppling är klart mer skonsamt mot lådan än en dålig som inte gynnar växlingarna....=)

verbose
2002-11-29, 00:12
fulltankad med alla passagerare på plats med fullvikt väger Uno T 980 kg. så jag tippar på ~650-700 kg för en ensam förare med orignal-inredning och naturlättning ;).

uno_nalle
2002-11-29, 00:20
hmmm..
lite positivt räknat kanske"ler"
våran race uno väger 740kg med förare(70kg) och halv tank(ca20kg) 740-90kg=650kg inkl.bur!!!
men då är våran fabrikslättad med lättviktsstolar och ingen som helst komfortutrustning.

verbose
2002-11-29, 00:21
Originally posted by uno_nalle
hmmm..
våran race uno väger 740kg med förare(70kg) och halv tank(ca20kg) 740-90kg=650kg inkl.bur!!!
men då är våran fabrikslättad med lättviktsstolar och ingen som helst komfortutrustning.

ahaaa!! det är såpass alltså? ok, men om man räknar lite runt 850 kg då?

uno_nalle
2002-11-29, 00:25
jo det låter inte helt omöjligt=)
naturligtvis är det inte omöjligt att lätta mera men det blir som sagt till priset av komfort.

verbose
2002-11-29, 00:27
jo det låter inte helt omöjligt=)
naturligtvis är det inte omöjligt att lätta mera men det blir som sagt till priset av komfort.

hehe, vilken komfort?

uno_nalle
2002-11-29, 00:39
de va just det... komfort???? det fanns inte ens i fiats vokabulär
när dom byggde uno turbon.
men en del ljuddämpande skräp finns det och skitprylat som elhissar baksäte och bakrutetorkare golvmatta och annat skräp.
har gämfört att åka orginal mot race unon och det skiljer
åtskilliga dB även vid låga farter.
ps extra ljusen i spoilern väger 4-5kg

pevab
2002-11-29, 00:51
4-5 kilo för ett par stråkastare?? Då får man väl inget annat än att tacka haren jag körde på i förra veckan som numera har pannlampa... =)

verbose
2002-11-29, 11:56
de va just det... komfort???? det fanns inte ens i fiats vokabulär
när dom byggde uno turbon.
men en del ljuddämpande skräp finns det och skitprylat som elhissar baksäte och bakrutetorkare golvmatta och annat skräp.
har gämfört att åka orginal mot race unon och det skiljer
åtskilliga dB även vid låga farter.
ps extra ljusen i spoilern väger 4-5kg

jo redan min bil, som är hyfsat standard i inredningen, låter som ett as! men det är lite mäktigt hur fet min motor låter trots startmotorsklassen på 1,3 liters slagvolym.. :)
4-5 kg?! fy fan. vilken tur att det är mycket snyggare med standard-grillen då! (...eller menade du dimljusen?)

uno_nalle
2002-11-29, 13:25
dimljusen i spoilern du vet dom där som samlar stenskott=)
tog bort dom tämligen omgående faktiskt.
behövde bättre kylning till bromsarna;)

verbose
2002-11-29, 16:58
dimljusen i spoilern du vet dom där som samlar stenskott=)
tog bort dom tämligen omgående faktiskt.
behövde bättre kylning till bromsarna;)

hehe, dom ja! jag tycker det gör en hel del för hennes utseende så mina får nog sitta kvar..

Henrik P
2002-12-06, 13:27
Vägde min olättade uno t på knutstorp.
tror vikten landade på 870kg med lite soppa (men minns inte om jag satt i )
//Henrik

verbose
2002-12-06, 15:36
Originally posted by Henrik P
Vägde min olättade uno t på knutstorp.
tror vikten landade på 870kg med lite soppa (men minns inte om jag satt i )
//Henrik

hmm. låter rimligt..

putt
2002-12-06, 20:16
När vi ändå är ine på ämnet Uno: Vad jag har förståt så är sprickande expansionskärl standard. Min är fortfarande hel, men jag tänkte försöka undvika att den spricker. Hjälper det nåt om man bockar till en aluplåt och lägger så att värmen avleds? Eller är det någon som har nåt annat tips?

jens
2003-01-05, 02:25
hmmm..

Det var en bra vikt sälv vägde min uno -90 ca 1000kg med 1 passagerare och fulltank körde 9.3 på 201m (hjulspinn 1:an 2:an)i sommras med denna vikt dock ej fulltank. skall bli kul efter vinterns lättning att se vad slutvikten hamnar på. blir nog tvungen att köra i maxstreet dock.

Brillko
2003-01-05, 02:51
Skit i klasserna på bilsports event. Finns inget roligare än att börja åka riktigt fort med unos. Så skönt... Nu finns det fler här som e riktigt snabba. ryktas om nån från GBG. rätt? :)