handdator

Visa fullständig version : Gammal Celica Supra

Andreas_406
2001-12-20, 21:21
Har köpt en gammal Celica Supra med 2.8L rak sexa för 2000:-. Bileländet går ganska bra men börjar hacka & ha sig upp mot 5000 rpm. Tänkte börja med byta bränslefilter & köra igenom en flarra "reningsmedel", därefter kolla upp soppapumpen (som viner ganska duktigt. Den rasar nog snart). Därefter får man väl kolla upp diverse detaljer i insprutningen & o-ringa om spridare o.s.v o.s.v?

Någon som vet något om dessa motorer? Finns det något från övriga Toyotor som passar på denna motor (t.e.x oljefilter), så man kan bränna ner till Biltema & handla istället för att köpa dyra orginaldelar ?

Ja, den som vet något om dessa bilar/motorer får gärna skriva några rader tack.

/Andreas

dstr
2001-12-20, 22:14
toyota celica är en bil
toyota supra är en annan...

hur hackar den? är det spikningar? eller dör den, dvs. tappar ork samtidigt?

sen skulle jag kollat tändkablar/tändspole och stiften, så att den orkar "gnista på" vid högre varv.

Hemiyoda
2001-12-20, 22:18
Välkommen till klubben :)

Bränslepumpen brukar pajja runt 12000-14000mil .. :)

Jag har en camry bensinpump i min. Finns nog flera modeller som har samma pump.

Oljefilter... Kolla på macken och jämför "modellnummer" med andra bilars filter. t.ex min Celica -75 har samma som flesta volvos. :)

Sköt om pärlan nu ;) , togs bara in runt 300st.

//Erik
http://home1.swipnet.se/~w-10327/riceingsonz/

Hemiyoda
2001-12-20, 22:33
dstr:

Och Celica-Supran är oxå en bil... :)

http://www.celicasupra.com
http://www.supras.com/~riemer/gte/reg.html

LM
2001-12-20, 22:34
Originally posted by dstr
toyota celica är en bil
toyota supra är en annan...Det där stämmer inte. Det fanns Toyota Celica Supra på 80-talet. De hade en motor som egentligen var tänkt för nån pickis. Toyota ville inte avgascerta rätt maskin för en så liten marknad.

Kimmen
2001-12-20, 23:47
Finns visst en Celica supra !! (inget toyota-freak du inte =)

Andreas_406:
Finns säkert grejer som passar från andra modeller, på min celica så är det mycket prylar som är samma till Carina II & Corolla t ex.
Att handla orginaldelar på Toyota är inget kul, det är inte direkt billiga =(

//Kimmen

Andreas_406
2001-12-21, 00:40
Den börjar hacka och tappa lite ork över 4500-5000rpm, men det är inte varje gång den gör det. Lite då & då sådär..... Står man utan växel i och varvar upp i 5000 rpm pangar det lite ur avgasröret när man släpper upp pedalen. Lite baktändning.

Ganska bra klipp i de här motorerna måste jag säga. Ni som har en 2.8L Sexa, har ni trimmat era något och hur?

Vet inte årsmodell på denna ännu (har inte fått regbeviset). Det är en MkII, en från mitten av 80-talet m.a.o.

Skulle tippa på att orginalbränslepumpen sitter i denna bil och den har gått 28500 mil !! Hemiyoda, var hittade du Camry pumpen?

Var hittar ni bränslefilter då?

All el funkar på bilen (!). Jättefin inuti. Orginalklädseln ser hur fräsch ut som helst. Rostiga trösklar och skärmkanter. Väl investerade 2000:-

Tröttnar jag kan jag alltid sälja den som reservdelsbil och göra en hacka.

Fortsätt gärna med tips & råd tack.

/Andreas

Jo, en sak till. Vill den här motorn ha syntet eller mineralolja? Kan tänka mig att ramarna på veven är ganska tjocka och vill därför ha lite tjockare olja? Eller?

Hemiyoda
2001-12-21, 12:28
Andreas_406:

Tändningen ska stå på 16grader före TDC +-1grad, 850varv båda vakumslangarna pluggade.

Du skulle kunna kolla TPS:en (ThrottelPositionSensor)
att den är i spec.

Kolla kallstartsinjektorn att den inte har hängt sig och inte är aktiverad hela tiden.

Har du kollat om motorn gör av med kylarvatten? Topplockspackningen sticker ganska ofta på dessa motorer... :(

Bensinfiltret... under insuget... hehe... kanske det mest besvärliga med hela bilen. Stor chans att du har orig. kvar. Har flyttat min till "stötdämpartornet".

Hittade min pump hos toyota i västerås... fick bra pris på den. Börjar känna gubbarna :)

Bra klipp? Hmm... Har du enkelkam 5M-E eller DOHC 5M-GE:n? 5M-E:n är ganska trött... 140häst i en bil som väger 1400kg utan passagerare... iofs. 240nm har den vid 3600varv.

8.8 i komp standard... så de e bara o slänga på en turbo. 182cc/2.55bar, insprutare så dom räcker till ungefär 200häst.

Just ja ... 5M-E:n är igentligen till en Toyota Crown, toyotas gamla lyxbil. Som också fanns i pickisutförande, heh koolt!
http://www.mooneyes.co.jp/hotnews/domestic/v8cr-pick/v8cr-pick.htm

Jag skulle nog fortsätta med mineral om den kör med det nu.

http://www.geocities.com/nordictoy/5m-e/
^bilder på min motor när jag renovera den i höstas.

Andreas_406
2001-12-21, 19:14
Hemiyoda, jag sa GANSKA bra klipp. Nyckelordet är GANSKA :-) Bra vrid tycker jag. Motorn är enkelkam.
Tänk på att jag kör en Jetta-84 fram & tillbaka till jobbet, heh. 75 ursinniga hästar..........

Jag har inte kollat ett skit på motorn. Bilen står på parkeringen under en halvmeter snö just nu. I garaget får den inte plats för där står det en Cheva 350 och min ögonsten - 406:an.

Drar den vatten borde det ryka vitt ur avgasröret och det gör den inte.

Får väl kolla tändning när det töat lite :-) Är 16 grader "orginal" så det finns en märkning där (så man hamnar rätt) ?

Bensinfilter under insuget låter otroligt illa planerat....

Vet inte vad det är för olja i, men en mineralolja av god kvalite borde vara OK.

Oljefilter!! Finns det något som passar rakt av (förutom orginal) så jag kan inhandla ett gäng på biltema? Tänkte byta olja, filter, köra 10 mil, nytt filter igen, köra 10 mil till och slutligen köpa ett bra filter. Vill köra igenom den lite.

Vad fick du betala för pumpen då? Kanske jag kan be dig köpa för mina pengar om du nu känner grabbarna litegrann. En från orginalpump från skroten går på 500:-

Var sitter TPS:en och kallstartinjektorn? Kan bara förgasarmotorer. Insprut är helt okänd mark för mig.

Turbo är inget för mig Däremot portning av topp, hyggligt avgassystem och låta någon kunnig mixtra med sprutet vore ok. Det märks kanske att jag sitter fast i den gamla skolan? :-) Jag är rädd för turboaggregat :-D

Keep em coming!

/Andreas

Hemiyoda
2001-12-21, 23:10
Märkning för tändning? Tjaa, finns grader på kåpan iaf. :)

Pumpen ... sorry kan inte hjälpa dig. Tror inte jag kan lyckas med ett sådant "köp" på nytt...

TPS / spjäll-lägessensor. Sitter på spjällhuset, fyrkantig svart sak. Kan skanna in lite sidor från min haynesbok om du vill.

Kallstartsinjektor ... sitter högst upp på insuget. Kommer en bränsleslang från "fuel-railen" till den. Svårt o missa. Man skulle kunna ta upp motorn till normaltemp o skruva loss eländet (2 bultar), om det kommer bensin = nånting fel.

Oljefilter ... har kollat lite på nätet, tror volvo (B20 etc) e samma.

Andreas_406
2001-12-21, 23:28
Ok, så ingen gradmärkning på svänghjulet då?

Pumpen är skit samma. Jag kan köpa en ny universal soppapump på biltema för 500:-. Den levererar 110 liter i timmen och det borde nog räcka på en orginalmotor. Det finns en sugvariant som kan monteras i motorutrymmet.

Tror jag paralellkopplar två st enklare soppafilter, återigen från min favoritaffär :-). Inte plasthöljefilter utan insprutfilter i metall, bara det att de liknar mindre plastfilter.

Vad kör du med för stift i motorn?

Ja, scanna lite nyttiga sidor om du har tid & lust. Det vore trevligt. Vi gammelsupraägare måste hjälpa varandra!! :-)

/Andreas

b20mannen
2001-12-22, 00:42
Hm? Kanske bara som jag har för mig, men har inte den här bilen en diagnoslampa av något slag?

Den borde ju skvallra om diverse givare var dåliga/felaktiga?

Hemiyoda
2001-12-22, 12:27
Andreas_406: "Hack" i svänghjulet, graderna på kåpan.

Visste inte att Autotema har insprutspumpar. :) Den måste klara av minst 2.55Bar.

Om bilen är > -83 då sitter pumpen i tanken. Populärt att konvertera till extern k-jetronic pump.

Stift... hmm.. har nå ND platinastift... kanske original
fortfarande? ;) (14000mil) Ser bra ut iaf.

Ska skanna lite...

b20mannen: Nej, inga diagnosgrejer. Gammal analog
l-jetronic variant. -85 fick dom heldigital sprut/tändning i staterna. :)

Andreas_406
2001-12-22, 20:13
Insprutpumpar å insprutpumpar....det är elektriska soppapumpar och borde leverera ett jämt flöde. Vet inte om de klarar av 2.55 bar. Vi får se vad fan jag gör :-)

Min tomgång ligger på 1100 rpm och den baktänder, så något soppaproblem är det allt. Ska kolla kallstartinjektorn snarast.

/Andreas

Jocke
2001-12-22, 21:10
Det har stått en sådan bil efter vägen som jag pendlar till jobbet, den har stått där i ca:1 mån.

Hjulen är snodda & en ruta smälld men motorn och tillbehör kanske finns kvar.

Jag kan ju kolla reg.nr. på den sen kan du ringa till ägaren och bjuda en fem-hundring eller nå´t sånt..

Då borde du ha delar för en stund i alla fall....

Mvh Jocke

Björck
2001-12-23, 20:32
Hemiyoda: Jobbar du vid hässlö? för det brukar stå en svart celica supra där vid trafikledartornet.

Andreas_406
2001-12-23, 21:14
Jocke. Var finns denna Supra då? Jag bor på Lisö. Ligger 7 mil söder om Sthlm, vid inloppet till Mälaren. Vad jag menar är att den eventuella frakten av en "skrotbil" är nog inte så billig :-/

Men en reservdelsbil till vore inte dumt :-)

/Andreas

Jocke
2001-12-25, 01:56
Originally posted by Andreas_406
Jocke. Var finns denna Supra då? Jag bor på Lisö. Ligger 7 mil söder om Sthlm, vid inloppet till Mälaren. Vad jag menar är att den eventuella frakten av en "skrotbil" är nog inte så billig :-/

Men en reservdelsbil till vore inte dumt :-)

/Andreas

En bit utanför Enköping.

/Jocke :o)

Hemiyoda
2001-12-25, 02:11
Björck:

Jobbar på Finnslätten(v-ås) som ABB slav. Pendlar oftast inte med supran... Dom 140 orangutangerna dricker ovanligt mycke bensin. ;)

Andreas_406
2001-12-27, 00:00
Hemiyoda. Vad drar en orginal Supra uppskattningsvis?

/Andreas

Hemiyoda
2001-12-27, 20:58
Svårt o få under liter/milen blandat fast man kör lugnt. iaf med min bil. 1.2l-1.4l/milen blandat?

Inte nog med att vi fick "fel" motor i sverige... vi fick fel växellåda också. Motorn ligger lite väl högt på femman för 2.8l...

Andreas_406
2001-12-28, 02:05
Skulle du kunna posta kamvärden här är du schysst? Du som har fin reparationshandbok å allt :-)

Du kan skriva ner alla motorvärden om du orkar (och om du har dessa uppgifter), så som spridarstorlek, flödet i spjällhuset mm.mm. Allt är av intresse.

Förresten. 8.8:1 i komp sa du. Då räcker det med 95 oktan blyfritt antar jag?

/Andreas

b20mannen
2001-12-28, 15:22
8.8 i komp och en turbo på det.

Att det är 8.8 i komp innebär inte automatiskt att bilen tar 95 oktan.

Man måste ta inställningen av tändningen, och laddtryck på turbon i beaktande.

Hemiyoda
2001-12-28, 19:37
Andreas_406:

Finns några skanningar här:
http://www.geocities.com/nordictoy/5m-e/haynes/
Om du behöver mer detaljer av något är det bara o säga till...

Finns tyvärr inga durationsvärden på kammen i boken ... det är ju trots allt en haynes.. :)

Dom säger att man ska sänka tändningen några grader om man ska köra med 95oktan. Vad vet jag... Observera att bilen inte har knack-/lambdasensor ...

Insprutare 182cc/2.55bar l-jettronic låg-ohm/pintle.

Andreas_406
2001-12-28, 23:34
b20mannen. Ingen turbo på dessa Supror.

Hemiyoda. Man tackar!! Jag mailar dig direkt i fortsättningen om jag behöver veta något (vilket jag säkert behöver) :-)

/Andreas

b20mannen
2001-12-29, 00:01
Ingen turbo?

Ursäkta mig, men 8.8 i komp utan turbo??

Surt!

Då fattar jag varför "orangutangerna" är så törstiga. ;)

Bara att sätta igång och hyvla topparna. Ge er inte förrän ni har 10 eller högre.

Andreas_406
2001-12-29, 00:06
Njaaäää, jag vill nog veta duration, overlap o.s.v innan jag kastar mig in i en 10:1 komps motor. Att backa tändningen för att det spikar är ju världens effektdödare innan fördelaren når fullt "mekaniskt" utslag. Men, men.... runt 9.2-9.5 skulle jag gärna ha utan att veta kamvärdena :-)

/Andreas

b20mannen
2001-12-29, 00:15
Fegis. ;)

Andreas_406
2001-12-29, 01:06
b20mannen. Ja, visst är det förj*vligt :-D

Hemiyoda, vad hittade du packningssetet till din motor samt hur mycket kostade det? Klarar mig på toppackning och ventilkåpspackning. Resten vågar jag nog skära ut själv ur ark. Känner mig sugen på att riva ner hela skiten :-) Rengörning och porta toppen skulle vara mysigt.

/Andreas

b20mannen
2001-12-29, 01:16
Aarhhh! Porta toppen vågar han, men inte hyvla den?! 8O

(=

Andreas_406
2001-12-29, 10:26
Ja då, porta toppen kräver ju endast en liten dremel & stenar medans plana kräver lite större verktyg (och kostar).

/Andreas

Hemiyoda
2001-12-29, 11:11
Andreas_406: Packningar... från toyota. Dom kostar...fifan. Köpte nya packningar till allt. Blev nog en några tusen kr till slut... i bara packningar. suck...

Planing ... 800kr hos motorteknik i v-ås. Dom har också en reservtopp ifall dremelen skulle slinta. :) Jag körde med borrmaskin ..haha...

Förlorade nog några orangutanger när jag avsotade kolvarna ... fan det skulle jag inte ha gjort ;)

Hittade sprickor i 5st förbränningsrum i toppen, tappade suget och slängde ihop motorn igen. Läcker inte än iaf.

b20mannen
2001-12-29, 13:46
Det går att dreva ihop sprickor i en aluminiumtopp med några vana hammarslag på ett bra järn.

Kanske inte håller för hårdaste trimmet, men, men...

Man kan ju fråga sig varför det blir sprickor med så lågt komp?

Uppställd tändning och 95 oktan? :)

Apropå smidesarbete i aluminiumtoppar: Det skummaste topplock jag sett/haft var en Maico 125 MD Roadrace.
Hela ytan i toppen hade smidda facetter. Bikakemönstrat. Konstigt? Men den gick som satan!
Tomgången låg nånstans på 3000 rpm. :)

Nån som har en gammal Maicomotor liggande? Jag har ramen kvar.

Mattias
2001-12-29, 16:21
Eftersom du verkar vara en inbiten Toyota-freak så kanske du kan något om Toyota Celica RA-40 Liftback?

Mr Volvo
2001-12-29, 17:38
Originally posted by Andreas_406
Ja då, porta toppen kräver ju endast en liten dremel & stenar medans plana kräver lite större verktyg (och kostar).

/Andreas

Dremel? Går det bra att porta toppar med en sånn? är dom inte för klena, iofs så kanske dom är bra på de riktigt trånga ställena.
Nån som kan delge lite erfarenheter av portning med Dremel?

Hemiyoda
2001-12-29, 23:02
B20Mannen:

Måste vara nå designfel att de spricker... om du kollar på följande bild: http://www.geocities.com/nordictoy/5m-e/spricka.jpg

Utrymmet mellan ventilerna har en knivvass kant. Visst säger man att vassa "kanter" har tendens att bilda sprickor?

Mattias:

Lite kan man väl. :) Man kan nästan säga att celica 70-85 är samma bil. Släktskapet mellan modellerna är tydligt iaf. Finns (Fanns?) en RA40 coupé här i Ramnäs, sällsynt som fan.
Om jag hade plats / pengar, skulle jag ha ett litet toyota-museum .. hehe ... yota rular!!

Specs på Toyotas alla bensinmotorer genom tiderna:
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/9975/dataBySubject/GasolineEngines.html

Mattias
2001-12-29, 23:30
Originally posted by Hemiyoda
Mattias:

Lite kan man väl. :) Man kan nästan säga att celica 70-85 är samma bil. Släktskapet mellan modellerna är tydligt iaf. Finns (Fanns?) en RA40 coupé här i Ramnäs, sällsynt som fan.
Om jag hade plats / pengar, skulle jag ha ett litet toyota-museum .. hehe ... yota rular!!

Specs på Toyotas alla bensinmotorer genom tiderna:
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/9975/dataBySubject/GasolineEngines.html

Jag har en RA-40 Liftback(coupé) som är i jävligt fint skick. Det är dock snikmodellen ST. Har inte hittat någon som har en likadan i Sverige. Jo en gul i Malmö som var i förjävligt skick rent ut sagt. =( Sitter ju en 18R-C motor i den på, enligt SBP papper, 85 hästar respektive 62KW. Skulle gärna vilja ha kontakt med folk som har någon sådan modell. =)

Hemiyoda
2001-12-30, 00:07
Mattias:

Äre en Liftback eller coupé? :)

Båda mycket sällsynta dock.

http://www.celicas.org/members/akolenda/akolenda.html <liftback

http://www.celicas.org/members/22RTE/22RTE.html <coupé .. :)

Har nummer till en kille i norge som har en 18R-G 2.0l twincam motor till salu ... Använts i rally. Han kom o snacka när han såg min -75:a när jag var ute o gled på powermeet. :)

Mattias
2001-12-30, 20:50
Originally posted by Hemiyoda
Mattias:

Äre en Liftback eller coupé? :)

Båda mycket sällsynta dock.

http://www.celicas.org/members/akolenda/akolenda.html <liftback

http://www.celicas.org/members/22RTE/22RTE.html <coupé .. :)

Har nummer till en kille i norge som har en 18R-G 2.0l twincam motor till salu ... Använts i rally. Han kom o snacka när han såg min -75:a när jag var ute o gled på powermeet. :)

Det är en liftback. Dock inte den på bilden eftersom min är en 79:a. =)

Min motor är en 8 ventilare och enkel kam. =(

Jag hade varit intresserad av motorn men hur är det med motorfäste växellåda osv?

Hemiyoda
2001-12-31, 21:28
Eftersom det är ett 18R block så är det bara o bulta dit skiten... nästan. Du måste kanske swappa oljesumpen / motorfästen mellan motorerna, beroende från vilken bil 18R-G:n är ifrån.

Modda avgassystemet lite, fixa länkage till dubbelförgasarna / alt. skaffar du insprut.

Läs mer här: http://www.toysport.com/2tg_18rg_3tg_tech_notes.htm

Andreas_406
2002-01-15, 22:33
Originally posted by Mr Volvo

Dremel? Går det bra att porta toppar med en sånn? är dom inte för klena, iofs så kanske dom är bra på de riktigt trånga ställena.
Nån som kan delge lite erfarenheter av portning med Dremel?

Jag har portat Cheva gjutjärnstoppar med en dremel och det var hur smidigt som helst. Har även provat borrmaskin som Hemiyoda. Det var lite krångligare :-]

Har inte flödat topparna, så jag vet inte om det blev bättre eller sämre, heh.

Man ska ha riktiga "stenar" inte sandpapperrullar. Sen kan det ju vara värt en tanke (om det är aluminium man slipar i) att det är ganska mjukt & lättjobbat jämfört med gjutjärn. Övriga tips.....well, stanna aldrig utan rör stenen hela tiden. Ta den tid du behöver och tänk på att lättåtkomliga ställen ger på sin höjd 1% flödesökning. Det är tyvärr på de riktigt knepiga ställena där luftströmmen bromsas. Ytterligare en sak att tänka på är ju de där jäkla larviga vattenkanalerna i toppen man helst inte ska komma åt med dremeln :-) Jo, EN sak till. Det är lätt att förstöra en avgas/insugskanal. Porta aldrig botten/golvet på kanalen. Att jämna till den och ta bort ev. gjutskägg brukar räcka. Volvo, Toyota etc. vet nog vad de håller på med när de utformar en topp, så då kan det vara dumt och snurra runt med sin dremel där om man inte är helt säker på vad man gör..... vad mera? Jo, bara en sak till :-) En insugskanal ska inte vara blank. Den ska ha sina porer/räfflor (eller vad fan man ska kalla det). Bensinen lägger sig i dessa porer och gör ytan mycket glattare än vad en dremel någonsin kan göra med våtslippapper modell 100.000.

/Andreas

EDIT. Jag menar förstås att man inte ska röra taket på kanalerna. Inte botten/golvet som jag skev i ovanstående avhandling : "hur man förstör en fungerande topp" :-)