handdator

Visa fullständig version : kam värden

nick£
2002-11-23, 16:11
är det nån som vet om det lönar sig att jaga fram en kam från en cherry utan turbo för att på så sätt få bättre kam tider

Bjorn325
2002-11-23, 17:17
Ingen aning faktiskt.
Vore kul att forska lite i iofs.

nick£
2002-11-23, 17:46
jo synd att man inte kan tyda kam tider och dylikt.

Har iofs för mig att jag såg nån gammal tråd här på lazzat där brillko skulle kolla upp det.
Men jag har ju haft fel för=)

förresten från en sak till en annan
går det att använda bakrute torkarpumpen och kärlet till vatten sprut. Var på bauhaus och hittade lite prylar som bör bli kanon för det ändamålet =)

Bjorn325
2002-11-23, 18:42
Ja varför inte?
Bakrutespol är det ju ingen lag på... :)

nick£
2002-11-23, 19:23
näe eftersom bilen ändå är befriad ifrån såna världsliga ting som bakrute torkare

Alfred
2002-11-24, 04:31
Du nicke! Du verkar ha en del goda ideer... kom gärna me uppdateringar så man får höra hur det gick..

nick£
2002-11-24, 13:00
ideer finns i massor sen om alla e så bra det återstår att se :)
Skall väl försöka fixa en sida eller nåt där mitt lilla projekt kommer att hamna

sundelin
2002-11-27, 00:15
har kollat lite kataloger på jobbet för att hitta info om kammar, o det jag kommit fram till är att det verkar sitta samma kam i turbon som i vanliga cherryn, men det kan jag ju inte ricktigt bekräfta eftersom katalogerna inte har så mycket info om japs... mest jänkare

Bjorn325
2002-11-27, 21:27
Det kan mycket väl vara så att det är samma kam i sug som på turbon.
Man ska nämligen ställa kamen ett halv varv anorlunda beroende på om man har sug eller turbo när man ställer öd.

peppe
2002-11-30, 18:43
det där sista du sa om kammen låter asskumt.
ska de stå ett halv varv "fel" tycker jag det tyder på att det är en annan kam.

nick£
2002-11-30, 20:04
kikade lite i min haynes bok och såg att det var olika värden på kammarna. det borde väl betyda att dom e olika?
kanske var nåt annat iofs jag e ju kass på engelska :)

HedgeHog
2002-12-01, 03:00
Originally posted by Bjorn325
Det kan mycket väl vara så att det är samma kam i sug som på turbon.
Man ska nämligen ställa kamen ett halv varv anorlunda beroende på om man har sug eller turbo när man ställer öd.

om ni läser lie motorteknik kommer ni att komma underfund med att ett halvt varv inte spelar nån roll..

den enda skillnad som kommer bli är att ni får flytta tändkablarna lika mycket åxå på fördelaren..

det e lite roligt att ni kommit så långt i prestanda utan att veta att smack egentligen *s*

Bjorn325
2002-12-01, 04:45
Hehe, ja jag klassar i alla fall in mig själv som relativt okunnig rent generellt sett.
Jag vet hur en Cherrymotor funkar och ser ut,
sedan har jag igenom det skaffat mig lite mera kött på benen
men om man inte gått fordon tex. så kan det ju vara så att vissa saker framstår som självklart
medans självlärda tokar som mig själv tycker att det är ett stort mysterium.

Angående ett halvt varv fel på kammen,
så fungerar det att köra med kammen åt båda hållen, det vet jag,
men jag är inte helt säker på att det blir exakt samma resultat.
Är du?

HedgeHog
2002-12-01, 16:38
japp!!

det enda som händer är att 4ans cylinder tänder istället för 1ans..
MAO flyttar man bara tändkablarna så den hoppar igång..

Bjorn325
2002-12-01, 23:54
Åfan, jag var rätt övertygad om att motorn kunde få en annan karaktär
men att tändkablarna skulle sitte på samma plats som innan.

Hopp, ja alltid lär man sig något nytt.

peppe
2002-12-02, 21:21
HedgeHog
jo men det du säger är ju samma sak som motorn gått ett varv på veven. den ju fortfarade nollad.
tror alla är överäns om att man inte sitter som på bingolotto och trycker på stänga av knappen och hoppas att motorn stannar i noll läget(stora vinsten), så att det ska starta nästa morgon :)

Men jag skulle kunna tro (gissar bara) att en suzuki swift gti 8v från någon gång på 80 talet skulle kunna fungera, tycker topparna ser väldigt lika ut. Och den borde va ganska vass. har inga spec men.