handdator

Visa fullständig version : Var finns 4-punktsbälte?

Pianoman
2002-11-05, 22:15
Vill gärna ha tips på var jag kan köpa 4-punktsbälte till min Camaro. Jag letar efter en modell av bälte som innebär så lite synliga ingrepp som möjligt. Alltså ingen åverkan på stol.
Stolen är original med låg rygg (tyvärr). Är det någon som satt i 4-punkt men bhållt originalstuk i en f-body?

Racing
2002-11-05, 22:42
Det DÄR e lurigt...som fan!
1/Iom att du snackar låg stol så e din bil en 67 tom 70 eller så e sätena inte orginal.
Iom det så skulle det iofs GÅ att snika emellan bältesremmar emellan nackstöd och själva stolen...
Men...var du skall fästa axelremmarna e en annan fråga.
Hatthylla inkl backing för ryggstödet bak e liksom INTE det starkaste i dessa bilarna.
Om du tittar efter kommer du att se att OEM infästningen för 3 punktarn ligger i B stolpens tänkta överkant.
Där e starkt uta helvete.
Nu e saken den att man skulle iofs kunna fästa axelremmarna i durken emellan säte å ryggstöd bak,men det presenterar nya probs med hur remmarna kommer uppträda vid kollision.
När vi åker bur har vi som bekant en tvärsträva bakom stolen,och i denna e det perfekt att fäast remmarna.
I ditt fall....vete faan om jag hade gjort bror..

Brillko
2002-11-05, 22:59
Vi har fäst den i Hatthyllan med en krok. En plåt på ovansidan och en under.

Men som jesper säger det är inte den kraftigaste platsen kanske. Men orginal-looken finns kvar och det blir inga problem att sitta i bilen när man kör vanligt för då krokar man loss bakåtremmarna och kör med midjebälte.

Skall man ha bra bälte och båge så skall man även ha en stol i ett stycke med nackskydd... Inge vidare med punkt och utan nackskydd, känns som det finns svagare länkar först att åtgärda.

Men vi har exakt det du efterfrågar i Acadian. Du kan se den på mässan.

Pianoman
2002-11-06, 13:02
Tack för svaren. Jag är medveten att de stolar som sitter i (Ja, Racing det är en 68) inte är de bästa. Och att köra utan nackstöd är inte bra heller. Men 4-punkt med dessa stolar i måst ändå vara bättre än inga bälten alls eller midje väl?

Kan tyvärr inte komma på mässan, Brillko. Men du kanske har ett par bilder att skicka?

Mr.Chevy
2002-11-06, 13:14
Intressant diskussion, har funderat på precis samma sak till Chevellen. Kör normalt med orginal eller utan bälte i den (jobbigt att kliva ur och i med bälte monterat) men när man ska gasa vill man gärna ha ett riktigt bälte.
Helst ett fyrpunktsbälte som man lätt kan "klicka" fast i fästpunkterna och sedan lossa igen när man kört klart.
Hatthyllan är ju klart bästa placeringen men att den inte är så stark kan man förstå, men om man förstärker upp den en del borde det väl funka fint.
Får nog ta en funderare på det här till sommaren och försöka spana in lite andra bilar som har gjort på liknande sätt.