handdator

Visa fullständig version : Tändinställnin! Vilket varvtal på 350"

Doer
2002-11-03, 00:46
Saknar tyvärr handbok och undrar om någon vänlig person kan hjälpa mig med vilket varvtal man skall ha på en 350 v8 vid inställning?

Chrille
2002-11-03, 01:26
Pontiac 350 -68, så ska varvtalet vara ca 650 rpm, och tändningen ska stå på ca 9 grader.

Doer
2002-11-03, 14:41
Det är en cheva 350

Brillko
2002-11-03, 15:23
Kolla först på tomgång utan vakumslangen inkopplad. Mellan 8-15 grader e inom ramen iallfall. En viktig sak är hur mkt det är när du gasar på lite.

Upp med maskin i varv. kolla tändningen hela tiden tills den lägger sig stabilt och inte ökar i grader mer.

Ca 35 grader skulle jag justera den till där.

Ner på tomgång igen och kolla igen. Är den typ 20 grader här så får du skaffa dig ett litet kit att justera om vikterna i fördelaren med.

Slangen till vakumklockan tar du nu och suger i. Kolla att tändningen ökar. Då har den iallafall funktion. Denna skall sitta på förgasaren på ett oportat uttag om jag minns rätt. Då går maskin med mer tädning när du ligger och snålkör vilket drar mindre bensin.

Doer
2002-11-03, 15:43
jag har en tändinställare så jag skulle vilja veta vilket rekommenderat varvtal man skall ligga på för att synchronisera det hela?

Brillko
2002-11-03, 15:55
Det varierar beroende på vad du har för vikter i fördelaren. Och om du vill ha maximal prestanda eller ej. Du får helt enkelt gasa och se när vikterna har slagit ut och maximerat förtändingen. Då vet du vid vilket varv detta sker.

Doer
2002-11-03, 16:02
Jag provar dettta, tack Brillko!
Du verkar även kunna lustgas.
är lite intresserad. har nu en 350 cheva motor med Rochester Quadrajet förgasare och GM Insug.
Hur bygger man lättast och billigast ett NOZ system till den?
Behöver inte va jätte effekt uttag utan bara så man drar kompisarna.
Vad skulle ett system kosta ca?

Brillko
2002-11-03, 16:34
Är din maskin en orginalmaskin så rekomenderar jag dig att ligga under 100hp gas. Och att du inte skjuter i det förräns efter 3000rpm då du inte har en trimkam och således kommer få höga cylindertryck.

Ett system som klarar dina behov är ett Sniper lustgaskit. Kostar väl en 6-7000 kronor i sverige. Begagnade cheater fungerar med. Du skall se till att du får en lustgas-platta för spread-bore insug eftersom du har ett sådant.

Sen skall tuben fyllas, och du behöver lite kopplingar och småprylar. Har du läst FAQ:en om lustgas?

Kolla här annars.

http://195.100.59.5/kalender/lazzat/reportage.asp?id=50&typ=4

Doer
2002-11-03, 16:46
vilka saluför sniper lustgas sytem? finns det någon internet sida?

Brillko
2002-11-03, 16:48
Vet att persåkers har dem.

Annars har tex Summit racing Powershot system.

www.summitracing.com

Doer
2002-11-03, 21:45
Satan vakuum klockan verkar inte fungera vad kan det bero på?
Blir ingen skillnad när jag suger i den! Sen så är det tidigare ägare som varit och målat över gradtalen eller eftersom jag saknar handbok så vet jag inte hur mycket varje "veck" står för det finns ju ett veck som är större.
När jag provade å ställa in inom markeringar så gick inte bilen så bra utan jag ställde in den på känn istället och då hamnade strecket ca 2 cm till vänster om sista markeringen.
Och pga förmodligt kaputt vakuum klocka så funkar inte automat choken som den skall och vi går in i kalla tider!
Vet någon eller kan någon vara så snäll så man skulle kunna få en skiss på förgasaren där man vet vad alla olika delar är tillför?

b20mannen
2002-11-03, 21:57
Det kan ju vara så att förre ägaren har pluggat vaccumklockan, och justerat tändningen för att köra utan vaccumklockan.

Och det kan också vara så att gradmarkeringarna pekar åt helvete. Nån kan ju ha bytt remhjul eller nåt?
Kan vara en god idé att checka att noll fortfarande är noll.

Brillko
2002-11-03, 22:19
Antar att din svängningsdämpare bara går till tex 20 grader. Du får slå av maskin och mäta upp hur långt de resterande graderna är.

Att skippa vakumet är ett par stollar som hållt på med. Och bara för nån gjort det på en raktfram maskin så gör folk det på sina gatbilar.

När man ligger i jämn fart är förgasarens spjäll rätt mkt stängda. Man får ett rätt hlgt vakum då. Lite beroende på tex kam. eftersom maskin går snålt för att spara bensin behöver man mera tändning för en snål blandning måste tändas tidigare för att hinna brinna klart. Så en vakumklocka får du köpa dig. Kostar inte mkt. nån hundring. Ett bra köp, kommer sänka din soppa-förbrukning. Din choke har inget med vakumet till fördelaren att göra.

En rochester är klurig, finns en miljon delar i den, nästan ,O)

Längst fram på den har du dock två blandskruvar. Dessa kan man justera in soppan med. Kolla med bredbandslambda då du gör det. Enklast på en seriös tuningfirma som kan gamla maskiner.

BadCam70
2002-11-04, 10:30
Angående tändmarkeringen så kan du se TDC genom att sticka ner en svetstråd eller liknande i ettans cylle dra runt maskinen tills tråden når sitt högsta läge och inte rör sig längre upp ritsa in en markering på dämparn,dra runt maskinen åt andra hållet upprepa proceduren nu har du 2 markeringar mitt i mellan dessa har du TDC,sedan finns ju möjligheten att komplettera med en "timingtejp" för dämparn.
Det är inte helt ovanligt att folk blandar ihop tändmarkerare till smallblocken dom har bytts i olika versioner och blandar man ihop årgångarna så kan tändningen hamna tokigt,om du dessutom vill installera gas så måste man väl ha stenkoll på tändningen eller vad säger du Brillko som vet en hel del om gaaaasss.

micke240sx
2002-11-04, 21:05
märkningarna på kamkåpans "pekare" är ju bara att ta fram igen.. kommer inte ihåg vilket som va det djupa jacket men om du har en bra stroblampa så kan du ju ställa den på 35´o sen varva..
ta lite färgborttagning o pensla på pekarn. torka bort kladdet efter en halvtimme så bör dina markeringar synas igen.. gör dem inte det så kan jag kolla på våra kåpor i garaget så du får en skiss på hur hacken ligger.. .
har du pekarn rakt under vattenpumpen eller vid sidan? alltså när den är rakt under så måste du titta ner bakom vattenpumpen för att se nåt. e den vid sidan så ser du den snett uppifrån..