handdator

Visa fullständig version : Turbo fråga...

Alfred
2002-10-24, 21:03
Jag har kommit fram till att det inte finns ngn som helst wg på min turbo. Istället har byggaren tänkt sig att den där övertrycksventilen ska reglera trycket... kommer detta att funka om ja sätter dit orginalfjädern. Min egentliga fråga är: Kommer luften som övertrycksventilen släpper ut släppas ut i tomma intet eller kommer den att finnas kvar i systemet? Alltså kommer blandningen bli helt fel eller kommer det att funka?

Bilden är © Björn325

nick£
2002-10-24, 21:21
jag skall inte svara helt säkert men att köra utan wg och bara övertrycks ventilen känns väl inte sådär jätte bra då den dels borde bli överbelastad med tanke på att du borde ladda fullt tryck vid full gas eller så har jag fel som vanligt =)
fin bild förresten det e mitt motor rum du ser

Alfred
2002-10-24, 22:56
Hehe, visste jag inte... ser fint ut... vad har du för mods på den?

Jag måste ha svar på frågan, så svara allihopa!

Bjorn325
2002-10-25, 00:50
ujuj,
den luft som släpps ut igenom övertrycksventilen på plenumet släpps rakt ut i det fria.
Den ventilen är av karaktären nödbrytare,
och är altså inte gjord för att på något sätt ersätta en wastegate.
Den sitter bara där för att föhindra motor-ras om wastegaten skulle hänga sig i stängt läge.

Jag skulle inte tro att turbon blir långlivad om du inte har någon riktig wastegate.
Tyvär är externa sådana (som du behöver) ganska dyra...
...nästan lika dyra som en begagnad T25 om det räcker. :/

Det som händer nu när du kör utan är att turbon laddar på allt den förmår,
och det är offtast ganska mycket.
allt som är över ca 1 bar åker nu ut igenom säkerhetsventilen.
Ett Cherry orginal aggregat kan ladda över 2 bar om wastegaten hängt sig,
men eftersom de aggregaten inte är gjorda för att pumpa så mycket luft
skär de ganska snart om man gasar mycket.

Alfred
2002-10-25, 17:25
Mitt aggregat är ett Garett från en gammal saab (så gammal att det inte fanns wastegate ens), det klarar nog att ladda en del, så ja får väl leta upp ett annat agg som passar nåtsånär på downpipen o grenröret... Ngn som har ett liggandes???!
ge gärna förslag på vilka som passar "bolt on" eller med inte allt för mkt modd...