handdator

Visa fullständig version : Brillko´s Projekt

Racing
2002-10-22, 14:24
Läste på Nitroz..igen.
Stå på dig Stefan.Ngn konstaterade att det börjar bli sandlåda.
Jotack..
Hur som helst.
Vad hittar ni på för säsongen,och blir det fortfarande ren gata?

Brillko
2002-10-22, 14:35
Tack Jesper.

Iallafall så här blir det.

Köpte Mattes gamla Lemans 72:a
Racechassi, lätt, 15" slicks.
Bakaxeln hade omsplinsade drivaxlar från volvo.

Projekten i vinter blir:
Kapa av ändarna på axeln till lemansen. Sätta dit 9" ändar och nya Strange 35 splines axlar och spole. Går ner till 4.56 i utvxl.

Maskin skall bromsas med nya Headers, 2-plans Performer Rpm insug och 900+cfm förgasare av nått slag. Hoppas på ungefär samma kurva som innan. 645hk@6100rpm och över 650Ft/lbs i vrid.

Dra nytt elsystem och småfixa lite. Inga stora projekt med det chassit mao.

Acdadian skall få en snäll smallblockare. 355:a med 268H hydralkam och 9 i komp. 250-260 ärliga hk. 100hp gas på den maskinen räcker till 12:or iallafall.

Fiat Unon skall få en ny maskin. Kommer hämtas från skroten när som helst. Skall bara slänga över den och på så vis kunna fixa den andra maskin lite emra när den är ur. Tänkte fila i toppen och kolla lite på annan kam. Målet e fortfarande 12:or. Körde en tävling i år och det vart 13.73 med tokpysande dump och 1.2 i ladd.

Mina bilar skall gå att köra där det behövs. Så gatan är naturligt. Besiktning har jag inte nämt ;P

Racing
2002-10-22, 15:07
Klart vi besiktigar!
Rent papper e det som gäller Stefan!
Har ALLTID satt en heder i det,men ni kanske inte har besiktningsmän med humor ikring Stkhlm?

Mitt största prob för närvarande e att få ner ljudnivån på den svarte.
Faan..e ju så att döingarna reser sig vid stenarna när man passerar östra kyrkogår´n...
Har snackat lite med Mats om detta,och förhoppningsvis så har vi gemensamt en lösning.
Inte för att jag räknar med att den skall pysa omkring,men iaf..

Brillko
2002-10-22, 15:47
Bilen har reggats mer Bur, och diverse utbytta maskiner i pappret.

Det som skall reggas in är ombyggd framvagn och bakvagn. Detta kan man nog inte göra samtidigt? Då blir det nog amatörbyggt fordon.

Sen är det plast-sidorutor. Detta kanske inte är så bra?

Avgas-ljud kan vi nog klara.. Så lite avgas-duration på mina Streetrollers ;)

therealpinto
2002-10-22, 15:58
Hej

Visst skall du kunna regga både ombyggt (utbytt) framvagn och bakvagn samtidigt utan att tvingas till att regga som amatörbygge.

Det står faktiskt rätt tydligt i Bilprovningens Tekniska Handbok att man kan kombinera sådana prylar, så stå på dig om Bilprovningen tycker annorlunda. Gnäller dom, hänvisa till SFRO (be dem ringa mig så skall jag förklara läget, hehe).

Däremot kanske du får regga som ombyggt fordon, men det öppnar ju för plastrutor också.

/Gustaf

Brillko
2002-10-22, 16:19
Tror nog att jag skall ringa nån och skapa mig lite kontakter på närmsta station.

Diskutera lite vad som måste göras och vad som kan funka med en tårta...

therealpinto
2002-10-22, 16:59
Hej

Jag rekommenderar också att du läser på i VVFS 1994:5,
http://www.vv.se/lagrum/htm/1994nr005.htm

så att du vet vad som gäller. Bilprovningens folk har tyvärr inte alltid full koll...

Det är främst kapitel 10 som är intressant.

/Gustaf

Brillko
2002-10-22, 17:03
En fråga.

Vart kan jag få papper på En Pontiac Lemans 72:as maximala effekt?

Och har det funnits modeller från tex 70 med mer effekt och mitt chassi har liknande saker, kan man då räkna dem effektsiffrorna?

bengtf
2002-10-22, 17:36
Originally posted by Brillko
En fråga.

Vart kan jag få papper på En Pontiac Lemans 72:as maximala effekt?

Och har det funnits modeller från tex 70 med mer effekt och mitt chassi har liknande saker, kan man då räkna dem effektsiffrorna?
Sök på 1970 GTO med 455.

Bengt

wowbagger
2002-10-22, 21:22
Det e klart att det ska besiktigas..Det e ju det som e själva grejen,Stefan..Busig bil med papper rockar...Inte göra som Yarismannen o köra utan..Fy fy:)

Racing
2002-10-22, 21:30
Streetroller?
E de en maträtt?

Brillko
2002-10-23, 07:28
;)

För att slippa köra med så pass radikala kammar och tappa vridet.
Samt man slipper juh koppardrevet och lyftarna håller längre...

therealpinto
2002-10-23, 07:50
Hej

Papper på maximalt tillåten effekt får du från tillverkare/generalagent.

Att använda andra årsmodeller som jämförelse vid ökning av effekt är en gråzon, strikt sett så behöver inte besiktningsmannen ta hänsyn till det, men det skiljer från person till person. Problemet är ju att de oftast inte har kunskap om vad som skiljer modellerna åt (och inte intresse att leta fram uppgifterna i fordonsdata, om de skulle råka finnas där).

/Gustaf

Brillko
2002-10-23, 08:05
Okis, så med andra ord är det olje-krisens smoghästar som gäller ,P

Sista gången jag besiktigade chevellen tyckte han det var liter mer än 245 hästar i den.
Men jag hävdade att det bara kändes så för utväxlingen i bak. Och det vart OK. En bil blir juh betydligt piggare med utvlx. Och finns det reglerat nånstans att man inte får växla om?

Rickard
2002-10-23, 10:37
Brillko. 72 lemansen kunde beställas med en 455:a på 300 hp SAE net och med nästan 500 ft/lbs i vrid.

Mr.Chevy
2002-10-23, 11:50
Brillko >> Haha, jo jag känner igen det där från när jag besiktade Chevellen förut. Jag rullade in i hallen lite lugnt innan rätt besiktningsman hade kommit på plats och när han sen kom så kikade han i pappren och allt och när sen 462:an drogs igång med ett mindre vrål i hallen så kikade han på pappren igen och såg lite frågande ut *s* Men han sa inte så mycket sen .... han fattade aldrig riktigt hur vertical-gate stället fungerade heller så jag hjälpte honom i med ettans växel så körde han lugnt på den runt kåken så var det bra sen *hehe*

Växla om borde man väl få göra va? Vore kul att ha fakta på det ja.

therealpinto
2002-10-23, 12:59
Hej

Skall man vara superpetig så får man faktiskt inte ändra utväxling - i alla fall inte hur som helst, speciellt inte på nyare bilar.

Anledningen är att buller- och utsläppsprov görs vid bestämda hastigheter på en viss växel - ändrar man utväxlingen ändras ju varvtalet och då har förutsättningarna ändrats...

Praktiskt sett är det sällan några problem, speciellt inte om bilen är äldre än 1976.

/Gustaf

Brillko
2002-10-23, 13:58
Men egentligen tillåter de en markant Vridmomentsökning till Hjulen.

Från 3.08 till 4.11 i utvxl så har man massor med mer vrid. 25% typ. Detta + de 20% man redan får ändra. Detta blir en 50%-ig ökning. ;) från 500ft/lbs till 600ft/lbs och sen växlar man fram mera på hjulen.

Dr feelgood
2002-10-27, 20:31
Låter skitbra !! projektet altså.. snacka med M3jonas om besiktning han brukar kunna lösa det.

wowbagger
2002-11-09, 18:47
Något nytt?Vad e på gång?

Brillko
2002-11-09, 19:49
Skrapade av dekalerna på ena sidan idag ;)

Micke har lagat lite lackskador på Acadian till mässan.

Typ så långt har vi hunnit. Aja baja med bilintresse och samtidigt ha flickvän.

wowbagger
2002-11-10, 18:05
Aha..Soft...Du måste pilla bort en hel del dekaler om du kompensera din viktökning;)...Skämt åsido..Vad ska ni ha istället?Blir det nya gigantiska dekaler eller blir det något mer smakfullare?

Brillko
2002-11-10, 23:51
Hoppas på att kunna lägga dit ett snyggt tribalmönster på sidan. Lazzat Challenge dekalar på Scoopet och lazzat på bakrutan.

micke240sx
2002-11-11, 22:01
www.modernimage.net kan ge lite tips o lite spykänslor åxå

wowbagger
2002-11-11, 22:29
Nej nej nej nej nej nej.....Keep it simple,keep it Orange..

Brillko
2002-11-12, 09:02
Vi tänkte styla din vette alltså ;)

Nya begagnade däck har införskaffats dessutom. 18,5"/33"/15" mackor.

SoulCollector
2002-11-12, 14:42
Originally posted by Racing

Mitt största prob för närvarande e att få ner ljudnivån på den svarte.
Faan..e ju så att döingarna reser sig vid stenarna när man passerar östra kyrkogår´n...

Kan få låna ett par av mina tubsockar jesper...ett par välnyttjade kan nog lugna ner döingarna i allafall. ;)

wowbagger
2002-11-12, 16:05
Vi tänkte styla din vette alltså ;)

I helsike ni ska...Inga dekaler,inge tjaffs..:)

Era nya mackor e bra stora..Kommer att få en riktigt stort fotavtryck med dom..

svart nova
2002-11-12, 16:28
Hoppas på att kunna lägga dit ett snyggt tribalmönster på sidan. Lazzat Challenge dekalar på Scoopet och lazzat på bakrutan.

En strippbil mao...
Du vet väl att äkta gatbilar är diskreta och cleana ;-)

wowbagger
2002-11-12, 17:53
Originally posted by svart nova

En strippbil mao...
Du vet väl att äkta gatbilar är diskreta och cleana ;-)

Håller med dig...

Brillko
2002-11-12, 19:15
Bara att du skall hinna se vem som swischar förbi ,)

M3Jonas
2002-11-14, 13:42
Hör av dig om du vill ha tag på en bra kontakt när det gäller besiktining. Skitvettiga killar som dessutom älskar "raggarbilar".

/Jonas

Dr feelgood! Vem är du?

Brillko
2002-11-19, 11:36
Idag skall vi försöka lyfta ur maskin på acadian och mata ner den i lemansen. Mums Mums ;=)

Mr.Chevy
2002-11-19, 12:49
Låter klart kul, hoppas det går så smidigt som man alltid hoppas att det ska göra då =)

Kurgan
2002-11-20, 17:19
Gick ju riktigt bra att lyfta ur maskin, NOT!!!!

Brillormen skulle ju meka med sin gamla volvo halva natten istället. Nu går den iofs bra och drar inte 3 liter milen. :)

M3Jonas
2002-11-20, 18:04
Har hela gänget tjackat volvo?

wowbagger
2002-11-20, 20:10
Brillormen kan väll inte meka Volvo..;)

Brillko
2002-11-21, 11:26
Jag köpte sakerna på biltema... Sen gick den som skit. Sen hittade micke att brytaren inte öppna ;) Va gnistor runt kondingens jord med... men nu går det som en skållad råtta ,)

Ikväll görs ett nytt försök. annars blir det helgen.

Brillko
2002-11-21, 23:03
Nu ligger maskin i sitt nya hem ;)

Så skönt att se den ligga och mysa där.

En lemans är gigantisk ;)

masse
2002-11-21, 23:29
Kul att råkas på Chevelle Tech Brillko, overseas70 här!
Brorsans Chevelle behöver en råtta mellan rambenen och vi har börjat samla delar. Har du eller nån annan erfarenhet av vilka produktionstoppar som är lämpliga? Planerad effekt ca 550hk med prioritering av bottenvrid.
Tror själv att ovalportar med 2.19/1.88 kan duga. Vilka gjutnummer är bra? Open eller closed camber bäst med 454 cui?

Brillko
2002-11-22, 12:19
Tjo, är så himla dålig på engelska så det e så svårt att skriva där ;)

Topparna du bör ha är ovaler självklart. Har ni redan kolvar så får ni välja open/close efter dem. Open ger lite mer helt orörda. Men closed kan ge lite mer om man bearbetar dess förbränningsrum så de får lite annan form.

Helst Open chamber mao. 781 eller 049 toppar hittar ni överallt. De topparna ser man bara till att gjutskägget försvinner så flödar de mkt bra. Han som skär dit större ventiler ser även till att porta ur grytan lite. Då räcker de till 650hk iallafall.

Rekomenderar en Rullkam till detta. 230-240 grader vid 050. och 630 i lyft. Då slipper du mecka med offsetretainers mm eller skära djupare fjäderskålar.

Performer Rpm insug 850 holley, 1-7/8-3" headers.

Lägg det statiska kompet mellan 10,5 och 11. Det fungear om du väljer en så pass stor kam som denna. Går du ner på kammen får du lägga dig runt 10 i komp.

Jag har ett pra tips på kolvar. Finns 12.5-1 kolvar från TRW. De har en Dome i två steg. Jag har sådana men fräser av den övre domen. Billiga och starka. Har hållt flera säsonger för mig.

Detta ger runt 550-580hk och massor med vrid.

1800kg velle med TH400 3000 i stall, 4.11 med 28" höga slicks klarar med detta låga 11:or

masse
2002-11-23, 21:55
Man tackar för tipsen!
Båda toppmodellerna passar alltså, bara att matcha kolvarna för rätt komp då. Enligt småblocksfolk tappar man 20-30 hk om man använder 74 cc toppar på sbc, även med kompensation av kompressionen. Dessutom blir motorn aningen känsligare för spikningar. Om är överförbart på BBC kan det vara lönt att leta upp OC-toppar men öppna uppcf runt ventilerna lite.
Kammen verkar klart vettig, 230-240 deg. kan funka bra på en stor motor utan att tappa för mycket i botten. I bakaxeln kommer vi att åka med 3:55 då det åks en del landsväg.
Är lite sugen på att prova ett Projection-4 900cfm för EFI :s fördelar men utan sekventiella systemens pris.
Hursomhelst blir nog skillnaden mot dagens "vanmotor" skaplig :).

masse
2002-11-23, 21:57
CLOSED camber med lite arbete i förbränningsrummet menar jag ju, dumma drink...

Brillko
2002-11-23, 23:09
Med Closed chamber får du lite mer mos pga av bättre scquensh (stavas på nått annat sätt ;)) Samt mindre dome på kolv som ger bättre förbränning. Man gör om formen på dem så de ser ut som jordnötter istället för badkar. Men Ingen mening att göra själv. Lämna till ett proffs som vet vad som ger skillnad i flöde.

Open chamber topparna 049 eller 781 ger bra flöde och ger lite mer mos om du skall över 600hk. De flödar som sagt lite mer och är mer toleranta mot spikningar med rundare förbränningsrum. Detta om man använder sig av en väldigt rund dome.

Vilket som kommer funka perfekt för dig. De få hästarna hit eller dit är det bara galningar som letar efter ,=)

Brillko
2002-11-23, 23:10
Jag och Kurgan monterade dit lådan idag. Pilla på lite mer detaljer.

Skall börja med El, start , generator plus avgas imorrn.

wowbagger
2002-11-24, 20:17
Va på studiebesök i garaget idag...Såg mycket bra ut ...Undrar vem som får det hedersvärda uppdraget att fixa elen?Gissar på Micke:)

svart nova
2002-11-25, 10:04
Nu ligger maskin i sitt nya hem ;)

Det blidde ingen bromsning elr?
Tyckte du sa att maskin skulle bromsas förut...

M3Jonas
2002-11-25, 10:08
Kul att det händer prylar! Börjar bli dags för ett studiebesök och inspektera mästerverket.

/Jonas

Brillko
2002-11-25, 11:11
Maskin är bara nerlagd för att färdigställa allt. Sen åker den iväg till flitten för översyn.

Skall byta oljepump. Byta insug mm. Nya stora headers oxå. Skall dit med en cranktrigger nu när jag har en timing computer.