handdator

Visa fullständig version : Intercooler

Alfred
2002-10-21, 16:52
Härom dagen så bytade jag packningen mellan turbo och grenrör. Det blev mkt mer tryck...trevligt men resulterade i slutändan till lite poppande tryckslangar... största problemet var att jag inte riktigt hunnit fästa intercoolern förutom i just tryckslangarna. Den hängde alltså i dom... När tryckslangarna poppade loss så hamnade intercoolern i marken och det gick ganska fort hål, inga små hål.. Nu har jag hittat en jätte intercooler (jmf. me den gamla mazda rx7 ic som satt där) och undrar hur ja ska montera den på ett snyggt sätt... det är en likadan som björn kör med på woken. Vill helst att bilen ska fortsätta vara en slepper...

En fråga till!
Turbon jag kör med är en Garret ???, den har ingen synlig wastegate. Han som monterat den säger att det är en saab 900 turbo, o visst, det kan väl stämma för dom tidigare turbona hade väl ingen wastegate? Men detta är ju ingen direkt bra kombination. Då laddar den mao fullt tryck så mkt turbon kan?!

freddis
2002-10-21, 19:27
hej

detta är en ren och skär gissning
men din turbo har kanske inbyggt wastegate..
har hört talas om det i alla fall...
och saab var ju snabba med att få till wastegate på sina bilar så di har don en wastegate.
någonstans

sanningen fins där inne =)

mvh fredrik

Bjorn325
2002-10-21, 20:10
Skulle nog precis som Freddis gissa på att det sitter en inbyggd wastegate.
Det enda av wastegaten man ser utifrån är reglaget
och wastegate-klockan som styr reglaget med en axel.
På Cherryn sitter den på undersidan av aggregatet.

Så vitt jag vet har Saab aldrig serieproducerat någon turbobil med extern wastegate.

Ang. Intercoolern.
Du har altså en Saab 9000 IC,
dom är ganska stora, men med lite pusslande bör det gå att få dit den bakom orginal kofångare.
Men tänk på att IC:n måste sitta fast i sina fästen.
inte hänga i slangarna.
Även om du drar lite buntband runt IC:n så att du inte tappar den,
kommer du troligtvis att poppa slangarna i alla fall så fort du kör över ett gupp el. likn.

Alfred
2002-10-21, 21:41
Björn, u r the man! Det är antagligen det ja missade... därför jag sumpade den fina ic'n ja hade... egentligen har ja ingen användning för en saab 9000 ic men det är den enda ja kan få tag i så fort... sen är det ju lite coolt också...
Den där "ventilen" som sitter på baksidan av motorrummet, typ mot vindrutan... du snackade ngt om den på mailen. Vad är den till för? Har spekulationer allt ifrån EGR-ventil till jätteextern wg... vad säger du om det?

Annars då, vilka här på sidan har hyffsat drag i sina cherrys?

Alfred
2002-10-21, 21:44
Jag hittar heller ingen axel, klocka eller wastegate över huvudtaget på turbon... ja har haft av den helt o letat...men utan resultat...

Bjorn325
2002-10-22, 01:19
Här är en bild på en Garrett T25,
där wastegate-axeln är något modifierad av någon anledning...
...men man ser i alla fall ver den sitter.
På bilen skulle denna bild ha varit tagen underifrån.

Bjorn325
2002-10-22, 01:20
Så här ser självaste wastegaten ut inifrån avgashuset.
När axeln från wastegateklockan trycks utåt öppnas luckan,
och avgaserna kan smita förbi avgasimpellern...

Alfred
2002-10-22, 02:39
Jag vet hur en wg ser ut...men ja letar o letar men hittar inget av det du nämner... det är helt enkelt omöjligt att se ngn wg i närheten av turbon... Ja får nog knäppa ett par bilder o lägga ut så ni har o ngt o göra över jul =)

Perry
2002-10-22, 02:47
Originally posted by Alfred
Björn, u r the man! Det är antagligen det ja missade... därför jag sumpade den fina ic'n ja hade... egentligen har ja ingen användning för en saab 9000 ic men det är den enda ja kan få tag i så fort... sen är det ju lite coolt också...
Den där "ventilen" som sitter på baksidan av motorrummet, typ mot vindrutan... du snackade ngt om den på mailen. Vad är den till för? Har spekulationer allt ifrån EGR-ventil till jätteextern wg... vad säger du om det?

Annars då, vilka här på sidan har hyffsat drag i sina cherrys?

Ventilen i insuget är en säkerhetsventil. Ska öppna om wastegaten hängt sig etc. och ska öppna runt 1 bar omjag minns rätt. I min bil öppnade den vid 0.6 bar dock, fjädern hade hängt med ett tag =)

Alfred
2002-10-22, 03:14
Enligt tidigare ägare så var ju laddtrycket orginal osv...men när plötsligt laddtrycksmätaren skenade iväg till närmre 1.5bar efter ett byte av en packning o ingen "säkerhetsventil" utlöste så blir man lite orolig... Är bilen verkligen orginal? =))

pevab
2002-10-22, 21:59
1.5 bar!?

Hehe, nu börjar vi snacka.. =)
Sa han att bilen var orginal? Du har alltså ingen extra soppa eller nått sånt?

Kanske i så fall att 1.5 bar är lite för mycket??

Kan visserligen inget om cherrysarna men min uno hade nog hälsat hem med de trycket..?

mvh Jimmy L

Bjorn325
2002-10-22, 22:56
1,5 bar med orginal soppatryck blir ingen lång historia tyvär... :/
Kolla upp det innan något rasar.

Alfred
2002-10-23, 15:29
Självklart inte med orginal soppa tryck... har ju två extra spridare på insugsröret och andra pumpar... antagligen en annan regulator med... så va säger ni? Ska jag fortsätta hålla 1.5 bar eller håller det inte då?

pevab
2002-10-23, 19:45
Har du bara soppa så ska du väl kunna köra ded det trycket.

Vad hade du för tryck innan du bytte packningen?
Du skulle ju kunna sänka till det du hade med läckande packning.
Där höll ju grejerna iallafall! ? =)

Det som kan ge sig är väl turbon, toppackningen och lite sånt som inte är vant vid 1.5 bar.

Alla slangar som sitter i bilen, är dom lika gamla som bilen?
25 åriga slangar är oftast inte helt täta längre..
läste att bara igenom att byta till friska slangar och byta ut så mycket av dom som möjligt mot rostfria rör och böjar kan ge bara det utterligare 5-10 kW..

Ska göra de själv, har tillgång till bockmaskiner och material på jobbet =)
lycka till!

//Jimmy L

Alfred
2002-10-24, 01:45
Nej, självklart är inte slangarna lika gamla som bilen, de som nu är det byts till helgen... Får väl tillägga att alla slangar o rör osv är bytt i bilen... dock är det ett par slangklämmor som ser ut att härstamma från tiden då Samantha fox var killarnas idol och startrek var det enda rätta....=)
Men dom tänker ja inte lägga pengar på att byta just nu...
Prestanda före finish för tillfället...
Ska åka o köpa mig en bruksbil innan helgen också och använda cherryn endast vid rejs... vi har ju kommit en bit på den lagliga strippen här i malmö nu...

pevab
2002-10-24, 02:25
Lagliga strippen i malmö??

Vad är detta för nåt trevligt då?
Får vem som helst komma? (lite sent på året nu kanske =)

Alfred
2002-10-24, 14:07
Dom håller på att bygga en 201m strip... Med tidtagning, gran o allt... Den kommer att stå klar ngnstans runt april 2003. Trodde alla visste om detta... Alla kommer att få tilfälle att köra... Kommer att bli typ Mantorp mfl...
Ni får komma ner till våren o visa vad en wok håller för!
Surfa gärna in på 402m.com för o ställa frågor, det kommer att vara vi dom delvis håller i strippen...

MaZ
2002-10-24, 14:50
Originally posted by Bjorn325
Skulle nog precis som Freddis gissa på att det sitter en inbyggd wastegate.
Det enda av wastegaten man ser utifrån är reglaget
och wastegate-klockan som styr reglaget med en axel.
På Cherryn sitter den på undersidan av aggregatet.

Så vitt jag vet har Saab aldrig serieproducerat någon turbobil med extern wastegate.

Jovisst har dom det! Jag har en.. :)

Sitter en T3:a med extern WG som styrs av mottrycket i Grenröret (!). Jäkligt flummigt.

Alfred
2002-10-24, 16:57
Alltså turbon, det ser ut som om dom bara tagit bort delen som wg sitter fast i...
Jag förstår inte ett skit av installationen längre... får inte tag i han som gjort den... =/

Alfred
2002-10-26, 01:44
Problemet löst! =)
Det fanns visst ingen wastegate... byggaren har tänkt sig att skyddsventilen ska fungera som wastegate... men se där hade han väldigt fel... Så nu är jag i desperat jakt på en turbo med wastegate som passar ngtsånär rakt på...ngn?

Bjorn325
2002-10-26, 05:19
Om det är en turbo som vanligtvis sitter på Sabbar,
borde det vara ganska lätt att hitta en motsvarande MED wastegate...
....de flesta har ju faktiskt inbyggt wg.

Alfred
2002-10-26, 16:17
Kikade lite på fästplattan, den är urfräst för o passa på grenröret... så vilken turbon som helst där detta är möjligt är intressant... kom gärna med beteckningar o modellnummer på turbo jag kan använda...

Alfred
2002-10-27, 14:39
Har alla saab turbos samma fästplatta mot grenröret?

MaZ
2002-11-01, 11:49
Jag är inte hundra men jag tror att alla moderna Saabar har T25 fläns.

Alfred
2002-11-01, 22:14
Hur gött som helst...nya turbon anländer o funkar som den ska (trodde inte det först)... och förra ägaren har svetsat om downpipe till 2.5" o rätt flänsar osv...så d är nog bara o bolta on... så glad man blir =)
Ja kommer nog me fler dumma frågor endå... tex hur ja ska koppla vattenkylningen eller om ja ska skippa det..?

http://www.pottsork.nu/img/img/010.jpg