handdator

Visa fullständig version : Åkrädd?

Only for Mi
2001-12-01, 12:19
Alla här som e så gasglada, har ni någonsin blivit åkrädd när ni åkt me nån annan?
Själv kan jag erkänna att det händer mig väldigt ofta. Har kommit på mig själv att allt oftare så sitter jag å håller mig i sätet lr handtaget å känner mig rätt panikslagen för att föraren inte kör som jag tycker han borde...
För att inte glömma den gången jag åkte me i en bil som var ute å sladdade på is. Hehe, då satt jag i baksätet under en filt å höll fast mig å skrek som bara den. Pinsamt men som tur var åkte jag me brorsan. ;)

//Veronica

Brillko
2001-12-01, 12:22
Kände precis den känslan när vi åkte ner till Elmia... ;)

Dimman
2001-12-01, 13:46
Det är nog många som är åkrädda när dom sitter bredvid. I mitt fall är det så att eftersom jag inte har kontroll över bilen så blir jag osäker. Det är nog en instinkt att när man inte kan kontrollera bilen själv så blir man nog lite skraj.

Only for Mi
2001-12-01, 14:41
Brillko, jag kommer ihåg att du kommenterade bilresan dit. Hehe... ;)

//Veronica

dstr
2001-12-01, 15:48
visst är man rädd när man åker med någon som inte verkar inse sina egna begränsningar.

LM
2001-12-01, 16:06
Klart som sjutton man är rädd när andra kör. Jag tror bara det är två personer i bekantskapskretsen som jag litar fullständigt på när de kör. Resten får allt ta det lugnt när jag är med.

Andreas
2001-12-01, 16:14
Ständigt, iaf fall om man åker med någon man inte känner så bra. Är en kyckling när jag inte har någon snuttefilt (ratt) att hålla i.

Only for Mi
2001-12-01, 17:45
Men jag e även rädd om jag åker med nån som jag fullständigt litar på bakom ratten. Huhuhu, börjar bli som min mamma som e förskräckligt åkrädd. Hugaligen!

//Veronica

Andreas
2001-12-01, 17:56
Aha, trodde bara det var min morsa som var sån. Hon kan helt plötsligt skrika till och utav ren reflex så är man ju nära att tvärbromsa.

När man frågar vad hon gormar om får man ofta till svar "ser du inte bilen som är på att köra ut i korsningen 200 meter bort?!" lol

Only for Mi
2001-12-01, 21:36
Min mamma brukar ha en tendens till att tro att jag e blind när jag sitter bakom ratten. Typ när vi var ute å åkte å bilen framför bromsar, därpå hon skriker å frågar om jag ser att den bromsar. Ja, svarade jag. Med tanke på att jag redan bromsade så borde jag nog uppfattat det.
Neeh tack, ingen mamma i bilen.

//Veronica

Chrille
2001-12-01, 21:43
Nej, jag är väldigt sällan åkrädd..... visst har det hänt nån enstaka gång att man har funderat på vad föraren sysslar med... värre än så är det inte.....

Nova
2001-12-01, 21:50
Har aldrig kännt mig åkrädd...

Man har väl haft sina vilda åkturer då. Men alltid haft turen vid sin sida. *hehe :-)

Men känner ingen rädsla när jag åker med andra.
För än har jag inte åkt med nån fartdåre som kör som en idiot efter vägarna.
När det t ex är en del trafik ute osv.

Ciao!

void
2001-12-02, 07:18
hmm ... kan tro att jag kommer få en _ordentlig_ åktur i Fjatten. Får packa extra kallingar när jag åker till jobbet på måndag med Brillko ;)

FinG
2001-12-02, 11:01
e bara en polare ja känner mig säker o åka me fasst han kär som ett svin ;D ... o mammor i bilen e ingen höjdare heller ... blinka nu sätt på helljuset sväng bromsa etc etc etc ;)

Särås
2001-12-02, 18:26
Jag var oxå räd på väg från Elmia eller vad det inte det du menade Brillko!?

För ner färden var en av dom lugnaste i mitt liv! :-)

/Jimmy

R19
2001-12-02, 21:05
Rädd när man sitter i nån annans bil har man vart ett antal gånger utan att nämna nåra namn ..
Fast den man är mest rädd för är nog tyvärr mig själv ..
Har jag gett mig fan på att ta en viss kurva i en viss fart eller hänga av en gammal BMW så kan man ofta köra precis så som man inte ska köra :)
Men jag håller på att bättra mig :)

Karin
2001-12-02, 21:43
Var du rädd på väg ner? Piese of cake. Du kan få följa med Jimmy när han pressar tiderna ut till mig på små krokiga vägar.... Det finns de gånger jag bett för mitt liv men, men man vänjer sig.... Fast med andra som gasar brukar jag vara rädd.. Förutom med Albertsson, hem från Väterås men det berode nog bara på alkoholhalten i min kropp.. Ler..
/ Karin

micke240sx
2001-12-02, 22:35
hehe.. som r19 sa.. att när vi va på väg från Gelleråsen så trodde han att jag skulle sitta o klaga o berätta hur han skulle köra.. men icke.. jag o polarn låg o sov.. den där gången då nån fjatt försökte komma om.. =)

b20mannen
2001-12-03, 02:07
Originally posted by dstr
visst är man rädd när man åker med någon som inte verkar inse sina egna begränsningar.

Precis! Håller med.

Och ibland blir jag rädd när jag själv kör. Öhh? (=

Skämt åsido. När jag var i Rom i våras så fick jag en chock.
En riktigt saftig chock.

Vi åkte buss från den där flygplatsen; Fellini, eller Mussolini, eller vad den hette, och in till hotellet i Rom.

Första kurvan...

I första kurvan kör den djäveln på två hjul förbi en företrädesskylt, med studsande innerhjul! 8O

Då var jag iskall av skräck, för jag såg samtidigt att alla andra framför körde likadant.

I Rom kör alla som LSD-påverkade apor! Som guden Tor på sin vagn, allihop. Det är f-n helt otroligt.
Bokstavligt talat otroligt.

Jag tror att körskolorna i Rom har ett stort arv från Gladiator-utbildningen för strid till vagn med fyrspann. 8)

Jag trodde att jag var förberedd på lite vild trafikmentalitet, men inte tillräckligt. Inte 10% ens.

Ett vanligt bakgrundsljud i Rom är: Skriii...PANG! TU-TI-TU-TI...

Först skräller dom ihop i en korsning, nån dör eller blir lemlestad. Sen kommer karabineri, och sen kommer den
lilla ambulansen. Sen är det ett djävla liv i fem minuter innan dom har burit in de skadade/dödade i ambulansen, och de andra - som naturligtvis går lös på varann åtminstone verbalt och med gester - dom föser dom in i den lilla
karabineri-bilen och arresterar.

Pikant ställe. :)

Annars är Rom underbart. Men trafiken är en infarkt.

Albertsson
2001-12-03, 07:26
Du hade varit lugn även om du hade vart nykter =)

Mr.Chevy
2001-12-03, 08:22
Sitta bak på en MC kan man helt klart bli åkrädd av om man inte litar helt på föraren, även om man har kört motorcykel själv ett bra tag.
I bil är det väl lugnare men att sätta sig i nån man inte känners bil och han kör som en galning är inte alltid helt kul.

Jag kan ju säga att det är MÅNGA som har blivit bra vita i ansiktet när man gasat runt med Chevellen.
Så många hästar som trycker iväg bilen som en raket och så dålig väghållning som tillåter "framhjulshas" i kurvorna *s* Det är kul det *hehe*
Jag känner bilen helt och hållet så har ju full koll men det är inte lätt för dem som åker med att veta. Ser ju inte så kontrollerat ut alla gånger när man mosar in i en kurva och trampar på lite extra ;)

Gunnar
2001-12-03, 09:22
Det värsta jag vet är folk som tror att de kan köra bil och dessutom ska visa det när andra åker med. Ska man köra som en idiot, över gränserna, så är det minsta man kan begära att man är ensam i bilen.

Själv är jag måhända en knappt medelmåttig bilförare - just därför tar jag det ganska lugnt när andra är med. Hoppas jag.

Däremot är jag fullständigt orädd när jag åker i en riktig tävlingsbil med ett proffs till chaufför. Några av mina angenämare åkturer har varit med Tommi Mäkinen, Carlos Sainz och Didier Auriol. För att inte tala om alla skitduktiga Grupp N-förare och banracers i gräsrotsserien som jag åkt med. Senast var det Carina Hermansson som skjutsade mig i sin nya Grupp N Evo 6:a. Fullständig kontroll!

Absolut mest avkopplad var åkturen i tvåsitsdragstern.

Only for Mi
2001-12-03, 19:01
Någonting jag aldrig skulle göra e att erkänna för den jag åker me att jag e rädd... (för brorsan kan jag göra det) Annars sitter jag så snällt å håller masken, fast jag e panikslagen inuti. Kan ju erkänna att i somras hände det några gånger men jag satt så snällt å inte sa ett ord. Får väl skylla på att paniken gör mig mållös. ;)

//Veronica

R19
2001-12-03, 19:32
Kanske var du lika skrajsen som mig när en viss herre körde min bil upp till Lunda i somras ??
Eller var det bara jag som var rädd om min bil ??

Mr Volvo
2001-12-03, 19:36
Jo om man åker med någon som inte inser sina begränsningar så är det klart man kan bli skrajsen.

En annan gång som jag blev riktigt rädd var när jag mötte ett timmersläp på fel sida om vägen..... Då var det nära att det blev kladigt i brallan.

John
2001-12-03, 21:12
Rätt ofta blir man skraj när man ska åka... Speciellt när man åker med brorsan.. :o)

Only for Mi
2001-12-03, 21:58
Jo, kan ju erkänna att under den resan kände jag mig lite skraj. ;) Tycker definitivt inte om att åka fort på kurviga vägar.

//Veronica