handdator

Visa fullständig version : Cherry orginalturbo, en fråga

Mang3
2002-07-04, 15:10
Vad fan är det för elpryl, nån givare, som sitter på orginalturbon?
Ser ut som någon slags lambdasond men ändå inte...
Går denna bara att ta bort eller är den viktig? sitter juh ingen sån på T25:an vad jag vet så det kanske bara är blajblaj som man kan rycka.

Är det förresten någon som har en lambdalösning att sälja billigt där man kan se ungefär om bilen går snålt eller fett?

Och den sista och minsta :) tror min vevhusventilation kränger ur sig massor med sörja in strax innan turbon vilket gör att både ic och tryckrör (säkerligen turbo också) är igengrisade på insidan.
Beror detta på ventilerna, kanske vipparmsbryggan som ska kolla samt ställa in ventilerna?

Tänker nog plugga vevhusvent.ingången på luftinsugsidan och stoppa ner vevhusventilationen i en PET-flaska med ventilationshål för att se om det kommer ut nåt gris.

Kan detta också bero på att min olja är tunnare än vatten? (ska byta den i helgen hehe)

uno_nalle
2002-07-04, 15:24
kan bero på att du förmodligen kör med högre laddtryck
petflaske varianten funkar bra och är definitivt bättre
än att skicka olja i en varm turbo.
varken lager eller turbin mår nått vidare av det.

Mang3
2002-07-04, 16:17
ok tack, laddar ca 0.8 bar nu så det är inte direkt högt.
Ska klippa lite flarra i helgen...

Perry_G
2002-07-04, 16:36
Det är nån gammel sond... antagligen tempmätare. Vi är lite osäkra på detta. Inget speciellt viktig iaf. Har diskuterats förr. Har någon kommit fram till exakt vad det är?

Mang3
2002-07-04, 16:41
haha det är ju soft att man inte riktigt vet vad det är....min är avskavd lite i ledningarna som lagats med eltejp :D
Tar nog bort den och pluggar hålet istället.
Borde vara en tempgivare av något slag men om den ska ge värden till databoxen kanske det inte är så bra att bara rycka den?

Får ta loss och mäta upp kanske istället....

Bjorn325
2002-07-04, 20:03
Det är en lambdagivare.
Den mäter mängden syre i avgaserna.

Den är inte livsviktig, men motorn går bättre och renare med den inkopplad.
Utan sonden skickar databoxen in soppa efter något förinställt värde.
Med orginal soppatryck och laddtryck är det ganska lugnt,
men har man höjt soppatrycket för att få tillräckligt med soppa på högvarv,
blir det för fet blandning på lågvarv och motorn går as-ruttet.

Jag har lite glapp i min sond, så jag har testat både med och utan sond,
och den går mycket renare och bättre med sond.

Lambdamätare kan du köpa av Danne:
http://go.to/lamda

Mang3
2002-07-05, 12:09
Någon som har en fräsch sån orginalgivare till övers?

En fråga, man köper väl en enkel lambdagivare till volvo eller nåt bara till den där lambdamätaren man kunde köpa? Finns det något bra tips på ställe man kan tjacka den på eller är det bara att sätta den på downpipen eller efter?

/Mang3

Brillko
2002-07-05, 16:18
Med en mätare kan du justera in lambdan korrekt. Vi va ute och lekte med jimmys Coupe och plockade visst fram ett helt stall pållar utan att öka laddtryck ;)

Vevhusvakum skall man försöka att bättra på. Juh mer "blowby" du har förbi ringarna desto mer luft måste ur maskin. Man har uppmätt hastigheter i vevhus som överskrider orkaner med 10X. Så helst vill man ha så lite luft där som möjligt ;)

Ett tips är att sätta ett rör snett ner i avgasröret. Då få man ejektorverkan och suger ut luften och får på så vis vakum. Detta gör att ringarna tätar bättre och du får mer mos... ;)

Mang3
2002-07-05, 17:30
Hur många volt ska jag ha på en voltmeter på lambdan, kopplar jag plussen på lambdans givarkabel och minus på chassit (jord) ?
Tänkte att då kan man ju bara ha en vanlig voltmeter i cupén när man ställer in allt.

/Mang3

Mang3
2002-07-10, 01:11
Nu vill jag veta hur fan jag ska sätta röret på avgaset?
Måste juh polera tiden jag fick senast på tullinge nu på lördag.
Är det bara att vara där sju eller? nån som vet?

Bjorn325
2002-07-10, 02:16
Hur du ska sätta sonden på röret?
Bara att gå iväg till någon vettig mutter-firma med sonden och skaffa en mutter som passar.
Sedan är det bara att svetsa fast muttern.
-Jätteenkelt. =)

Tullinge på Lördag?
-Ska vara att dyka upp kl 07:00
ingen föranmälning krävs

Perry_G
2002-07-11, 21:11
Ahaaa, så det är en lambdasond iallafall!! Kan behöva en sån jävel i min...

Bjorn325
2002-07-12, 02:52
Jag vet inte exakt vad det är för modell som sitter i Cherryn orginal,
men en vanlig "normal" lambdasond ser ut ungefär som en vanlig tempgivare för vatten,
men den som sitter i Cherryns downpipe är som ett 5 cm lång spröt.
Ser as-skummt ut, men jag antar att det är något special med den.

För mer info om var man kan köpa billiga lambdamätare se länken nedan:
http://go.to/lamda