handdator

Visa fullständig version : Svänghjulspositionsgivare Cherry

Perry_G
2002-05-17, 21:07
Min cherry vägrar gå ordentligt. Jag kan starta typ var 5:e gång, han går med automatchoken en stund. Sen sjunker varvtalet, men jag kan hålla igång bilen över 2000 varv vissa gånger. Vissa gånger dör den oavsett om jag gasar eller inte.

Testade feldiagnosen på styrboxen idag (tack för tipset, Björn) och den blinkade RÖD GRÖN ===> crank angle sensor malfunctioning (eller nåt sånt).
Jag misstänker att detta betyder svänghjulspositionsgivare...

Jag letade efter denna lilla jävla givare, men hittar den inte. Tycker den borde sitta i växellådan, och läsa av svänghjulet. Btw, hur funkar en svänghjulspositionsgivare? Induktiv, eller ligger den mot och känner av en avvikande kugg?

Har tyvärr ingen verkstadshandbok heller =( Nån som kan hjälpa mig? Det konstiga är att givaren isåfall (om styrboxen visar rätt) gått sönder utan att jag rört den. Motorn har stått utan att startas i två månader.

Kanske är det ärgade kontakter, detta skall undersökas.

Hjälp, någon?

Bjorn325
2002-05-18, 03:07
Crank angle sensor???
Det sitter ingen sådan på Cherryn,
den sensorn som räknar varven sitter i fördelaren...
...dom kanske har kallat den för Crank angle sensor, för att verka balla,
men det är en halgivare som räknar hål i en platta, inne i fördelaren.

Verkar iofs jäkligt skumt att bilen går som du beskriver,
men min bok ligger i garaget just nu, så jag kan inte kolla nu på direkten vad som kan vara för fel.

Har du hämtat Arbogabilen ännu?
isf testa att byta fördelare.

Perry_G
2002-05-18, 07:59
ok, höll på att bli galen när jag inte hittade svänghjulspositionsgivaren =) Kanske sitter nån givare som känner transmissionshjul på andra sidan motorn btw? Ska hämta bilen imorron, ska testa byta fördelare då... Det sjuka e ju att bilen går om jag har LMM urpluggad. Den får ju helt fel blandning, pustar å frustar, men den går! Jag tror fortfarande starkt på LMM... Nissans felsökningssystem kan suga min röv ;)

Bjorn325
2002-05-18, 13:44
Originally posted by Perry_G
ok, höll på att bli galen när jag inte hittade svänghjulspositionsgivaren =) Kanske sitter nån givare som känner transmissionshjul på andra sidan motorn btw? ...

Nej, det sitter inga såna givare varken på svänghjulet eller på kamremmssidan.
Den enda informationen databoxen får i den vägen kommer från fördelaren...
...den där halgivaren ska tydligen kunna vara ganska känslig. :/