handdator

Visa fullständig version : Tips för bättre flöde.

Bjorn325
2002-05-15, 01:44
För er som ska bygga nya avgassystem,
så finns det ett par kusar att tjäna på att bygga en ny downpipe.

Om det ändå finns tillgång till svets, vilket jag ytterst sällan hade (kan inte ens svetsa själv)
...jag körde hela förra året med orginal downpipe och 3tums system, och det rörde väl på sig,
men downpipen var en av punkterna som gjorde att Elvis Cherry hela tiden gick lite, lite fortare än woken.

För er som är lite modiga, och vill åka fort 2002:
Skär loss rör-resterna så att det bara är flänsen mot turbon kvar av orginal downpipe,
svetsa sedan på ett rör som går RAKT ut från turbon,
och sedan i en mjuk böj ner, för att sedan ansluta neråt.
Den tvära 90graders kröken som sitter där orginal är inget annat än dåligt.
Jag förstod tyvär inte det här föräns för ganska nyligen,
men nu berättar jag i alla fall så att alla andra kan få veta hur det borde ha gjorts på woken redan förra året.

I år blir det helt andra doningar där,
så jag känner inte att jag har något att förlora på att ge lite tips.

Bjorn325
2002-05-15, 01:45
Så här blir det om man kör orginal...
...massa virvlar och elände, eller i alla fall sämre flöde.

Perry_G
2002-05-15, 11:33
Det är jävligt sant. Luften är ju som varmast i downpipen, och när den ska krångla sig ur ett smalt rör med tvära krökar är nog flödet ingen höjdare. Skulle tippa på att grovt avgassystem knappt gör nån effekt om man fortfarande kör med original downpipe!

Frazze
2002-05-15, 12:14
Fan vilken tur att vår org. turbo skar ihop då, för nu passar inte org. "elbow" på T25:an så nu ska det dit en ny anslutning i form av ett 2,5" rör i ungefär samma stil som på björns första bild.

/Frazze

Riskokarn
2002-05-19, 14:52
Vad var det jag klagade på hela förra säsongen Björne? :) Du måste lära dej o lyssna på sunt bondförnuft:P Skämt å sido så fick jag slöast tider med 2.5" downpipe :P

räcerman
2002-05-20, 15:58
Var i garaget igår för att bygga en ny downpipe till T25, men inte fasen gick det, hade tänkte att ta "trekanten" från originalturbon, och på nåt vänster svetsa på det på avgasröret, men den passar inte, sedan var det inte världen lättaste grej att böja 2.5" böjarna så de passade heller, så nu är jag på jakt efter en downpipe som passar direkt på T25:an, någon som har en till övers?

Mikael Franzén
070-3509113
frazzejr@telia.com

Perry_G
2002-05-20, 21:38
Du sitter inte på någon originalfläns ("trekant") till T25an? Skaffa en sådan... den är ganska exakt 2.5" i innerdiameter. Bara att gå lös med slipstift några minuter, sen passar 2.5" rör rakt i. Tryck i en lagom lång 90-graderskrök å bränn fast i flänsen. Sen är det ju så gott som klart!

räcerman
2002-05-21, 14:11
Tack Perry! det ska jag göra! tur att skroten har öppet från 8-17, jag jobbar från 8-17, nåja, det löser sig nog! Tack skaru ha ru!,

Vilka cherrys kommer till Tullinge 15 juni?

Mang3
2002-05-27, 00:46
Måste kolla in alla era bilar eftersom jag precis köpt min
av robber dvs. jag kommer troligen vara där.

När jag ändå är på en avgastråd, vad behöver jag göra åt avgassidan på min 1986:a om jag har uno IC och tänkte ladda ca 1 bar på strippen?
Finns det någon här som kan bygga en downpipe, har varken kunskap eller svets till detta.
Edit: kan tillägga att jag har en turbo liknande orginal...

Perry_G
2002-05-28, 01:04
Jag kan bygga en downpipe... Var bor du? alltid svårt om man inte har bilen till hands att mäta på iofs... är det ett garret t25 du har?

Mang3
2002-05-28, 12:33
Osäker på stressfläkten men jag plockar av den i helgen
för packningsbyte (avgaser i kupén smakar gott) så då lär jag se vad det är för en liten snurra.

Är isåfall intresserad, kan man annars bara kapa av så att det är typ 5 cm kvar på downpipen och sedan bara sätta på ett 2.5 tums rör på detta eller måste man dra 2.5 tums ända från flänsen.
Antar att 5cm inte gör någon gigantisk skillnad om man inte trimmar lika mycket som björn?

Vad brukar man ha för aggregat på cherryn?
Vad är standard och vad är vanligast när man vill ha lite mer effekt. Vad kostar det sistnämda också? Tex en T25?

Frazze
2002-05-28, 15:56
Vi (jag och Räcerman) gav en tusing för vår t25:a
Har precis fått hem den nya flänsen så nu ska vi bara svesta dit en downpipe så åker nyturbon på...

WROOOM WROOOM!!
PSHCYYYCH!

osv... :)

Perry_G
2002-05-28, 20:19
Originally posted by Mang3
Osäker på stressfläkten men jag plockar av den i helgen
för packningsbyte (avgaser i kupén smakar gott) så då lär jag se vad det är för en liten snurra.

Är isåfall intresserad, kan man annars bara kapa av så att det är typ 5 cm kvar på downpipen och sedan bara sätta på ett 2.5 tums rör på detta eller måste man dra 2.5 tums ända från flänsen.
Antar att 5cm inte gör någon gigantisk skillnad om man inte trimmar lika mycket som björn?

Vad brukar man ha för aggregat på cherryn?
Vad är standard och vad är vanligast när man vill ha lite mer effekt. Vad kostar det sistnämda också? Tex en T25?

Hm, det beror ju på dimensionen på den nyvarande downpipen. Är det original skulle jag dock råda dig till att svetsa ny hela vägen från flänsen. Jag köpte mitt T25 för en tusenlapp. Det är ett schysst aggregat, passar rakt på cherryns grenrör + lagom stort + 2.5" passar perfekt ut från turbon.

sundelin
2002-06-10, 14:07
[QUOTE]Originally posted by Mang3
[B]

brukar väl inte funka så bra att svetsa i gjutet gods som det är på original downpipe...

Perry_G
2002-06-10, 20:38
Nja, det går allt att svetsa i gjutet gods. Fast bäst att lämna det till nån som är säker på det, sprickbildning vill gärna uppstå =(

Tomas78
2003-12-04, 00:20
Originally posted by Mang3
kan man annars bara kapa av så att det är typ 5 cm kvar på downpipen och sedan bara sätta på ett 2.5 tums rör på detta eller måste man dra 2.5 tums ända från flänsen.

Originally posted by Perry_G
Hm, det beror ju på dimensionen på den nyvarande downpipen. Är det original skulle jag dock råda dig till att svetsa ny hela vägen från flänsen

Har inte tagit isär och mätt min turbo ännu, men om hålet i flänsen är mindre än 2,5" ska man ändå sätta på 2,5"s rör på den eller ska man börja med samma storlek som flänsen har och sen göra det större gradvis?