handdator

Visa fullständig version : Turbon laddar inte :(

räcerman
2002-05-11, 15:50
Här har man slitit och jäklats och gråtit blod och skitit tegelstenar halva vintern för att till slut bli klar med cherryn. Från början går den bra, turbon laddar som den ska och man känner sig stolt för att överhuvudtaget fått igång den. Men inte går den sådär jättebra så jag skruvar upp trycket lite, nu går den bättre och jag åker en sväng. Drar på fullt och hjulen spinner men helt plötsligt försvinner trycket helt. Motorn går klockrent, men turbon laddar inte ett dugg. jag dyker under, pillar lite på wastegatestången, då åker den av. Jaha tänker jag, det är bara att sätta dit den igen så laddar den. Så jag skruvar dit den och är glad i hågen eftersom det borde ju funka nu!, men inte fasn gör det det. Laddar ingenting, jag har känt på propellern (?) och den känns ok.
Några förslag? jag skulle tippa på att turboaxeln gått av, men jag vill ju inte att det ska vara så... åhhh hyfsat irriterande, en timme fick jag köra efter xx antal timmar i garaget... Hjälp någon!!!

räcerman
2002-05-11, 20:08
Hittade felet, alla flänsar på impellern i avgashuset har lossnat och flygit ut genom avgasröret. Jäklarns skitbil...

uno_nalle
2002-05-11, 20:45
jaha då blev det att skruva på en ny turbo eller blev det
bara snurra byte???
men du gråt inte det kunde ha varit skurna lager eller värre!!!!!

Bjorn325
2002-05-12, 04:12
Gråt inte över det,
turbon sitter ju i alla fall lätt åtkomligt.
Jag har kört wokens motor i ca 15 minuter på tomgång och kört ca 300 meter...
...och nu är ramlagrena slut. :(

räcerman
2002-05-12, 04:16
Tack grabbar, det känns skönt att man inte sitter ensam på oturens stol. Förhoppningsvis får jag tag på anslutningar till nya turbon imorron!

Turbo-rasmus
2002-05-13, 18:48
>björn

Jag lider med dig! Jävlans otur:-(
Jäkligt fint bygge annars! nästan så man blir avundssjuk...
Hinner du verkligen fixa motorn innan Emmaboda då? Du lär väl få bosätta dig i garaget om du ska hinna det? fast det kanske du redan gjort;-)
Lycka till i alla fall!

Bjorn325
2002-05-13, 20:37
//&#%#%¤"%&""#"¤!
-Jag kommer garanterat inte få bilen klar till Emmaboda.
Så nära, men ändå så långt borta... :(

Frazze
2002-05-16, 00:39
Originally posted by uno_nalle
jaha då blev det att skruva på en ny turbo eller blev det
bara snurra byte???
men du gråt inte det kunde ha varit skurna lager eller värre!!!!!

En ny, större turbo sitter snart på plats :)

J. Boberg
2002-05-16, 01:08
Originally posted by Bjorn325
//&#%#%¤"%&""#"¤!
-Jag kommer garanterat inte få bilen klar till Emmaboda.
Så nära, men ändå så långt borta... :(

Fasen vad trisst, hade vart kul o se dig där med cherryn...

Det blir ingen riktig dag på strippen utan din cherry ju... :(

Mang3
2002-05-31, 01:03
Märkte ikväll när jag tog av turbon på min nya bil för att byta packning att mer behöver bytas...
Turbopackningen fanns det bara halva kvar av...
Wastegaten läcker helt när man blåser i den...
Stången på wg'n var förlängd med hjälp av några rörklämmor och en liten stång och rörde sig inte en millimeter....
Det lustiga var att trycket låg fint och jämnt på 0.6 bar när jag gasade runt över 3000 varv typ...
Detta måste ha varit ett proffsjobb att lyckas få ett så perfekt tryck med trasig packning och pajj wastegate...

VILL KÖPA NY SE MIN ANDRA TRÅD snällaaaa

sundelin
2002-06-27, 19:48
jag var hel säker på att det var min turbo som skurit eller något eftersom den inte laddade... men inte då har tagit ner turbon och kollat men den verkar ju va hel förutom att den glappar.... satte dit den igen och turbon visslade... men laddade inte sen har jag inte haft tid att kolla mer... ska iallafall byta till en t25 som jag ska få tag i billigt... har oxå fått tag i en ic från nån lastbil hmm... vet inte riktigt hur jag ska få plats med den men när jag ska byta till en ny frontspoiler (fick den av en polare) ska jag fixa plats för den

Bjorn325
2002-06-30, 15:38
>Cragg:
Är du säker på att det är turbon som låter?
Vi vakuumläcka kan det ju oxå vara svårt att få laddtryck.
Eventuellt om övertrycksventilne på plenumkammaren gett sig helt,
då laddar ju turbon på för fulla muggar, men allt tryck pyser ut den vägen istället för att åka in i motorn....

Mang3
2002-07-01, 11:40
Dvs. ersätt övertrycksventilen med "rensplugg" från Bauhaus eller andra välsorterade VVS-affärer :)