handdator

Visa fullständig version : Färg till garagegolv.

Preben
2006-03-18, 13:30
Nu har det ju vart lugnt och seriöst här ett tag nu så det går att posta lite igen. :)

Jag ska måla garagegolvet innan jag börjar köra in biler tänkte jag; men finns där bra slitstarke alternativ till vanlig betongfärg och marmofloor som kan köpas till ett vettigt pris, nåt epoxy eller nåt?

SnApS
2006-03-18, 18:47
svart/vit polerat ala schack rutor är ju alltid snyggt...lite jobbigt att måla bara om man inte har färg som dom har på Tomtens verkstad(har haft problem med att hitta den iallafall, någon som kanske vet vart man kan köpa den?)

annars hade morfar någon grön färg med typ "bitar" i på sin verkstad som inte funkade som vanlig färg utan som hårdare färg och blev det märken i det lossnade bitar istället för vanliga flagor....om du förstår vad jag menar, och det funkade skit bra, slitstarkt osv...

enda kruxet är att jag inte kommer ihåg vad det heter men någon annan färg kunnig kanske vet?

Isåkare
2006-03-18, 19:43
Ska du måla för att det ska bli snyggt, eller är en bra o hållbar yta det viktigaste ??

I så fall finns det ett ythärdnings medel som heter Litorin (stavning?) Det ser ut som mjölk, bara att hälla ut och sen borsta runt. Efter ett dygn har du en betongyta som är lagom blank, vattenavstötande och 500 ggr hårdare !!!!

Kolla i lager lokaler mm, där används det ofta, tål truckar, pallvagnar mm utan att det blir ett märke.

Riktigt bra golvfärg slutade nog säljas för 20 år sen :(

Preben
2006-03-18, 19:57
Ska du måla för att det ska bli snyggt, eller är en bra o hållbar yta det viktigaste ??

Riktigt bra golvfärg slutade nog säljas för 20 år sen :(

Det ska bara vara starkt och lättskött, typ torka bort t.ex. en oljefläck.
Litorin, var köper man det och är det dyrt?

Det där med 20 år sedan verkar ju stämma på allt som var bra. :mad:

Isåkare
2006-03-18, 20:17
Jag har bara använt det i mitt jobb, så vad det kostar och köps har jag inte den blekaste om, det bara fanns där !!!

Ja det motstår olja mm, används just även på bilverkstäder, industrilokaler mm

Preben
2006-03-18, 20:22
Jag har bara använt det i mitt jobb, så vad det kostar och köps har jag inte den blekaste om, det bara fanns där !!!

Du får väl sno med dig hem till 70 kvadrat! :D :D

Isåkare
2006-03-18, 22:11
Har bytt jobb :(

Preben
2006-03-19, 06:36
Hmm. Jag har googlat lite på littorin+betonggolv men hittar ingenting, är det nåt som är speciellt för ändamålet? isf. måste det ju gå att få tag på hos ett golvföretag.

Karin
2006-03-19, 10:08
Dessa färger ni nämner.. Går dom att ha i ett stall oxå?

// Karin

Preben
2006-03-19, 11:41
Fick den här infon på ett annat forum:
Preben: EPX-V köps i burkar om 8 eller 2,5 liter (osäker på den mindre). Sen köper man härdaren separat och totalvolymen ihopblandat är 12 eller 4 liter . Den stora 12 litaren räcker till ungefär 40 kvadrat två vändor och jag har för mig (var 1.5 år sedan jag jobabde med den hehe) att det kalaset gick på 3300:- ungefär.

Lithurin är egentligen bara en dammbindning. Ytan blir som en blandning av olja och lack. Fördelen är att det är billigt, enkelt att göra och betongen suger inte åt sig smuts, damm och annat. Nackdelen är att du inte får en enfärgad yta utan saker har en förmåga att "försvinna" och läckage blir svårt att upptäcka och sånt. Alltså svårare att se än om du har en täckande färg. Lithurin är INTE 500 ggr hårdare. Den ger inte ens en yta uppepå betongen utan den sugs in i betongen och mättar ytan. Hade sånt i en av färgbutikerna jag jobbade i förut. Efter det målades golvet med EPX-V men det enorma slitaget gjorde att man tillslut lade en slags gummiepoxi som var 2-3 mm tjock och kostade skjortan. Ett golv på runt 300 kvadrat gick på 100000:- . Sen vet jag att dem flesta väljer att bara köra komponent A av lithurin. Man ska egentligen använda två olika produkter men den sista gör ingen skillnad

Mack
2006-03-21, 12:46
Jag ska fixa golvet nu i sommar och det ska bli sån där färgpulver som dom plattar till och lackar över. Skall hålla riktigt bra och kostar ungefär lika mycket som den där gummisjhossan du nämde kanske mer. men golvet till garaget ungefär 55m² går på 20kkr.

Rickard
2006-03-21, 13:23
Jag använde en produkt som heter "Starka Golv". Tror att det var Alcros och det blev väldigt bra.

Bjorn325
2006-03-21, 14:55
Jag körde med golvfärgen från ÖB...
...funka ungefär så bra som man kan förvänta sig.

Man bör mao göra sig beredd på att måla om ca en gång per år om man köper sån. =)

Jimboman
2006-03-21, 15:39
Jag och farsan använde Oxan-olja. Vet inte så mycket om det utom att det blev blankt, hårt och döljer inga tidigare fläckar eftersom det är genomskinligt.

mt4base
2006-03-21, 15:45
Skippa målningen och kör klinker istället ;.)=
Såg det i ett garage nyligen och det var smutt men kanske lite dyrt. Lär väl kosta från 200/kvadraten och uppåt. Det blir kanske dessutom inte så snyggt efter en inkörning med dubbdäck kan man anta?

Epoxigolv är kanske modellen eller sånt där "grusgolv" de har i bilhallar kanske??

Jag talade nyligen med en byggmästare som byggde en lastbilsverkstad här i Gbg åt Volvo och de använde en speciell och svindyr betong som tydligen var extra hård. Ett måste menade han på eftersom lastbilarna tryckte sönder golven annars. De hade även krav på att truckarna skulle kunna köra på superjämt golv.

Hoppas du löser det på nått bra sätt, det var en bra tråd detta, bra med lite nya tips!!

Saabex
2006-03-21, 15:54
En annan ide är ju skitbillig klinker från ex.tyskland, polen. Det billigaste ja sett låg på 50kr kvm för en pall, finns ju klikerplattor som är nästan oförtörbara bara man ser till att det är bruk under hela plattan. /70kvm är ju inte så himla mycket är man 2st så lägger man det på ca 2dar om man inte gjort det förut. Det tillkommer ju kostnader för fogmassa o fästmassa men om jag inte minns fel så kan du sätta skiten i bruk dvs cement men jag är inte säker, va ett tag sen jag jobbade med sånt. Cement är ju bussbilligt.
Tror att det går att beställa klinker från nätet. Klinker är ju suveränt om man har lite fuktproblem i plattan. Det släpper ut fukten genom fogarna o plattan blir glad.=)

HenkeForsberg
2006-03-21, 17:06
Jag och farsan använde Oxan-olja. Vet inte så mycket om det utom att det blev blankt, hårt och döljer inga tidigare fläckar eftersom det är genomskinligt.

Sådant har vi på verkstan på jobbet, och när vi trampar runt med en massa svarv å frässpån under dojjorna så slits det bort ganska snabbt. =/
Men om jag skulle måla garagegolv hemma så skulle jag kunna tänka mig att använda sån!

Audi_Reed
2006-03-21, 21:25
http://www.alcro.se/inneute/inomhus_start.asp?ID=16&StartID=15&LankTyp=2&LankTyp2=2&produktlista=yes&inut=0

Finns massa regler för hur och när och med vad man kan måla betonggolv med, mitt råd e att du läser in dig bra på det först, så golvet inte förvanlas till pulver efter ett år...

Bra läsning finns på tex http://www.alcro.se http://www.beckers.se och http://www.tikkurila.se/

Mack
2006-03-22, 13:48
Jag anlitar iallafall proffs för detta. Inne i huset så gör man ju allt själv för där är det inte så viktigt ;)

Jag måste hitta tidningen där dom satte in sån här dyr epoxy så jag får namnet på guggan dom använde.

Audi_Reed
2006-03-22, 14:03
hade du kollat på sidorna jag angav så finns det epoxigolv där också....

sir_daniel
2006-03-24, 22:10
annars så kan du ju använda dig av betongolja, används vid bl.a nybyggen av parkeringsgarage för att få en mer stryktålig yta.

lelle
2006-03-25, 00:40
http://www.hagmans.se/ :cool: