handdator

Visa fullständig version : dator i hyndan

freddis
2006-01-11, 21:59
har sedan ett tag tillbaka en honda legend. skall förhoppningsvis bli lite mer pimp än original. skall nu ge mig in i bildatorns ädla värld.

har precis fått hem ett mini-itx moderkort 1ghz och ett nätaggregat som tar emot 12v bil spänning.

håller fortfarande på att komplettera med saker jag kommer att behöva..
är bara i startgroparna ännu. funderar ut hur jag skall montera grejorna.

funderar på att göra det lite plug and play. snabb kopplingar. så att man kan fläcka med sig datorn snabbt om man lämnar bilen på osäker mark..

funderar även på om man skulle fixa vanlig vägg ström nät aggregat och ha i samma box så att man kan köra med den som vanlig dator om man skulle vilja det..

bara funderingar ännu

carpimp
2006-01-11, 22:36
Trevligt, jag står själv i tankar att bygga in en dator i bilen.
Jag tycker det känns så fel att släpa in en laptop i bilen bara för att man ska dona lite med mappen eller dylikt. Så då kan det ju lika gärna sitta en komplett dator i bilen. :p

Håll oss uppdaterade om hur det går.

MVH Morgan.

Djuris
2006-01-12, 08:04
Hej jag har oxå funderingar på att sätta in en dator i min bil.

Men om jag vore du så skulle jag bygga in den fast i bilen. Typ ha den i hanskfacket.

Finns en tråd på www.sweclockers.com där en sätter in en dator i en bil

// Daniel

niccman
2006-01-12, 09:48
Behöver du lite tips och annat så hör av dig, jag har en hel del tips trix dokumentation mm när det gäller bil-pc har satt in en sån i min Chrysler, har en sida på G med programvaror gränssnitt OBD II mm :-)

http://www.bilbygget.se

Sidan är inte 100% klar ännu men det finns lite matnyttigt där för dom som vill och orkar läsa

freddis
2006-01-12, 16:43
har nu beställt.
hårddisk.
cd-dvd.
ram minne.

kommer väll på måndag.

det skall bli kul att se om det fungerar sedan.

angående valet av hårddisk. så skall jag försöka att hänga upp den i så mjuka upphängningar som möjligt. och jag har även hört att de skall tåla mer än man tror.

testar med 3,5 först går det så går det =)
och gör det inte det så är det ju bara att skaffa en annan..
inte värre än så.

mvh fredrik

niccman
2006-01-12, 16:59
Kör mitt system på Ett CompactFlash kort med GPS och OBD II och kör en 2.5" som media disk funkar klockrent , hade ett jäkla jobb att bygga in skärmen i Stratusen, ska följa ditt projekt och se hur det går med dina diskar *ler* kolla på http://www.mp3car.com och forumet där, klart att rekomendera

Jim20V
2006-01-13, 09:19
Gör sånt här på jobbet emellanåt, vi använder som regel maskiner från King Young som är mer eller mindre specialanpassade för ändamålet. (http://www.kingyoung.com.tw)
3.5" diskar funkar, men oftast inte lika länge som en 2.5" el. 1.8" disk. Helst ska man ju köra på en Microdrive, tål MYCKET mera stryk än en konventionell hårddisk. Eller helt solid state, men då börjar det kosta också.

freddis
2006-01-14, 01:46
sådär ja. nu har ram minne, hårddisk och dvd/cd läsare landat.

freddis
2006-01-14, 02:04
delarna på bild.

niccman
2006-01-14, 10:12
Om du ska köra både en 3.5" disk + 3.5" dvd på den där konfigen så kommer nätedelen bottna grabben gissar du har en morex nätdel på typ 80w eller mindre, plus kom ihåg att den där inte stabiliserar inströmmen

SnApS
2006-01-14, 20:46
freddis...vad är du uppe i för summor för datorn änså länge?

Är grymt sugen på att ha dator i min bil när jag gör väll börjar på "multimedia" delen i bilen...men att köpa en färdig kostar ju en del...

håll oss uppdaterade:)

freddis
2006-01-15, 14:42
hårddisk 676:- + moms
ram minne 396:- + moms
dvd-cd (som jag antagligen inte kan använda) 180 :- + moms
moderkort 1200 :- (begagnad) dyrt tror jag.
strömsförsörjning 600:- (begagnad)

summa summarum 3513

inte så farligt än så länge.. men sedan kommer en feting på 2500:- lcd skärm med touch...

niccman
2006-01-15, 15:14
Har du fått igång prylarna? Har kollat i mina gömmor och har en sabilisator som du kan få köpa billigt så du inte bränner moderkortet, annars är det jäkligt lätt hänt ( :mad: snackar av erfarenhet hehehe)

freddis
2006-01-15, 16:22
skall försöka att få tag på en bärbar cd läsare 2,5" istället..

kör nu installation av windows på datorn med vanligt nät aggregat på itx datorn det värkar fungera prima. föruto att min gamla windows cd har sett sina bättre dagar tyvär. den skippar några filer. får ta tag i det tär på något enkelt sett =)

mvh fredrik

freddis
2006-01-16, 01:12
skall köpa mig en ström snällare dvd har jag tänkt. tror du det kan räcka?
eller en 1,8 hårddisk? kan nog säkert sälja av denna hårddisk som jag köpt.
föräldrarna behöver en vet jag :rolleyes: ..

stabilisator.. vad gör nu denna?
kan jag bestämma max förbrukning på prylarna med den eller vad??

pris är ju intressant också..

niccman
2006-01-16, 12:00
Stabilisator gör så att du inte "steker" komponenterna på moderkortet, jag känner nämligen igen ditt nätagg och kör du på med bilen lär du annars få roliga effekter jag lovar

freddis
2006-01-16, 17:22
vad drar igentligen en hårddisk? och en cd/dvd läsare?
moder kort och så vidare?

vad händer om man bottar nät aggregatet?

mvh fredrik

niccman
2006-01-16, 17:31
Jag har en sån där trevlig uträkning på min sida under FAQ men den kan vara lite kinkig men rent praktiskt så drar själva moderbrädan 25w + processor 7w
minnet drar 10w grafiken runt 10w tangentbord 2w + mus 2w + 3.5" diskar/läsare 25w styck (en 2.5" drar bara 5w så där sparar man en del) plus allt som du stoppar in tex fläkt 5w usb prylar 5w styck så det blir en del, på mitt bygger kör jag med en switchad nätdel på 250w från opus som funkar klockrent.

Vad som händer när nätagget bottnar, jo då orkar det inte ge datorn tillräkligt mycket ström, vilket kan innebära att du skjuter kondingarna (kondensatorerna) på det plus att det går varmt

// Janne

freddis
2006-01-16, 18:35
det blir 2,5" dvd och 1,8 " hårddisk.

det måste ju fungera bra..

och så behöver man väll inte oroa sig för stötar mer heller..

mvh fredrik

freddis
2006-01-21, 22:11
nu är en 2,5" hårddisk beställd.
anledningen till att det blir 2,5 och inte 1,8 som jag tänkte innan är att jag inte hittade någon adapter till 1,8 som jag var säker på att den fungerade..

beställde även sound blaster live 24 externt ljudkort..
och en massa högtalar kabel och lite andra kablar.

det börjar bli dyrt nu. och slut klämmen kommer snart med den där jädra touch skärmen =)

(full satan)

carpimp
2006-01-22, 00:36
Vilken skärm är det du har kikat på? Har letat lite själv, men inte hittat nån som föll mig i smaken. Har säkert missat hälften. :rolleyes:

MVH Morgan.

freddis
2006-01-22, 01:17
www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306511&view=detailed

den skärmen tänkte jag använda...

freddis
2006-01-30, 18:53
blir så trött. har väntat på delar nu i en hel vecka utan resultat. dustin segar satan...

mvh fredrik

freddis
2006-02-01, 20:11
fick idag hem följande. hårddisk 2,5" med adapter till 3,5".
extern ljudkort. soundblaster live 24 (5.1)
slutsteg sound magus 800w. jag vet att det är ett skit steg. men det skall tydligen vara ganska prisvärt ändå.

bas högtalare pioneer 1000w

snart kan det börjas att bygga fritt =)

en fråga hur skall man få utgångar från ljudkort att fungera till högtalare.
antar att det inte är någon vitts att dra kabel rakt ifrån ljudkortet till högtalare då det kommer att dra väldigt mycket ström då. så.. hur löser man ljud delen?
är det bara fler slutsteg som gäller eller?

mvh fredrik

carpimp
2006-02-01, 22:11
Som jag har tänkt att göra så ska jag konvertera en utgång till vanlig lågnivåsladd. Som sen går in i en EQ så man kan justera det riktigt, sen går det vidare till steget.
Men det finns säkerligen mycket smartare lösningar, jag tycker bara att min låter hyggligt enkel.

MVH Morgan.

freddis
2006-02-01, 23:13
jag tänkte som så.
låg nivå konvertering från front system utgången till 4 kanaligt slut steg. och därifrån dra sladdar till högtalare.
sedan en lågnivå konvertering från sub utgången till slutsteget jag handlat nu. som skall styra basen.

det borde väll gå att justera faden tillräckligt på slutstegen?

mvh fredrik