handdator

Visa fullständig version : Fiat 1301cc 8v singelkam 400hk

Mattias J
2005-12-29, 19:18
Tänkte att det är väll dax för en projekttråd nu när man börjat komma igång..

Hela tanken med det här motor projektet är att se var gränsen går för Fiats 1301cc motor ligger nånstans i effekt utan att koppla in Nasa eller F1...jag vet att det är fler än jag som undrar det..därför bestämde jag mig för en tid sen att göra ett tappert försök.
kommer att använda min gammla uno som försöks jigg allt kommer att provas där för att sedan flytta över det till den nya unon

BLOCKET
::::::::::::::::::::::::::::::::::::

det ska självklart vara rent snyggt å ny målat det säger sig själv....det ska borras 0,5 mm till 81mm, orringas..samt plandeckas...mycket mer än så blir det inte

KOLVAR
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Blev av märket CP-Pistons köpta på pure-pf...ser ganska ut som standard förutom att ventilurtagen är ca 2mm djupare

VEVSTAKAR
:::::::::::::::::::::::::::::::::::

Trodde att det skulle bli spm H-profil...men efter lite klabb så lutar det å Pauter som har liggandes på hyllan

TOPPLOCKET
::::::::::::::::::::::::::::::::::

Blir Anders på ACC-Racing som fick den uppgiften och är även med och sponsrar detta projekt..

största möjliga ventiler...max portad på alla kanaler nytt förbränningsrum...nya fjädrar...styrningar mm mm allt för att den ska flöda så mkt som möjligt

KAMMEN
::::::::::::::::::::::::::::::::.

jag hade ju tänkt att använda en 280 graders 11,5mm på insug och 258 grader å 10mm på avgas....men den ansåg Anders att den var för korvkiosk raggare och ska istället custom designa en värsting efter toppen

TURBON
::::::::::::::::::::::::::::

blev en kkk variant med den "grova" axlen....vet inte så mkt om den....förutom att den är stor å gillar laddtryck....funkar det inte med den så byttar jag bara till en PT snurra svårare än så är det inte

INTERCOOLER

har redan en av okänt märke...stor e den iaf å kyler bra...räcker gott å väll till 700hk....cellpacketet håller måtten 600-400-76mm...anslutningarna är 3"

BRÄNSLESYSTEM

Bosch 984 pump.....8mm matarledning....MSD 780cc spridare samt linjär btr

ECU
::::::::::::::::::::::

nu kommer vi till ett ämne jag är hel kass på...men men man ska väll lära sig nångång...man kan ju inte vara proffs på allt ;)
det lutar åt ett Haltech E6X eller VEMS....verkar vara prisvärda iaf kom med förslag annars??....mappning av motorn vet jag ännu inte var jag ska vända mig...det visar sig nog...kom med förslag...

INSUG
:::::::::::::::::::::::

har redan ett orginal modefierat med större spjäll.....får duga att börja med..

GRENRÖR
.::::::::::::::::::::::::::::

blir ett hemma gjort såklart.....ca 38mm invändigt och ca 500-600 långa pipor

LUSTGASSYSTEM
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::

har ett NOS Snipper blöttsystem liggandes som kommer att användas med hjälp av en fullgassvitch.....35-175hk....det väljer man själv ;)

Sen kommer det en jädra massa annat till detta....fråga om det är nått...

det är dyrt det här å tar tid så jag kommer att uppdatera efterhand grejer blir gjorda samt saker som trillar in...har ju inte direkt många sponsorer utan det är från egen ficka utan lån

bryr mig inte ett dugg om det blir klart i tid till säsongen börjar....men hoppas iaf att få prova den på strippen i nån gång under året

på bilderna är min gammla uno med på att par st då den funkar som jigg

Mvh Mattias

.

Mattias J
2005-12-29, 19:21
gammla å nya bilen lite stökigt under huven ;)

.

Mattias J
2005-12-29, 19:24
lite annat mek...sådana kolvar e på gång från andreas

samt en 50mm dump

.

Mattias J
2005-12-29, 19:26
så här ska det inte se ut när man öppnar min nya huv!!!!!!!!!!!!!!!!

.

Mattias J
2005-12-29, 20:19
lite nos prylar...MH-RaceMaster däck...nya men skitiga....en alldeles fär smal turbo fläns som jag fick med på köpet...kommer att funka bra till jiggen men inte mer........ å lite annat lull lull

.

Mattias J
2005-12-29, 20:22
en sån här skulle ni vilja ha va??? motordriven pensionärs lyft....funkar kanon att lyfta motorer med....handkontroll å hela kittet :D

samt en bild på den tunna flänsen

.

Bjorn325
2005-12-30, 12:21
Ser ju kalas ut.
Mycket övertid framöver för att få råd mao? =)

Mattias J
2005-12-30, 12:24
Ser ju kalas ut.
Mycket övertid framöver för att få råd mao? =)

jo det får ju bli det... :( börjar bli riktigt trött på det....men va fan gör man?

tanken är att hamna så nära 400hk som bara möjligt....den ska bromsas vad det lider....räcker inte det så tar jag till gasen

tror faktiskt inte att det är en omöjlighet eller? :)

Bjorn325
2005-12-30, 15:51
Nej varför skulle det vara omöjligt?
400 är ju ingen fantasi-siffra och hålla lär det göra såvida soppan räcker och man inte leanar för mycket och kylsystemet funkar som det sak osv...
Mest ligger det nog i hur Anders på ACC-Racing lyckas trolla till toppen och vad det blir för kam.

Lär bli kul att åka till jobbet med den bilen när den blir klar sen. =)

Mattias J
2005-12-30, 18:20
Nej varför skulle det vara omöjligt?
400 är ju ingen fantasi-siffra och hålla lär det göra såvida soppan räcker och man inte leanar för mycket och kylsystemet funkar som det sak osv...
Mest ligger det nog i hur Anders på ACC-Racing lyckas trolla till toppen och vad det blir för kam.

Lär bli kul att åka till jobbet med den bilen när den blir klar sen. =)

nej jag menar ju det :)

klarar han Tommy bromsa 298hk.....ska jag ju klara 102hk mer ;)

funderar starkt på att köpa en el-driven vattenpump med bra fart i...

Anders lät ganska säker på sin sak att det skulle gå att få upp ett flöde som räcker för 400hk.....men ALLT exakt ALLT ska byttas å modefieras in i det minsta

jag lägger hellre mig på lite fetare lamda än att chansa för att vinna ett par hk....tror nog att jag klarar det ändån...

kom precis hem från garaget å det börjar hända grejer....intercoolern e nästan på plats samt jag har kapat å rensat upp i motorutrymet så det blir lite mer lätt mekat...

jag hade ett block färdigt för borrning....men jag var inte riktigt nöjd med det så jag skruvade ner min nyaste motor som gått minst i bestånds sdelar å undersökte det blocket istället....det var i kanon skick...så det får bli det istället....kanske inte för att det spelat nån roll iom det anndra ska borras å deckas....men det stillar sinnet iaf

Mvh Matte

Mattias J
2005-12-30, 18:21
köra till jobb???.....det ska bli pure racing :p :D ....fast det funkar nog ändån he he

jens
2005-12-30, 18:38
Tänkte att det är väll dax för en projekttråd nu när man börjat komma igång..

KAMMEN
::::::::::::::::::::::::::::::::.

jag hade ju tänkt att använda en 280 graders 11,5mm på insug och 258 grader å 10mm på avgas....men den ansåg Anders att den var för korvkiosk raggare och ska istället custom designa en värsting efter toppen

.
HA ha kunde inte hålla mig.. Jo han vet ju vad som är bättre!

Hälsa Anders från mig!

Eventuellt om jag nånsing får lust att plocka fram mina gamla motor så kan vi köra bromsbänksrace!

jens
2005-12-30, 18:41
Keep up the good work!

Jag avundas verkligen dig och din humor och dina projekt!, tyvärr efter problem med min flickvän kan jag säja att jag blivit halvalkoholist och nedstämd.

Flickvän är inget att ha kan jag konstatera!

Mattias J
2005-12-30, 19:06
Tack ska du ha Jens....det värmer verkligen...

tycker att du ska dra fram din pjäs så jag känner av lite press att prestera :)

det där med alkohol å tempraments problem samt nedstämdhet, socialafobier å ångest för att se folk i ögonen....känner jag mer än väl igen...slog i botten för ca 5år sedan....för att sedan få behandling som fortgår än idag....å det känns kanon :)

så fort jag börjar få panik eller känner att jag behöver lite lugn å ro så sticker jag bara upp i verkstan å går å myser....funkar kanon som terapi

Hoppas verkligen att du kommer på bättring å bestämmer dig för att slå mig å bänka 1000hk ur din pjäs :p :D

Mvh Matte

Henrik P
2005-12-30, 20:05
Det ska bli riktigt kul att se dina framsteg.
Fint med bilder...mera mera

Kul med riktiga delar i motorn...blir ju riktigt grymt.

Har du redan inhandlat piperkammen så den ligger och dammar på hyllan nu?? säljas? ;)

Lycka till och kör så det ryker..

Mvh

Henrik P
2005-12-30, 20:08
Ett bromsbänksrejs hade inte varit tråkigt.
kanske med motorerna monterade också...

Jens: du får plocka fram dina gosaker igen... du får lycka till också.

Mvh Henrik

Mattias J
2005-12-30, 21:08
Det ska bli riktigt kul att se dina framsteg.
Fint med bilder...mera mera

Kul med riktiga delar i motorn...blir ju riktigt grymt.

Har du redan inhandlat piperkammen så den ligger och dammar på hyllan nu?? säljas? ;)

Lycka till och kör så det ryker..

Mvh

tackar Henke....

det är kul att bygga en seriös motor för omväxlings skull ;) ......

tänker ladda vad turbon orkar ge effekt ,,,kan tänka mig att man hamnar runt 2,4-2,7bar....orginal laddar den ju 1,5-1,8 så det ska nog inte vara nån fara.....det jag letar efter nu är koppling...antingen blir det en dubbel eller så får jag leta upp en riktigt kraftig 190-200mm singel.....ska nog inte vara några större problem....

växellådan är ett kapitel för sig själv.....tänker svetsa dom ordentligt...har ju ett par st liggandes.....när dom är slutkörda får jag väll meka på en croma turbo låda.....dom lär ju lätt hålla för 400hk på den lilla vikten man ligger innen med...

Mvh Matte

Mattias J
2006-01-01, 23:01
Då var det klart.....blir Pauter stakar i fiaten.....verdi e alldeles för opålitlig med sina leverans tider....men jag gråter inte för det ;)

.

Mattias J
2006-01-05, 23:00
imorrn bitti kl 10:00 bär det av mot Acc-Racing...med en massa toppar i skuffen :)

ska bli kul att snacka lite motor å trim med Anders....speciellt om min motor då he he ;)

carpimp
2006-01-06, 00:57
Hmmm, jag tror att du är totalt knäpp. :p
Men fy fan va fränt. Det där är ett projekt jag kommer att följa med spänning. :D
Blir intressant att se, nog tror jag det går att böka ut en hel del effekt ur en liten unomotor allt. Dom är stöddigare än man tror dom där små 1301cc. ;)
Lycka till med bygget i a f.

MVH Morgan.

Mattias J
2006-01-06, 17:30
Hmmm, jag tror att du är totalt knäpp. :p
Men fy fan va fränt. Det där är ett projekt jag kommer att följa med spänning. :D
Blir intressant att se, nog tror jag det går att böka ut en hel del effekt ur en liten unomotor allt. Dom är stöddigare än man tror dom där små 1301cc. ;)
Lycka till med bygget i a f.

MVH Morgan.

he he tackar carpimp :)

kom precis innanför dörren....var ju uppe på Acc idag...

kom fram till ganska mkt faktiskt.....kommer troligtvis köra med DTA sprut....toppen å kammen kommer bli stentuffa kan jag meddela...bilderna kommer tala för sig själv ;)

samtliga ventiler kommer att bli minst 2mm större

alla rörliga delar så som veven... svänghjul... koppling...remhjul.....kolvar....stakar....ska noll balanseras

sen e där e jädra massa annat som ska göras....kommer bli stenbra :)

Mattias J
2006-01-11, 18:44
satt å snackade i telefon idag med Anders....på min arbetstid såklart :)

han höll redan på för fulla muggar å beräkna laddtryck å alla möjliga parametrar efter dom valda delarna....å kom fram till att vi kommer definitivt att hamna runt 2,7 bar i ladd när vi passerar 400hk....ingeting är ju spikat än ...men det ser ut som jag kommer att hamna där nånstans....många verkar tro att laddtryck e skadligt..men det e det ju inte om man bara fått rätt bitar i motorn.....

tankarna finns att jag ska införskaffa mig en lite större turbo.....MEN som e semi-kullagrad som klarar 3bar+ å ca 550-600 ÄRLIGA hk....så har ni förslag på nån turbo så får ni gärna skriva det.....men det kommer i andra skedet....ska först bromsas innan anndra planer kommer till skott......får ju inte förhasta sig he he :)

en annan bra sak e att han snackade med nissarna på pauter idag å stakarna kan vara klara inom 3 veckor :).-......men det kan man ju ta med en nypa salt eller 2 ;)

jens
2006-01-11, 21:34
så var ska du bromsa motorn? som du kanske vet så har Anders inte egen bromsbänk, även om det ser ut så på hemsidan..

Mattias J
2006-01-13, 09:55
så var ska du bromsa motorn? som du kanske vet så har Anders inte egen bromsbänk, även om det ser ut så på hemsidan..

nej det vet jag om....kanske tittar in på kallebäcks ;) ....vet inte vad han tar för en bromsning å mappning??

kompisen snackade med han i sommras å då skulle han ha typ 15 papp eller nått i den stilen....

Brillko
2006-01-13, 15:31
Vad för fördelar såg du med DTA sprutet? Eftersom det inte är speciellt använt inom det du skall ha din maskin till ;P

Mattias J
2006-01-13, 19:07
Vad för fördelar såg du med DTA sprutet? Eftersom det inte är speciellt använt inom det du skall ha din maskin till ;P

fördelar å fördelar he he.....priset :) ....sen ska det vara ganska användra vänligt?
men har hört att det finns många som inte tycker om det....varför har jag inte fått nått svar på......kan ju bero på att dom aldrig äns sett ett dta sprut ;)

det luter år autronic eller haltech e6x.....villket det blir kommer nog bero på hur mkt pengar som finns i fickan när det ska inhandlas

Bjorn325
2006-01-13, 19:33
M3Jonas körde väl med DTA i M3an i sommras, och Ted hade DTA i sin A3a för ett par år sedan.
Jag kollade lite på det i Jonas bil och det kändes rätt överskådligt och vettigt.
Blir väldigt enkelt att mappa om man har "rattarna"
Det är nån box med rattar för att snabbt kunna korrigera värdena.
Jag skulle vilja säga att det är prisvärt.

Autronic e ju väldigt muppigt med sina listor med koder man måste räkna fram för att konfigurera.
Väldigt bra annars, men dyrt.

Brillko
2006-01-13, 19:40
Ted gav juh tummen upp för Nirat och då antar ja att han tyckte det var bättre än DTA:t iallafall.

Hur billigt är det? Under 10k med bredbandare?

Mattias J
2006-01-13, 19:41
M3Jonas körde väl med DTA i M3an i sommras, och Ted hade DTA i sin A3a för ett par år sedan.
Jag kollade lite på det i Jonas bil och det kändes rätt överskådligt och vettigt.

Autronic e ju väldigt muppigt med sina listor med koder man måste räkna fram för att konfigurera.

ja titta där :) .....alla man snackat med som säger att det är piss å skit har inga som helst argument mot vad som e dåligt....det ända jag hört från en som verkligen kör med ett sa att menyerna å setupen på programvaran var lite "skum" gämfört med anndra sprut

när man frågar förståsigpåarna om vad som e så dåligt med det så har dom inga som helst förklaringar......eeeeehhh eeeeehh....Autotech sa så iaf klämer dom av sig eller nått i den stilen......låter ganska kul faktiskt ;) ....

vill man ha ett simpelt sprut utan en massa krussiduller så tycker jag att det verkar vettigt.....samt ett bra ingångs sprut....

grabbarna med kadetten....fjuddas å gänget blåste av 231km-h å en 10,98sek repa med ett sånt sprut ....så ..så jäkla "kasst" kan det ju inte vara :)

Mattias J
2006-01-13, 19:42
Ted gav juh tummen upp för Nirat och då antar ja att han tyckte det var bättre än DTA:t iallafall.

Hur billigt är det? Under 10k med bredbandare?

ca: 12500 med allt som behövs om man importerar ett själv.....annars e det 12500kr från typ etapp eller liknande

Brillko
2006-01-13, 19:44

Autronicen har ja inte sett men det hävdar juh folk skall vara busenkelt att mappa. Och du är juh en klipsk kille björn. Klipskare än de flesta.

SÅ det kanske inte var så enkelt att mappa som nybörjare utan nån kunskap innan då?

Microtechet var iallafall så enkelt och lättförståligt att man kunde ha en komplett mapp på 2-3 pulls i bänken. och 30 min på rullarna.

Bjorn325
2006-01-13, 20:03
Ja SÅ enkelt vill jag inte påstå att autronicen var. =)
-Men det var heller inte helt omöjligt.
Autotune-funktionen kallar jag dock snudd på falsk marknadsföring iaf.
Hinner skjuta motorn både en och sju gånger om man ska sitta och vänta på att den ska göra nåt.... =)
Innan jag lärde mig hur man loggar i Autronicen så var man rätt chanslös att få till det.

Ted fick ju som sagt halv-spons på Nirat så då förstår man ju att han valde det.
Har bara kollat lite grann på Nira men inte lyckats skaffa mig en uppfattning om det.
Verkar enormt kraftfullt iaf.
Lite röriga menyer kanske...

Mattias J
2006-03-10, 18:43
har startat upp bilen nu.....slängde ju som sagt över den gammla motorn till den nya karossen så man har nått att fläska med i väntan på den extreamre pjäsen ska bli klar.....

min kam har kommit iaf.....å lite annat smått å gott....

.

Mattias J
2006-03-10, 18:44
som ni ser på bilden så är nocken lika hög lagerbanan =)

körde vinkelslipen i fingret.....rakt in i benet....inte bra

forss
2006-03-10, 19:37
Det där med vinkelslipen e så att säja inte najs. Har gjort något liknande, fast genom nageln en gång. Lite alsolsprit och plåster så ska du se att allt ordnar sig :P

Den där kammen ser spännande ut! Borde dyka upp en här också snart, fast din ser ut att lyfta lite mer =)

Mattias J
2006-03-10, 19:45
Det där med vinkelslipen e så att säja inte najs. Har gjort något liknande, fast genom nageln en gång. Lite alsolsprit och plåster så ska du se att allt ordnar sig :P

Den där kammen ser spännande ut! Borde dyka upp en här också snart, fast din ser ut att lyfta lite mer =)

vad blev det för en??

forss
2006-03-10, 20:21
vad blev det för en??

hmm. nu ska vi se..

280graders med 10mm i lyft tror jag bestämt att det blev tillslut =) Räcker nog för att bättra på min tid på 14.6sekunder från i somras iaf =)

Mattias J
2006-03-10, 20:24
hmm. nu ska vi se..

280graders med 10mm i lyft tror jag bestämt att det blev tillslut =) Räcker nog för att bättra på min tid på 14.6sekunder från i somras iaf =)

catcams....piper eller kent?

är det den med 10,65? eller 10,0 å 278 grader?

forss
2006-03-10, 21:06
None of the above. det blir en specialare från TGmotor som dom slipar fram själva.

Jag berättade lite om vilken uppsättning av motor jag hade och dom kom med lite förslag på kammar. Så jag tog den som såg trevligast ut. =)

Mattias J
2006-03-10, 21:12
None of the above. det blir en specialare från TGmotor som dom slipar fram själva.

Jag berättade lite om vilken uppsättning av motor jag hade och dom kom med lite förslag på kammar. Så jag tog den som såg trevligast ut. =)

tgmotor i skåne? om det är dom så e dom riktigt duktiga....då ska det gå snabbt i sommar? =)

forss
2006-03-10, 22:14
TGmotor i skåne är det jag menar. Vad jag förstår så kan dom sina saker där.
Jo, självklart hoppas jag åka ifrån lite dyrare bilar till sommarn! =)
Ska besikta i april. Sen börjar jag riva ner allt..

Mattias J
2006-05-04, 23:50
LITE UPPDATTERING...

vevstakar har annlänt blev Pauters värsta klarar 9000rpm++ utan problem samt riktigt höga laddtryck (3bar+)......samt ska dom gilla ett par hundra hk gas utöver ovanstående :D

kolvarna anländer nästa torsdag tror jag det var sagt....toppen är färdig med kam i...

blocket ska borras å orringas DIREKT kolvarna dimper ner i brevlådan

har fortfarande inte bestämt mig för villket sprut jag ska använda när det blir dax att mappa asset...men det kommer väll att visa sig

Mattias J
2006-05-05, 16:19
TREVLIGA NYHETER så här på fredagen :)

Andreas på Pure-Pf hörde prcis av sig med den goda nyheten att mina kolvar har anlänt å ligger å glänser uppe hos dom....

så dom anländer till mig på Tis-ons.....så det bär nog av med ett block upp till Anders till helgen så vi kan stressborra å orringa så jag kan smälla ihop bottendelen med nya lager,packningar så fort som möjligt :D

fan va gött nu e snart själva motordelarna klara... nu ska bara allt annat fixas...typ grenrör ,sprut,koppling mm mm...

Elmer
2006-05-05, 16:43
Najs!

Kul när det kommer grejer!

Vilka sprut funderar du mellan?

Mattias J
2006-05-05, 19:35
Najs!

Kul när det kommer grejer!

Vilka sprut funderar du mellan?

Det e riktigt gött när grejerna dimper ner i brevlådan :) ...men inte för plånboken hä hä :p

Haltech e6x billigt fungerande sprut

Autronic dyrt, men MYCKET bra

DTA hyffsat pris..vet inte så mkt om det

Emerald,
får jag mkt bra pris på om jag vill ha ett, känner svenska återförsäljaren av det....funkar bra på dom bilar som jag vet kör med dom

Nira..börjar bli ganska så dyra men sen e där en jävla bra suport

Mvh Matte

Mattias J
2006-05-08, 23:22
Lite bilder.....fronten är på efter "lite" mods med vinkelkapen ;)

.

Mattias J
2006-05-08, 23:24
Min Egen lilla svetsare Benny har tigat ihop en batterilåda som ska sitta där reservhjulsbaljan en gång innehöll ett hjul

.

Mattias J
2006-05-08, 23:26
samt lite sladdar som håller på att "sorteras" å min lilla knapp till mitt hemmasnickrade antilag system :)

.

Elmer
2006-05-09, 00:06
Värsta bling lådan för batteriet.

Ja nira säger ju alla att det är bra.

Och autronik vet vi ju hur bra det är.

Mattias J
2006-05-09, 01:58
Värsta bling lådan för batteriet.

Ja nira säger ju alla att det är bra.

Och autronik vet vi ju hur bra det är.

Bling Bling is the shit :)

mmm får grubbla en stund till på det därninga om villket sprut det ska bli....men inte förlänge för det är snart shopping dax :)

Mattias J
2006-05-12, 16:52
CP-Pistons is the Shit =)

bilder på vevstakarna å toppen kommer i dagarna =)

.

Mattias J
2006-05-28, 00:13
en bild säger mer än 1000 ord :)

.

Mattias J
2006-05-28, 00:17
toppen är klar var å titta på den idag.... har bara en sak att säga.....Fyyy faaan va läcker :)

Blocket är strax färdigt....det som är gjort är. plandeckats.. borrats..orringats...tvättat alla kanaler...bultarna som håller toppen är inte M8:or längre utan M12:or ....sen e där lite annat jox som är gjort :)

baraka
2006-05-28, 00:56
toppen är klar var å titta på den idag.... har bara en sak att säga.....Fyyy faaan va läcker :)

Blocket är strax färdigt....det som är gjort är. plandeckats.. borrats..orringats...tvättat alla kanaler...bultarna som håller toppen är inte M8:or längre utan M12:or ....sen e där lite annat jox som är gjort :)

Auhh... slanga upp bilder på grejerna :p

Mattias J
2006-05-28, 02:09
Auhh... slanga upp bilder på grejerna :p

fick tyvärr inte med mig kameran :( ....kommer bilder vid ett senare tillfälle :)

baraka
2006-05-28, 13:20
...kommer bilder vid ett senare tillfälle :) ...

Ser jag fram emot ;)

Mattias J
2006-05-29, 16:44
Nya däck har inhandlats ifall jag skulle få ett ryck i sticka ner till malmö å köra ett par repor...

blev MH-RaceMaster slicks...icke DOT märkta håller måtten 8,0" - 23" -13".....annländer på posten imorrn....bilder kommer direkt när jag hämtat ut dom :)

forss
2006-05-29, 17:01
låter bra det! själv skickar man iväg toppen för lite modds till veckan..

Dåligt bett i de slicksen du köpte förra året? eller är dom redan slut? :)

Mattias J
2006-05-29, 17:04
låter bra det! själv skickar man iväg toppen för lite modds till veckan..

Dåligt bett i de slicksen du köpte förra året? eller är dom redan slut? :)

nä där e bra bett i dom....men bättre i dom nya ;)....ganska så mkt större oxå...får se om dom får plats...annars får jag göra plats :)

tror att dom kommer att ta i fjäderskålen....men det e ju lätt fixat

Mattias J
2006-05-30, 18:20
nä där e bra bett i dom....men bättre i dom nya ;)....ganska så mkt större oxå...får se om dom får plats...annars får jag göra plats :)

tror att dom kommer att ta i fjäderskålen....men det e ju lätt fixat

blir nog till att göra plats ;)

.

K_arlstrom
2006-05-30, 23:02
jag måste bara säga lycka till och grattis till att du påbörjat ett sådant här projekt !

400 hk lär inte vara helt omöjligt med tanke på vad killarna på mc-xpress tagit ut ur en hayabusa (motorcykelmotor) på 1.3 liter.. 685 hk !!

http://www.mc-xpress.com/records/kristerjohansson/kristerjohansson.htm

hoppas på att få se slutresultatet snart ;)

//Jonas

Mattias J
2006-06-20, 22:57
lite nytt =)

i helgen bär det av mot ACC för att hämta hem min nya topp inklusive kam å block.

äntligen kan man börja sätta ihop själva motorn så ma får det ur världen..så man kan koncentrera sig på allt det roliga d v s grenrör, insug , sprut, mm mm

börjar äntligen kännas som om man är på gång att få ihop nått....är ju inte direkt kul när allt ligger i delar, där gör dom ju ingen nytta ;)

Mattias J
2006-07-17, 01:21
en liten film på misslyckandet nere på meca raceway.....nu funkar allt som det ska....ska förhoppningsvis kunna ge fullt mer än 100m nästa onsdag :D

http://media.putfile.com/Cerveza-drags

Mattias J
2006-07-27, 18:52
NU JÄVLAR har man fått en nytändning.....TACK JENS :D

ram/vev lager beställda å anländer på måndag...packningar/packboxar fixade

blocket ska upp motorstativet i helgen..nu sikar jag på att få slänga i dom nya kolvarna, vevstakarna, lager, samt fixa till mitt insug...samt fixa till motorutrymet.

nästa steg bli till sätta på den nya fina toppen å kamen...måtta lite grenrör så fort jag "städat" upp motorutrymmet samt sänkt in torped väggen lite...

får ta en sak i sänder, men nu ska det ihop

Mattias J
2006-07-28, 02:30
lite uppdatering så här mitt i natten....

efter jag skrev mitt förra inlägg kunde jag fan inte hålla mig...ringde anders på acc

-tjena.. fiat kungen här :)

-men tjena din dåre

-du råkar inte vara i verkstan?

-jo..ska snart hålla kväll ska bara kika lite på en topp

-du går det bra att jag kommer upp om ett par timmar å hämtar blocket?

-NU idag?

-mmmm....

-javisst, kom du..ring innan bara så jag kan komma å öppna.

-ok kommer vid 22-tiden

det är vad jag kallar service... gó kille den där Anders =)

kom precis innanför dörren med ett nyborrat/honnat/plandeckar/orringat block....samt alla bulthål är byttade från m10 till m12:or
alla kolvringar är infilade och klara enligt cp:s specifikation för massivt laddtryck å lustgas

bilder kommer imorrn lite mörkt att fota nu =)

kolvarna sitter som smäck i blocket :)

Mvh en skitnöjd Matte

Mattias J
2006-07-28, 15:56
blocket :)

nu väntar tvättning och målning...

.

LelleW
2006-07-29, 18:42
Trevliga bilder, rent å fräscht :)
Hur ser tidsplanen ut Matte?
Tänkte du få snurr på fin-motorn denna sommar nu när den andra motorn rasat?

Mattias J
2006-07-29, 23:03
Trevliga bilder, rent å fräscht :)
Hur ser tidsplanen ut Matte?
Tänkte du få snurr på fin-motorn denna sommar nu när den andra motorn rasat?

tidsplanen har jag ingen direkt :) men jag vill ju få ihop den så fort det bara går...MEN utan slarv ;)

själva motorn kan jag sätta ihop imorrn om det skulle vara så...men där är mkt saker runt omkring som ska byggas/inhandlas..

fick iaf rent blocket idag...imorrn väntar lackning av det..samt lite svarving av oljedrev mm mm...det behöver ju inte väga 1kg det därninga lilla drevet ;)
lite detaljer ska skickas med polaren "svetsar" benny på blästring..

.

LelleW
2006-07-29, 23:50
Utan slarv???
Trodde "fort å fel" var Team Bonnmeks slogan :)

Skämt åsido, blocket ser bra ut, jag läser denna tråd med intresse då jag tänkte skruva isär min reservmotor i vinter å bygga för lite mer hästar.
Jag återkommer troligen med massa frågor ;)

Mattias J
2006-07-30, 00:30
Utan slarv???
Trodde "fort å fel" var Team Bonnmeks slogan :)

Skämt åsido, blocket ser bra ut, jag läser denna tråd med intresse då jag tänkte skruva isär min reservmotor i vinter å bygga för lite mer hästar.
Jag återkommer troligen med massa frågor ;)

he he tack tack :)

klart att man vill ha lite mer hästar....fråga du så ska jag göra mitt bästa för att svara dig :)

blev så jäkla nöjd med orringningen...mkt bättre än alla andra jag sett.

ska pröva att sätta i en vev i morrn så jag kan se om vevstakarna kan "vända" utan att behöva fila i blocket...kan bli intressant =)

Mattias J
2006-07-30, 16:53
idag fick blocket lite färg på sig.....det behövdes verkligen =)

ni som undrar varför jag målat oljefiler anordning mm mm så kan jag berätta att dom sitter bara som maskering mina anndra ska till bennie å blästras imorrn =)

.

jens
2006-07-30, 17:56
Det ser bra ut matte! :)
Skönt att pilla med rena saker för engångskull :rolleyes:

Ska bli intressant när du passerar min effekt, för då måste min upp i bänken igen. :p

Mattias J
2006-07-30, 18:28
Det ser bra ut matte! :)
Skönt att pilla med rena saker för engångskull :rolleyes:

Ska bli intressant när du passerar min effekt, för då måste min upp i bänken igen. :p

tackar :)

så jäkla gytt att slippa se ut som man legat å rullat i en oljepöl när man kommer in från garaget :p

jag har inga vevstakar att vara rädd om...jag kommer ge allt..även om det betyder 3kg+ i ladd :)

du kör med motec sprut va?....vad ligger ett sånt på i pengar?...lite små sugen på att köpa ett :)

Puttson
2008-05-28, 19:51
hej vad hände med motorn ?
måste bara säga att det r sjukt att en sån där liten motor kan ge så mycket.
vet att det är en gammal tråd men måste få veta hur det gick :)

GRYMT BYGGE