handdator

Visa fullständig version : Passat 1.6 turbo

Runosson
2005-12-21, 15:33
Startar en ny tråd då jag märke att det inte blev så många mer visningar i den gamla tråden sen jag frågat där. Hoppas det inte stör allt för många.

Ja, det gällde en vw Passat 1.6 från 78 som jag har lust att ge en liten effektökning med hjälp av en turbo. Turbon är ett aggregat från en Saab 9000 med 2.3 liters snurra.
Men hur är det då med förgasaren, går den att trycktäta eller måste man köpa en redan trycktät?
Finns det nån annan på forumet som hållit på med dessa motorer?
Tror dom ska finnas i golf mk1 och tidiga audi 80 också.

Audi_Reed
2005-12-22, 07:24
Är nog lättast att köpa en förgasare gjord för överladd, alternativt sätta turbon efter förgasaren, men den principen kan jag inte mycket om.

Varför inte byta till en roligare maskin istället? det finns gott om grejjer till 1,8 motorerna, både färdiga grenrör från tdi och andra grejjer.

Runosson
2005-12-22, 10:45
Tanken med projektet är väl inte att det ska gå så fantasktiskt fort, för det tror jag inte att det kommer att göra. Det handlar mer om att lära sig hur man ska gå till väga. Att jag tänker bygga på just den motorn beror på att det är vad som finns på gården (sen att den redan har väldigt lågt komp gör ju inget det heller).
Det är alltså ett riktigt budget projekt och ju färre slantar jag behöver lägga ut, desto bättre.