handdator

Visa fullständig version : Pontiac Firebird 455 -70

Jimboman
2005-11-21, 02:48
Som vissa vet så har jag ganska länge planerat att köpa en jänkare av sportigare modell.
Jag har letat hela sommaren och tittat på diverse objekt som antingen har varit på tok för dåliga eller blivit sålda innan jag har bestämt mig.

I måndags (14/11) snubblade jag helt plötsligt över en lämplig bil på blocket vars utseende jag alltid har gillat. En Pontiac Firebird -70 med 455 och diverse andra godbitar.
Jag ringde säljaren omgående och fick lite mer information om bilen och bestämde genast att jag skulle titta på den.

Så i torsdags hoppade jag in i bilen och stack iväg till Sundsvall för att titta.
Efter ca en timme hade jag tittat, lyssnat, klämt och känt klart och bestämt att jag skulle köpa den.
Säljaren gick med på att hålla den utan handpenning så att jag kunde åka hem och ordna med transport.

På söndagen åkte jag ner, lastade bilen på trailer och drog hem den. Jag känner mig mycket nöjd över att äntligen ha en lämplig bil hemma att göra iordning i vinter.

Bilen:
*Det är alltså en Pontiac Firebird av årsmodell 1970.
*Motorn är en Pontiac 455 cu.in. som är renoverad och trimmad av Bäcks Motorslip i Sundsvall för 55000:-. Kvitton och förteckning över delar finns.
*Lådan är en preppad TH400.
*Kardanen är hyfsat grov modell som måste riktas och balanseras pga att ett knutkors gick av och axeln slog i marken.
*Bakaxeln är en 10bult med lamelldiff.
*Lacken är ganska risig med mycket sprickor. Jag har däremot inte hittat någon rost (än) och den har inga allvarliga bucklor eller repor. Nicklas (BreedMachine) har lovat att göra underverk med lacken till en rimlig kostnad. Då jag inte tänker kosta på en omlackering första säsongen.
*Inredningen är fin förutom stolarna som ser förj**liga ut. Antingen så låter jag klä om dem eller så kör jag budgetvarianten med överdragsklädsel i början.

Att göra:
*Plocka ner kardanaxel
*Skicka kardanaxel på riktning och balansering
*Fixa igång torkare Klart
*Laga klädseln på stolarna
*Bygga kardanring
*Plasta ihop panelen mellan bakljusen
*Spackla skarven till "ankstjärten"
*Slipa och penselrenovera under huven
*Snygga till elen under huven

Att köpa:
*Snyggare fälgar
*Racedäck. Mest troligt MT ET Street (http://www.mickeythompsontires.com/strip_et_street.html)
*Linelock
*Traction Bars (http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=LAK%2D21607&N=115+4294925130+4294908153+4294925081+4294907958+4294881589&autoview=sku)
*Subframe connectors (http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=CEE%2D3113&N=115+4294925130+4294908153+4294925081+4294907958+4294822079&autoview=sku)
*Varvräknare med Shiftlight (Inget spejsigt plastjox)
*Lås till bakluckan
*En kromlist och lite annat småpill

Planen med bilen är att den ska vara cruising-vänlig samtidigt som den inte ska skämmas för sig på strippen/streetrace. Tanken är att jag ska ta förarlicens och köra i klassen Bracket på tävlingarna i Sundsvall till att börja med.

"Att göra" och "Att köpa" listorna kommer att fyllas på eftersom och förhoppningsvis krympa innan sommaren är här.
Det är inte säkert att allt blir gjort men målet är att bilen åtminstone ska vara klar att användas till sommaren så skönhetsfelen kommer att åtgärdas sist.

Jag lägger upp några dåliga bilder så länge. Nya kommer att tas under veckan.

krillecheva
2005-11-21, 09:23
Grattis till bilköpet, det är en riktigt fin bil! :) Fälgarna är ju skitsnygga. Vad har du för storlek på däcken?
Nån bild på motorn vore kul.

Själv har jag en "syser bil" till din, en 1970 Camaro. Trevliga bilar båda två :)

MVH Krille

daniel #43
2005-11-21, 16:34
Vad är det för storlek på fälgarna som sitter på? Är lite intresserad av dem om du ska sälja dem. Har en 70-firebird med 350 och liknande fälgar 14". Är intreserad av 15 då det är lättare att hitta däck.

Jimboman
2005-11-21, 19:02
Storlek på fälgarna vet jag inte än. En kille i Östersund har första tjing på dom om jag ska sälja.
Ska iväg och ta lite mer bilder nu.

Jimboman
2005-11-21, 23:52
Nu har jag tagit lite mer bilder.
Att lacken ser så konstig ut beror på att det var ett centimeter-tjockt ispansar över hela bilen.
Jävla underkylt regn...

Kimmen
2005-11-22, 00:09
Grattulerar till köpet av en jäkligt shysst kärra :cool:
Hoppas du uppdaterar med mer bilder vart efter!

Har själv en Firebird Formula400 -72 ;)

Jimboman
2005-11-22, 00:38
Grattulerar till köpet av en jäkligt shysst kärra :cool:
Hoppas du uppdaterar med mer bilder vart efter!

Har själv en Firebird Formula400 -72 ;)

Tack tack.
Fler bilder blir det nog när jag har börjat plocka med den.

HenkeForsberg
2005-11-22, 18:35
Vad är linelock förnågot? (ännu ett sånt där ord som man ser överallt utan att veta vad det betyder..) =)

Jimboman
2005-11-22, 18:53
Vad är linelock förnågot? (ännu ett sånt där ord som man ser överallt utan att veta vad det betyder..) =)

En magnetventil som man sätter på bromsledningarna till bakbromsarna.
När man trycker på knappen i kupén så stängs ventilen och då påverkas inte bakbromsarna när du trycker på bromspedalen.
Alltså kan man bränna hur mycket däck man vill utan att slita ut bakbromsarna som man gör om man bara "bromsar fast" bilen.

putte_tutte
2005-11-22, 19:23
offtopic: jävla fet chevelle du ser ut att ha! va äre för årsmodell? 68-69?

HenkeForsberg
2005-11-22, 23:52
Jimboman: Aha, tackar för svaret.. då har jag lärt mig något även idag.

Putte: Det är en -68 med mycket plast(har hört att det är modernt med mycket plast nuförtiden) ;)

Jimboman
2005-11-23, 16:26
Igår var jag i garaget en sväng och skruvade lite. Dock inte med bilen.
Istället så tog jag och skruvade upp lite lagerhyllor vi hade liggande så att jag kan få ordning på allt skrot som ligger på arbetsbänken.

Men jag tog ett par bilder på inredningen. Som ni ser på bilderna så är den i ganska fint skick förutom stolarna som är helt bedrövliga.

Lyckades även ta en bild på fronten där den såg ganska hungrig ut. :cool:

Jimboman
2005-12-11, 23:59
Nu har jag fixat torkarna. Eller ja, fixat och fixat... Dom funkade när bilen hade stått inomhus ett tag.

Igår så firade SHRA Östersund 30års-Jubileum med en middag på en lokal krog. Då fick man ju chansen att sitta och diskutera med bland annat Tommy Nygaard som har tävlat i ett helt gäng med år. Mycket lärorikt!
Så nu går hjärnan på fullvarv igen.

Kimmen
2006-01-20, 12:06
Hur går de med Eld-fågeln? :rolleyes: :)

Jimboman
2006-01-20, 16:04
Hur går de med Eld-fågeln? :rolleyes: :)

Lite långsamt. 20- och garage utan värme gör att man inte är så sugen på att meka. Iofs så är det väl bara 5- inne men ändå...
Fast nu börjar det bli lite varmare så nu ska det väl kunna hända nått.

Jimboman
2006-01-20, 16:06
Jag har min kopplad till frambromsarna... -bromsar, trycker in knappen, släpper bromsen, låst i fram, burn out, släpper knappen.
Annars måste du ju sitta och vänsterbromsa samtidigt som du gasar :confused:

Läcker bil f ö!

Kan vara jag som har missuppfattat det hela. Men det är ju inte speciellt svårt att vänsterbromsa en automat. Det gjorde jag hela tiden med Supran eftersom jag inte hade linelock.

Tack!

Lindblom
2006-01-20, 19:36
Grejen är ju att inte slita på bakbromsarna, som utan line-lock ligger i ingrepp, om än svagt, vilket bara ger onödig värme och slitage.
Dessutom kan du väl bromsa framhjulen hårdare än vad du skulle kunna utan line-lock, behöver ju inte bekymra sig om att bakbromsarna ligger an.

Jimboman
2006-01-20, 19:49
Grejen är ju att inte slita på bakbromsarna, som utan line-lock ligger i ingrepp, om än svagt, vilket bara ger onödig värme och slitage.
Dessutom kan du väl bromsa framhjulen hårdare än vad du skulle kunna utan line-lock, behöver ju inte bekymra sig om att bakbromsarna ligger an.

Jo, det har jag förstått. Det är ju det som är meningen med dom.

Själv tycker jag att det är roligare om linelocken är kopplad så att man måste hålla in pedalen när man burnar istället för att låsa bromsarna med en knapp. Då kan man ju välja att smygsläppa lite på bromsen och sakta krypa framåt, göra fräna donuts mm.

Lindblom
2006-01-20, 20:32
ursäkta...
läste lite slarvigt, du skrev ju det högre upp ser jag ju nu...

...nevermind :)

bortse gärna från mitt förra inlägg...

pontchief
2006-01-23, 15:08
Grattis med ny bil.
Lykke til med prosjektet.
http://spirit-of-america.biz/images/xyxthumbs.gif

doc
2006-01-24, 21:03
Motorn ser ju för jävlig ut! När renoverades den? Häftig bil men lyft ut motorn nu och snygga till den!

Jimboman
2006-01-25, 00:11
Motorn ser ju för jävlig ut! När renoverades den? Häftig bil men lyft ut motorn nu och snygga till den!

Den renoverades 2001. Dock bara inuti. Killen var lite ivrig att ut och köra så han sket i att snygga upp i motorutrymmet tyvärr.
Jag kommer inte att lyfta ur motorn. Det finns det helt enkelt inte tid till. Har andra projekt på sidan om också.
Däremot så kommer jag att snygga upp eldragningen och penselrenovera lite.

Jimboman
2006-02-08, 22:23
Dags för en liten uppdatering kanske.

Jag har inte skruvat speciellt mycket senaste tiden. Åtminstone inte med Pontiacen utan bruksgolfen har fått sig en liten uppfräschning. Och skotern har blivit lite modifierad med styrhöjare, nytt styre och lite annat kul.

Däremot slängde jag in en beställning på lite prylar från Summit Racing i förrgår och grejorna skickades idag.

Beställningen såg ut som följande:

Lakewood tractionbars
Competition Engineering Subframe Connectors
Sam Biondo Linelock
RCI sprängmatta för växellådan
Och till sist en riktigt smutt liten pryl. En B&M Megashifter.

Nu när bruksbilen är funktionsduglig igen så ska det mekas lite med Pontiacen. Jag planerar att plocka ner kardanen imorgon så får ni se lite bilder på hur fint bakre knutkorset är monterat.

slanklämräjsing
2006-02-09, 14:36
sprängmatta för växelådan??????!!!!! :eek: :eek:

Jimboman
2006-02-09, 15:23
sprängmatta för växelådan??????!!!!! :eek: :eek:

Öööh, ja. Är det nåt fel med det eller? :confused:

slanklämräjsing
2006-02-09, 20:04
det jag menar med frågan är varför du väljer att ha en sprängmatta istället för en vanlig kåpa! typ jag trodde du skulle åka 11or el likn! men vad vet jag!man kanske föredrar en spräng matta de e bara det att jag bara sett det på typ lenco lådor och sånt!

vigg
2006-02-09, 20:13
Janne..mattan e lättare att få plats med.
Behöver hjälp av dig förresten..jag ringer..ha det så länge.

Jimboman
2006-02-09, 22:48
Janne..mattan e lättare att få plats med.

När jag frågade ett par personer som har lite bättre koll än mig så rekommenderade dom en matta. Dessutom kostade den inte speciellt mycket.

Jimboman
2006-02-09, 23:10
En uppdatering igen då:
Idag har det skruvats lite.

Jag började med att plocka ner kardanaxeln. Bilder finns nedan på den fullständigt idiotiska monteringen av bakre knutkorset. Helt livsfarligt!
Överfallen för lagerskålarna är gjorda av bockat plattjärn, alla fyra bultarna satt löst och var krokiga och inga låsringar för att hålla korset i sidled fanns det heller. Konstigt att det var obalans... :rolleyes:

När axeln var nere upptäckte jag att när det förra korset gav med sig hade axeln slagit upp några hål i kardantunneln och det struntade han tydligen att fixa när han bytte korset. Seriös kille...
Det vart alltså till att riva ur baksätet och hacka bort dämpmattan för att se hur stor skadan var. Det visade sig att det inte var så farligt så jag tog och kapade ur det på en gång och så ska jag svetsa i ny plåt nån annan dag.

När jag plockade bort sätet så visade det även sig att det mest troligt bott nån form av gnagare där en gång i tiden. Det låg fullt med söndertuggat papper och lite annat skräp där. Dammsugare fram!
Jag passade även på att riva bort mattan på golvet under sitsarna och hittade lite ytrost där som jag ska slipa bort och slänga lite färg på.

Nu till en viktig fråga: Vart får jag tag på nya överfall? Nån som vet?
Med lite flyt så kanske det blir balans i axeln om det monteras rätt.

Jimboman
2006-02-09, 23:13
En bild på hålet jag kapade upp i tunneln.

krillecheva
2006-02-09, 23:26
Överfall finns på Hansen. Finns ett par fina MOROSO på sidan 262 i hansen katalogen.

MVH Krille

Jimboman
2006-02-09, 23:30
Överfall finns på Hansen. Finns ett par fina MOROSO på sidan 262 i hansen katalogen.

MVH Krille

Tackar. Då ska jag leta där.

Jag kom på en sak till. Hur höga utväxlingar fanns det i 10"-axeln? Jag och farsan kollade genom att han snurrade ett hjul och jag låg under och räknade varven på axeln. Jag vart INTE nöjd! Jag kom inte ens upp i 3! Snarare runt 2,40-2,50 nånstans. Kändes inte så kul.
Vad får man pröjsa för en begagnad, säg 3,73?

BadCam70
2006-02-13, 17:38
Antingen så har du 2.56 och då måste du byta carrier för att gå upp i högre utvxl.
Men troligast är väl att du har 2.73 då är det bara att byta till vilken högre utvxl du vill,ta av kåpan och räkna kugg för att vara säker.
Jag åkte med BM 3000 turbin och 3.73 utvxl det funkade fint låg på stadiga 1.8 60fot omoddad bakvagn för övrigt en Camaro 70a.
Angående växellådsmattan så kan du åka ner till den lokala stenkrossen fråga om du inte kan få ett utslitet transportband dom är armerade och du får det nog gratis nästintill det funkar finfint som sprängskydd.

Mvh Mats

Jimboman
2006-02-14, 01:06
Hålet i kardantunneln är numera inget hål. Ikväll har jag gjort en plåt som jag har loppat fast och helsvetsat ungefär halvvägs. Imorgon ska svetsarna slipas och färg ska på innan jag pular tillbaks baksätet.
Jag kan väl inte påstå att jag är nåt proffs på att svetsa men jag tycker att det är jävligt kul och vart ganska nöjd idag.

Dessutom så kikade jag lite på bakaxeln idag. Och enligt bilderna nedan så är det en 8.5" axel jag har. Så nu kan jag börja leta efter en lite vettigare utväxling.
Är det nån här som har en liggandes kanske? 3,73 skulle kunna vara lämpligt.

Jimboman
2006-02-20, 04:34
Idag dök Traction Barsen upp.
10 dar från USA med båtfrakt var ju helt okej med tanke på att det stod 1-3 MÅNADER när jag beställde. Resten av grejorna bör ju vara på ingång snart också.

The Judge
2006-02-20, 10:07
Överfallen till knutkorset är original.

Låsringar till lagerskålarna sitter "påsnäppta" i ett spår på lagerskålen, låsringen ska hålla skålarna på plats om dom är monterade riktigt, på "insidan" av yoken.

Skaffa en verkstadshandbok NU.....

Jimboman
2006-02-22, 14:58
Moaaah!
Julafton, födelsedag och motorporr-festival på en gång! Så kände jag det iaf...
Jag satt på golvet och fnissade som en skolflicka när jag packade upp grejorna och monterade ihop dom.

Nova Jörgen
2006-02-22, 21:52
En magnetventil som man sätter på bromsledningarna till bakbromsarna.
När man trycker på knappen i kupén så stängs ventilen och då påverkas inte bakbromsarna när du trycker på bromspedalen.
Alltså kan man bränna hur mycket däck man vill utan att slita ut bakbromsarna som man gör om man bara "bromsar fast" bilen. Hej.
Tänk på att ska du prova bilen på Strippen så får inte Line-locket vara monterat på drivhjulens bromskrets d.v.s. i ditt fall på bakbromsarna.

Se DRT 3.1.1 (dragracing tekniska regler )

http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf

Mvh.

Jimboman
2006-02-23, 01:32
Hej.
Tänk på att ska du prova bilen på Strippen så får inte Line-locket vara monterat på drivhjulens bromskrets d.v.s. i ditt fall på bakbromsarna.

Se DRT 3.1.1 (dragracing tekniska regler )

http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf

Mvh.

Fasen också! Det var ju så jag ville ha den...
Fast jag vill ju kunna köra på strippen också så man får väl lyda överheten.

slanklämräjsing
2006-02-23, 12:02
men du, om du kopplar line locken precis som vanligt bara att du trycker in knappen först och sen bromsar? ang överfallen till bakaxeln/joket är det som judge säger orginal! och jag håller med honom om rep bok, köp nu!!!!!!!!

Jimboman
2006-02-23, 15:02
men du, om du kopplar line locken precis som vanligt bara att du trycker in knappen först och sen bromsar?

Eeeh, om jag har linelocken på främre bromskretsen, trycker in knappen först och sen bromsar. Då tar ju bromsarna bara på BAKhjulen.

Rickard
2006-02-23, 16:04
Eeeh, om jag har linelocken på främre bromskretsen, trycker in knappen först och sen bromsar. Då tar ju bromsarna bara på BAKhjulen.

man gör juh tvärtom. bromsa, tryck in knappen, släpp bromsen och börna. ;)

HenkeForsberg
2006-02-23, 17:41
verkar ju mycket roligare att ha den så att man kan trycka för att strypa ledningen till bakbromsarna, bromsa(så man bara låser frambromsarna), gasa och sedan lätta lite på bromsen för att åka iväg lite lagom.
men så får man alltså inte ha om man ska åka strip?

slanklämräjsing
2006-02-23, 21:41

du har helt rätt sorry! det var därför jag skrev frågeteknet! stod och diskuterade detta i garaget med brazuka då han kläckte detta men vid mer eftertanke kom jag också på att det inte funkar!

slanklämräjsing
2006-02-23, 21:42
verkar ju mycket roligare att ha den så att man kan trycka för att strypa ledningen till bakbromsarna, bromsa(så man bara låser frambromsarna), gasa och sedan lätta lite på bromsen för att åka iväg lite lagom.

nej du får trimma mera :D ;)

HenkeForsberg
2006-02-24, 00:25
inget problem med orken.. =)
men det är väl lite onödigt att slita på bakbromsarna.

Jimboman
2006-02-24, 02:42

Precis som jag tänkte. Men det får väl bli det tråkiga sättet iaf. :D

Jimboman
2006-02-24, 02:44
man gör juh tvärtom. bromsa, tryck in knappen, släpp bromsen och börna. ;)

Jo, det vet jag. Det var därför jag ifrågasatte tekniken slangkläm beskrev.

Stridarn
2006-03-19, 22:44
hur gåre med racern? framåt? det är ju vår nu ;)

Jimboman
2006-03-20, 08:15
hur gåre med racern? framåt? det är ju vår nu ;)

Det har varit mycket bruksbils mek senaste tiden. Piss-Golfen jag köpte för att frakta arslet i går sönder hela tiden.
Men jag var i garaget och mekade lite med Pontiacen igår i väntan på delar till Golfen. Bilder och lite info kommer i eftermiddag.
Som tur är så kommer ju våren ganska sent här i Jämtland.
Men den 20 Maj ska bilen vara ute på vägarna. Då ska den stå i SHRA Östersunds monter på klubbens vårträff.

Stridarn
2006-03-20, 19:18
gött de, men du får väl vara lite mer i garaget då ;) är väl en hel del kvar att göra? =)

shra sundsvall som gäller här ;)

Jimboman
2006-03-21, 22:45
I vanlig ordning så blir det alltid dubbelt så mycket jobb som man har tänkt.
Ni kanske minns att jag rev ur baksätet för att laga hålet efter kardansläppet.
Nu har jag:
*svetsat igen hålet
*målat med underreds-grejs på sprayburk
*klistrat på dämpmatta
*hittat "lite ytrost" under baksätet
*Slitit lös bottenpluggarna som var fastkletade med tätningsmassa och slipat dom. (dom var i PLÅT :confused: )
*slipat "ytrosten" på ena sidan kardantunneln. Den blev då till ganska djupa gropar. Dock inte rakt igenom
*målat det slipade området

Så nu ska jag bara klistra dämpmatta där, slipa/måla/klistra på andra sidan, klabba fast pluggarna och dra in lite högtalarkabel. SEN får jag sätta tillbaks sätet.
Nu har jag även lite jobb med att dammsuga inredningen efter slipandet.

Utöver det så började jag, i väntan på att färgen skulle torka, riva/städa lite i bagagen och insåg att det var en del rost under massan som var ipenslad där också. Så det blir till att slipa bort lite där också och sen måla på lite färg.

Självklart så har jag glömt kameran dom senaste tre gångerna jag har varit i garaget så två stycken kassa mobil-bilder är allt ni får.

Jimboman
2006-04-08, 00:04
Sen förra inlägget har jag hunnit göra allt som stod i det.

Jag har även slipat bort färgen och massan i bagagen och hittat genomgående rost lite här och var. Men eftersom planen är att jag ska hinna ta ut bilen i år så slipade jag bara plåtrent, kletade igen hålen med underredsmassa och målade över allt igen. :) Att byta bagage-golvet får bli nästa vinters projekt.

Jag hittade även nåt mystiskt under huven. På gaslänkaget sitter det dit-bonnmekat nån mojäng med ståltråd som dras isär (som en sån här fiskvåg ungefär) när man gasar fullt. Från den går det två kablar. En till plus via en säkring och en går till en kontakt på växellådan. Vad i glödheta är det för nått?

Igår pratade jag med Stig på "Stigs Axle & Parts".
Det var en upplevelse...
Jag ringde för att beställa en ny yoke med nya överfall och ett nytt knutkors. Efter en halvtimme hade jag fått berättat för mig hur jag river bakaxeln i molekyler och kollar upp diverse lager och glapp här och där. Men några grejor hade jag inte beställt. Det var ingen mening innan jag kollat upp allt det andra. Så till veckan ska jag börja riva axeln.
Mest troligt shoppar jag en 3,73 utväxling av han när jag ändå håller på.

Speedwin
2006-04-08, 16:36
TH400 har elektrisk kickdown istället för Stag/vajer som brukligt är.
"Fiskvågen" är helt enkelt aktiveringskontakten. Har du inte manuellt ventilhus så ska den vara inkopplad för att lådan ska få rätt tryck vid fullgas.

På min -64 Impala med 427:a och hårdpreppad TH400 hade jag kicken kopplad över en vippströmbrytare istället. Då gällde det att komma ihåg att slå på den när det skulle gasas. Annars växlade den som en standard PG. Men det gav lite roliga effekter när man åkte runt på stan med kicken ständigt aktiverad. Frihjul t.ex. Mycket underhållande. Men det tog nog hårt på lådan...

Jimboman
2006-04-10, 00:38
TH400 har elektrisk kickdown istället för Stag/vajer som brukligt är.
"Fiskvågen" är helt enkelt aktiveringskontakten. Har du inte manuellt ventilhus så ska den vara inkopplad för att lådan ska få rätt tryck vid fullgas.

På min -64 Impala med 427:a och hårdpreppad TH400 hade jag kicken kopplad över en vippströmbrytare istället. Då gällde det att komma ihåg att slå på den när det skulle gasas. Annars växlade den som en standard PG. Men det gav lite roliga effekter när man åkte runt på stan med kicken ständigt aktiverad. Frihjul t.ex. Mycket underhållande. Men det tog nog hårt på lådan...

Tackar för upplysningen. Det blir till att fixa lite bättre stag till den då. 14 varv najtråd känns inte så proffsigt.

Jimboman
2006-04-10, 21:06
Idag dök det upp nya fälgar och däck! Jag slog till på Formulas kompletta uppsättning. 4 fälgar med vanliga åkdäck och 2 med M/T ET Street.

Ett JÄTTETACK till Formula för en bra affär.

I vanlig ordning hade jag inte laddat kameran så det fick bli ett par kiss-dåliga bilder med mobilen.

Jimboman
2006-04-23, 23:58
Senaste tiden har det varit lite dåligt med uppdateringar och bilder. Men nu tänkte jag sammanfatta lite vad som hänt dom senaste veckorna.

Baksätet och inredningen är isatt igen. Golvet i bagagen är slipat och målat. Dum som man är så tänkte jag inte på att jag kanske skulle sätta tillbaks baksätet och hatthyllan INNAN jag slipade i bagagen. Så nu har jag ett fint rött/grått damm i hela kupén. Blir kul att få bort...

Jag har rensat lite bland kablarna i motorutrymmet. Dragit om en del, skruvat fast en säkringsdosa som satt löst och stoppat in lite kablar i kabelslang (Tack till BRL som var så snälla att dom bjöd på ett par meter slang när jag kom in och frågade vart man kunde köpa sån efter att ha letat igenom halva stan).

Bakaxeln är isärplockad i småbitar. Utväxlingen var smått otroliga 2,41! Helt sanslöst fel.
Ny 3,73 utväxling, lager, packningar, packboxar, c-clip eliminators, yoke och knutkors med överfall är beställt från Stigs Axle & Parts.

Mina subframe connectors från Summit hämtades ut idag. Så nu har jag ännu mer att montera.

Lite bilder har jag tagit också. Notera att fläcken under motor/växellåda som syns på en av bilderna INTE beror på läckage. Det var bara jag som inte tänkte på att växellåds-oljan faktiskt rinner ut om man drar ut yoken ur lådan... :o

SaTN
2007-02-07, 03:19
Men är du snabb eller?!
Måste jag komma med blåslampan?

Jimboman
2007-02-07, 14:12
Men är du snabb eller?!
Måste jag komma med blåslampan?

Det är inte jag som är långsam... Men snart sker nåt drastiskt...

Jimboman
2007-03-29, 23:57
Nu är axeln äntligen tillbaks. Så nu ska det väl kanske bli nån uppdatering framöver.
http://www.402m.com/attachments/ostersund/10912d1175191518-projekt-pontiac-firebird-455-70-bakakaksel.jpg

PBM Racing
2007-03-31, 03:28
tjena! ser klena ut de där cheva axlarna:) men de håller väl... blir det nåt trim eller?

stefan nord
2009-02-03, 02:24
Det är inte jag som är långsam... Men snart sker nåt drastiskt...
Snart :confused:

Jimboman
2009-02-03, 02:36
Snart :confused:

Haha, jadu. Här har det inte hänt mycket.
Bakaxeln ligger i garaget under bilen. Sen vart det inget mer.
Bortförklaringarna är att jag tappade inspirationen och har jobbat en hel del inom föreningar så intresset har liksom blivit mättat där istället.
Och nu ska det ordnas dragracing i Östersund och där är jag djupt involverad så det blir ju inte direkt mer tid över.

Men man vet aldrig. Man kanske får ett ryck nån dag...

Jimboman
2010-05-14, 02:33
Haha, drygt ett år senare...
Tills i söndags hade det inte hänt nånting sen förra inlägget men nu börjar det lukta provstart faktiskt.

Jag och två polare fick vårkänslor och gjorde ett tokryck under veckan så imorgon ska det bara fyllas olja i motor och låda, fyllas kylarvatten, monteras ventilkåpor, tankas, dras en kabel och sen vridas på nyckeln.

Ska bli grymt spännande att se vad som händer...

Sen sist har jag fått en ny tjänst hos min gamla arbetsgivare som fräsare och svarvare. Det innbär ju att man kan göra grymt porriga lösningar på saker som egentligen inte kräver det. Exempel syns nedan...

Jimboman
2010-05-14, 22:11
Moahaha, idag snurrade den igång!
Inga större problem. Fick åka på OK i grannbyn tre gånger för att köpa silikon, bensin, tratt, relä till soppapumpen och ett nytt batteri.

Det vart en provtur i spöregnet men eftersom vänstra torkararmen lossnade och vi inte fick igång kupéfläkten så vart den extremt kort. Sikten var något begränsad kan man säga...

Men jag är jävligt nöjd ändå. Nu ska vi fira med några pilsner och göra ett nytt ryck med fläkten och torkarna imorgon kväll och på söndag.

GTO 68
2010-10-25, 09:58
Hej på dej har följt ditt pontiac projekt hur gick sommaren blev det något åka?
vet du om din bil hade 455 motorn som original eller om den hadde 400 från fabri ken. ha det gott :D

Jimboman
2010-10-26, 02:22
Hej på dej har följt ditt pontiac projekt hur gick sommaren blev det något åka?
vet du om din bil hade 455 motorn som original eller om den hadde 400 från fabri ken. ha det gott :D

Jahaja, här har man glömt att uppdatera...

Några dagar efter förra inlägget gick bilen igenom besiktningen och efter ytterligare en vecka hade jag fått ordning på fläkten, lagat torkararmen och eliminerat lite vibrationer i knutkorsen.
Bilen gick kanon och svarta streck ritades på varje lämplig asfaltssnutt.
Men ca: 4-5 veckor senare när jag hade svullat Pizza i grannbyn med Mor och Far skulle jag visa mig på styva linan och gav benet på en raksträcka.

Mitt i glädjeruset och morsans nervösa halvskrikande hände dock något. Minst hälften av effekten försvann och den tidigare så trevliga busbilen hade ungefär samma upphetsningsfaktor som min Audi 100 2.3.

Den kommande felsökningen visade att två cylindrar var (nästan) helt kompressionslösa och efter att den toppen hade lyfts så var problemet ganska uppenbart.

http://forum.lazzat.se/attachment.php?attachmentid=22375&d=1276638114

http://forum.lazzat.se/attachment.php?attachmentid=22376&d=1276638383

http://forum.lazzat.se/attachment.php?attachmentid=22377&d=1276638451

Och eftersom sommaren var full av övertidsjobb, dragracing-arrangerande och kanske lite öldrickning så är det där vi står idag.
Jag har plockat av och planat topparna och köpt nya packningar men eftersom det blev så sent på hösten innan jag fick tid att skruva så var det liksom ingen mening att börja skruva ihop den innan vintern.
Nu överväger jag istället att lyfta ur motorn och rusta upp motorutrymmet lite eftersom det ser ut som ett världskrig.

Husse1
2010-11-29, 02:19
Fick en provsväng innan packningen for och jag kan garantera att det var gott orr i maskin.