handdator

Visa fullständig version : Ford Taunus 17m -70, modernisering

Micklar
2005-10-23, 19:17
I somras ramlade jag av en tillfällighet över en bortglömd ford taunus från -70. En smått ovanlig kombi med två dörrar. Ägaren hade lite för mycket bilar på sin tomt, och någon vände sig till kommunen och klagade, varpå han blev tvungen att rensa upp, och taunusen blev min helt gratis.

På den senaste besiktningen underkändes den på:

-Stomme sidobalk, fram vänster rostskadad.
-Infästning styrväxel, sprickbildning.
-Samtliga bromsrör, rostskadade.
-Motor, oljeläckage.
-Avgassystem, läckage

Dessutom var det bra att veta att stomme sidobalk, vänster yttre rostskadad.

Redan från början stod det klart att det skulle bli en hel del jobb, men bilen är långt ifrån förlorad. Karossen har klarat sig relativt bra från rost, räcker antagligen med att slipa det mesta och en omlackering. Motorn som satt i var en V4 på 55 kw åkte ur och såldes till en saab sonett-renoverare. Sen började jag titta efter ny motor och hittade en krockad toyota corolla som endast gått 9500 mil.

Med -TLM- som stöd åkte jag och tittade på motorn som gick hur fint som helst. Säljaren var trevlig nog att plocka ur motorn och hela elsystemet åt mig, och igår kunde jag åka och hämta pusslet. Jag vet ännu inte vad det blir för växellåda, men något femväxlat ska det bli.

Målet är att få en trevlig och bruksbil som är så billig i drift som möjligt, som dessutom ska vara pålitlig som attan! Jag har ingen stressad tidsplan, men hoppas på att få bilen i trafik nästa sommar. Arbetet kommer inte gå med någon rasande fart då bilen står utomhus.

/Micke