handdator

Visa fullständig version : Bruksbilen som blev dyr - E30 Touring

Centurion
2004-07-20, 21:51
Efter att ha sålt räserbilen påbörjades jakten på en ny bruksbil då jag lyckats ha sönder min gamla Audi 80 GTE. Har alltid gillat E30 Touring och hittade en till synes fin nedåt landet. Automat, nivåreglering, diff och en massa annan utrustning påverkade väl köpet trots en del tveksamheter.
Nöjd med inköpet styrde vi kosan mot Falköping där övernattning och festande med kusinen planerades. Cruising i Trollhättan lät ju lockande och en chaufför till min bil hittades i kusinens kompiskrets. Raggarnas nedlåtande blickar var lätt att förvandla till leenden genom att lägga i N och hålla maskin mot varvstoppet ett par sekunder (säga vad man vill men BMW:s sexor har ett speciellt sound).

Bild på min nya jättefina BMW

Centurion
2004-07-20, 21:54
12 timmar efter inköp.
Grävlingar är förbannat hårda, inte nog med att bilen blev bucklig, samtliga i bilen (utom chauffören) tappade ölen :-(

Centurion
2004-07-20, 22:03
Nåväl, bilen höll hela vägen hem och placerades i garaget. En första besiktning av skadorna såg ut att resultera i en ny fronplåt, ny läpp och nytt dimljus.
Dessvärre visade det sig att detta inte på långa vägar var nog. Fronpalken var krokig, vilket resulterat i att kylaren tagit i fläkten. Fläktkopplingen hade blivit skev och skakat sönder vattenpumpen. Och som vanligt, börjar man riva lite i ena hörnet så slutar det med hela bilen i molekyler. Riktigt så långt gick det väl inte denna gång. Alla oljor är bytta (oljan i lådan var som gröt), alla filter är bytta. Alla packningar som är kända som svaga punkter är bytta. Gick tillochmed så långt att killen på mekonomen numera ger mig verkstadsrabatt :-)
En vecka senare och 15000 fattigare så funkar nu bilen och jag vet vilket skick precis allting är i.

Såhär långt gick det

Centurion
2004-07-20, 22:04
Det revs lite här och där...

Sentic
2004-07-21, 02:29
du verkar ju ta det bra i alla fall :) jag fick ett leende på läpparna när jag läste. och nej, det är inte för att det gick åt helvete för dig, snarare för att jag känner igen det där med "ena hörnet"

Särås
2004-07-21, 19:09
oj oj oj...

Det där ser nästan lite jobigt ut...
/Jimmy Särås

GT/E
2004-07-22, 23:54
..och hela tiden jag skummade igenom tråden så satt jag och sneglade på din avatar. MUMS!

Fast bimmen var fin den med :)

Centurion
2004-07-23, 15:50
Originally posted by GT/E
..och hela tiden jag skummade igenom tråden så satt jag och sneglade på din avatar. MUMS!

Fast bimmen var fin den med :)

BMW:n åker man i, Opeln KÖR man ;-)

GT/E
2004-07-24, 02:03
Så rätt så :)

Tycker allt du skall tillägna den en projekttråd också, om du ni inte redan gjort det och jag får bannor för att jag inte sökt förstås :)

Finns det bilder på bilen i högre upplösning föresten? Gillar brutala järnoplar :)

Centurion
2004-07-26, 20:18
Det kommer en projekttråd när det fottats lite i garaget, avataren är en bild på hur jag hoppas att det ska se ut när den är klar. Är dock en jävla bit kvar :-(

Eller så blir den vit...

Centurion
2004-07-26, 20:22
Förra Opel-bygget: 2,2L och aga-diff, var ett helvete att hålla den på vägen :-)

Centurion
2004-07-26, 20:26
Många Oplar har det blivit...

GT/E
2004-07-26, 22:20
hah, härligt härligt :)

NIzmO
2004-07-26, 23:41
Jo att köra opel var kul men ack så dyrt det blev i längden :/

Bemmern är rätt grymm, är lite sugen på en sån till o från.

Centurion
2004-07-27, 19:58
Originally posted by NIzmO
Jo att köra opel var kul men ack så dyrt det blev i längden :/

Bemmern är rätt grymm, är lite sugen på en sån till o från.

Hehe, kan ju säga att BMW:n kräver mycket större plånbok än vad alla mina oplar gjort tillsammans. Men en trimmad 325-snurra och manuell låda samt lite fritid i vinter så har jag nog glömt ekonomin helt...