handdator

Visa fullständig version : Flam3s Volvo projekt

Sidor : [1] 2

Flam3
2004-06-09, 20:06
Hade tänkt att köpa sänknings sportfjärdrar till min Volvo 854, men jag har inte hittat några som är tillräckligt låga så som jag vill ha det, H&R, Lesjö mm sänker inte så mycket, har kollat lite på coilovers till min bil och vet bara ett enda märke som säljer dem och det är KW men kostar satan närmare bestämt 15.000:- för fyra fjädrar!!!

Vad finns det för andra alternativ? Är det att kapa fjädrarna själv och modifiera, men hur gör man det på ett bra och stabilt sett?

Har original fjädrarna från Volvo nu, men behöver kanske köpa ett par andra eller?

Särås
2004-06-09, 20:23
Flam3: Vet du vad coilovers är?

Coilovers är dämpare & fjädrar som man kan ställa hård het på chassie (oftast på dom dyrare men nästan alltid på K&W) samt höjd på bil osv...

Ville bara förklara varför det är så dyrt gämtemot vanliga fjädrar för typ 2-4k:-...

K&W & H&R's coilovers är fina racing prylar...
Inga Öhlins eller Leda men mycket bätre än orginal om man nu vet hur cahassiet ska stå...
/Jimmy Särås

Flam3
2004-06-09, 20:35
Originally posted by Särås
Flam3: Vet du vad coilovers är?

Coilovers är dämpare & fjädrar som man kan ställa hård het på chassie (oftast på dom dyrare men nästan alltid på K&W) samt höjd på bil osv...

Ville bara förklara varför det är så dyrt gämtemot vanliga fjädrar för typ 2-4k:-...

K&W & H&R's coilovers är fina racing prylar...
Inga Öhlins eller Leda men mycket bätre än orginal om man nu vet hur cahassiet ska stå...
/Jimmy Särås
Jo jag vet var coilovers är, det är sådana man själv kan bnestämma hur mycket man ska sänka bilen med, tror det är max 65 mm den kan sänka...

Vad kostar Öhlins dämpare då? Vad är det som är speciellt med dem?

Klabbe
2004-06-09, 21:22
coilovers:
http://www.gspeedcorp.com/pictures/S13%20JIC%20Coilovers.JPG

Flam3
2004-06-09, 21:48
Vad är det som är kul?

Kan väl berätta lite mer om varöfr jag ska köpa nyafjädrar:
- Jag ska sätta dit 19" Alessio EVO Hyper
- Vill sänka den så att det ser snyggt ut, de vanliga sänkningssatserna sänker för lite på de jag har sett typ H&R, Lesjö mm
- Ska inte ha några rallysportdämpare osv
- Vill endast ha för komfort och så att det får en grymmare look

Vad rekommenderas är det kapa-av-fjädern-lösningen eller?

wowbagger
2004-06-09, 22:16
Originally posted by Flam3
Vad är det som är kul?

Vad rekommenderas är det kapa-av-fjädern-lösningen eller?

Annars har du den gamla klassikern att värma på fjädern med gassvetsen..Det e humor det.
Det e också ganska sällan med ser ordet "komfort" och "sänkningsssats" i samma mening..

Stoffe
2004-06-09, 22:28
Vänd dig till stötdämpar experten och köp ett par fjädrar av honom så ber du honom montera. När han monterar dom kan han justera till lite med kapen ;)

förklara för honom hur du vill ha det :)

och ni som inte har något att tillföra fjäder/ stötdämpare diskutionen behåll era funderingar... /Tack :)

Särås
2004-06-09, 22:52
Flam3: Med coilovers kan du nog sänka mycket mer än bara 60mm men sen är frågan om 19" fälgar & en sänkning på 100mm är en så bra ide...

Frågan är vad man prioriterar väghålning eller en låg låg bil...
Eller nånting annat...
Att värma fjädrarna ska man inte göra iaf!
Tänk på att 30-40mm sänkning är rätt mycket på en 850 om du sedan ska montera 19" fälgar...
/Jimmy Särås

Särås
2004-06-09, 23:01
Klabbe: Tack för en bild så Flam3 och annat folk som kanske inte är 110% säckra på hur coilovers ser ut... :D

/Jimmy Särås

Edit: Stavfel & en massa annat... :)

Flam3
2004-06-09, 23:18
Originally posted by wowbagger
Annars har du den gamla klassikern att värma på fjädern med gassvetsen..Det e humor det.
Det e också ganska sällan med ser ordet "komfort" och "sänkningsssats" i samma mening..
Så du menar att det inte går att sänka bilen och få komfort också eller?

Har dock aldrig sett någon skriva "med ser ordet" men jag har dock sett "man ser ordet". Likaså gäller det "Sänkningsssats" (ett s för mycket eller) :)

Man ska inte kasta sten i glashus Wowbagger!

Mr Volvo
2004-06-09, 23:27
Så så.. Nu lungnar vi oss lite va..

Flam3-> Släng på fälgarna först och se hur mycket sänkning som behövs. Lättare att se när man har rätt fälgar och däck på bilen. :D

Flam3
2004-06-09, 23:27
Särås och Stoffe ni är mina räddare i nöden blev otrloigt mycket klokare nu än förut, jag ja vet vad Öhlins dämpare och coilovers är ville bara skoja lite...och jag är inte 100% säker än på hur jag ska göra men klokare har jag allt blivit...

Lite funderingar dock:

Särås, de som jag tittade på sänkte bara 65mm och de var de där KW till just 850.

Särås, typ så här låg vill jag ha på mina 19" fälgar http://850r.dk/tpc/ohlin.jpg

Hur ska jag göra det och för att få mer komfort än rallykomfort :)

Mr Volvo
2004-06-09, 23:31
Med så mycket sänkning så kommer du nog tyvärr att tappa en hel del av komforten, men det kanske inte spelar någon roll?

Om jag får säga in mening så tycker jag att det är lite för mycket, men det är ju din bil så.. :)

Flam3
2004-06-09, 23:33
Originally posted by Mr Volvo
Med så mycket sänkning så kommer du nog tyvärr att tappa en hel del av komforten, men det kanske inte spelar någon roll?

Om jag får säga in mening så tycker jag att det är lite för mycket, men det är ju din bil så.. :)
Måste nog vara mitt TPC-syndrom som har gjort mig till en extrem sänkningsbög :)

Särås
2004-06-09, 23:42
Flam3: Jag måste faktiskt hålla med Mr.Volvo här, att sänka så där mycket är inte bra och inget jag skulle göra!
Inte kul komfort mäsigt och inte heller när man ska köra på vägarna i Sverige...
Att desutom ta sig över fart gupp och annat är en mardröm!
Tänk efter lite innan du gör nånting dumt Flam3...
Rekomenderar dig starkt att köpa fälgarna och montera dom för att efter det fundera på hur många cm du vill få ner bilen...

Jag tror att H&R sänkningen kommer sänka bra!
Och desutom komfort med 19" på en Volvo 850?
/Jimmy Särås

Graff
2004-06-10, 00:33
lägg märke till att bilden du addade var med 7x17" Titanfälgar.. med 19" kommer du att öka fälgens diameter med dryga 5cm, och en 7" bred 19"-fälg?? får nog bli lite högre om du inte vill bredda din hjulhus inåt och göra om geometrin..

enda sättet för dig att sänka bilen med bibehållen komfort är att sänka tallrikarna till fjädrarna, men detta kommer att innebära kaos för dämparna som slår igenom tackvare den kortade fjädringsvägen.. alternativ två är att sänka bilen över bottenplattan, men det e ju knappast nån höjdare på din bil..

tro inte att jag försöker få dig att ge fan i o sänka bilen, jag är sjäv en av landets största förespråkare av brutalsänkningar.. men gå hellre ner i fälgdimension.. en 19"-fälg med bibehållen rullomkrets har snorlåg profil och kommer knappast att generera i bra komfort.. du kan ju ha högre profil och byta slutväxel eller gradera om din hastighetsmätare.. =]

Flam3
2004-06-10, 00:49
Originally posted by racerstoffe
lägg märke till att bilden du addade var med 7x17" Titanfälgar.. med 19" kommer du att öka fälgens diameter med dryga 5cm, och en 7" bred 19"-fälg?? får nog bli lite högre om du inte vill bredda din hjulhus inåt och göra om geometrin..

enda sättet för dig att sänka bilen med bibehållen komfort är att sänka tallrikarna till fjädrarna, men detta kommer att innebära kaos för dämparna som slår igenom tackvare den kortade fjädringsvägen.. alternativ två är att sänka bilen över bottenplattan, men det e ju knappast nån höjdare på din bil..

tro inte att jag försöker få dig att ge fan i o sänka bilen, jag är sjäv en av landets största förespråkare av brutalsänkningar.. men gå hellre ner i fälgdimension.. en 19"-fälg med bibehållen rullomkrets har snorlåg profil och kommer knappast att generera i bra komfort.. du kan ju ha högre profil och byta slutväxel eller gradera om din hastighetsmätare.. =]
Men jag ska ha dem där Alessio EVO Hyper 19" till min bil och vill sänka bilen, hur ska jag bära mig åt, blev ju lite kors och tvärs nu, förklara steg för steg hur man ska sänka en bil som min med 19" fälgar...

Den där bilden jag skickade går det inte att ha så på min bil med 19" fälgar, isf om det inte går hur mycket kan jag sänka då? Och hur kommer det att se ut på ett ungefär?

Klabbe
2004-06-10, 11:41
Ok, så du lyssnar på folk här i forumet och lär dig av vad dom skriver.
Varför inte göra som dom säger då?
Alltså, köpa fälgarna, montera dom och SEN kolla hur det blir med sänkning.
På ett par 19" fälgar finns det inte mycket gummi och bilen kommer redan då bli stötigare.

uno_nalle
2004-06-10, 12:47
En ide för att behålla en del av komforten är att montera ett set
med progressiva fjädrar.
dämpar lite mjukare vid låg belastning för att sen bli hårdare
ju mer bilen fjädrar.
Fungerar bra på coilovers då man kan använda 2 olika fjädrar.
Men jag säger som föregående talare lyssna på dom andra och montera på fälgarna först.

Flam3
2004-06-10, 13:00
Originally posted by uno_nalle
En ide för att behålla en del av komforten är att montera ett set
med progressiva fjädrar.
dämpar lite mjukare vid låg belastning för att sen bli hårdare
ju mer bilen fjädrar.
Fungerar bra på coilovers då man kan använda 2 olika fjädrar.
Men jag säger som föregående talare lyssna på dom andra och montera på fälgarna först.
Okej, tycker ni jag ska sata på 19" eller 18" då på min bil? Tänkte hur smala däcken blir och hur komforten kommer att vara? Kommer det inte att vara någon komfort alls med 19"? Är det någon större skillnad på 18" när det gäller komfort?

ilari
2004-06-10, 13:43
om man säger så här....alla små stenar som du kör på, kommer kännas som en stöt i ryggen med 19".
men men....ska man vara fin, så får man lida pin :D

själv skulle jag ha tagit 18" isf.

mvh/ilari

Särås
2004-06-10, 14:35
Håler med ilari 18" är att föredra...
/Jimmy Särås

Flam3
2004-06-10, 15:59
Håler med ilari 18" är att föredra...
/Jimmy Särås
Fick inte direkt de svaret jag ville ha men blir det en stor skillnad gällande komforten från 19" ner till 18"?

Går det inte att fixa med fjädrarna på något sätt för att slippa ha så hårt på ojämn mark t.ex stenar gupp osv..

Preben
2004-06-10, 16:05
Både 18 och 19 tums fälgar är så höga så du bara får på ett par varv med eltejp som däck, altså ingen fjädring i däcken och även sänkningen kommer att göra den hård i fjädringen annars vill den "slå i genom" så nog kommer du att känna ALLA ojämnheter.

Jojjo_gbg
2004-06-10, 20:24
Naturlagarna råder ingen över! Ju lägre bil desto kortare fjädringsväg=hårdare fjäder=noll komfort!
Det låter som om luftfjädring kan vara nått för dig!!
http://www.stotdamparverkstan.se/documents/luftfjadring.htm

Graff
2004-06-11, 00:33
alltså.. du sänker bilen precis på samma sätt om du så har 14" eller 20".. skillnaden ligger i att en större fälg har större diameter, naturligt nog.. rullomkretsen skall vara den samma, så du väljer ett däck med rätt profilhöjd, din däckhandlare vet vad du ska ha..

en fälg med större diameter har oftast en större bredd också, det är detta som ställer till problem då hjulhusen inte rymmer den bredden.. det ställer till problem med sänkningen, men kan du ordna en 19"-fälg med samma bredd och ET så e de ju inga problem alls..

mitt råd är att du skaffar hjulen först och sänker sen, du kapar helt enkelt till du blir nöjd, men originalfjädern kommer inte att lämpa sig efter denna modifiering utan du köper därefter en ny fjäder med det nya måttet.. hoppas du förstår.. =]

Flam3
2004-06-14, 13:32
Har nyss beställt sommardäck till min Volvo 854 (201 hk) och sommardäcken är Pirelli P-7000 ZR 215/35/19, vad tycker ni är det värt att ha sådana däck på min bil? Eller var det ett bra köp?

Särås
2004-06-14, 13:48
Så du har köpt 19" fälgar...

Hur som helst det är bra gatdäck helt klart...
/Jimmy Särås

Flam3
2004-06-14, 15:36
Så du har köpt 19" fälgar...

Hur som helst det är bra gatdäck helt klart...
/Jimmy Särås
Japp fick hem dom i fredags och nu behövs det däck också, men de hade inga inne då jag beställde så det vart lite försenat få se hur mycket försenade de blir...

Flam3
2004-06-14, 17:21
Nu kommer ju din bil bli ännu långsammare från rödljusen ju..?
Fy fan vad surt nu ringde de från www.gummihuset.se och sa att det inte går att ha 19" Alessio EVO Hyper med dem däcken Pirelli P-7000 ZR 215/35/19, det skulle inte räcka runt hela fälgkanten och sen nästa däckprofil får nog inte plats sa han, så nu ska man beställa 18" istället fast samma modell som är 8*18" istället för 8,5*19", jahopp vilken däckprofil blir det nu då?

wowbagger, självklart vet jag det men eftersom jag har gett upp hoppet för en snabbare bil och era rekommendationer så blir det min gamla sugmotor så nu finns det bara ett alternativ...STYLING! På högsta nivå, man brukar väl säga om man inte kan raca med den så kan man styla med den :)

Flam3
2004-06-17, 17:52
Nu har jag iaf köpt nya fälgar och däck det blev 215/35/18 som däckprofil och som fälgar blev det Alessio EVO Hyper 18"*8...

Det gick ju att köra med 215/35/19 på 19"*8,5 men det sliter för mycket och blir stenskott på fälgarna enligt några som har kört på de här profilerna och fälgstorleken, gillar inte heller "Tyskstuket" :)

Särås
2004-06-17, 18:28
Skönt att du är nöjd med dom nya fälgarna! :)
/Jimmy Särås

John
2004-06-17, 21:08
Hoppas att man får se bilder på fälgarna snart då, Flam!

volvo360
2004-06-18, 10:12
Hur blev däcksidan då du har 215 däck på 8" fälg? Låter lite smalt... Lutar dom innåt? Bild?

M3Jonas
2004-06-18, 11:07
215 brett på en 8 tum bred fälg borde väl funka. Själv åker jag med 8,5 tum bred fälg och 225:or. Visst lutar det inåt litegrann men inte så man störs på det...

Särås
2004-06-18, 11:23
Flam3 är bannad för tillfälet, han har under en period skickat en massa personliga på hopp...

Då han inte svarar på E-mail så väntar jag mig att höra från Flam3 under den närmaste dagen på min mobil och från ett numer som inte är skyddat!

070-6738895

Så ska han och jag prata igenom situationen här på Lazzat!
M.V.H Jimmy Särås

ztaphy
2004-06-18, 12:45
Åker med 205 på 8-tums fälg, och det är tyskstuk, kan man säga!

volvo360
2004-06-18, 14:36
Mmmm, misstänkte att det var lite smalt, personligen gillar jag inte det, men det är ett fritt land så alla får göra som dom vill.

Särås
2004-06-18, 19:53
Jo allt är löst med Flam3 och alla inblandade får ta det mycket lungt framöver och ge Flam3 en ny chans...

Han och jag har pratat av oss i telefon och Flam3 var en trevlig prick! :)
Dock så har han inte fåt på fälgarna ännu men dom kommer säckert på vilken dag som helst!
/Jimmy Särås

Flam3
2004-06-18, 20:43
Hmmm får väl tjacka mig en ny digitalkamera nångång, får väl låna kompisens tills vidare så man kan ta några bilder på bilen i övrigt...har nyss satt dit en sportgrill från Hällsjö Styling, ska dock byta fästena på den det är av någon guldfärgad typ, vill ju helst ha svart och så är det något för långa också, så det blir till att köpa nya sådana fästen fast en storlek mindre och svarta eftersom nätgrillen är svart...

Särås: Det var lite krångel att få igång mitt konto, vet inte varför det blev så men nu är jag tillbaks efter några timmar kämpande att logga in igen, kunde ju inte logga in med mitt gamla lösenord "edit" men sen gick det att resetta lösenordet och då skrev jag in det gamla lösenordet "edit" och det funkade klockrent...

Flam3
2004-06-22, 16:45
Var kan man köpa 5" ändrör för 854?

Särås
2004-06-22, 16:50
Ska det vara ett specielt ändrör till Volvo 854?

Det tvivlar jag starkt på...
Testa att åk förbi vilken avgas svetsar firma som helst typ Uppsala Avgasteknik elelr Ferita...
/Jimmy Särås

Brillko
2004-06-22, 16:53
Speedworks har nog nån sån Slutdömpare hemma? Ligger ett stenkast från dig...

Flam3
2004-06-22, 16:53
Ska det vara ett specielt ändrör till Volvo 854?

Det tvivlar jag starkt på...
Testa att åk förbi vilken avgas svetsar firma som helst typ Uppsala Avgasteknik elelr Ferita...
/Jimmy Särås
Skrev fel det ska inte vara något speciellt ändrör till just min bil 854, men tänkte mer på nog vad det får plats men nu skrev jag ju 5" ändrör och det får plats, det finns inga i Sthlm som har det och kan montera dubbla sådana på vardera sida?

Brillko
2004-06-22, 17:08
Det är juh samma dämpare på både höger och vänster sida. Har de 2 kan de montera 2. Bara att splitta upp systemet innan.

Lär säkert hamna på 6000:- +

Flam3
2004-06-22, 17:10
Originally posted by Brillko
Det är juh samma dämpare på både höger och vänster sida. Har de 2 kan de montera 2. Bara att splitta upp systemet innan.

Lär säkert hamna på 6000:- +
Hmmm 6000 kr...vad ingår i det priset då?

Brillko
2004-06-22, 17:13
Jobb, material, 2 rostfria dämpare.

Bara syftade fram ett pris. De firmor som jobbar med detta kan säkerligen ge ett riktigt pris ;=)

Elmer
2004-06-22, 17:25
Men 5" är ju jätte stort!

Nästan så man kan stoppa in huvudet i det.

Särås
2004-06-22, 18:18
Tror att två 3" rör skulle se bätre ut till din bil Flam3...
/Jimmy Särås

Flam3
2004-06-22, 19:49
Okej kan väl berätta vad jag har nu:

Jag har 2,5" avgassystem från katalysatorn och bakåt med 4" ändrör, och det som behövs är väl ett till sådant fast inte lika långt utan man svetsar völ ihop med det andra på något sätt va? Ett 5" ändrör får plats men inte mer...4" känns får litet nu efter att ha haft det i ett år snart...

Har kolat med rätt många idag och de flesta verkar ha som störst 4,5" ändrör och då har jag kontaktat: Speedworks och Ferrita...

Har ej fått kontakt med JT Avgasteknik och Uppsala avgasteknik, men såg på JT Avgastekniks hemsida endast 3" ändrör de kanske har några gömd i ett lager? Det bästa vore ju att man iaf kan få monteringen här i Sthm så behöver man endast beställa hem två 5" ändrör, nån måste väl kunna göra det billigt, en privatperson t.ex inte en firma det blir alldeles för dyrt...

b20mannen
2004-06-22, 21:11
5-tums slutrör är vardagsmat idag. Precis som lexusbaklysen.
Ska du vara kung i dag, så måste du ha minst 6-tum! :D

Vi har bara sett början av bling-åldern. En guldålder för fälg-gjutare och valsare av slutdämpare. ;)

LM
2004-06-22, 21:23
Jag såg i en brittisk katalog att de hade slutdämpare med ovala utblås till vissa japanska bilar. Måtten var 6x8 tum.
Undrar just varför jag läste just den kolumnen...

Stoffe
2004-06-22, 21:25
Originally posted by Mäkinen
Jag såg i en brittisk katalog att de hade slutdämpare med ovala utblås till vissa japanska bilar. Måtten var 6x8 tum.
Undrar just varför jag läste just den kolumnen...

Där får till och med en tjockskalle som jag in huvet :D

pevab
2004-06-22, 21:26
Originally posted by b20mannen

Vi har bara sett början av bling-åldern. En guldålder för fälg-gjutare och valsare av slutdämpare. ;)

bling,bling..

2"avgasrör och 6"slutrör...
20" fälgar på bromstrummor... =)

b20mannen
2004-06-22, 21:28
Och snart är kedjeratten med spetsig centrummutter tillbaks igen! :D

LM
2004-06-22, 21:54
Och snart är kedjeratten med spetsig centrummutter tillbaks igen! :D Såna är ju åtminstone snygga!

b20mannen
2004-06-22, 22:04
Kan du föreställa dig bling-varianten av den ratten med 1-3/4-tumslänkar och hela 30 tum i diameter! :eek:

Flam3
2004-06-22, 22:58

Jo problemet är ju att jag inte får plats mer än 5" ändrör utan att behöva modifiera en hel del för att få det snyggt, tror att jag behöver modifiera i underredet och självklart i bakspoilern, men fan så grymt med dubbla 5" ändrör ger garanterat en "det-där-är-en-snabb-bil-faktor" eller har jag fel?

Eftersom jag inte ska satsa på en extremt snabb bil så ska jag satsa på en extremt snygg stylad bil...

pevab
2004-06-22, 23:00
säg inte att man ska så långt upp i tum där också!! =)

trodde det var mer åt armbandslänk som var bling

Daja
2004-06-22, 23:17
Är det alltså avgasrören som ser ut så på nya bilar?
Jag trodde det var en downforce tunnel som satt där. ;-)

Tänk vad man får lära sig mycket nu för tiden.........

Danne H
2004-06-22, 23:33
Jo problemet är ju att jag inte får plats mer än 5" ändrör utan att behöva modifiera en hel del för att få det snyggt, tror att jag behöver modifiera i underredet och självklart i bakspoilern, men fan så grymt med dubbla 5" ändrör ger garanterat en "det-där-är-en-snabb-bil-faktor" eller har jag fel?

Eftersom jag inte ska satsa på en extremt snabb bil så ska jag satsa på en extremt snygg stylad bil...

Eller åtminstånde: "det-där-är-en-snabb-volvo-faktor" =)

jonas
2004-06-23, 01:03
Originally posted by Danne H
Eller åtminstånde: "det-där-är-en-snabb-volvo-faktor" =)

snarare det där är en volvo som tror att den är snabb..

Jimmyg
2004-06-23, 01:11

Jag kan fixa upp till ~22tums rostfritt utblås åt dig om du vill, men ska det glänsa så får du skaffa dig en flaska autosol och gnessa själv.. du kan få med två 90graders rörböjar så att det får plats.
kanske kan vara nått... då är du ju värst iallafall..

Och det där med "det-där-är-en-snabb-bil-faktor" funkar nog bara på finniga pubertetsyngel utan hår på pungen som inte förstår bättre. Så mitt tips är att hitta nått som harmoniserar med övriga bilen.Skulle det mot all förmodan vara just ett 5tums utblås, ja.. sätt då dit ett isåfall..

/Jimmy

Flam3
2004-06-23, 01:28
Originally posted by Jimmyg
Jag kan fixa upp till ~22tums rostfritt utblås åt dig om du vill, men ska det glänsa så får du skaffa dig en flaska autosol och gnessa själv.. du kan få med två 90graders rörböjar så att det får plats.
kanske kan vara nått... då är du ju värst iallafall..

Och det där med "det-där-är-en-snabb-bil-faktor" funkar nog bara på finniga pubertetsyngel utan hår på pungen som inte förstår bättre. Så mitt tips är att hitta nått som harmoniserar med övriga bilen.Skulle det mot all förmodan vara just ett 5tums utblås, ja.. sätt då dit ett isåfall..

/Jimmy
Eller dom som är mindre kunniga på bilar...

Jag själv vet ju att det inte spelar någon roll om man har ett eller två ändrör det är mest för stylingens skull, varför skulle det ge mer effekt med dubbla ändrör typ, men annars så är det jävligt grymt med Twin-pipe!

JimmyG: Du kan gärna fixa två stycken 5" ändrör som är rostfritt och kromat...

Gratis helst...

Jimmyg
2004-06-23, 01:40

JimmyG: Du kan gärna fixa två stycken 5" ändrör som är rostfritt och kromat...

Gratis helst...

Nu ska vi se..

Utnyttja mina privata kontakter och förmåner på jobbet för att hjälpa någon jag inte känner.... samma någon som har setat och förolämpat mig här på forumet i PM....

Ja.. för det lär ju hända.. :rolleyes:

/Jimmy

freddis
2004-06-23, 01:45
det kan spela roll om man har ett eller två ändrör. om man har V motor. men så vitt jag vet så har väll inte 850 det? =)

mvh fredrik

Flam3
2004-06-23, 08:58
Nu ska vi se..

Utnyttja mina privata kontakter och förmåner på jobbet för att hjälpa någon jag inte känner.... samma någon som har setat och förolämpat mig här på forumet i PM....

Ja.. för det lär ju hända.. :rolleyes:

/Jimmy
Och får jag fråga du är helt oskyldig då!!??? Eller hur du har inte gjort ett skit du har varit ett snällt litet lamm till vardags...

Men ärligt kan du fixa något sådant inget hembygge eller dålig konstruktion utan schyssta puckar klart jag ska betala för mig...

Jag beställer två 5" ändrör som är runda och kromade helst utan något märke...

Gunnar
2004-06-23, 09:29
dubbla 5" ändrör ger garanterat en "det-där-är-en-snabb-bil-faktor" eller har jag fel?

Ja, du har fel.
Det ger snarare en "bwaahaha-kolla-killen-helt-utan-smak-faktor".

Bara som en liten notis: På den tiden vi körde dragracing åkte vi med en motor som bromsat 1043 hästkrafter, och den andades utmärkt genom ett dubbelt 3,5-tumssystem. Det systemet var förmodligen ganska överdimensionerat.

Flam3
2004-06-23, 10:02
Originally posted by Gunnar
Ja, du har fel.
Det ger snarare en "bwaahaha-kolla-killen-helt-utan-smak-faktor".

Bara som en liten notis: På den tiden vi körde dragracing åkte vi med en motor som bromsat 1043 hästkrafter, och den andades utmärkt genom ett dubbelt 3,5-tumssystem. Det systemet var förmodligen ganska överdimensionerat.
I stylingväg då? Har sett några med 5" ändrör och tyckt det har varit snyggt, men 4" ändrör är det också ful styling?

Särås
2004-06-23, 10:02
Gunnar: Det var alltså du som skappade den första "bling bling" faktorn!? ;)
/Jimmy Särås

b20mannen
2004-06-23, 10:15
Kan se det framför mig - Gunnar med guldkedja runt halsen med en stor guldbricka där det står "Cool G", stora solbrickor, massor av ringar på fingrarna, kebabdojor, skinnbrallor, skinnjacka utan tröja under, stor fet bil med 24-tums cromespoke-fälgar, dubbla 2.5-tums utblås, ett fett beat ur fyra baslådor på flaket och våldsamt hoppande gång från luftfjädring kopplad till den mystiska, rytm-rika beatboxen som ekar ut från bilen.

:D

LM
2004-06-23, 10:22
Ett 4-tum utblås säger mig att ägaren bör ha minst 1000hk. Annars släpar han på en massa extra skrot under bilen.

Citat från en ljuddämparförsäljare:
3" Slimbore dämparen är framtagen för dom som har EXTRA dimensionerade avgassystem som t.ex. vissa turbomatade 4 cylindriga motorer och MYCKET trimmade V8 försedda monster.

Mer rör än man har motor för ser enbart fånigt ut.

Gunnar
2004-06-23, 11:49
Ah, nu blev det plötsligt mig man skulle hacka på... Okej, men jag har en någorlunda vettig ursäkt. De rostfria 3,5-tumsdämpare vi körde med på den tiden var de enda som fick plats under bilen eftersom de hade väldigt smidig ytterdiameter på själva dämparen. Dessutom var de mycket lättare än den slimbore-dämpare som Mäkinen hänvisar till.
För övrigt syntes inte slutrören.

b20mannen verkar förresten ha osedvanligt dålig koll på hur en dragracingbil är uppbyggd...

Särås
2004-06-23, 11:54
Gunnar: Hacka på?

Att vara Bling är inne så ta det som en heder! ;)

Puss & kram
/Jimmy Särås

Platiz
2004-06-23, 12:17
I stylingväg då? Har sett några med 5" ändrör och tyckt det har varit snyggt, men 4" ändrör är det också ful styling?

i stylingväg passar inte 5" iaf inte på en "SVENSK" bil ! vet inte om man kan ens kalla de styling för snyggt är de inte,, jag skulle skämmas iaf att ha nå sånt dylikt på min bil! precis som Särås sa så blir nog dubbla 3" snyggare.

b20mannen
2004-06-23, 12:54
Oj.

Jag ber om ursäkt ifall jag sårat dig Gunnar på något sätt.
Jag tar gärna bort mitt inlägg ifall du vill det.

Det var inte alls meningen att vara dum mot någon.
Klart att det är nog lite fräckt av mig att jämföra Gunnar med Ice-T och grabbarna. Men det var i alla fall skrivet med glimten i ögat.

Och nog tusan vet jag att man inte har show-fjädring och baslådor i en dragracingbil.

Förlåt så mycket.

Ah, nu blev det plötsligt mig man skulle hacka på... Okej, men jag har en någorlunda vettig ursäkt. De rostfria 3,5-tumsdämpare vi körde med på den tiden var de enda som fick plats under bilen eftersom de hade väldigt smidig ytterdiameter på själva dämparen. Dessutom var de mycket lättare än den slimbore-dämpare som Mäkinen hänvisar till.
För övrigt syntes inte slutrören.

b20mannen verkar förresten ha osedvanligt dålig koll på hur en dragracingbil är uppbyggd...

b20mannen
2004-06-23, 13:59
Ett 4-tum utblås säger mig att ägaren bör ha minst 1000hk. Annars släpar han på en massa extra skrot under bilen.
Hm? Jag har fyra tum i diameter på utblåset.
Sen har jag inrullad kant med absorberande material inuti röret.
Så innerdiametern är alltså tre tum.

Har jag fortfarande 1000 hk++ då? :)

Fast Templar
2004-06-23, 14:14
Jag har 2x3"tum på min Volvo sport, ballt som fan ska ni veta......

TheMPG
2004-06-23, 14:19
4" kan ju vara snyggt, hade det på min groteskt snabba audi =) 5" är dock lite overkill, då syns det VERKLIGEN att bilen är "dekaltrimmad", i mina ögon iaf

Brillko
2004-06-23, 17:07
Tror att dubbelt 3" flödar bra till strax efter 650hk.

Man ca 350hk sugis. Med turbo vill man ha mindre motstånd för att få max effekt.

Jag skall försöka gå upp till 3,5" på min

Gunnar
2004-06-23, 17:13
Oj.

Jag ber om ursäkt ifall jag sårat dig Gunnar på något sätt.
Jag tar gärna bort mitt inlägg ifall du vill det.

Det var inte alls meningen att vara dum mot någon.
Klart att det är nog lite fräckt av mig att jämföra Gunnar med Ice-T och grabbarna. Men det var i alla fall skrivet med glimten i ögat.

Och nog tusan vet jag att man inte har show-fjädring och baslådor i en dragracingbil.

Förlåt så mycket.

Nejdå, jag blev inte speciellt ledsen över din jämförelse. Bara lite förvånad. Under Hedenhös-tiden, då vi körde på strippen, var ju en tävlingsbil just en tävlingsbil. Idag verkar däremot baslådorna hitta ut på strippen, så din jämförelse kanske inte var helt fel. Du var bara fel ute i tidsperiod. Vi körde ju på den svartvita tiden...

VW_Master
2004-06-23, 18:53
jag får nog hålla med tidigare talare. 5" blir nog inte så lyckat, utan det ser mest överdrivet ut. Störst är ju inte alltid snyggast, utan det ska passa in i helheten. Jag antar att du vill att folk ska vända sej om efter din bil och beundra den, inte för att skratta och peka.
(säger jag, killen som en gång när jag var ung och dum, för ett antal år sedan, handlade från Dan Mobility. Lyckligtvis insåg jag att det här kommer inte se klokt ut, innan jag tonade framlysena med regnbågsfärgad film och monterade blinkande bromsljus...)

Karin
2004-06-23, 19:19
Ah, nu blev det plötsligt mig man skulle hacka på...

Gunnar du ska verkligen inte ta det hela så hårt... Dom e bara avundsjuka..... Jimmy har dessutom lite svårt o visa känslor så istället för att tala om hur mycket han gillar dig så hackar han... Lite av en omvänd psykologi..

// Karin

Flam3
2004-06-23, 23:22
Men om jag kör på det 4" ändröret jag har nu och sätter dit ett till 4" ändrör fast på andra sidan då, låter inte det vettigt när jag ändå har ett 4" ändrör??

Jimmyg
2004-06-23, 23:35
du har varit ett snällt litet lamm till vardags...

Tack..

Men ärligt kan du fixa något sådant inget hembygge eller dålig konstruktion utan schyssta puckar klart jag ska betala för mig...

Jag beställer två 5" ändrör som är runda och kromade helst utan något märke...

Självklart.. ~2000kr så ska du fått två 5tums ändrör som inte är dåligt konstruerade hemmabyggen.

Med "utan något märke", menar du då inga skador eller syftar du på att jag inte får sätta på en fet dekal [märke] med texten "om du kan läsa denna text så kan du nästan slicka på ett onödigt stort ändrör"? ;)

Mvh Jimmy

Flam3
2004-06-23, 23:42
Tack..

Självklart.. ~2000kr så ska du fått två 5tums ändrör som inte är dåligt konstruerade hemmabyggen.

Med "utan något märke", menar du då inga skador eller syftar du på att jag inte får sätta på en fet dekal [märke] med texten "om du kan läsa denna text så kan du nästan slicka på ett onödigt stort ändrör"? ;)

Mvh Jimmy
Sorry Jimmyg, har andra planer nu på dubbla 4" ändrör en på varje sida alltså, eftersom jag har en BSR-märke så kan det väl inte bli snyggt med en till utan ett märke eller?

Men du kan du montera och sånt, då är det intressant, för jag hoppas att du är billigare än BSR eller någon du känner på att montera det på ett professionellt sett?

stefan nord
2004-06-24, 00:19
Har du nån bild på bilen och pasta kastrullen där bak ;)

Flam3
2004-06-24, 00:42
Originally posted by stefan nord
Har du nån bild på bilen och pasta kastrullen där bak ;)
Det fixar jag senare idag men ändröret är något skitigt :)

stefan nord
2004-06-24, 00:46
http://www.sellicksweb.com/Images/Navigation%20pictures/thumbs%20up.gif

De ska vara många tum på tummen ;)

Flam3
2004-06-24, 01:12
Nu vet väl alla vad jag ska ha för fälgar (Alessio Evo Hyper 18" * 8") och däck (Hankook Ventus 104 ZR/YR 225/35/18) och nu undrar jag vad ska jag ha för bromsskivor som inte ser för små ut och jag kör snabbt i kurvor och kör lite rödljusrace, men kommer inte att tävla i varken race eller bantävling...

Sentic
2004-06-24, 01:50
kör du bilen på vintern? vad går in under vinterfälgarna? vad finns det för prylar att välja på?

var väl medveten om att du även behöver nya ok (och i vissa fall även huvudbromscylinder) om du ska ha större skivor och göra det riktigt.

att fixa bromsar som ser manliga ut (de brukar fungera lika manligt) kostar lätt mer än dina fälgar + däck om du vill ha rediga prylar.

leta upp AP-racing, Brembo och de andra stora prestandabromstillverkarnas hemsidor / kataloger. Dräggla över prylarna och gråt över priserna ;)

alternativt kolla vad du kan hitta på skroten, ex de nya r-modellerna och kanske s80 t6 borde väl ha bromsar att bita i? hör på volvoklubben vad som passar.

Flam3
2004-06-24, 02:12
Originally posted by Sentic
kör du bilen på vintern? vad går in under vinterfälgarna? vad finns det för prylar att välja på?

var väl medveten om att du även behöver nya ok (och i vissa fall även huvudbromscylinder) om du ska ha större skivor och göra det riktigt.

att fixa bromsar som ser manliga ut (de brukar fungera lika manligt) kostar lätt mer än dina fälgar + däck om du vill ha rediga prylar.

leta upp AP-racing, Brembo och de andra stora prestandabromstillverkarnas hemsidor / kataloger. Dräggla över prylarna och gråt över priserna ;)

alternativt kolla vad du kan hitta på skroten, ex de nya r-modellerna och kanske s80 t6 borde väl ha bromsar att bita i? hör på volvoklubben vad som passar.
Jag ska endast använda bilen på sommaren alltså så ska jag inte ha några vinterdäck...blir det ännu dyrare än 18.000:- för bromsskivor och ok om jag ej ska köra banracing eller tävla i 201m och 402m?

b20mannen
2004-06-24, 08:53
Nejdå, jag blev inte speciellt ledsen över din jämförelse. Bara lite förvånad. Under Hedenhös-tiden, då vi körde på strippen, var ju en tävlingsbil just en tävlingsbil. Idag verkar däremot baslådorna hitta ut på strippen, så din jämförelse kanske inte var helt fel. Du var bara fel ute i tidsperiod. Vi körde ju på den svartvita tiden...
Svartvitt? Som salt och peppar! ;)

Du menar på den tiden som bakelit byttes mot aluminium?
Och ingen kände till "knölfiber", titan och honeycomb?

Allt väl med dig, Cool-G? Eller ska man kalla dig för Doc-G kanske? :)

Nuf said.

LM
2004-06-24, 10:25
...den tiden som bakelit ... b20,
Efter att ha sett Gunnars blick av saknad när man passerar firman Konstruktions-Bakelit i Örkelljunga så inser man vilka spår det materialet satt i hans inre.

wowbagger
2004-06-24, 11:19
b20,
Efter att ha sett Gunnars blick av saknad när man passerar firman Konstruktions-Bakelit i Örkelljunga så inser man vilka spår det materialet satt i hans inre.

...och det har med 5" ändrör att göra därför att...?

LM
2004-06-24, 11:44
...och det har med 5" ändrör att göra därför att...? Inte mycket alls...
Precis som de flesta av dina inlägg inte har på forumet att göra.

wowbagger
2004-06-24, 11:59
Inte mycket alls...
Precis som de flesta av dina inlägg inte har på forumet att göra.
Oj...:p

Flam3
2004-06-24, 14:18
Okej här har ni lite bilder från min nya digitalkamera fick den idag :)

Flam3
2004-06-24, 14:19
En till...

Flam3
2004-06-24, 14:22
Och en sista bild...

Om ni vill se lite stilbilder sen så kan jag lägga ut de här.

Särås
2004-06-24, 14:25
Ser bra ut med det rör du har tycker jag...
/Jimmy

Flam3
2004-06-24, 19:46
Inga mer som har några synpunkter? Räcker det med 4" eller behövs det 5" ändrör? Och tycker ni att det ska vara dubbla ändrör på vardera sida?

Personligen så tycker jag att 4" är för små och att 5" skulle bli snyggare men är dock osäker på om jag ska ha dubbla och på vardera sida eller ihop?

pevab
2004-06-24, 20:34
dubbla på vardera sida känns kanske lite mycket.

ett grovt på vardera sida ser bra ut.
har inte följt tråden men du har inte funderat på muff alá fast and the furius?

mvh Jimmy

b20mannen
2004-06-24, 23:53
Ett av de tuffare jag sett i avgasväg är som vissa Porsche med dubbelturbo har:

Två 3-tums rörvinklar på max 2 decimeter styck direkt från turbosarna, och sen ett entums utblås alldeles bredvid var och en av de två stora utblåsen - För wastegate!
Lite antilag och flammor på den konfigurationen sen bara. ;)

alfista
2004-06-24, 23:55
jag tror att 4" räcker... Dessutom så ser det ju bra ut så som det är tycker jag...

men du ska göra det du tycker om... Kanske prova i photoshop så kan du se hur det kommer att se ut...

Flam3
2004-06-25, 00:14
Originally posted by alfista
jag tror att 4" räcker... Dessutom så ser det ju bra ut så som det är tycker jag...

men du ska göra det du tycker om... Kanske prova i photoshop så kan du se hur det kommer att se ut...
Kan inte modifiera bilar och sånt i Photoshop, men det skulle vara grymt om någon här kunde göra det med dubbla utblås som sitter snyggt där bak det ska liksom se original ut inte halvdant typ likadant på båda sidorna och den originala som mall, typ först två 4" ändrör och sen två 5" ändrör...

EDIT: När du säger att det är bra som det är menar du att jag endast ska ha 4" ändröret som jag har nu och strunta i att köra "Twin-pipe"?

jonas
2004-06-25, 01:02
Kör som det är.
Sätter du på dubbla 4"/5" ser det bara vulgärt ut enligt mig nu ser det ganska stilrent ut.

Sentic
2004-06-25, 01:46
skall du ha riktigt stora grejor (för fet wow-faktor) så är det racingprylar du får titta på. då blir det dyrt, 15000 :- + antagligen.

men leta beggade ok från någon volvo med stora skivor som passar, passar inte oken i infästningen, tillverka adapters, eller lej någon som kan tillverka dem åt dig.

alfista
2004-06-25, 11:58
jag är inte så ba på photoshop men du kan väl se hur det skulle se ut med lite större pipor och dubbla sådana då...

på ett ungefär iaf ;)

Flam3
2004-06-25, 12:57
jag är inte så ba på photoshop men du kan väl se hur det skulle se ut med lite större pipor och dubbla sådana då...

på ett ungefär iaf ;)
Tyckte fan att det vart grymmare med dubbla 4" ändrör men undra hur det skulle se ut med dubbla 5" ändrör, kan du fixa det också? :)

Särås
2004-06-25, 13:02
Tycker inte det såg så jäkla snyggt ut med dubbla men det är ju bara ja! :)

Tur att smaken é delad... :)
/Jimmy

Flam3
2004-06-25, 13:06
Tänkt visa lite stilbilder här, säg till om ni vill se mer bilder så fixar jag det...

Särås
2004-06-25, 13:20
Tråkigt med motorvärmar kontakten på sidan om stötfångaren det hade dom kunnat gjort snyggare när dom monterade...
/Jimmy

Flam3
2004-06-25, 13:56
Tråkigt med motorvärmar kontakten på sidan om stötfångaren det hade dom kunnat gjort snyggare när dom monterade...
/Jimmy
Jo, det är sant...

Särås
2004-06-25, 14:02
Passar inte crosscontry grillen på 850?
Hade jag haft den där och ville få den lite modernare och snyggare skulle jag titta på att få lite moderna volvo stuk på bilen laltså S/V70 delar...

/Jimmy

John
2004-06-25, 14:22
Jag vill ha bild när fälgarna är på! =)

Flam3
2004-06-25, 14:22
Passar inte crosscontry grillen på 850?
Hade jag haft den där och ville få den lite modernare och snyggare skulle jag titta på att få lite moderna volvo stuk på bilen laltså S/V70 delar...

/Jimmy
Det som ska till är V70 handtagen, Erebuni front men inte någon annan grill gillar liksom helsvarta nätgrillar känns mer sportigt då, än en fin grill som ser modernare ut, tycker fan att nätgrillen är det snyggaste stilren och utan en massa krussiduller som Volvo-märket t.ex :)

Flam3
2004-06-25, 14:23
Originally posted by John
Jag vill ha bild när fälgarna är på! =)
Synd bara att det ska ta en sån lång tid innan de kommer, tror faktiskt det är Posten som är flaskhalsen till väntetiden nu...

Blir väl tidigast på måndag de nya fälgarna kommer på....

Stoffe
2004-06-25, 14:48
Du får be någon plåtis passa i allt åt dig :)
det ser lite asymertiskt ut.

alfista
2004-06-25, 15:04
jag försökte göra dem lite större där men det kanske är otilräckligt.. ska förstora lite till... återkommer...

alfista
2004-06-25, 15:32
...

Flam3
2004-06-25, 15:32
Originally posted by Stoffe
Du får be någon plåtis passa i allt åt dig :)
det ser lite asymertiskt ut.
Plåtis = fotograf eller?

Flam3
2004-06-25, 15:34
...
Klockrent det blir nog fan en storlek störra alltså dubbla 5" ändrör, nån som vill köpa ett 4" ändrör med BSR dekal på? :)

Särås
2004-06-25, 15:37
Ser faktiskt för mycket ut, men som sagt det är kanske bara jag?
/Jimmy

LM
2004-06-25, 15:43
Ser faktiskt för mycket ut, men som sagt det är kanske bara jag?
/Jimmy Jag lär knappast behöva säga vad jag tycker...:o

Emperor2000
2004-06-25, 15:48
Jag tyckert det var snyggast med enkelt 4" men däremot dragkroken tycker jag ska bort. Den förstör rätt mycket. Satsa hellre på att ta bort den istället för ett till ändrör. En lack i nån rolig färg oxå kanske?

Som dom andra säger så är chansen rätt stor att folk skrattar åt dig om du har dubbla eller 5" system ut.

Bara min enkla åsikt iaf.

alfista
2004-06-25, 15:55
jag tycker att det var snyggast med lite mindre och dubbelt upp men gör som du vill vettu... Jag är glad att jag kunde hjälpa till iaf ;)

alfista
2004-06-25, 15:57
Ena framlampan ser lite sne' ut men snyggt med klarglas iaf...

nu väntar vi på bilder med fälgarna på åxå...

stefan nord
2004-06-25, 16:15
Klockrent det blir nog fan en storlek störra alltså dubbla 5"
:eek: :eek: :eek:

Tog ett reklamblad (a3) och gjorde en cirkel på/av långsidan och de räckte inte till att få knappa 13cm (5") "rör".

Kan bara säga att de såg idiot stort ut :(

jz
2004-06-25, 16:22
Kolla Mekonomen, dom har bra saker för vettiga pengar..

/J

SL
2004-06-25, 16:29
Tror nog dubbla 5" är lite i minsta laget, du har inte funderat på 6" tror det blir grymt mycket fetare.

Flam3
2004-06-25, 18:31
Här kommer en till stilbild på Volvon...

Jackson
2004-06-26, 01:56
Har du inga bilder snett bakifrån, eller skämms du för ditt 4'' utblås? ;)

Flam3
2004-06-26, 08:12
Originally posted by Jackson
Har du inga bilder snett bakifrån, eller skämms du för ditt 4'' utblås? ;)
*bakis*

Det finns en tråd som har topicen "5" ändrör" eller liknande och där finns det stilbilder på baken också :)

alfista
2004-06-26, 13:52
samt med dubbelt system ;) inget att skämmas för där inte

freddis
2004-06-26, 14:22
:D :D :D

wowbagger
2004-06-26, 22:26
Jag lär knappast behöva säga vad jag tycker...:o

Jo,snälla....Berätta vad du tycker om det..

Snatto
2004-06-27, 11:25
ha ha ha...

vilken diskussion

Supra"PB"
2004-06-27, 18:22
Jo,snälla....Berätta vad du tycker om det..

:D :D

sladdandebarnet
2004-06-28, 11:29
Plåtis = fotograf eller?

Plåtslagare

Flam3
2004-06-29, 15:57
Idag kom fälgarna till posten, jag stack direkt dit kviterade ut dom åkte till andra sidan gatan bad OK/Q8 att montera dom (just nu är jag förkyld och har lite feber) sen körde man en sväng och fy fan komforten blev inte alls mycket sämre än med dom däck och fälgar jag hade jag svär!!! Och nu gick det till och med att svänga tills ratten sa nej utan ett enda skrapljud eller irriterande gnissel!!! Och snyggare fälgar får man leta efter som sitter på just min bil!!!! Ny vet väl alla vilka jag talar om....ALESSIO EVO HYPER 18"!!!!!!

Så fort jag har laddat batteriet till digitalkameran så kommer bilder, ja den måste sänkas och ja det kommer att bli en sänkning inom en snart framtid, var så säkra!!

sladdandebarnet
2004-06-29, 16:13
Ändrade topicen lite så att man lättare förstår vad tråden handlar om.

Grattis till hjulen

/Fredde

Edit: Eftersom Sladdis inte é bra på nånting så ändrade jag topicen han ändrade bara subject... ;)
/Jimmy

Särås
2004-06-29, 16:15
Flam3: Kul att du fåt nya hjulen och att du är nöjd får mina nya fälgar strax oxå! :) :D :)

Grattis! ;)
/Jimmy Särås

Flam3
2004-06-29, 17:58
Synd att det regnar nu och är dåligt väder hoppas det klarnar upp nu för nu är batteriet till digitalkameran in action igen, så det är väl bara att dunka sig ut till bilen och fotta, men bara på förarsidans sida, den andre håller jag på och isolerar dörrarna med bitumen och peakoff så det ser inte snyggt ut lite tejp här och där då...

sladdandebarnet
2004-06-29, 18:07
Originally posted by sladdandebarnet
Ändrade topicen lite så att man lättare förstår vad tråden handlar om.

Grattis till hjulen

/Fredde

Edit: Eftersom Sladdis inte é bra på nånting så ändrade jag topicen han ändrade bara subject... ;)
/Jimmy

Jag står för det iallafall :rolleyes:

Flam3
2004-06-29, 18:20
Sladdis nu kommer du få se en 850 åka runt i två par Alessio EVO Hyper 18" fälgar ute på gatorna i Haninge :)

Flam3
2004-06-29, 19:10
Här kommer bilden på de splitternya fälgarna och de splitternya däcken (fast redan skitiga).

Jackson
2004-06-29, 19:21
Finemang!
Dags att sänka pyttelite nu då?

Delarium
2004-06-29, 19:36
Snyggligt, sänkning och lite tonade rutor kanske? :)

Flam3
2004-06-29, 20:39
Originally posted by Delarium
Snyggligt, sänkning och lite tonade rutor kanske? :)
Jo en sänkning och tonade rutor ska dit, men om ni ser bakdelen så är den ganbska mycket sänkt just nu mot vad den är original, har alla fyra däcken med fälgarna i :) typ 100 kg extra där bak = en sänkning...

Graff
2004-06-29, 22:38
R-front..? =]

Flam3
2004-06-30, 01:00
Originally posted by racerstoffe
R-front..? =]
Nej, det blir ett komplett kjolpaket från Erebuni...

[Pitch_]
2004-06-30, 08:57
Nej, det blir ett komplett kjolpaket från Erebuni...

hur ser ett sånt ut??

Gunnar
2004-06-30, 09:11
Ähm... Det är väl trevligt när folk delar med sig om sina "projekt", men hur jäkla många trådar finns det inte nu som handlar om Flam3´s fälgar, däck, slutrör, tvättbestyr och allt vad det är?
15 trådar på förstasidan, räknar jag till.
Jag vet att det är tabubelagt att ha åsikter om detta, men jag undrar ändå om det inte är bättre att Flam3 startar en tråd om sin bil i projektforumet...

Särås
2004-06-30, 09:55
Gunnar: Håler faktikst med....

Vi gör en project tråd som vi gifter med några av dom övriga... :)
/Jimmy Särås

sladdandebarnet
2004-06-30, 10:22
Sladdis nu kommer du få se en 850 åka runt i två par Alessio EVO Hyper 18" fälgar ute på gatorna i Haninge :)

Lovar att vinka om du gör detsamma mot mig ;)

Flam3
2004-06-30, 12:01
Originally posted by [Pitch_]
hur ser ett sånt ut??
Det ser ut så här: http://www.erebuni.net/ge/volvo850.htm

Jo, jag hade ju tänkt det men det har aldrig blivit av, måste ju komma på någon bra presentation om mitt projekt och min bil och det tar inte några timmar att göra för mig :)

Flam3
2004-06-30, 12:04
Originally posted by sladdandebarnet
Lovar att vinka om du gör detsamma mot mig ;)
Vet inte vad du har för bil än och vad som kännetecknar den...finns väl antagligen mer som har en sådan bil som du har uta på vägarna i Haninge...

sladdandebarnet
2004-06-30, 12:10
http://forum.lazzat.se/showthread.php?threadid=17757

Emperor2000
2004-06-30, 16:44
Satte ihop en del trådar o döpte om och flyttade :)

Preben
2004-06-30, 21:25
Jag tycker faktiskt inte det där plastkitet du tänker montera är snyggt, sidokjoler och bakdel är väl ok, ment frontspoileren tycker jag är direkt ful. MEN smaken är som baken.

M3Jonas
2004-07-01, 12:27
Jätterensning är gjord på fleras begäran! Nu håller vi oss till ämnet Volvo 850! Har inte tid att skicka pm till alla inblandade men ni bör veta vilka ni är!

/Jonas

wowbagger
2004-07-01, 19:20
http://www.erebuni.net/images/autos2/850313aR.jpg
http://www.erebuni.net/images/autos2/850313af.jpg

Sportigt...

Lindblom
2004-07-01, 19:29
En djäkla tur att du inte har en vit bil i alla fall...
...för det där såg inte så lite [Insert godtyckligt adjektiv here] ut...

Flam3
2004-07-01, 20:30
http://www.erebuni.net/images/autos2/850313aR.jpg
http://www.erebuni.net/images/autos2/850313af.jpg

Sportigt...
wowbagger, tycker du att kjolpaketet är snyggt? :)

wowbagger
2004-07-01, 20:40
wowbagger, tycker du att kjolpaketet är snyggt? :)

Onej,men det e helt upp till dig om du vill ha det på din bil..

Flam3
2004-07-01, 20:55
Onej,men det e helt upp till dig om du vill ha det på din bil..
Okej, jag visste redan svaret innan men ville bara kolla ändå med lite smile på läpparna...

Flam3
2004-07-02, 00:48
Var kan man kolla hur motorns kodintion är? Är det Motormännen som verkligen kan testa det sista ur motorn och kolla om den verkligen är i gott skick och vad som kan förbättras och hur man ska bära sig åt för att fixa till den?

Bjorn325
2004-07-02, 00:53
M kan nog kolla om motorn är i bra kondition igenom att mäta avgasvärdena.
Med lite tur kanske dom även kan höra om ventilerna slammrar.

Jag tror inte dom "testar det sista ur motorn" om vi säger så.
Jag tror det är en rullande landsväg du är ute efter...

Flam3
2004-07-04, 02:52
Skriver lite om framtida projekt här nedan:

- Erebuni frontspolier och sidolister
- En snygg bakspoiler med plats för 4" dubbla ändrör och lite större än original
- Montera dit ett 4" ändrör på andra sidan av bakspoilern med 2,5" avgassystem
- Nya bromsskivor och ok för alla hjulen
- Nya krängningshämmarstag
- Nya fjädrar som sänker till önskad höjd och eventuellt nya dämpare
- Xenon-liknande lampor
- Isolera alla fyra dörrarna och hela bagagytrymmet med Peakoff och 4mm bitumen
- Ta bort dragkroken
- Lacka alla lister i samma färg som bilen
- Sätta dit S70 handtag som ska vara lackade som bilens färg
- Fjäderbenstag
- Byta vissa delar som är sönder eller slitna
- Kolla motorns kondition och åtgärda om det behövs för att få motorn att gå bättre
- Få bort allt oljud i hela bilen
- Montera Desert Smoke solfilm på fem rutor hos ett proffs
- Fixa i ordning ett slutstegsrack och övrig installation av billjudet
- Byta ut batteriet mot ett Optima Yellow Top 75 Amp
- Byta generatorn till en större eventuellt om det blir blinkningar när man poppar på rejält
- Köpa Amega Q-Comp GOLD 60
- Ny välljudande huvudenhet med tidskomp
- Eventuellt tumma lite på en del trimning

En hel del saker som ska göras och det kommer nog bli mer....

Flam3
2004-07-04, 19:26
Originally posted by Bjorn325
M kan nog kolla om motorn är i bra kondition igenom att mäta avgasvärdena.
Med lite tur kanske dom även kan höra om ventilerna slammrar.

Jag tror inte dom "testar det sista ur motorn" om vi säger så.
Jag tror det är en rullande landsväg du är ute efter...
Okej Motormännen kollar inte det sista ur motorns kondition, men nu undrar jag vad menar du med "rullande landsväg"?

Danne H
2004-07-04, 21:59
Ett "leak down" test visar ju iaf hur mycket cylindrarna läcker, ger ju ett visst hmm om slitaget. Vet tyvärr ingen som gör det på volvosar utan bara på evosar.

Delarium
2004-07-04, 22:36
Okej Motormännen kollar inte det sista ur motorns kondition, men nu undrar jag vad menar du med "rullande landsväg"?

Troligtvis att du ska ut och åka på landsväg, lyssna efter konstiga ljud, bromsa, växla upp och ned och prova allt överlag där du får vara ifred lite.

Flam3
2004-07-04, 23:43
Originally posted by Delarium
Troligtvis att du ska ut och åka på landsväg, lyssna efter konstiga ljud, bromsa, växla upp och ned och prova allt överlag där du får vara ifred lite.
Men då måste man ha en viss erfarnhet av bilens motor ju, alltså utbildad eller någon som har hållt på och epreminterat med motorer i ett antal år...

Hmm, det där med leakdown lät något intressant men de kan inte kolla det sista ur motorn typ allting som slitage och saker som bör bytas eller uppgraderas?

Preben
2004-07-05, 06:56
Rullande landsväg är en maskin där man kör bilen som just på landsväg och mäter alla värden, jag tror det är ganska kostsamt. I ett "leak down test" får man en mycket bra bild av hur sliten motorn är genom att såtta tryckluft i cylindrarna , man kan då avläsa (och känna) hur stor %del som slippar förbi slitna kolvringar, ventilar o.dyl. Alla seriösa verkstäder kan göra leak down testen medan rullande landsväg endast finns hos specialföretag.

Bjorn325
2004-07-05, 09:21
Vad är det egentligen du menar med att du vill veta "det sista" ur motorn?
Går den dåligt tycker du, eller är du bara nyfiken?

Flam3
2004-07-05, 13:01
Originally posted by Bjorn325
Vad är det egentligen du menar med att du vill veta "det sista" ur motorn?
Går den dåligt tycker du, eller är du bara nyfiken?
Den toppar inte så vidare bra på mätaren typ det står 240 km/tim på mätaren men gör endast 200 km/tim osv, vet att mina spridare låter som fan tickar alltså, det heter väl spridare eller? Det skulle kosta satan att fixa tydligen...

Vad är bäst utav rullande landsväg och "leak-down" om man vill testa det sista ur motorn?

Kan väl förklara det så är man byter ut alla delar i en bil till likadana delar fast splitternya då borde motorn gå bättre och må bättre om det är en massa slitagedelar som sitter i motorn.

Preben
2004-07-05, 14:06
Jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar din fixering vid topphastigheten. Det har väl alltid varit så att tillverkarna övergraderar hastighetsmätarerna med typ 20-30 Km/t.

John
2004-07-05, 14:11
På en Volvo 760 Diesel jag hade tidigare var hastighetsmätaren degraderad till 240 km/h. Den volvon gjorde knappt 170, och det var inget fel på motorn för det.

Inte heller min nuvarande Golf cab gör mätaren ut. Den gör bara 150, och mätarn går till 180.

Troligtvis är det så med din bil också, Flam3. Inget fel på motorn, det ska snarare vara så som det redan är. Så, ge upp att försöka få upp bilen till 240km/h. Lägg energin på annat, så kan ge resultat istället. Som exempelvis att styla färdigt bilen, som du också ofta pratar om.

NIzmO
2004-07-05, 14:50
Den toppar inte så vidare bra på mätaren typ det står 240 km/tim på mätaren men gör endast 200 km/tim osv, vet att mina spridare låter som fan tickar alltså, det heter väl spridare eller? Det skulle kosta satan att fixa tydligen...

Vad är bäst utav rullande landsväg och "leak-down" om man vill testa det sista ur motorn?

Kan väl förklara det så är man byter ut alla delar i en bil till likadana delar fast splitternya då borde motorn gå bättre och må bättre om det är en massa slitagedelar som sitter i motorn.

Spridarna ska ticka, det är ventilerna som man vill ska vara tysta...

erikjakan
2004-07-05, 15:22

Hallå, jag förstår inte.

Vad ska din bil toppa enligt instruktionsboken?

Bara för att mätaren är graderad till 240 betyder ju inte att bilen går så fort. Det vet väl alla?

MVH Erik

Jojjo_gbg
2004-07-05, 15:32
Då måste min motor rasa snart,för min gör också bara 200km/t men mätaren går till 280km/t... ;)

Flam3
2004-07-05, 17:37
Okej okej...

Det där med att toppa bilen till hastighetsmätarens slut har jag fått förklaring av en del att så testar man lite om motorns kondition osv..

Det är inget jag är ute efter direkt! Men ni verkar tro det, det jag vill ha är en motor i bra skick t.ex det fär inte finnas någon rost eller en massa slitagedelar som gör så att motorn mår bättre med nya sådana slitagedelar...

Okej då är det ventillyftarna som behövs nytas om det är dom jag menar som tickar bakom ett hölje ticka ska det väl alltid göra men det behöver väl inte låta så jävla mycket så att det hörs in i kupén? Vad kostar sånt att byta tror ni?

Flam3
2004-07-05, 17:49
Lyfter den här tråden lite...

Jo nu har jag fått på fälgarna och undrar hur ska man göra för att få så mycket komfort som helst om man ska sänka bilen till det tar stopp (tar stopp där däcket börjar i princip) jag vill ha lika mycket sänkning där bak som fram så att det ligger exakt lika och sen vill jag ha nya fjädrar som sänker och nya dämpare som ska ge så mycket komfort som möjligt jag vet det blir inte mer komfort än det jag hade innan med vanliga stötdämpare och fjädrar på 205/55/16 däck...

Lunkan
2004-07-05, 18:37
Briliant fråga. Hur får man komfort när den enda fjädringsväg man har ligger i ett par lågprofildäck?

uno_nalle
2004-07-05, 19:04
Ha... en ide är att skaffa as-mjuka genomslags gummin
Rekommenderas INTE!!!

wowbagger
2004-07-05, 19:12
Originally posted by Lunkan
Briliant fråga. Hur får man komfort när den enda fjädringsväg man har ligger i ett par lågprofildäck?

Riktigt lågt lufttryck:D

Lindblom
2004-07-05, 19:52
Det där med att toppa bilen till hastighetsmätarens slut har jag fått förklaring av en del att så testar man lite om motorns kondition osv..
Menar du att nån påstått att man kan utläsa nåt om motorns kondition på om den gör mätaren ut eller inte?

Preben
2004-07-05, 20:31
[QUOTE]Originally posted by Flam3

:confused: Inte för att klanka på nån men det där är det dummaste jag har hört.

Om du bara vill ha lite pejl på hur bra/dålig din motor är, tror jag att Motormännen är bra.

Flam3
2004-07-05, 21:25
Okej, så nu är det Motormännen, rullande landsväg och leakdown, det här blev ju genast mycket lättare eller vad tycker ni?

Flam3
2004-07-05, 21:31
Ni missförstod mig...

Jag menar inte att det ska vara någon risk för snabba däckslitage och farliga beprövningar utan endast att inte få så mycket att det där stötiga som jag inte har så mycket av nu även fast jag har 18" 225/35/18 i hjulhusen...

Tänkte mer om det fanns något alternativ som mjukar upp dämpningen en del och schyssta fjädrar som kan sänka likadant där bak som fram, frågan är också om jag kan sänka så mycket mer där bak med tanke på att det inte går att sänka så mycket där fram och där bak är det mer sänkt än där fram...

Jojjo_gbg
2004-07-05, 21:51
Gör så att du testar en likadan bil,så märker du om din går sämre!
Det verkar som att du inbillar dig att din bil går dåligt,när den i själva verket går helt normalt!
Om inte annat så sparar du många sköna tusenlappar!
Det är ju ingen räcer du har precis!!

uno_nalle
2004-07-05, 22:02
Flam...
Jag e ledsen att behöva tala om det här för dig..
Om du sänker bilen kommer det ATT BLI SÄMRE KOMFORT!!!!
Visst du kan kapa orginal fjädrar men det kommer att resultera i genomslag.. Kortare fjädrar= Kortare fjädringsväg=Behov av hårdare fjädrar. Uträkningen är inte svår och om du sätter en kortare fjäder e behovet av en tillika kortare stötdämpare ett måste, om du inte ska prioritera bort allt vad väghållning heter.

Men om man ska va fin får man lida pin..

Flam3
2004-07-05, 22:05
Originally posted by Jojjo_gbg
Gör så att du testar en likadan bil,så märker du om din går sämre!
Det verkar som att du inbillar dig att din bil går dåligt,när den i själva verket går helt normalt!
Om inte annat så sparar du många sköna tusenlappar!
Det är ju ingen räcer du har precis!!
Appropå det, hade ju tänkt att trimma min lite mer, men dock så ska jag inte byta ut motorn utan modifiera motorn en del typ vassare kammar osv, hur mycket går det att klämma ut ur den motorn jag har med all modikfikation och förutom lustgas..300 hk eller?

LM
2004-07-05, 22:08
Det är bättre att sälja bilen du har och köpa en med mer effekt från början. Det blir billigare och går dessutom att få godkänt hos Bilprovningen.

Jojjo_gbg
2004-07-05, 22:12
Det är bättre att sälja bilen du har och köpa en med mer effekt från början. Det blir billigare och går dessutom att få godkänt hos Bilprovningen.

Håller med till 100%! Att trimma en sugmotor kostar mer än det smakar,speciellt när det finns turbo-modeller av samma bil...

Flam3
2004-07-05, 22:20
Flam...
Jag e ledsen att behöva tala om det här för dig..
Om du sänker bilen kommer det ATT BLI SÄMRE KOMFORT!!!!
Visst du kan kapa orginal fjädrar men det kommer att resultera i genomslag.. Kortare fjädrar= Kortare fjädringsväg=Behov av hårdare fjädrar. Uträkningen är inte svår och om du sätter en kortare fjäder e behovet av en tillika kortare stötdämpare ett måste, om du inte ska prioritera bort allt vad väghållning heter.

Men om man ska va fin får man lida pin..
Men har hört att det ska finnas luftdämpare eller vad det kallas för är det något för mig eller är det dåligt ger mer slitage behöver bytas fotare skadar något annat istället?

Men om vi säger så här jag vill sänka min bil så mycket som det går tror det går att sänka max fem cm där fram där bak ännu mindre hur ska jag göra då?

Om jag gör det där ska man byta krängningshammarstagen också då när man ändå håller på iom att mina klonkar rätt rejält när man kör över gupp, sen fjäderbenstag behövs det också?

Stoffe
2004-07-05, 22:23
det är svårt att para en elefant med en chiviavva :D

uno_nalle
2004-07-05, 22:31
Flam om du sänker 5cm så får du leva med att ha ordentligt mycket stummare fjädring..
Tro mig jag har provat!!!
Vad gäller luftfjädring så skulle det kunna va ett alternativ..
du kan ju justera båder upp och ned efter eget tycke..
tror inte att det sliter mer på grejorna mer än att det blir lite lurigt med hjulinställningarna.. Men detta finns det info om på nätet
så sök på air-ride eller någe liknande.
Dyrt e det säkert men cooolt!

Flam3
2004-07-05, 23:23
Flam om du sänker 5cm så får du leva med att ha ordentligt mycket stummare fjädring..
Tro mig jag har provat!!!
Vad gäller luftfjädring så skulle det kunna va ett alternativ..
du kan ju justera båder upp och ned efter eget tycke..
tror inte att det sliter mer på grejorna mer än att det blir lite lurigt med hjulinställningarna.. Men detta finns det info om på nätet
så sök på air-ride eller någe liknande.
Dyrt e det säkert men cooolt!
Men om det hjälper och blir bra så är det något för mig bara det inte kostar för många tusenlappar då kommer jag nog att överväga komforten, har en hel del annat på gång som kostar massor av klöver...

Ska ut och mäta nu hur mycket jag exakt kan sänka där fram återkommer med svar strax...

Flam3
2004-07-05, 23:24
Med några snabba mätningar så kom jag fram till att jag vill sänka 5,5 cm - 6 cm ungefär var ganska mörkt men det ligger där omkring...

Då kanske det enda alternativet är Coilovers? Eller vet ni några fjädrar som sänker så med dämpare?

Flam3
2004-07-05, 23:26
Men det finns ju vissa som trimmar sugmotore med ännu lägre hk med typ vassare kammar porta topparna mm...

Jojjo_gbg
2004-07-05, 23:31
Men det finns ju vissa som trimmar sugmotore med ännu lägre hk med typ vassare kammar porta topparna mm...

Visst,men då finns det oftast inget alternativ.

John
2004-07-05, 23:33
Originally posted by Jojjo_gbg
Visst,men då finns det oftast inget alternativ.

...eller så gillar dom är slösa pengar. =)

Jackson
2004-07-05, 23:39
Du behöver väll inte sänka max?

uno_nalle
2004-07-05, 23:54
finns finns det säkert men inget jag tänker rekommendera..
Ett tips är att prata med Stötdämpar Experten; dom kan ge dig råd och rekommendationer på rätt grejor..
Va du än bestämmer dig för så tänk efter först..
Fjädrar och stötdämpare påverkar inte bara komfort utan även väghållningen..
Även om du inte tänker tävla med bilen så ska du veta att en ordentlig sänkning och uppstyvning gör att marginalen minskar mellan fullt och inget grepp...om än betydligt högre upp i fart
samtidigt kan balansen i bilen rubbas så att den ev. trygga understyrning du hadde innan plötsligt blev enorm överstyrning vid en panik väjning etc.
Alltså e detta inget man labbar med på gatan utan detta kräver en j...la massa erfarenhet eller flera dagars testande bå bana

Flam3
2004-07-06, 00:50
finns finns det säkert men inget jag tänker rekommendera..
Ett tips är att prata med Stötdämpar Experten; dom kan ge dig råd och rekommendationer på rätt grejor..
Va du än bestämmer dig för så tänk efter först..
Fjädrar och stötdämpare påverkar inte bara komfort utan även väghållningen..
Även om du inte tänker tävla med bilen så ska du veta att en ordentlig sänkning och uppstyvning gör att marginalen minskar mellan fullt och inget grepp...om än betydligt högre upp i fart
samtidigt kan balansen i bilen rubbas så att den ev. trygga understyrning du hadde innan plötsligt blev enorm överstyrning vid en panik väjning etc.
Alltså e detta inget man labbar med på gatan utan detta kräver en j...la massa erfarenhet eller flera dagars testande bå bana
Okej som jag skrivit ovan så vill ja ha en stabil och bra bil men dock så ska jag inte köra banracing, men de på Stötdämparexperten kan de allt de där jag har skrivit om med luftdämpare och hur mycket jag kan sänka för att det ska bli stabilt och inte som du skrev??

Flam3
2004-07-06, 00:53
Men hur tycker ni jag ska göra styla upp och fräscha till bilen och sedan sälja den för en rejäl slant och sedan köpa en snabbare bil med turbo eller?

Styling väger ju en del och sen ska jag bygga billjud i den och det innebär en massa tung isolering, ni tycker väl att jag låter dum men...jag undrar om ni tycker att jag ska göra det eller är det endast både slöseri med pengar och då måste jag vara inne på helt andra banor? Tänkte det där med isoleringen och extravikterna då...

Sentic
2004-07-06, 00:59
köp en 850 r isf.. då kan du ju flytta över ex fälgar osv.. osch så har du rätt bil att bygga på från början, de bilar man trimmar är i 95% av fallen den modell man väljer med värsta motorn som finns att tillgå till den.

ang trimma sugmotor om det finns en turbomodell så kan det ju vara kul om man eftersträvar respons och tex ska bygga en banräcer, finns vissa områden som sugmotor äger inom, men raktframåkning är inte ett av dem.

Jojjo_gbg
2004-07-06, 09:18
Originally posted by Sentic
köp en 850 r isf.. då kan du ju flytta över ex fälgar osv.. osch så har du rätt bil att bygga på från början, de bilar man trimmar är i 95% av fallen den modell man väljer med värsta motorn som finns att tillgå till den.

ang trimma sugmotor om det finns en turbomodell så kan det ju vara kul om man eftersträvar respons och tex ska bygga en banräcer, finns vissa områden som sugmotor äger inom, men raktframåkning är inte ett av dem.

Visst är det skillnad på 250hkr sugis och 250hkr turbo,men jag tror Flam3 endast är ute efter effekt,och då är det onödigt dyrt!!

Bjorn325
2004-07-06, 09:26
...ni tycker väl att jag låter dum men...

Ja faktiskt så måste jag säga att, Ja du låter dum.
Inte på grund av att du undrar över saker.
Det man inte vet kan man ju fråga över, och det är ju därför det finns forum...
...nej anledningen till att jag tycker du låter dum är för att du slänger in svärord i var och varannat inlägg.
Lägger man in ord som till exempel Jävlar, fitta, kuk, hora, cp, helvette, fan, satan och så vidare
så tappar i alla fall jag som läser dina inlägg intresset.

Bara för att du kanske svär mycket när du pratar så betyder inte det att det är vettigt att göra det i skriven form.
Detta handlar inte om någon form av pekpinnar,
utan bara om vanligt internet-hyffs.
När du skriver en svordom tycker du att det låter på ett sätt,
men när någon läser den kanske han/hon uppfattar den på ett helt annat sätt.
Ett skämt från din sida kan uppfattas som ett hot av en annan.

Med andra ord.
Tänk först, klicka på submit sen.

Spectre
2004-07-06, 18:50
Såg bilen idag.
Du får sänka den omgående, ser lite ut som en XC850 om det hade funnits. :)

Flam3
2004-07-06, 21:14
Originally posted by Spectre
Såg bilen idag.
Du får sänka den omgående, ser lite ut som en XC850 om det hade funnits. :)
Jo, den behövs verkligen sänkas 5-6 cm nu ser den för jävlig ut ju...

Har nog sett din bil också har du en dekal som det står med texten "Vem fan är Johan?" på din Saab?

Flam3
2004-07-06, 21:48
Vad tycker ni om det här två stycken 5" ändrör i rostfritt stål som är kromade och polerade och sedan montering med ett till 2,5" avgassystem med en till dämpare för 3500:-?

Om ni inte tycker det är billigt känner ni någon som kan göra det billigt och bra? Eller kan ni själva gör något sådant?

Stoffe
2004-07-06, 22:04
vill du ha det så köp det. jag tycker inte priset var ursinnigt

volvo360
2004-07-06, 22:21
Låter inte jättedyrt men inte billigt heller... Om det passar in i dina planer på hur du vill att bilen skall se ut så tycker jag att du skall köpa. Själv kostar hela min bil så mycket ;)

Flam3
2004-07-06, 22:42
Originally posted by volvo360
Låter inte jättedyrt men inte billigt heller... Om det passar in i dina planer på hur du vill att bilen skall se ut så tycker jag att du skall köpa. Själv kostar hela min bil så mycket ;)
Har ite hittat några som kan montera sådant och har rostfritt 5" ändrör med polerat krom, så det skulle väl vara montering då, själva ändrör kostar 750 per styck vilket jag inte tycker verkar något dyrt alls, de är ju inga vanliga ändrör precis...

Flam3
2004-07-06, 22:44
Åter igen till det här med sänkningen av min bil, hur ska jag göra nu, ska jag ringa Stötdämparexperten och kola med dom hur jag ska göra för att få bra väghållning och önskad sänkning, helst inte kapa det är väl betydligt sämre än okapade om jag förstått er rätt? Eller ska jag köra på K&W coilover och punga ut med 15.000:- braxar?

Lunkan
2004-07-07, 07:03
Men är det så himla svårt att försöka göra någonting själv längre i det här landet???!!!

Skall alla ha allt serverat på silverfat?

Flam3
2004-07-07, 08:46
Originally posted by Lunkan
Men är det så himla svårt att försöka göra någonting själv längre i det här landet???!!!

Skall alla ha allt serverat på silverfat?
Lunkan men nu är det så att jag aldrig har bytt varken stötdämpare eller fjädrar på en bil över huvdu taget, och har därför inte köpt några och haft några erfarenheter angående detta, om jag skulle prova själv vilket jag gjort förut så skulle jag bli ruinerad på alla returer som det troligtvis kommer att bli, tycker inte du att man ska sträva efter att köpa den här punkt slut och det funkar skitbra på en 854?

Jag har gjort dessa tabbar innan och det har gått bra hittills men en dag kanske de inte vill gå med på att byta och är lika snälla som i de andra affärerna, eller hur Lunkan...

Nog om det nu har du iaf fått ett svar tillbaks inte för att du angav det, men rektioner var du nog ute efter, eller har jag helt fel?

Frågan står kvar iaf, and that's it!

Edit: Mäkinen har editerat detta inlägg pga onödiga smädesord från skribenten. Liknande saker fler gånger kan rendera i avstängning från forumet.

Platiz
2004-07-07, 11:02
Lunkan men nu är det så att jag aldrig har bytt varken stötdämpare eller fjädrar på en bil över huvdu taget, och har därför inte köpt några och haft några erfarenheter angående detta, om jag skulle prova själv vilket jag gjort förut så skulle jag bli ruinerad på alla returer som det troligtvis kommer att bli, tycker inte du att man ska sträva efter att köpa den här punkt slut och det funkar skitbra på en 854?

Jag har gjort dessa tabbar innan och det har gått bra hittills men en dag kanske de inte vill gå med på att byta och är lika snälla som i de andra affärerna, eller hur Lunkan...

Nog om det nu har du iaf fått ett svar tillbaks inte för att du angav det, men rektioner var du nog ute efter, eller har jag helt fel?

Frågan står kvar iaf, and that's it!

Edit: Mäkinen har editerat detta inlägg pga onödiga smädesord från skribenten. Liknande saker fler gånger kan rendera i avstängning från forumet.

men herregud! om du alldrig gjort det förr är väll de bästa att du far till nån firma som kan de! än att fråga hela tiden här på forumet!! inte för o va otrevlig men folk blir less

wowbagger
2004-07-07, 11:28
Du har inte provat att posta dina frågor på något 850 forum nånstans? Dom borde ju veta vad som funkar eller inte.

ilari
2004-07-07, 12:58
eller så kan man köpa en reparationshandbok, så får man en liten översikt om vad man håller på med.

Flam3
2004-07-07, 18:21
Originally posted by ilari
eller så kan man köpa en reparationshandbok, så får man en liten översikt om vad man håller på med.
Har frågat både på Turbo Performance Club och Svenska850klubben, den responsen var inte att hänga i julgranen och sen om man söker på det så är det oftast ett ej besvarat inlägg eller så tycker de och tänker helt olika och så skriver de mot varandra om vissa logiker osv, också en del "min sänkte 50mm med H&R fjärar endast med originaldämpare på min 854 och andra säger att de sänkte 20mm osv osv...

ilari
2004-07-08, 11:41
Haynes har nog det du letar efter.
sen när du förstår hur hjulupphägningen fungerar så kan du nog komma på egna lösningar.
sen finns ju forumet här för att komma med tips, men det blir nog jobbigt att behöva förklara varje liten mutter i bilen efter ett tag :D

så köp en bok och läs läs läs ;)

Flam3
2004-07-08, 13:17
Originally posted by ilari
Haynes har nog det du letar efter.
sen när du förstår hur hjulupphägningen fungerar så kan du nog komma på egna lösningar.
sen finns ju forumet här för att komma med tips, men det blir nog jobbigt att behöva förklara varje liten mutter i bilen efter ett tag :D

så köp en bok och läs läs läs ;)
Jag har redan Haynes reparationsbok för Volvo 850 dock ej T-Gul, men jag har ju en vanlig GLT så min står med, får väl läsa den och kolla om det finns svar för det jag söker...

TheMPG
2004-07-08, 20:54
Jag har redan Haynes reparationsbok för Volvo 850 dock ej T-Gul, men jag har ju en vanlig GLT så min står med, får väl läsa den och kolla om det finns svar för det jag söker...

vad spelar det för roll om inte T-gul är med? :confused:

Marlboroman
2004-07-09, 12:42
Du har inte provat att posta dina frågor på något 850 forum nånstans? Dom borde ju veta vad som funkar eller inte.

Går inte, han är bannad ifrån dem.

Flam3
2004-07-09, 13:31
Originally posted by TheMPG
vad spelar det för roll om inte T-gul är med? :confused:
Det spelar väl ingen större roll om man nu inte har en 850 T-Gul, har för mig att T5, T5R och R-versionen är lite lägre och något styvare chassie och fjädrar...

Gunnar
2004-07-09, 14:48
Originally posted by Danne H
Ett "leak down" test visar ju iaf hur mycket cylindrarna läcker, ger ju ett visst hmm om slitaget. Vet tyvärr ingen som gör det på volvosar utan bara på evosar.

På vilket sätt skulle ett leakdown-test skilja sig mellan en Volvo och en Evo? Man skickar ju bara på tryckluft genom tändstiftshålet och mäter förlusten i procent...

Vad menar du med Evo förresten? Mäter vederbörande enbart leakdown på Evo-versioner, typ Mitsubishi Lancer Evolution, Lancia Delta Integrale Evolutione, Ford RS200 Evo och andra kuliga Evo-bilar?
Roligt, men smalt, verksamhetsområde! :)

wowbagger
2004-07-09, 16:00
Originally posted by Marlboroman
Går inte, han är bannad ifrån dem.

Ofan

Dog
2004-07-09, 17:11
Originally posted by Flam3(bannad på livstid)
Har frågat både på Turbo Performance Club och Svenska850klubben, den responsen var inte att hänga i julgranen och sen om man söker på det så är det oftast ett ej besvarat inlägg
ja jo, det är klart, nu firar dom inte jul på dessa ställen du tar upp, kanske är det därför det inte hänger så mycket i julgranen.
den sk responsen kanske inte blir så stor heller om du är bannad som sagt.
det finns ju ett skäl till varför oxå ,så kanske därför så svarar folk inte.

fattar inte varför du frågar en massa om sänkning och stötdämpare om du aldrig tagit i grejjerna förut.
lämna in grejjerna till nån kunnig, för dom 15.000 du skulle lägga ut på 4 coilovers och sen försöka montera dom resulterar säkert bara i enhistoria som slutar på 30.000 kr.
först monterar du hjulen...MÄT hur mycket som du maximalt KAN sänka..kolla om det finns en tillverkare som kan bistå med fjädrar ev dämpare.
LÅT sen en verkstad montera grejjerna...
sitta här och fråga hur mycket du kan sänka din,är ju helt omöjligt att svara på, med tanke på fälgtum,offset,och vilka däck..
satan vet.....:confused:

zantac
2004-07-09, 17:24
kanske bra att lära sig vaxa bilen innan man börjar mecka med fjädringen? =)..

Själv har jag fått alla svar och tips jag behövs från Svenska850klubben, men om man inte är bannad så blir det ju mkt enklare.

BioCenter
2004-07-11, 02:23
Vill inte klanka ner,men:

När jag ställde mig & bytte dämpare/fjädrar på min bil hade jag aldrig gjort det innan.
Det visade sig dock inte vara så svårt som jag först trodde.
Jag hade ifs med mig en far som kunde lite mer om bilar än vad jag kunde.

Alltså, Det är inte svårare än vad man gör det.
Hoppas du blir nöjd.

Flam3
2004-07-11, 20:41
Originally posted by BioCenter
Vill inte klanka ner,men:

När jag ställde mig & bytte dämpare/fjädrar på min bil hade jag aldrig gjort det innan.
Det visade sig dock inte vara så svårt som jag först trodde.
Jag hade ifs med mig en far som kunde lite mer om bilar än vad jag kunde.

Alltså, Det är inte svårare än vad man gör det.
Hoppas du blir nöjd.
Det är väl inte det som är problemet med monteringen utan det är vilka sänkningsfjädrar jag ska ha och vilka dämpare, bra väghållning behöver jag tio gånger om, men jag ska väl ringa till Stötdämparexperten på tisdag och höra lite grann (de har ej öppet på måndag)...

Flam3
2004-07-15, 23:46
Händer inte så mycket nu...men har nyss isolerat färdigt den högra bakdörren och satt dit allting förutom dörrsidan i princip, sen ska jag fortsätta med de sista tre dörrarna och sist blir det väl hela bagageutrymmet...

Kan väl berätta varför jag ska isolera och vad isolerar jag med: Jo jag isolerar med Peakoff (sprutbar dämpmassa) och 4mm Bitumen-mattor och varför jag ska isolera bilen är både för att jag ska bygga billjud i den och för att få oljud och vägbuller...

OJ! Glömde en sak: Jag tejpar också fast alla kablar som sitter i dörren och sen knackas det en hel del för att se om jag tejpat tillräckligt :)

TheMPG
2004-07-16, 03:06
och för att få oljud och vägbuller...

OK!

Jackson
2004-07-16, 03:17
Verkar vara dåligt dämpmaterial om du använder det för att höra vägbuller ;)

Flam3
2004-07-16, 11:49
Jaja, jag menar för att få bort oljud och vägbuller, speciellt oljud man brukar få när man slänger igen dörren, det blir också lite nybilskänsla typ som en ny Volvo S60R, fast min kommer dock att vara ännu mer isolerad dock...

TheMPG
2004-07-16, 12:14
Jaja, jag menar för att få bort oljud och vägbuller, speciellt oljud man brukar få när man slänger igen dörren, det blir också lite nybilskänsla typ som en ny Volvo S60R, fast min kommer dock att vara ännu mer isolerad dock...

glöm inte new car-wounderbaum för den rätta nybilskänslan! ;)

Stoffe
2004-07-16, 12:33
Jag läste ett repotage i teknikens värd (tror att det va det) där dom skulle ljud dämpa en mazda 6 och det fick ner den ca 1-2db :(

Det du ska köpa är blymattor som du hittar hos närmsta plåtverkstad, då kan få det fina ljudet du söker.
Dock är det väldigt svårt att få ner db men det är satans skönt med en tyst bil :)

Originally posted by TheMPG
glöm inte new car-wounderbaum för den rätta nybilskänslan! ;)

haha. :)
uuu, jag fick sån gran efter att vi hade kampat i min opel rekord 86a, vi va 3st killar som sov i 2nätter på åland i den :D .
fy fan va det luktade i bilen, då kläckte någon iden att vi skulle köpa en sån gran när vi tankade på vägen hem.
han spretta upp den och gömde den under sätet :D
innan jag hitta va f?n det va stank, huuu ;)

Jimmyg
2004-07-16, 17:38
Om du nu ska in på trim och sånt, har du funderat på att brandskydda bilen någe?

Hittade en firma som fixar sådant.... om inte så kanske lazzat är intresserade av sponsring. ;) :D

/Mvh Jimmy

Edit: varför tejpade du kablarna fresten?

TheMPG
2004-07-16, 17:40
Om du nu ska in på trim och sånt, har du funderat på att brandskydda bilen någe?

Hittade en firma som fixar sådant.... om inte så kanske lazzat är intresserade av sponsring. ;) :D

/Mvh Jimmy

Edit: varför tejpade du kablarna fresten?

det där är HUMOR :D

Flam3
2004-07-16, 19:36
Originally posted by Stoffe
Jag läste ett repotage i teknikens värd (tror att det va det) där dom skulle ljud dämpa en mazda 6 och det fick ner den ca 1-2db :(

Det du ska köpa är blymattor som du hittar hos närmsta plåtverkstad, då kan få det fina ljudet du söker.
Dock är det väldigt svårt att få ner db men det är satans skönt med en tyst bil :)

haha. :)
uuu, jag fick sån gran efter att vi hade kampat i min opel rekord 86a, vi va 3st killar som sov i 2nätter på åland i den :D .
fy fan va det luktade i bilen, då kläckte någon iden att vi skulle köpa en sån gran när vi tankade på vägen hem.
han spretta upp den och gömde den under sätet :D
innan jag hitta va f?n det va stank, huuu ;)
Stoffe, det är redan nybilskänsla på den dörren, går inte att få bättre, hittar du någon dörr som är mmer isolerat än den så då får du hojta till, kan tillägga att när man knackar på min dörr så är det som att knacka på en betongvägg, hur hårt du än slår...

Jimmyg: Har gett upp trimmet för så länge, ska bygga vidare på det jag började med och det jag kan bäst...BILLJUD!!! Och varför jag tejpar fast kablarna är för att de slåt emot plåten och om den är fasttejpad emot plåten så kan det inte bli ljud från den, den har ju ingen utrymme för att svinga in sig i plåten :)

TheMPG: Jo, när bilen är helt klar om några år då kommer en New Car Scent in i bilen...

wowbagger
2004-07-24, 00:55
update?..

wowbagger
2004-09-01, 22:30
TTT

stefan nord
2004-09-02, 00:21
TTT
Killen kan ju ha annat för sig http://www.mbsca.com/forum/images/smiles/downtown.gif ;)

TheMPG
2004-09-02, 02:10
bannad enligt särås

stefan nord
2004-09-02, 02:13
å f*n, inte helt oväntat dock.

zantac
2004-09-04, 11:29
aldrig hänt förr va? =)