handdator

Visa fullständig version : Turbo swift

Spången
2004-02-02, 23:30
Håller på med att bygga min turbo swift efter många om och men.

Just nu håller jag på med att svetsa grenrör , hoppas få ihop de någorlunda.

Sen ska den in i lacken efter att spoilern e klar som jag håller på att bygga samtidigt.

Emperor2000
2004-02-03, 00:11
Cooolt projekt har du bilder?
Vad ska du köra för snigel på den?

ECU?

Amazon67
2004-02-04, 10:33
Originally posted by Spången
Håller på med att bygga min turbo swift efter många om och men.

Just nu håller jag på med att svetsa grenrör , hoppas få ihop de någorlunda.

Sen ska den in i lacken efter att spoilern e klar som jag håller på att bygga samtidigt.

Har du blivigt inspererad av Ubbe "Runbag´s" Suzuki Swift Gti Turbo?

http://www.straffe.nu/mod.php?mod=gallery&op=gallery&gallery_id=7&album_id=3

Den kommer nog bli en riktig wursting när den blir klar........

PELLE//

Spången
2004-02-10, 21:07
Nej fick höra om honnom för bara några veckor sen. så jag har försökt få tag på honnom för att få några tips.

Har tänk bygga en länge, men inte haft pengar till det. Ni vet själva hur det är när man pluggar.

Men nu har bygget tagit fart, och jag hoppas på att få råd med kolvarna snart.

Och bygget utav spoiler har dragit ut på tiden..

Ska låna polarns digital kamera snart så kanske de kommer ut lite bilder på den.

Amazon67
2004-02-10, 22:44
Nej fick höra om honnom för bara några veckor sen. så jag har försökt få tag på honnom för att få några tips.

Har tänk bygga en länge, men inte haft pengar till det. Ni vet själva hur det är när man pluggar.

Men nu har bygget tagit fart, och jag hoppas på att få råd med kolvarna snart.

Och bygget utav spoiler har dragit ut på tiden..

Ska låna polarns digital kamera snart så kanske de kommer ut lite bilder på den.

Jag är polare med Ubbe som äger swiften å har hans Nr om du vill ha det!

Tror att han har kvar stakarna som jag kulpenat åt honom med om det kan vara av intresse.

PELLE//

Spången
2004-02-11, 00:26
Ja de skulle va till mycket hjälp. Och kolla gärna vad han vill ha för stakarna.

Spången.

runbag
2004-02-16, 00:58
Ja de skulle va till mycket hjälp. Och kolla gärna vad han vill ha för stakarna.

Spången.

Tjenare..

Jag har då alltså en uppsättning nypenade GTI-stakar (ej körda i trimmad motor) som du kan få köpa. Exakt likadana stakar kör jag just nu i min 285hk maskin.

Peningen var inte helt gratis, så 1500:- tycker jag att dom är värda.

EDIT: Förlåt, jag vet att PM fungerar.... :(

Spången
2004-05-21, 18:26
Nu har jag fått den lackad. är det nån som vet vart man kan gjuta av spoilers? för en någorlunda summa.

Spången
2004-07-08, 02:45
Skulle fortfarande behöva hjälp med om nån vet en firma som gjuter spoilers för någorlunda snäll summa.

hellebjork
2004-07-11, 21:21
Har själv en Swift, du råkar inte ha ett dimljus till övers? Väster fram för att vara exakt? :)

Gunnar
2004-07-15, 11:02
Gjut själv. Inte så himla svårt, om du bara gjort en bra plugg.
Om pluggen är dålig lär det bli väldans dyrt att lämna bort den för avgjutning.

Spången
2004-07-16, 04:37
Jo men jag e inte så duktig på gjuta, är det nån som vet massa bra tipps? eller nån sida som allt står på?

Andypandy
2004-10-08, 13:47
Jo men jag e inte så duktig på gjuta, är det nån som vet massa bra tipps? eller nån sida som allt står på?

Hur går det med bygget?

Spången
2004-10-08, 18:07
Jo då jag har vart iväg och snackat med lite folk som beskrev hur man gör formen. Så nu är det sena timmar i garaget igen :) Ska försöka få tag på en kamera så kan jag lägga ut lite bilder på bygget, om det är nån som vill se.

Tyvär blir turbo projektet väldigt utdraget, på grund av bilbyggar ekonomi. Men jag hoppas på att få råd att fortsätta med det snart.

runbag
2004-10-09, 21:39
Jo då jag har vart iväg och snackat med lite folk som beskrev hur man gör formen. Så nu är det sena timmar i garaget igen :) Ska försöka få tag på en kamera så kan jag lägga ut lite bilder på bygget, om det är nån som vill se.

Tyvär blir turbo projektet väldigt utdraget, på grund av bilbyggar ekonomi. Men jag hoppas på att få råd att fortsätta med det snart.

Men du har fått i mina "gamla" vevstakar i alla fall?

Spången
2004-10-13, 20:19
Haha jo och de va till stor hjälp, tänkte först investera på ett par h-profils stakar. Men sen fick jag ju reda på att runbag hade ett par till salu. Men nu letar jag efter ett par smidda kolvar, så jag kan sänka kompet på det sättet. Har funderat på att ta ett par vanliga orginal och svarva för att få ihopp bilen med turbo, Och sen när man får råd sätta i ett par smidda kolvar. Tyvär så kan jag ju inte ladda så mycket då och jag känner på mej att jag inte kommer kunna hålla mej från att höjja ladd trycket.

runbag
2004-10-13, 22:18
Haha jo och de va till stor hjälp, tänkte först investera på ett par h-profils stakar. Men sen fick jag ju reda på att runbag hade ett par till salu. Men nu letar jag efter ett par smidda kolvar, så jag kan sänka kompet på det sättet. Har funderat på att ta ett par vanliga orginal och svarva för att få ihopp bilen med turbo, Och sen när man får råd sätta i ett par smidda kolvar. Tyvär så kan jag ju inte ladda så mycket då och jag känner på mej att jag inte kommer kunna hålla mej från att höjja ladd trycket.

Prova INTE med modifierade orginalkolvar. Du kommer att få riva motorn direkt då dom inte kommer att hålla länge.

Armin
2004-10-13, 23:54
vadå hålle rinte orginalgrejerna i swiften? klarar den inte en 0,7bar kanske?

Andypandy
2004-10-14, 08:32
vadå hålle rinte orginalgrejerna i swiften? klarar den inte en 0,7bar kanske?
0.7 bar... vadå? under vilka förutsättningar? Oskruvad utan kompsänkning - nej det tror jag inte. 0.6 går säkert med ignitionretarder och extra soppa med oöppnad motor. Och nej, jag tror inte heller på svarvade kolvar, då är det tillochmed bättre med dubbla packningar enligt min åsikt.

Armin
2004-10-15, 11:28
jag tänkte med oöppnat moto samt nån form av tillskotts sprut.

Andypandy
2004-10-16, 13:53
jag tänkte med oöppnat moto samt nån form av tillskotts sprut.
Har du inte gjort grenröret helt idiotiskt så kommer du till 0.5 med det... över det så är det bäst att du har ngr motorer liggandes som du kan byta kolvar ofta med :-)

Spången
2004-10-19, 10:04
jasså nej jag menade på att ha ett ladd på cirkus 0.4 om man skulle köra på orginal kolvar. Men vet ni nån som säljer smidda för ett bra pris så skrik till.

Spången
2004-10-19, 10:24
Så här ser mitt grenrör ut ungefär.

http://www.turbinetech.ca/photo/manifold1petit.jpg

Andypandy
2004-10-25, 09:51
Så här ser mitt grenrör ut ungefär.

http://www.turbinetech.ca/photo/manifold1petit.jpg

0.4 = bara haka dit grejerna och åk, behöver inte flytta tändning eller nåt.
0.5+ = skicka i mer bränsle med extra spridare eller progressivt bränsletryck, dock blir det inte så mycket, behövs annan bensinpump för att det verkligen ska bli nåt. kanske dra tillbaka tändningen något.
0.6+ = nu måste du göra nåt åt tändningen eller kompressionen

(bara mina små erfarenheter med en snabb swift som sjunger på sista versen pga rostproblem)

Spången
2004-10-28, 18:54
Jo men det låter ju bra. är det nån som vet hur det går för ubbe/runbag?

En sak till har nån av er besiktigat med turbo eller kör ni in utan turbo?

Andypandy
2004-10-29, 21:51
Jo men det låter ju bra. är det nån som vet hur det går för ubbe/runbag?

En sak till har nån av er besiktigat med turbo eller kör ni in utan turbo?
Min är lättmekad, bara att lyfta bort fronten och haka av agget. En kväll av -> besiktning -> en kväll för att få dit grejerna igen, orkar inte chansa även om jag hört att en del haft tur.(snäll besiktningskille, chanserna ökar om du har en fräsch bil i övrigt... = totalkört för mig med andra ord *ler*)