handdator

Visa fullständig version : Mellanaxel?

880
2003-03-10, 16:58
Hej jag skulle behöva lite tips ang min mellanaxel.
Hur gör ni som kör med manuell låda?
Har ni stum axel eller har ni skarvgummi eller vad det heter så att rycken jämnas ut för att skona låda och bakaxel?
Jag har ett mindre gummi från BMW men jag vet inte hur mycket det pallar och sen bryter den lite i lådan så jag vet inte om man ska sätta i en knut före gummit..
jag skickar en bild så ni kan se.
Tack på förhand /Mattias

Racing
2003-03-10, 18:08
Antar att du snackar om en sk hardy skiva.?
E det till din egen bil?
Amerikansk låda å volvo axel?
I så fall skall du använda jänke kardan.
Har sin botten i att amerikanska lådor(automat å manuell tillika) använder en glidande främre yoke.
Om du monterar en axel med hardy eller mittenknut kommer du få vibrationer så du hoppar ur bilen annars.

880
2003-03-10, 18:28
Jo det var en Hardy skiva jag menade..
å det ska sitta i min bil men den är jänk både låda och axel..
jag tänkte att en hardy skulle göra starterna mjukare (har precis köpt slicks) så jag tänkte kolla vad andra manuella racers kör med för mellanaxlar.. alltså stumt eller nån sorts hardy
jag har 2 axlar, en helstum med 2 kors en längst fram mot lådan och en längst bak mot bakaxeln och en med gummi längst fram och kors längst bak, det är glidande joke på båda
Mvh Mattias

Dartman
2003-03-10, 20:21
rejsa med stum axel
har varken hört eller sett någon som rejsat med en kardan med hardy skiva.......sliksen är ju mjuka dom absorberar ju lite av shocken

Racing
2003-03-10, 21:09
Förstår din problemställning.
Kan dock garantera dig att väl dimensionerat och installerat e den solida inga problem.
Åker själv manuellt i 1550kg med vad jag antar är mycket mer effekt än dig.
Åker stumt.Har inte ens den "torsions" axel som finns att få till DNE lådan.
Yup.Slicks åxå.

Poängen e väl den att just det stumma e vad du behöver för att kunna använda samt styra den chassiereaktion du e ute efter.

Förstår dock vad du avser,då jag vet att bla Porsche trixade lite med sådant här med sin gamla mod 935 när det begav sig.
Vill minnas att de åkte hardys i plast på titan axlarna man använde,men som sagt..
För allt annat än banracing med rena slicks å ambitionen att slå nya varvrekord..
Ett tips om du åker mkt effekt e att du skaffar yokar av bättre kvalitet samt använder ett 3,6mm rör med ngn form av krom/molybden legering.
Se dessutom gärna till att den som svetsat kardan för dig i så fall e bakant med att kunna anlöpa mm.

880
2003-03-11, 09:15
OK Tack för svaren.
Jo det är en isbil från början så det här raktframköret är bara för att testa...
Det är förre ägaren jag fått mellanaxeln ifrån så det var han som tyckte att en hardy skulle vara bra vid bankörning, tror jag han menade..
Sen om han som svetsade dyngan vet nåt om legering o sånt har jag ingen aning om. jag får se hur länge det håller och sen får jag göra nytt och balansera och så hos nån som kan.
tack i allafall
MVH Mattias